Educació per a persones adultes: un llarg camí per recórrer

Aula moderna i lluminosa plena d'estudiants adults de diverses procedències participant activament en una classe de llengua, amb taules rodones i material educatiu modern

El passat 8 de novembre el Departament va convocar una mesa tècnica d’educació d’adults. Aprofitant l’avinentesa, La Intersindical Educació volem fer un comunicat per denunciar la deixadesa del Departament allò que fa referència a l’educació al llarg de la vida, i que passem a detallar a continuació.

Per començar, volem deixar clar que ens sembla un escàndol que faci més de deu anys que no surtin places de CFA al concurs de trasllats. Aquest parèntesi ha causat que ens trobem amb un 40% de centres on no hi ha cap docent amb plaça definitiva, i que només un 3% de CFAs comptin amb més de la meitat de la plantilla amb destinació al centre. Evidentment, això provoca que sigui difícil dur a terme un projecte de centre amb una plantilla estable i, en certs casos, impossibilita una democràcia real i efectiva dins del claustre. En conseqüència, exigim al Departament d’Educació que ofereixi les places vacants d’adults al proper concurs de trasllats i que el barem que concedeixi més punts en aquesta etapa educativa sigui l’experiència.

Ja que parlem de places no podem obviar que, d’ençà del 2006 -any en què el Departament d’Educació es fa càrrec de la xarxa d’escoles d’adults de Benestar Social-, la plantilla total només ha augmentat en un sol docent. No cal dir que, a la Catalunya dels vuit milions, la necessitat d’un sistema educatiu per a persones adultes és bàsic per assegurar que tota la població nouvinguda pugui aprendre la llengua del país i, en alguns casos, alfabetitzar-se. És per això que també denunciem que no s’hagi ampliat la xarxa de CFAs, cosa que causa que una part de la població no pugui accedir a aquests estudis, ja que tenen el CFA més proper a 30-50 km. Exigim que almenys cada capital comarcal compti amb un CFA i que s’ampliïn les dotacions de plantilla al centre per poder oferir més català i castellà per a nouvinguts, atès que les llistes d’espera solen ser inacabables.

Així mateix, hem d’afegir que cal que la cobertura de les plantilles sigui més específica per donar un millor servei a l’alumnat: tot sovint ens trobem amb nomenaments de docents que no tenen la capacitat d’ensenyar el Compètic, per exemple.

Pel que fa als docents de primària, exigim una equiparació en sou i horari amb el que té la plantilla de secundària, perquè en el dia a dia de l’escola d’adults no hi ha diferències entre el professorat del centre. També demanem la incorporació d’educadors socials i orientadors als centres; normalment l’alumnat necessita ajuda a l’hora de triar el camí laboral que més li convé. Demanem també que tots els centres d’educació d’adults disposin, d’almenys, una persona administrativa a temps complet.

La revisió i adaptació dels currículums és una tasca pendent. En aquests moments, la llei que regula l’EPA data del 1991 i el currículum del GES és de l’any 2009. Sabem que el Departament està elaborant un nou currículum de GES, i que espera implementar-lo el curs vinent. Esperem que sigui un currículum que mantingui les notes numèriques i que no sobrecarregui de més burocràcia el professorat.

El Departament d’Educació té una gran responsabilitat a l’hora de garantir l’accés a la formació reglada al llarg de la vida. Ja és hora que se li atorgui la importància que té amb un augment i estabilització de plantilles, amb una proposta de currículums adaptats a la realitat actual i una ampliació de la xarxa de centres públics de formació d’adults a Catalunya. Esperem que en prenguin nota allà on pertoca i que es posin mans a l’obra.

image_pdfimage_print