Resum de la Mesa Sectorial d’Educació 29/10

Departament d’Educació a Via Augusta, Barcelona

Abans de començar la reunió hem fet una prèvia per tal de sol·licitar una aturada de la mesa durant uns minuts a les 12h, coincidint amb les concentracions a les diferents seus de la Intersindical-CSC en solidaritat amb la nostra companya Marta Molina, retinguda des d’ahir per la Guàrdia Civil, i amb la resta de detinguts.

Activitat telemàtica del personal docent

Des de la Intersindical constatem que el document que se’ns ha presentat ha variat en algunes qüestions i recull aportacions de les organitzacions sindicals sobre les condicions laborals que s’han d’establir en la circumstància que el professorat hagi de fer treball telemàtic novament.

En la intervenció de la Intersindical-CSC hem destacat que la jornada laboral ha de ser la mateixa en el treball telemàtic que en el presencial, i que a l’hora d’establir els plans de treball la càrrega de treball no pot excedir la que s’establiria en condicions presencials. Ha de ser realista, així com garantir els descansos que tindrien lloc en situació presencial.

Ja vam expressar, i reiterem, que cal avançar cap a una plataforma pròpia que garanteixi la seguretat de les dades.

La imatge del docent ha de quedar molt clarament definida, no n’hi ha prou amb les NOFC, exposar la pròpia imatge ha de ser voluntari i no pot dependre de l’autonomia de centre.

Respecte a la prevenció de riscos posem en relleu que no s’explicita el mecanisme d’avaluació del lloc de treball en cas del treball telemàtic.

En l’àmbit de la formació cal ajudar les persones, cal certa tutorització i s’hi han d’invertir molts esforços. A l’oferta hi trobem a faltar un dels elements clau, que és la diferència entre l’activitat docent presencial i la telemàtica, entenent que no es redueix a utilitzar certs mitjans sinó que canvia el context educatiu en general.

Demanen explicacions del punt en què es troba la dotació de dispositius a docents i alumnes que es van prometre per a setembre.

Des del Departament se’ns diu que recullen les aportacions per incorporar-les al document pel que fa a jornada laboral, terços, aspectes organitzatius, salut laboral…

Sobre la distribució de material es durà a terme el mes de novembre.

El Departament explica que s’ha fet una diagnosi de formació per oferir recursos als docents per acompanyar-los en el procés de digitalització.

Sobre les càrregues de treball que advertim, miraran de reduir la càrrega burocràtica que pot implicar el la concreció dels plans de treball.

Oposicions docents

Els responsables del Departament d’Educació expliquen que estan intentant dur a terme el procés amb garanties, no tenen intenció d’ajornar-lo sine die, però volen reemprendre el procés quan la situació sanitària ho permeti.

Proposen fer una prova alternativa en un període proper a la primera prova, amb la qual s’equipararien els positius per COVID i confinats a les dones embarassades que els coincideix el part amb el moment de la prova.

Des de la Intersindical-CSC, en primer lloc, ens queixem que es publiquin informacions al web del Departament tot just quan s’està parlant d’aquest tema a la mesa.

Reiterem que s’ha de garantir la participació de totes les persones que estan actives en el procés i pensem que aquest document no ho garanteix.

A més, preguntem què passa amb els aspirants que ja no se’ls hi ha garantit la possibilitat de realitzar la primera prova i que n’han quedat fora, atès que tenim constància que hi ha persones que s’han trobat en situació d’exclusió per motius relacionats amb la pandèmia.

Constatem que hi haurà un degoteig de persones confinades i positives en COVID i creiem que proposar una data alternativa única deixarà exclosos molts aspirants, que estan treballant als centres i exposats permanentment al virus. La situació és extraordinària i per tant les mesures a implementar també ho han de ser, han de ser concretes i no poden perjudicar cap aspirant.

En la intervenció de la Intersindical-CSC exigim també que les persones aspirants necessiten certeses en dates i terminis. I sobretot que els aspirants han d’estar informats en tot moment de quina és la situació. La informació que estan rebent és del tot insuficient. Volem que es concreti una data aproximada de forma imminent i que es publiqui la data oficial amb un termini el màxim d’ampli possible.

Recordem que cal defugir de les pràctiques que ens té acostumats el Departament últimament quan publica documents ambigus i que deixen la porta oberta a la confusió i incertesa dels aspirants que ja es troben en un context prou complex.

Des del Departament demanen disculpes per haver publicat la nota sobre l’ajornament de les oposicions mentre encara som a la mesa. Agraeixen les aportacions dels sindicats però, segons ells, ara no ens poden donar resposta.

Ens responen que tothom ha fet la primera prova malgrat que des de la Intersindical-CSC hem exposat que tenim constància d’algun cas que no és així.

Insisteixen que mentre la incidència de la COVID sigui com l’actual no donaran cap data concreta ni aproximada perquè, segons ells, no poden fer-ho fins que es redueixi la situació actual relacionada amb la pandèmia. Diuen que aniran informant puntualment els aspirants i accepten ampliar l’antelació de la convocatòria a 10 dies abans.

Afegeixen que no renuncien a convocar les places d’oposició de primària per al mes de juny.

Sobre el desenvolupament de la segona prova, asseguren que en un escenari de confinament no es farà. Si hi ha algun municipi en confinament perimetral, s’autoritzarà els aspirants per sortir-ne.

Les proves es faran com més aviat millor però quan es donin les condicions siguin les adequades, i que mantindran puntualment informats als aspirants.

S’està treballant perquè es mantingui el concurs d’accés a direcció.

Des de la Intersindical-CSC seguirem pressionant i treballant per aconseguir més concrecions en l’àmbit de les oposicions docents com ara una data aproximada per a la segona prova perquè hi ha molta gent que n’està pendent i als quals la incertesa els crea un neguit evident, així com per garantir un teletreball en condicions i per aconseguir una millor gestió de l’àmbit educatiu en general.

image_pdfimage_print