Contra la segregació per sexes a les aules i els atacs a l’autogovern

Edifici del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, a Barcelona

El passat dilluns 23 de novembre es va conèixer una sentència del TSJC, emesa el dia 19 del mateix mes, que invalidava la intenció del Departament d’Educació de prorrogar només durant un darrer any la subvenció econòmica als 11 centres catalans que segreguen el seu alumnat per sexe.

Cal acabar d’una vegada amb la tants anys posposada anomalia que suposa el finançament a centres d’aquestes característiques, molts sota l’òrbita de l’Opus Dei, que contravenen no només l’esperit dels temps sinó també de la LEC (2009), que aposta per concertar només projectes educatius que optin per un model mixt i coeducatiu, així com la llei de violència masclista 5/2008 que establia, al capítol IV, els principis de la coeducació amb caràcter transversal i permanent en tots els nivells de l’educació.

Un cop més, però, la justícia espanyola, de la qual el TSJC n’és una branca regional i molt poc descentralitzada, ha sentenciat en contra de qualsevol norma que impliqués un progrés. I, aquest cop, no només s’ha limitat a tombar la norma, que va ser recorreguda al·legant que atacava una suposada llibertat de les famílies, sinó que ha comminat el Departament a renovar-ne el concert per 6 anys més. Davant d’aquest enèsim atac arbitrari a l’autogovern de Catalunya i les lleis que emanen de la voluntat i valors majoritaris i legals de la nostra societat, des de la Intersindical-CSC Educació volem manifestar que:

– L’educació, ni la pública ni la que rep finançament públic, no pot ser de cap de les maneres una eina de segregació per cap motiu, i això inclou el sexe, la raça, la religió, la llengua i la situació socioeconòmica de l’alumnat, entre altres. L’educació cal que tingui una vocació moderna, inclusiva, coeducadora i compensatòria per a ser útil a la societat i no ser generadora de desigualtats afegides.

– Considerem que és intolerable que la “Justícia” espanyola (en altres ocasions han estat el legislatiu o l’executiu espanyols) faci mans i mànigues per potinejar un model educatiu que ja va ser consensuat internament al Parlament de Catalunya i que, amb totes les seves mancances, va ser recollit per la LEC ja fa més d’una dècada. Pretendre que un tribunal pot estar per damunt d’una norma legal i consensuada pel principal òrgan de sobirania dels catalans, el Parlament, ens reafirma en la idea que un Estat propi lliure del domini dels poders espanyols és la millor via per a tenir una educació pròpia i d’acord amb els valors majoritaris de la societat catalana.

– Celebrem, amb la cautela necessària, que el Govern hagi afirmat que recorrerà la sentència del TSJC i que, de moment, no farà efectiu el pagament als centres segregadors ni en renovarà el concert com se li exigeix.

Des de la Intersindical-CSC Educació diem prou d’agressions al nostre sistema educatiu, a la nostra capacitat legislativa i a la sobirania de Catalunya, i animem el departament d’Educació a dur tan lluny com calgui la seva desobediència davant un atac tan flagrant al nostre autogovern, i manifestem que, si es manté ferm, tindrà el nostre suport. Sempre estarem al costat de la lluita per una educació pública, catalana, gratuïta, laica, inclusiva, igualitària i feminista.