Carta oberta als interins, als opositors pendents de la suspensió de les oposicions i al conjunt de la comunitat educativa

Des de la seva fundació, la Intersindical Educació hem tingut entre els nostres principals objectius l’estabilització del personal interí i, en conseqüència, hem destinat moltes energies a pressionar el Departament per mitjà de les meses de negociació, òrgan en el qual tenim representació en ser un dels sindicats amb més representació en l’educació pública, i de la mobilització al carrer.

En paral·lel, hem denunciat un model d’oposicions que no s’adequa a les necessitats del sistema educatiu, i l’hem criticat amb les mans lliures, atès no organitzem cursos de preparació d’oposicions d’educació de pagament, ni condicionant la possibilitat d’inscripció al fet d’afiliar-se al nostre sindicat durant un llarg període de temps. Lluny de la crítica per la crítica, hem organitzat trobades en les quals han participat docents d’arreu del territori amb l’objectiu de bastir un model alternatiu, més just i que doni resposta als reptes actuals.

Partint d’aquests supòsits, quan aquest curs vam tenir notícia que s’estava creant una plataforma d’interins docents, no vam dubtar ni un minut a oferir-nos per tal de donar-los suport en la millora dels drets dels interins i interines i, en especial, dels que porten més anys encadenant contracte rere contracte. Passats uns mesos i després de múltiples reunions, hem decidit deixar de col·laborar-hi i, pel compromís que tenim adquirit amb el conjunt de la comunitat educativa i com a representants dels treballadors, ens veiem obligats a fer públiques les següents consideracions sobre aquest tema així com d’altres que s’hi relacionen directament:

En totes les reunions que hem mantingut amb aquesta plataforma i sempre que hem tractat la problemàtica amb altres entitats i organitzacions, hem manifestat que cal fer una lectura rigorosa i clara de la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea del passat 19 de març de 2020, sense caure en ambigüitats o imprecisions. Els nostres serveis jurídics, els d’altres sindicats i els dels diferents grups polítics dels parlaments català i estatal amb què ens hem reunit, coincideixen a negar que, com s’insinua sovint, aquesta sentència comporti mantenir la plaça que s’ocupa o passar a ser funcionari. De fet, la conseqüència jurídica que es deriva d’aquesta sentència, a banda de la qüestió dels processos selectius, seria el dret a convertir-se en indefinits no fixos.

En aquest sentit, quan ens van plantejar de participar en la presentació de recursos per tal de paralitzar les oposicions en marxa, que, mal que ens pesi, són l’única via que hi ha en aquests moments que permet estabilitzar part de la plantilla, ens hi vam negar. Amb més raó, tractant-se com es tractava d’un procés ja iniciat i amb persones que treballaven per aconseguir una feina que els permeti sortir de la precarietat. El que sí que defensem és que s’acceleri la reforma legislativa en marxa per a l’estabilització dels interins i, mentre aquesta arriba, que s’apliquin mecanismes extraordinaris de manera urgent que donin estabilitat al personal en abús de temporalitat. Pensem que, per a fer-ho realitat, només cal voluntat política.

Malgrat tot, desenes de recursos impulsats per la plataforma han tirat endavant i les oposicions han quedat suspeses, un fet que vam valorar en un comunicat recent. Més enllà d’un titular, i de la feina que suposarà respondre-les als serveis jurídics del Departament, de la paralització temporal de les oposicions que ja estan en procés sols en quedarà el patiment afegit a milers d’opositors i opositores (que, recordem-ho, són en bona part interins i interines) d’unes proves que ja són per elles mateixes angoixants. Aquesta situació encara és més greu en el cas d’alguns professors d’FP, per als quals aquesta pot ser l’última oportunitat d’estabilitzar-se.

D’altra banda, diversos sindicats, entre ells la Intersindical, però també USTEC, ASPEPC, CGT, UGT o USOC, fa mesos que preparem mobilitzacions com la del dia 29 o la de demà mateix que teníem previst que desemboquessin en una vaga massiva del sector educatiu que pogués aconseguir concessions del nou Govern de la Generalitat, ara encara no constituït. És per aquest motiu que no podem entendre la decisió de la CGT de convocar unilateralment i a correcuita, en col·laboració amb l’esmentada plataforma, una vaga per al pròxim 27 de maig que trenca la unitat sindical i que obvia la força que podria haver tingut una convocatòria unitària.

Des de la Intersindical Educació convidem a la reflexió a tots els agents i organitzacions de la comunitat educativa i constatem que, per part nostra, continuarem lluitant per una educació pública i de qualitat, catalana i que garanteixi els drets de tots els treballadors, fent especial èmfasi en aquells en situació més precària o que pateixen abús i que cerquen una vida digna i amb estabilitat laboral, com és el cas de molts interins, i ho farem des de la reflexió i el debat, cercant el màxim consens, la màxima conscienciació i mobilització col·lectives i tota la força que puguem acumular per tal de pressionar de manera efectiva i que les accions no quedin en foc d’encenalls o en estratègies dubtoses perquè puguem fer passes fermes i reals cap als objectius que tenim com a classe treballadora.