Per una escola catalana, laica i republicana: no a l’ensenyament confessional a l’educació

La implantació de l’ensenyament confessional de la religió islàmica als centres públics per part del Departament d’Educació, que s’ha volgut presentar falsament com un reconeixement de la diversitat religiosa, és un greu error i un pas en la direcció contrària al que necessita el nostre sistema educatiu.

Per si no fos prou inacceptable aquest projecte, han transcendit informacions que apunten que aquest ensenyament confessional es podria fer en llengua àrab, amb la qual cosa s’afebliria encara més el paper del català com a llengua pròpia i vehicular a l’educació catalana. A més, és una forma d’afavorir processos de segregació d’alumnes, ja prou greus en el nostre sistema educatiu.

Veiem en aquesta maniobra la voluntat d’encobrir i mantenir el privilegi de l’església catòlica perquè pugui continuar oferint ensenyament religiós confessional als centres educatius sostinguts amb fons públics, seleccionant-ne unilateralment els docents i els continguts, però sense cobrir-ne els costos atès que els sous es paguen amb diners públics. Veiem aquest blindatge de l’ensenyament confessional com un fet que l’actual règim monàrquic ha mantingut com a pervivència del franquisme.

Les pràctiques religioses que han condicionat la història, la llengua i la cultura del país al llarg de la història han de ser objecte d’estudi i anàlisi als centres educatius com tants altres fets històrics i culturals, però no a través de l’apologia ni del proselitisme. Els alumnes dels centres catalans han de poder analitzar críticament aquest fenomen sense la pressió de la visió confessional que s’imparteix des de l’assignatura de religió, una assignatura que paguem entre tots.

Exigim al Departament d’Educació que, en comptes d’introduir nous ensenyaments confessionals, aturi totalment els que ja s’estan oferint i faci un pas cap a l’educació que volem i reclamem per al nostre país i per al projecte d’una República Catalana independent: una educació catalana en llengua i continguts, laica, oberta, basada en valors republicans com la democràcia, la llibertat d’opinió i d’expressió, la fraternitat, la igualtat i la solidaritat.