Aquest document recull les principals instruccions per a l'organització i gestió dels centres educatius per al curs 2024-25. Inclou aspectes com el calendari escolar, els horaris, la gestió de les absències del personal docent, l'ús de dispositius mòbils i altres temes rellevants per garantir el bon funcionament dels centres. Aquest contingut es va tractar durant la formació realitzada el dia 17 de setembre per a tots els afiliats de La Intersindical.
Introducció
DOIGC (Documents per a l'Organització i la Gestió de Centres) defineix el marc general d'organització dels centres educatius. El seu objectiu és garantir un funcionament eficient i efectiu dels centres, basant-se en conceptes com el projecte educatiu de centre, el currículum, i la gestió del personal docent.
- Projecte Educatiu de Centre: Marca les línies estratègiques d'ensenyament del centre.
- Currículum: Planificació i estructuració dels continguts acadèmics.
- Acompanyament a l'alumnat: Mesures i actuacions en cas de diverses situacions.
- Personal Docent: Instruccions per a les direccions i el personal docent.
Calendari Escolar
El calendari escolar del curs 2024-2025 s'inicia el 9 de setembre de 2024 i finalitza el 20 de juny de 2025. A continuació, es detallen les dates per a diferents etapes educatives:
- Escoles Bressol i Educació Infantil (0-3 anys): De 9 a 17h, amb excepcions de setembre i juny (de 9 a 14h).
- Educació Primària i Secundària Obligatòria (ESO): Començament el 9 de setembre.
- Batxillerat i Formació Professional: Inici el 12 de setembre.
- Escoles Oficials d’Idiomes (EOI): Inici el 23 de setembre.
Vacances:
- Vacances de Nadal: Del 21 de desembre al 7 de gener.
- Setmana Santa: Del 12 al 21 d’abril.
Horaris del Centre
Els horaris del centre estan estructurats de la següent manera:
- Els instituts organitzen sessions de matí i tarda entre les 8 i les 18h, amb jornades contínues o compactades.
- ESO: Els estudiants tenen 30 hores lectives setmanals amb un màxim de tres tardes lliures.
- Batxillerat: Pot ser en horari intensiu o dividit en sessions de matí i tarda.
- Cicles formatius: Horaris compactats de matí o tarda, amb excepcions.
- Escoles Oficials d’Idiomes: Horari entre les 8 i les 22 hores, amb 130 hores lectives mínimes per curs acadèmic.
- Ensenyaments artístics i esportius: Horaris flexibles amb pauses necessàries cada tres hores.
Horaris de l'Alumnat
L’assistència al centre és obligatòria per a tot l’alumnat. Cada centre ha de disposar de mecanismes de control efectius per registrar les absències, i en el cas d’alumnes menors d’edat, aquestes han de ser comunicades sistemàticament a les famílies.
En el cas d’absències repetides, s’han d’aplicar mesures correctives per resoldre la situació. Els centres també poden sol·licitar la col·laboració dels serveis educatius i socials per abordar aquests casos.
- Primària: El temps d’esbarjo és considerat com a activitat educativa.
- ESO: Es requereix que l’alumnat romangui al centre durant les hores d’esbarjo i activitats extraescolars.
Absències Docents
Quan un docent és absent, el centre ha de preveure un pla per cobrir aquesta absència. Si l’absència és prevista, el mateix docent ha de preparar activitats per als seus alumnes.
En escoles rurals, s’ha de garantir que hi hagi almenys dues persones responsables del primer cicle d’educació infantil en tot moment.
Desdoblaments de Grups
Els desdoblaments de grups es poden aplicar a:
- ESO: A les matèries de Tecnologia, Ciències de la Naturalesa, Llengua Estrangera, i Projecte de Recerca.
- Batxillerat: En matèries de modalitat de caràcter experimental, tecnològic, Llengua Catalana, Llengua Castellana i altres optatives.
El desdoblament facilita l'atenció a la diversitat de l'alumnat i afavoreix una menor ràtio d'estudiants per grup.
Elaboració dels Horaris
La responsabilitat de l’elaboració dels horaris recau sobre l’equip directiu, seguint els criteris pedagògics aprovats pel claustre de professorat.
Els membres de l’equip directiu han de fer 35 hores setmanals de dedicació al centre, les quals inclouen reunions i altres gestions. L'horari dels membres de l’equip directiu no ha d’incloure hores de guàrdia, però sempre ha d’haver-hi algun membre disponible durant l’horari lectiu i interlectiu. A més, s'ha de respectar el dret dels membres de la comunitat educativa a desconnectar digitalment en períodes no lectius.
Personal docent
- Mestres: Tenen una jornada de 37 hores i 30 minuts. D’aquestes, 23 hores són per a activitats docents amb grups, mentre que les altres hores es dediquen a activitats complementàries com reunions i coordinació.
- Professors d’institut i escoles d’art: 18 hores lectives i 6 hores d'activitats complementàries, amb la resta de les hores dedicades a preparació de classes i altres tasques no lectives.
- Formació de persones adultes: 20 hores de docència amb grups, i 7 hores dedicades a coordinació i tutoria.
Assignació de Matèries i Grups
L'assignació de matèries i grups als docents és responsabilitat del director o directora del centre, seguint els criteris establerts pel Decret 155/2010. Els mestres especialistes s'assignen preferentment a les àrees de música, educació física, llengua estrangera, i altres àrees específiques.
Els docents de secundària han de tenir capacitat per impartir matèries de la seva especialitat, però el director també pot assignar-los altres matèries si disposen de la formació o experiència docent necessària.
Escoles d’adults
- Mestres: Són competents per ensenyar llengua catalana, castellana, aranesa, i matèries de formació instrumental.
- Professors: Són competents per impartir ensenyaments del GES (Graduat en Educació Secundària) i programes de preparació per a proves d’accés a cicles formatius o universitats.
Ús de Dispositius Mòbils
L’ús de telèfons mòbils als centres educatius ha de ser mínim i estrictament vinculat a finalitats pedagògiques. Els centres poden establir normatives específiques per regular aquest ús, però han de garantir que l’alumnat aconsegueixi la competència digital requerida.
Etapes Educatives
- Educació Infantil i Primària: No està permès l’ús de telèfons mòbils en cap circumstància, incloent les hores d’esbarjo, menjador, o activitats extraescolars.
- ESO: L’ús dels mòbils només està permès en circumstàncies excepcionals o per activitats pedagògiques autoritzades. Fora d’aquestes, els dispositius han de romandre apagats i guardats en un lloc segur.
- Educació Postobligatòria: Els alumnes de batxillerat i cicles formatius poden utilitzar els mòbils durant activitats d'aprenentatge si ho permet el centre, però l'ús lliure durant altres moments no està permès.
Mesures Correctores
L’ús indegut dels mòbils pot portar a mesures correctores que van des de la custòdia temporal del dispositiu fins a sancions greus en cas d’abusos com enregistrar imatges sense permís o assetjar altres membres de la comunitat educativa.
Els centres han d’incloure aquestes normatives a les Normes d’Organització i Funcionament de Centre (NOFC) i a la carta de compromís que es comparteix amb les famílies.