Diàlegs per la Pau: Una Mirada a ‘Hijas de la Nakba”

Títol de l’Activitat:

Diàlegs per la Pau: Una Mirada a ‘Hijas de la Nakba”

Edat Recomanada:

14-18 anys

Etapa Educativa:

Secundària, Batxillerat

Objectius:

  • Fomentar la comprensió crítica del conflicte israelià-palestí.
  • Desenvolupar l’empatia i la comprensió intercultural.
  • Potenciar les habilitats de comunicació i anàlisi crítica.
  • Reflexionar sobre les conseqüències de l’atac sistemàtic a les poblacions civils.

Durada:

55 minuts incloent la visualització de la pel·lícula. També es pot dividir en dues sessions per ampliar el temps de debat si es considera oportú o complementar amb l’activitat d’ampliació que trobareu a continuació.

Materials:

  • Còpia de la pel·lícula “Hijas de la Nakba” o accés a internet

 

    • Documental Hijas de la Nakba
    • Direcció: Estel·la Vidal
    • Any: 2019
    • Durada: 36 minuts
    • Públic: general i educatiu (a partir de 12 anys)
    • Llengües: àrab i castellà subtitulat
    • Documental protagonitzat per vuit dones palestines les quals narren els moments claus de la història contemporània palestina i de la seua experiència quotidiana sobre el terreny, amb especial èmfasi en el paper central de les dones en la vida i la resistència palestina.
  • Fulls de paper i bolígrafs per a anotacions dels estudiants.
  • Projector i pantalla per a la visualització de la pel·lícula.
  • Fitxa amb preguntes de reflexió per a cada grup.

Desenvolupament:

  1. Introducció al tema.
  2. Formació de grups.
  3. Discussió en grups petits.
  4. Posada en comú i debat grupal.

Avaluació:

  • Participació activa durant les discussions de grup.
  • Reflexions compartides durant la posada en comú.
  • Capacitat d’analitzar i relacionar els esdeveniments històrics amb el present.

Observacions:

  • L’activitat ha de ser guiada amb sensibilitat, tenint en compte la diversitat d’opinions i antecedents dels estudiants.
  • Es recomana que el professorat prepari un petit dossier amb informació sobre el context històric per als estudiants que desitgin aprofundir en el tema.

Recursos Addicionals:

  • Articles i llibres sobre la història de Palestina i Israel.
  • Testimonis i entrevistes amb supervivents de la Nakba.
  • Mapes històrics i actuals de la regió.

Aquesta fitxa serveix com a guia per a l’activitat, però pot ser adaptada segons les necessitats específiques de cada grup classe. És important que el professorat estigui preparat per a dirigir una conversa significativa i gestionar possibles emocions fortes que puguin sorgir durant la discussió.

És important crear un espai de diàleg segur i respectuós on els estudiants puguin compartir les seves opinions i sentiments. 

Proposta de temporització de l’activitat:

  • Introducció (4 minuts):
    • Comenceu amb una breu introducció sobre el context històric de la Nakba, que significa “desastre” en àrab i es refereix a l’exili forçós de més de 700.000 palestins de les seves llars durant la creació de l’Estat d’Israel el 1948.
    • Expliqueu que el propòsit de l’activitat és reflexionar sobre les conseqüències humanes dels conflictes i entendre les diferents perspectives històriques.
  • Divisió en petits grups (2 minuts):
    • Dividiu la classe en petits grups de 4-5 persones per fomentar una discussió més íntima i profunda.
  • Visualització de la pel·lícula (36 minuts):
    • Assegureu-vos que tots hagin vist la pel·lícula “Hijas de la Nakba” abans de l’activitat.
  • Preguntes de reflexió (8 minuts):
    • Demaneu als grups que discuteixin les següents preguntes:
      • Quines emocions heu sentit mentre veieu la pel·lícula?
      • Què heu après sobre l’experiència dels palestins durant i després de la Nakba?
      • Com creieu que els esdeveniments històrics presentats en la pel·lícula continuen afectant la relació entre Israel i Palestina avui dia?
      • De quina manera la pel·lícula mostra l’atac sistemàtic cap a la població palestina, i quines són les repercussions d’aquests actes?
  • Posada en comú (5 minuts):
    • Torneu a reunir tota la classe i demaneu a un representant de cada grup que comparteixi un resum de què han discutit.
    • Encoratgeu als estudiants a expressar les seves opinions, sempre des del respecte i l’empatia.
  • Conclusió (finals de l’activitat):
    • Finalitzeu l’activitat amb una reflexió sobre la importància de l’educació en drets humans i la comprensió intercultural.
    • Pot ser útil destacar la importància de conèixer diverses perspectives històriques per formar una visió crítica i informada del món.

Durant tota l’activitat, és fonamental actuar com a moderador per garantir que la discussió sigui respectuosa i que totes les veus siguin escoltades. Aquesta activitat no només ajuda a comprendre millor el conflicte israelià-palestí, sinó que també promou habilitats de pensament crític, empatia i comprensió cultural.

Proposta d’ampliació: Taller d’Històries Personals

image_pdfimage_print