ERTO encobert als docents substituts, tercera avaluació i FP

Exigim la reactivació immediata dels nomenaments

Avui hem assistit a un atac directe envers els drets dels treballadors, concretament reben els més vulnerables del col·lectiu docent. Com sempre, els més vulnerables són també els que hi perden més en situació de crisi. El Departament ens confirma que aplica una mena d’ERTO encobert a milers de substituts com ens temíem des que va començar l’estat d’alarma i es van aturar els nomenaments (però sense les condicions que sí que tenen els treballadors realment afectats per un ERTO, com és cobrar un 70% del sou i no consumir atur). Els substituts veuen perillar la seva vida atès que es poden trobar sense feina fins a setembre, i només podran optar a nomenament en casos molt puntuals o si es poden reprendre les classes presencials. El motiu al·legat és, suposadament, pedagògic. Des del Departament d’Educació s’afirma que els alumnes han de ser atesos per docents que els coneguin en persona, i que per tant no nomenaran substituts perquè no coneixen en persona els alumnes i els companys del centre. Només es plantegen nomenar substituts en casos excepcionals de molta necessitat. Aquestes mesures se salten la normativa del Departament que estipula que les substitucions de més de 7 dies s’han de cobrir des del primer dia. Considerem que és un greu error i que genera una situació molt preocupant davant la qual no callarem. D’altra banda, la no substitució de docents de baixa també generarà una sobrecàrrega de feina als companys del centre que viuran aquesta situació de confinament encara amb més pressió afegida. Seguirem lluitant fins que es reactivin els nomenaments setmanals de manera habitual.

Des de la Intersindical-CSC no comprem, en cap cas, aquest argument. El Departament confirma que els docents no estem de permís, sinó que estem treballant. L’equació és fàcil: si estem treballant, se’ns ha de substituir en cas de baixa. Hem exposat enèrgicament als representants del Departament que els membres de la borsa són professionals sobradament capacitats per atendre els alumnes encara que no els coneguin, i per sumar esforços amb la resta d’equip docent dels centres. No entenem que es dubti d’això, i es fa evident que al darrere hi ha motius ideològics i econòmics. S’estalviaran, emparats en l’estat d’alarma, molts sous en detriment de l’atenció a l’alumnat i confiant que la resta de docents ja assumiran aquesta sobrecàrrega. No ens cansarem de denunciar en públic i en privat aquesta situació.

Diem NO a posar notes en situació de confinament

Com ja fa dies que diem i com explicàvem en una notícia sobre els nostres posicionaments en tots els temes relacionats amb l’estat d’alarma, hem comunicat al Departament d’Educació que cal donar el curs per acabat pel que fa a currículum, al contrari del que es diu des de l’administració, la qual parla fins i tot d’avaluació qualificativa de les tasques que s’enviïn als alumnes. Valorem positivament que el Departament defensi fer tasques setmanals, globalitzades, dinàmiques i flexibles com hem defensat sempre per al confinament. Esperem també la publicació de models i recursos que ajudin els docents, així com d’instruccions més clares.

La tercera avaluació, però, sigui quina sigui la tipologia d’activitats que es proposin, no es pot qualificar com demanen, i els docents han de fer essencialment una tasca importantíssima d’acompanyament, orientació, fer propostes… a alumnes i famílies, tot vetllant per la part més emocional.

No pot ser que l’educació fomenti les desigualtats pretenent avaluar el tercer trimestre, no ho acceptarem de cap manera. Les desigualtats estan més exaltades que mai, i l’escola actua, precisament, com a element igualador per pal·liar aquest fet. Els docents tampoc tenen tots els recursos ni la capacitat per desenvolupar, d’un dia per l’altre, un trimestre en línia amb garanties. Un cop més, repetim que el curs s’ha acabat i que la tasca essencial en aquesta situació dels docents no és la de treballar a correcuita des de casa per adaptar-se a avaluar i acabar posant unes notes a final de curs. Esperem que el Departament d’Educació hagi escoltat amb atenció aquestes reclamacions i consideracions i que en les instruccions d’avaluació de després de Setmana Santa es pronunciï en aquests termes. Hi ha temps per pensar i fer bé les coses, calen instruccions clares i de sentit comú.

Pràctiques a l’FP: calen uns nous criteris

Davant la poca informació que se’ns ha donat després de la resolució que establia com superar les pràctiques de l’FP en aquest estat d’alarma, avui la Intersindical-CSC hem posat aquest tema sobre la taula. Creiem que es carrega amb una responsabilitat als centres i els docents que no els tocaria, com és la de decidir sobre aquells alumnes que no han pogut acabar les pràctiques. Aquest fet, a més, deixa a criteri de cada centre la decisió de la titulació d’un alumne, un fet que pot fomentar situacions de desigualtat inacceptables. Així doncs, un alumne amb (per exemple) 120 hores de pràctiques fetes d’un Cicle Formatiu podria superar el curs en un centre i no fer-ho al centre del costat. Per tot això, juntament amb altres sindicats, hem demanat una reunió monogràfica sobre Formació Professional i Batxillerat. Quedem a l’espera de rebre la convocatòria per poder abordar aquesta situació i aconseguir uns criteris nous que no posin en aquesta situació els docents i els alumnes.

image_pdfimage_print

Una resposta a «ERTO encobert als docents substituts, tercera avaluació i FP»

Els comentaris estan tancats.