Diàlegs per la Pau: Una Mirada a ‘Hijas de la Nakba”
Títol de l’Activitat:
Diàlegs per la Pau: Una Mirada a ‘Hijas de la Nakba”
Edat Recomanada:
14-18 anys
Etapa Educativa:
Secundària, Batxillerat
Objectius:
- Fomentar la comprensió crítica del conflicte israelià-palestí.
- Desenvolupar l’empatia i la comprensió intercultural.
- Potenciar les habilitats de comunicació i anàlisi crítica.
- Reflexionar sobre les conseqüències de l’atac sistemàtic a les poblacions civils.
Durada:
55 minuts incloent la visualització de la pel·lícula. També es pot dividir en dues sessions per ampliar el temps de debat si es considera oportú o complementar amb l’activitat d’ampliació que trobareu a continuació.
Materials:
- Còpia de la pel·lícula “Hijas de la Nakba” o accés a internet
-
- Documental Hijas de la Nakba
- Direcció: Estel·la Vidal
- Any: 2019
- Durada: 36 minuts
- Públic: general i educatiu (a partir de 12 anys)
- Llengües: àrab i castellà subtitulat
- Documental protagonitzat per vuit dones palestines les quals narren els moments claus de la història contemporània palestina i de la seua experiència quotidiana sobre el terreny, amb especial èmfasi en el paper central de les dones en la vida i la resistència palestina.
- Fulls de paper i bolígrafs per a anotacions dels estudiants.
- Projector i pantalla per a la visualització de la pel·lícula.
- Fitxa amb preguntes de reflexió per a cada grup.
Desenvolupament:
- Introducció al tema.
- Formació de grups.
- Discussió en grups petits.
- Posada en comú i debat grupal.
Avaluació:
- Participació activa durant les discussions de grup.
- Reflexions compartides durant la posada en comú.
- Capacitat d’analitzar i relacionar els esdeveniments històrics amb el present.
Observacions:
- L’activitat ha de ser guiada amb sensibilitat, tenint en compte la diversitat d’opinions i antecedents dels estudiants.
- Es recomana que el professorat prepari un petit dossier amb informació sobre el context històric per als estudiants que desitgin aprofundir en el tema.
Recursos Addicionals:
- Articles i llibres sobre la història de Palestina i Israel.
- Testimonis i entrevistes amb supervivents de la Nakba.
- Mapes històrics i actuals de la regió.
Aquesta fitxa serveix com a guia per a l’activitat, però pot ser adaptada segons les necessitats específiques de cada grup classe. És important que el professorat estigui preparat per a dirigir una conversa significativa i gestionar possibles emocions fortes que puguin sorgir durant la discussió.
És important crear un espai de diàleg segur i respectuós on els estudiants puguin compartir les seves opinions i sentiments.
Proposta de temporització de l’activitat:
- Introducció (4 minuts):
- Comenceu amb una breu introducció sobre el context històric de la Nakba, que significa “desastre” en àrab i es refereix a l’exili forçós de més de 700.000 palestins de les seves llars durant la creació de l’Estat d’Israel el 1948.
- Expliqueu que el propòsit de l’activitat és reflexionar sobre les conseqüències humanes dels conflictes i entendre les diferents perspectives històriques.
- Divisió en petits grups (2 minuts):
- Dividiu la classe en petits grups de 4-5 persones per fomentar una discussió més íntima i profunda.
- Visualització de la pel·lícula (36 minuts):
- Assegureu-vos que tots hagin vist la pel·lícula “Hijas de la Nakba” abans de l’activitat.
- Preguntes de reflexió (8 minuts):
- Demaneu als grups que discuteixin les següents preguntes:
- Quines emocions heu sentit mentre veieu la pel·lícula?
- Què heu après sobre l’experiència dels palestins durant i després de la Nakba?
- Com creieu que els esdeveniments històrics presentats en la pel·lícula continuen afectant la relació entre Israel i Palestina avui dia?
- De quina manera la pel·lícula mostra l’atac sistemàtic cap a la població palestina, i quines són les repercussions d’aquests actes?
- Demaneu als grups que discuteixin les següents preguntes:
- Posada en comú (5 minuts):
- Torneu a reunir tota la classe i demaneu a un representant de cada grup que comparteixi un resum de què han discutit.
- Encoratgeu als estudiants a expressar les seves opinions, sempre des del respecte i l’empatia.
- Conclusió (finals de l’activitat):
- Finalitzeu l’activitat amb una reflexió sobre la importància de l’educació en drets humans i la comprensió intercultural.
- Pot ser útil destacar la importància de conèixer diverses perspectives històriques per formar una visió crítica i informada del món.
Durant tota l’activitat, és fonamental actuar com a moderador per garantir que la discussió sigui respectuosa i que totes les veus siguin escoltades. Aquesta activitat no només ajuda a comprendre millor el conflicte israelià-palestí, sinó que també promou habilitats de pensament crític, empatia i comprensió cultural.