
El passat 29 de novembre el Govern de la Generalitat de Catalunya va anunciar un pla que conté un conjunt de 100 accions transversals de política lingüística, batejat com “El català, llengua de país”. La Intersindical Educació saludem la iniciativa i celebrem que s’hagin recollit algunes de les propostes que vam fer arribar al Departament d’Educació fa unes setmanes (Anar a la notícia).
En aquest sentit, volem fer les consideracions següents:
1. Tot i que valorem positivament que es vulguin impulsar i revisar els Projectes Lingüístics de Centre cal que, perquè tinguin efectivitat, es delimitin correctament les funcions i competències dels coordinadors LIC (Llengua, Interculturalitat i Cohesió) i que tinguin una major disposició horària i autoritat interna.
2. És indispensable que es millori la formació dels professors de l’aula d’acollida, així com que hi hagi voluntat de fer estudis periòdics sobre l’evolució dels usos lingüístics a les escoles. Això ha de permetre detectar les fortaleses i les febleses del sistema educatiu pel que fa a la llengua catalana. Cal assegurar que aquests propòsits s’implementen i s’estenen de manera efectiva a tots i a cadascun dels centres educatius del país.
3. Considerem que és positiu que s’avaluï la competència oral dels estudiants a 4t d’ESO, ja que la realitat és que molts graduats d’ESO obtenen el nivell C1 de català sense disposar de les competències lingüístiques suficients. Això s’hauria de traduir en una millora efectiva de les competència en llengua catalana del conjunt dels estudiants.
4. Donem suport a l’exigència del nivell C2 de català pels docents, per bé que demanem que aquesta vagi acompanyada d’un pla d’adaptació que permeti compaginar la feina amb la formació, d’un increment substancial de l’oferta de cursos i de la gratuïtat per a tots els docents en exercici.
5. Celebrem que es potenciï el catàleg audiovisual en català, així com els plans d’entorn municipal. Pensem que les activitats de lleure són fonamentals per assegurar la vehicularitat real de la llengua catalana al sistema educatiu.
Tanmateix, trobem a faltar que en el pla d’actuació no s’esmenti la necessitat d’activar la Inspecció Educativa per tal d’assegurar el compliment de la normativa lingüística als centres educatius del nostre país. Cada vegada són més les veus crítiques que adverteixen de la fallida del sistema d’immersió lingüística, així com de la seva manca d’aplicació efectiva.
Cada vegada són més els docents que es troben indefensos i fins i tot assenyalats a l’hora de voler fer un ús normal del català als centres educatius, més enllà de ser la seva obligació legal. La vehicularitat del català no pot ser un acte de voluntarisme ni de militància per part dels professionals, sinó que ha de ser un dret garantit per al conjunt de la Comunitat Educativa.
Per tot el que hem dit, la Intersindical Educació valorem críticament les mesures empreses pel Govern de la Generalitat i romandrem vigilants per assegurar-nos que es milloren i es compleixen els aspectes que hem apuntat.
Països Catalans, 6 de desembre de 2022
La Intersindical Educació