Resum de la mesa sectorial del 19 d’octubre de 2022

COMISSIÓ DE TREBALL  19/10/22

 

Ordre del dia de la mesa amb el Departament d’Educació:

  1. Calendari escolar
  2. Currículum
  3. Immersió lingüística i cobertura legal de tot el personal dels centres.

 

Les demandes sindicals són recollides pels representants de l’Administració i es farà retorn en les meses sectorials del novembre.

 

 

  1. Calendari escolar

 

⇒    Reivindicacions Coordinadora de Sindicats

 

  • Considerar juliol “com un mes amb un permís retribuït pel personal docent amb la finalitat que es pugui dedicar a la formació”. En cas d’estar condicionat a unes hores de formació, aquestes han de ser en còmput anual.
  • Valoració i avaluació de l’avançament del calendari escolar (accés als informes del Departament).
  • Compensació als canvis que provoquin reducció de drets laborals (juliol). 
  • Negociar els calendaris escolars dels propers cursos.
  • Denunciem que no hi ha voluntat de negociació real (ja se’ns va dir que l’avançament del curs és intocable) ni se’ns dona prou informació més enllà de dades de participació de l’alumnat en les activitats de tarda. Demanem informació sobre l’empresa contractada per fer un estudi. L’administració no té en compte l’impacte en les condicions laborals del col·lectiu ni pedagògic (docents sense nomenament al juliol obligats a anar al centre, sense temps per preparar classes, sense les plantilles completes, docents i personal d’atenció educativa assumint tasques de supervisió a les tardes, s’ha aplicat les ràtios de menjador i no les de lleure a les activitats de tardes, patint temperatures superiors al que permet la normativa de riscos laborals). 

 

⇒   Proposta Departament 

 

El Departament proporciona un document a la part sindical amb les dades de seguiment de les activitats de tardes (98% de centres, 45% d’alumnat, 16.905 monitors contractats), i durà a terme una avaluació centrada en l’avançament del curs escolar a través d’un estudi que farà una empresa i que recollirà les aportacions de tota la comunitat educativa. Després faran una revisió de l’Ordre de calendari en base a l’avaluació i grup de treball al Consell Escolar de Catalunya. 

Segueixen la Resolució de ràtios i no la normativa del lleure perquè no es desenvolupa als centres educatius.

Van informar les direccions de quines tasques havien d’assumir els diferents professionals. Per exemple, les TIS no havien de supervisar les activitats de lleure educatiu.

Ens facilitaran la informació sobre l’empresa.

 

  1. Currículum

 

 ⇒  L’administració proposa: 

En base a les instruccions no hi ha marge per a l’ajornament. Ja es va demanar la moratòria al Ministerio, sense cap resultat. La llei marca el calendari. El decret preveu diferents mecanismes per anar desplegant progressivament els currículums durant els propers 3 anys. El Departament acompanyarà els centres en el procés de canvi. 

Els centres van rebre un esborrany i és la primera vegada que s’ha fet de forma participativa (800 aportacions).

La xarxa de competències ja s’ha adaptat per fer accions formatives de desplegament. Al febrer s’iniciaran les formacions de batxillerat.

 

 ⇒ La coordinadora sindical:

  • Ja s’havia demanat l’ajornament dels currículums (altres comunitats han fet el tràmit de modificació per tal de disposar de més temps) i negociació. Hem començat el curs sense currículums publicats. Ara hem de demanar temps de reflexió per al professorat dins de l’horari laboral. La confecció dels nous currículums no s’ha pogut treballar en profunditat, més enllà d’uns qüestionaris.
  • Les noves metodologies impliquen, a més de qüestions pedagògiques, l’afectació en les condicions laborals i la falta de recursos. Requereix formació però també noves condicions de treball.
  • Demanem també que es respecti el principi d’especialitat del professorat, amb atribució de les hores de les diferents matèries a l’especialitat corresponent.

 

 

  1. Immersió lingüística i cobertura legal de tot el personal dels centres.

 

⇒ La coordinadora unitària sindical demanem:

  • Desenvolupament d’un projecte lingüístic comú de la conselleria que mantingui la immersió lingüística. Els diferents projectes lingüístics fomentaran la segregació lingüística.
  • Assumpció de responsabilitat i cobertura legal a centres i professorat per part del Departament. 
  • Increment d’aules d’acollida segons el criteri de 5 alumnes nouvinguts 0,5 dotació. Dotació en qualsevol moment del curs perquè la matrícula viva ho exigeix. 
  • Dotació econòmica per potenciar metodologies i materials en llengua catalana.
  • Incrementar personal LIC.

 

⇒ L’administració proposa 

 

  • Seguiment de l’evolució del programa d’impuls del català (que ja ha iniciat pla pilot en 216 centres) No figura en les reivindicacions de la coordinadora sindical.
  • Acordar procés de validació coneixements C2 del professorat. No figura en les reivindicacions.
  • El Departament ha interposat recursos a totes les interlocutòries del TSJC que afecten els 15 centres afectats i en concret les seves direccions. Es fa l’acompanyament a les direccions.
  • Han augmentat les aules d’acollida (ara són 661) segons els criteris que demana la part
  • Com a Intersindical-CSC en Gerard Furest exposa: “el reconeixement dels drets lingüístics que, en cap cas, no són inferiors als laborals. La Intersindical estem d’acord amb el requisit del C2. Hem engegat la bústia de queixes lingüístiques”.

 Sobre les sentències, no n’hauríem d’estar parlant, ja que sabem que el nou decret no prosperarà i ara cal que pensem què farem quan això passi. També demanem al Departament saber com vehicularà el dret dels infants a la immersió en català. El problema no és el 25% perquè de fet la immersió no és real i tots en som culpables. Està passant també a les extraescolars. Les metodologies horitzontals fa caure l’ús del català i demanem al Departament com ho s’ho farà per reduir aquest impacte negatiu. No s’ha donat formació sociolingüística i tampoc creiem que la solució sigui la d’expedientar docents.

El departament ha de recordar que el decret de direccions diu que han de vetllar per l’ús del català i poden  enviar a les direccions instruccions a principi de curs. És evident que des de l’administració (també en la inspecció educativa) no s’està exercint les pròpies competències.

 

image_pdfimage_print