
Catalunya continua per darrere d’altres comunitats autònomes pel que fa a permisos laborals essencials, com el permís parcialment retribuït o la llicència d’estudis retribuïda. Aquestes mancances repercuteixen directament en el benestar dels docents i la qualitat del sistema educatiu.
Aquesta situació posa de manifest un cop més la necessitat de tenir un sistema educatiu plenament sobirà, que no depengui de les decisions d’un Estat que sistemàticament menysté les necessitats de l’educació pública catalana i els seus professionals. Només des d’una Catalunya independent podrem garantir unes condicions laborals i salarials justes, que estiguin alineades amb la realitat i el cost de la vida del nostre país. És imprescindible tenir les eines per decidir sobre la gestió dels nostres recursos i la dignificació de la nostra professió sense haver de dependre de models imposats.
El permís parcialment retribuït per a docents, aprovat, però no implementat a Catalunya, pot ajudar a millorar la qualitat laboral dels docents i reduir l’estrès acumulat. Aquest ja funciona amb èxit en altres comunitats autònomes com Euskadi i Navarra i països de l’OCDE com Canadà o Austràlia.
En què consisteix el permís parcialment retribuït?
El permís parcialment retribuït per a docents permet als docents treballar quatre anys amb una retribució del 84% del seu sou, i durant el cinquè any gaudir d’un període complet de permís, mantenint la mateixa retribució del 84%. Durant aquest any, el docent continuaria en situació de servei actiu, amb dret a reserva de plaça i antiguitat, i amb cotitzacions al 100%.
Requisits per accedir al permís parcialment retribuït
- Ser funcionari de carrera amb un mínim de 15 anys de servei actiu.
- Estar a més de cinc anys de la jubilació voluntària.
- No tenir expedients disciplinaris ni d’incapacitat.
Inicialment, es preveien 400 permisos anuals, ampliables a 500 o 600 segons la demanda.
Beneficis del permís per a docents i el sistema educatiu
- Reducció de l’estrès laboral: Ofereix als docents un temps essencial per recuperar-se de la pressió i la càrrega de treball acumulades.
- Conciliació laboral i personal: Permet atendre necessitats familiars o dedicar temps a projectes personals.
- Formació i recerca: Fomenta el desenvolupament professional, ja que aquest temps pot utilitzar-se per a formació o treballs pedagògics.
- Retenció de talent: Afavoreix la fidelització dels docents al sistema públic en oferir millors condicions laborals.
La situació actual a Catalunya: Un permís aprovat però no implementat
Tot i que aquest permís es va aprovar, mai s’ha implementat. Altres territoris ja compten amb aquesta modalitat, cosa que situa Catalunya en una posició de desavantatge. La seva posada en marxa milloraria les condicions laborals i ajudaria a equilibrar el sistema educatiu català amb els estàndards internacionals.
La reivindicació de La Intersindical: Sobirania educativa i dignitat laboral
La Intersindical exigim:
- La implementació immediata del permís parcialment retribuït.
- La transparència i accessibilitat en la seva sol·licitud.
- L’augment del nombre de permisos disponibles per donar resposta a la demanda del col·lectiu docent.
Aquest permís és més que una millora laboral: és una eina per dignificar la professió docent i per enfortir el sistema educatiu. Catalunya necessita mesures valentes que apostin per la qualitat i la salut del seu personal docent, perquè el benestar dels mestres repercuteix directament en l’educació que reben els alumnes.
La Intersindical seguim treballant perquè els nostres drets i necessitats siguin escoltats i atesos. Continuarem lluitant no només per unes condicions laborals dignes i justes per a tot el col·lectiu docent, sinó també per la sobirania educativa que el nostre país necessita per avançar.