Primera reunió del curs amb els responsables polítics de l’educació: tard i sense voluntat de millora

Aquest dijous 8 d’octubre, hem assistit a la primera reunió des del juliol passat del Departament d’Educació amb els sindicats, a banda de les meses específiques sobre salut i prevenció de riscos laborals. És a dir, per primer cop ens podem reunir amb els responsables polítics de la gestió educativa de Catalunya. De fet, a banda de nacionalment, també territorialment la dificultat per contactar amb el Departament està sent clamorosa.

Des de la Intersindical-CSC considerem que aquesta reunió, i la Mesa Sectorial programada pel dia 14 d’octubre, s’haurien d’haver fet abans de l’inici de curs. S’ha exclòs sistemàticament els representants dels treballadors de la planificació i la presa de decisions. Ara, assistirem a reunions que no sabem si tenen cap objectiu efectiu. De moment, d’aquesta primera reunió tot el que n’extraiem que no és res més que un intent de rentada de cara del Departament d’Educació i la seva actuació.

Evidentment, ens asseurem a totes les taules en les quals tenim representació i assistirem a totes les reunions que se’ns proposin o que aconseguim forçar, perquè nosaltres sí que som responsables i fem la nostra feina, som al costat dels docents del país diàriament i volem fer sentir la nostra veu i la de tots els treballadors que representem.

Ahir vam denunciar el Departament d’Educació a Inspecció de Treball, i avui i sempre que puguem ens hi asseurem al davant per dir-los en directe als responsables de la gestió educativa tots els greuges i problemes que hem denunciat des de fa mesos, per exigir canvis i millores i per fer propostes beneficioses pel conjunt dels docents i dels treballadors de l’educació, encara que la majoria siguin obviades tot i ser clarament beneficioses per tothom com la jornada continuada amb servei de menjador, amb la qual s’haurien estalviat moltes entrades i sortides dels centres sense cap pèrdua de drets o el permís retribuït per a tots els treballadors amb fills confinats.

Aquesta manca de comunicació i diàleg va ben acompanyada d’instruccions poc clares i constantment canviants que estan desbordant i desconcertant els equips directius i el conjunt de la comunitat. Si això no fos prou, els centres no disposen sovint dels recursos per aplicar aquestes instruccions, un fet que denota una manca de previsió flagrant. Com pot ser que la segona setmana de curs ja hi hagués centres comprant gel hidroalcohòlic i màscares de la seva butxaca? La protecció del personal ha d’anar a càrrec de l’empresa, i en aquest cas la responsabilitat és del Departament. El mateix ha passat amb la promesa d’ordinadors que havien d’arribar a setembre i que els centres encara esperen per uns problemes d’estoc que es podien preveure o, si més no, no assumir compromisos temporals impossibles.

Continuant amb la prevenció, ja demanàvem fa temps que és necessari que es facin proves massives periòdiques de COVID, però de manera immediata exigim un mínim, exigim sentit comú: cal fer proves a tots els docents que han fet classe en una aula en la qual hi apareix un cas positiu. Si hi ha contacte, hi ha d’haver PCR, cal protegir els treballadors, donar-los cobertura i seguretat, un fet que beneficia també a la resta. Ara mateix no es fa res amb un docent que ha estat en una aula amb un alumne positiu.

La gestió de material i la prevenció fallen, com també ho fa la gestió de personal, començant pel personal de risc, que ha hagut de viure amb incertesa i retards la seva situació que, si ha estat resolta, ha estat amb disparitat de criteris per diverses empreses privades subcontractades pel Departament. Hi ha centres on falten mestres i professors, on hi ha nomenaments que no arriben el dia que tocaria. La falta de personal és evident, també als serveis educatius que no podem assumir les tasques que se’ls encomanen, als menjadors… un fet que fa molt difícil una bona gestió del dia a dia en els centres i el compliment de totes les mesures. Cal inversió, calen recursos. I no només la gestió no funciona, sinó que s’apliquen criteris inexplicables com que els docents que han arribat de reforç per la COVID i són tutors, no cobren la tutoria com la resta de companys. Fer una feina i no cobrar-la és un abús laboral que no podem tolerar, i hem demanat també una rectificació immediata en aquest punt.

No deixarem de posar llum, de denunciar i de pressionar des de tots els fronts per una gestió digna, clara i eficient de l’educació, per una inversió suficient i per unes mesures necessàries que ens permetin gaudir d’un sistema educatiu de qualitat en el qual els treballadors siguin protegits, escoltats i valorats.