La Intersindical-CSC veiem amb preocupació l’inici del curs escolar i demanem més prevenció

Els últims dies hem quedat sorpresos i preocupats per les declaracions del Departament de Salut de les quals se’n desprèn una evident descoordinació (i discrepàncies) entre els Departaments del Govern en el pla d’inici del curs escolar (un pla que, de per si, ja ens preocupava). A més, des del Departament de Salut s’arriba a posar en qüestió que les ràtios de 25-30 alumnes per aula siguin adequades tot afirmant que com més petits els grups, millor, un fet que ja havia estat denunciat per tots els agents de l’educació. I ja falta menys d’un mes perquè els alumnes catalans arribin a les aules amb una pandèmia que no remet.

En ple pic de la pandèmia el Departament d’Educació va plantejar la necessitat de reduir les ràtios a 10-15 alumnes per aula i cercar espais alternatius propers al centre, i hi va estar treballant. Aquesta idea que semblava imprescindible va quedar en no-res, per sorpresa de tota la comunitat, i s’ha anat dissolent fins a arribar a un inici de curs que es planteja amb una normalitat poc alterada que fa patir tots els membres de la comunitat educativa, nosaltres inclosos, que no veiem que les mesures adoptades permetin començar el curs amb la situació actual.

Un cop coneguts tots els detalls del pla d’inici de curs i veient l’evolució de la pandèmia, des de la Intersindical-CSC creiem que per tal d’obrir les escoles aquest setembre i mantenir-les obertes continuen fent falta més mesures de prevenció i més recursos, atès que serà la situació més delicada de gestionar en el moment en què estem, i les afectacions que pot provocar la tornada a l’escola van molt més enllà del sistema educatiu, del qual en participa tota la societat d’una manera o una altra. Una mala gestió de l’inici del curs pot tenir una afectació global.

No entenem que la prevenció sigui la principal directriu en tots els àmbits de la societat («distància-mans-mascareta») però que aquestes idees de màxima prevenció no s’apliquin a l’educació (sinó que es funcionarà, més aviat, per reacció). S’intenta rebatre qualsevol proposta amb l’argument dels grups estables, una mesura important però no suficient per si sola, i encara menys amb grups tan nombrosos (25 o 30 alumnes per aula).

Des de la Intersindical-CSC exigim que en la reunió d’aquesta setmana entre els Departaments de Salut i d’Educació sobre l’inici de curs es posin sobre la taula les reflexions que hem plantejat i també les següents mesures bàsiques amb l’objectiu de garantir la salut i la seguretat de tothom:

Reduir significativament les ràtios com ja demanàvem fa mesos. Abaixar ara les ràtios complicarà l’organització dels centres, però amb menys alumnes per aula es redueix el risc d’un gran contagi, es poden mantenir més distàncies i la gestió dels casos positius es fa més controlable, i en la situació actual la prioritat ha de ser aquesta. Si el Departament d’Educació va fer els deures i va cercar espais quan pretenia aplicar aquesta mesura, bona part de la feina ja està feta, només cal voluntat per tal d’aplicar-ho, encara que un cop més es va tard i malament, amb equips directius i docents desbordats també a l’agost preparant el nou curs i pendents de possibles canvis d’última.

Fer proves periòdiques a tot el personal dels centres i als alumnes. Faria més eficaç i ràpid el sistema de detecció i aïllament de casos (un cop més, prevenció). Cal tenir en compte que la majoria de nens són asimptomàtics (i que en un centre educatiu pot arribar a haver-hi prop de 1000 persones a la vegada), i que, per tant, pot haver-hi un gran contagi dins un centre sense que ningú se n’adoni i que s’estendrà a l’exterior sense control (pares, avis, amics…). Per això esdevenen del tot necessaris els cribratges periòdics per detectar positius, començant per fer-ne un abans de l’inici de curs com preveu Andalusia o com demana el partit verd alemany. Ara tota actuació recau en què el docent detecti símptomes en algun alumne. Un capítol a part que també hauria d’explicar el Departament és què passa amb els alumnes de risc i la possibilitat de l’atenció domiciliària d’aquests, i quina atenció educativa rebran els alumnes que s’hagin de passar 14 dies a casa confinats.

Donar un permís retribuït a tots els treballadors els fills dels quals s’hagin de passar 14 dies a casa per haver estat en contacte amb un company d’aula positiu per COVID-19, un permís que ha de durar tot el període de confinament de l’alumne. D’aquesta manera, la cura dels fills quedarà assegurada, s’evitarà l’exposició de grups de risc com són els avis o altres casos en els quals els treballadors hauran d’invertir el sou en serveis de cura dels fills confinats. Es tracta d’una mesura social, transversal i necessària per a totes les famílies davant els confinaments continuats de grups d’alumnes que hi haurà durant el curs.

Aportar més recursos per a la gestió dels positius. Es carrega la tasca a les direccions sense dotar-les dels recursos humans necessaris per cobrir totes les hores que hi hauran de dedicar. Demanem que s’aboquin els recursos necessaris a la gestió dels casos positius i al rastreig, i no només a l’educació, sinó en general.

L’actual pla de retorn a les aules està generant inquietud, por i dubtes a famílies i treballadors. Creix el nombre de persones que es neguen a tornar als centres o que es neguen a portar-hi els fills davant l’evidència d’un inici de curs amb mancances greus en una situació de pandèmia en la qual està en joc la salut de molta gent. Continuem pensant que hi ha una manca de voluntat, d’esforç i de previsió, acompanyant d’un intent de fingir que podrem tenir un curs normal.

Creiem que és impossible començar el curs amb garanties de seguretat només amb les mesures anunciades fins ara i esperem canvis després de la reunió d’aquest dijous.

Calen decisions valentes, calen esforços, calen respostes, no s’hi val a dubtar ni a pecar de poc previsors, perquè si la situació empitjora i ens trobem immersos en una nova situació problemàtica i descontrolada no serà per culpa del «relaxament» dels docents, que som els primers que volem obrir les escoles i volem fer-ho bé, sinó pel del Conseller i del seu Departament que no posaran les mesures que calen.

image_pdfimage_print