
Davant la recent actualització sobre l’estructura dels currículums de Formació Professional, La Intersindical manifestem la nostra profunda preocupació per la significativa reducció d’hores dedicades a la formació específica als cicles formatius, tant de Grau Mitjà com Superior. Aquesta retallada, combinada amb una influència creixent de grans empreses en la determinació dels continguts i l’elaboració dels materials didàctics, compromet seriosament la qualitat i la integritat de l’FP. Es privilegien les demandes immediates del sector empresarial, i es deixa en un segon pla l’educació integral dels estudiants i el seu desenvolupament personal i professional.
La notable disminució d’hores en la formació específica, juntament amb la introducció de mòduls transversals com són els de Sostenibilitat i Digitalització, minva la capacitat de l’FP per oferir una formació profunda i que abasti les àrees d’especialització fonamentals. Això, al seu torn, posa en risc l’essència de l’FP, que corre el perill de convertir-se en una educació superficial i insuficient per a donar resposta als reptes del futur.
La nostra visió de la Formació Professional és que ha d’abordar, en primer lloc, els interessos i necessitats dels estudiants, i preparar-los per a carreres professionals completes. Això només es pot aconseguir mitjançant un currículum ric i divers que es fonamenti en els principis de l’educació integral.
La Intersindical fem una crida al Departament d’Educació a establir un diàleg obert i constructiu amb tots els actors involucrats, incloent el professorat i la comunitat educativa en general, per a revisar i reajustar el currículum de l’FP. Exigim igualment al Departament d’Educació i a la Generalitat de Catalunya que demani a l’Estat espanyol l’ajornament de l’aplicació de la Nova Llei d’FP per garantir una posada en funcionament amb totes les garanties. És imprescindible adoptar una visió de futur que situï l’FP com un pilar clau en el desenvolupament personal i professional dels joves.
Així mateix, animem els departaments de Formació Professional a implementar mesures flexibilitzadores que minimitzin l’impacte d’aquesta perillosa reforma:
- Assegurar que els mòduls de Sostenibilitat i Digitalització siguin impartits per docents de la família professional corresponent, garantint així la coherència i qualitat de l’ensenyament.
- Integrar aquests mòduls transversals dins dels currículums existents, i reduir així l’impacte de la pèrdua d’hores de formació específica.
- Vetllar perquè el mòdul optatiu sigui impartit per personal docent especialitzat, i que aquest contribueixi a compensar la reducció horària.
- Dotar de recursos suficients els tutors de pràctiques, i a tenir en compte l’augment de càrrega laboral derivat de la reforma.
Ens reafirmem en el compromís de defensar un model d’FP públic, integral, equitatiu i de qualitat, que respongui als reptes del segle XXI i que no cedeixi davant les pressions immediatistes del mercat laboral. L’FP a Catalunya ha de ser un espai d’aprenentatge ric i variat, en el qual els estudiants desenvolupin no només competències tècniques, sinó també una perspectiva crítica envers el món actual.