Títol de l’Activitat:
Veus de Gaza: Reflexió i Diàleg sobre el Conflicte
El context actual serveix per aprofundir en la comprensió del documental “Gaza”, ja que mostra que els problemes representats en la pel·lícula segueixen sent rellevants i urgents. La situació a Gaza no només persisteix, sinó que sembla haver-se intensificat, amb un impacte devastador en la població civil.
En preparar la classe per veure el documental, seria essencial contextualitzar aquests esdeveniments recents, destacant la continuïtat del conflicte i les seves repercussions humanitàries. Això pot ajudar els estudiants a connectar el material del documental amb la realitat actual i a comprendre la importància de la consciència global i l’acció humanitària.
Edat Recomanada:
16-18 anys
Etapa Educativa:
Secundària, Batxillerat, CCFF
Objectius:
- Reflexionar sobre les conseqüències del conflicte israelià-palestí en la població civil.
- Desenvolupar la capacitat crítica i l’empatia dels estudiants.
- Fomentar el diàleg i l’intercanvi d’opinions respectuoses.
Durada:
55 minuts incloent la visualització de la pel·lícula. També es pot dividir en dues sessions per ampliar el temps de debat si es considera oportú o complementar amb l’activitat d’ampliació que trobareu a continuació.
Materials:
- Còpia del documental “Gaza” o accés a internet
-
- GAZA: Cortometraje documental nominado a los GOYA
- IMPORTANT: Per nivells per sota de batxillerat es recomana evitar els primers dos minuts i mig on apareixen imatges explícites de víctimes que podrien ser pertorbadores pels menors.
- Documental Gaza
- Direcció: Carles Bover Martínez i Julio Pérez del Campo
- Any: 2018
- Duració: 18 minuts
- Públic: general i educatiu (a partir de 16 anys)
- Llengües: àrab i castellà subtitulats
- Premi Goya el 2019 al millor curtmetratge documental, Gaza és un audiovisual dirigit pel mallorquí Carles Bover Martínez i pel toledà Julio Pérez del Campo. Compta amb testimonis i imatges explícites de contingut sensible sobre la vida quotidiana a la Franja de Gaza sota setge i bloqueig israelià i narra diferents històries dels bombardejos massius israelians l’estiu del 2014, els pitjors viscuts fins a octubre del 2023.
- Fulls de paper i bolígrafs per a anotacions dels estudiants.
- Projector i pantalla per a la visualització de la pel·lícula.
- Fitxa amb preguntes de reflexió per a cada grup.
Metodologia:
- Visualització de la pel·lícula.
- Treball en petits grups per a discussió.
- Posada en comú amb tota la classe.
- Moderació activa per part del professorat.
Avaluació:
- Participació activa durant les discussions de grup.
- Reflexions compartides durant la posada en comú.
Observacions:
- L’activitat ha de ser guiada amb sensibilitat, tenint en compte la diversitat d’opinions i antecedents dels estudiants.
- Es recomana que el professorat prepari un petit dossier amb informació sobre el context històric per als estudiants que desitgin aprofundir en el tema.
Recursos Addicionals:
- Articles i llibres sobre la història de Palestina i Israel.
- Articles d’actualitat sobre el tema.
- Mapes històrics i actuals de la regió.
Aquesta fitxa serveix com a guia per a l’activitat, però pot ser adaptada segons les necessitats específiques de cada grup classe. És important que el professorat estigui preparat per a dirigir una conversa significativa i gestionar possibles emocions fortes que puguin sorgir durant la discussió.
És important crear un espai de diàleg segur i respectuós on els estudiants puguin compartir les seves opinions i sentiments.
Proposta de temporització de l’activitat:
- Introducció (5 minuts):
- Comença amb una breu introducció sobre el documental, contextualitzant el conflicte i la situació actual a Gaza.
- Explica els objectius de l’activitat i com es desenvoluparà.
- Divisió en petits grups (2 minuts):
- Divideix la classe en petits grups de 4 a 5 alumnes.
- Assigna a cada grup una pregunta de reflexió relacionada amb el documental i l’atac sistemàtic d’Israel cap a la població palestina. Per exemple:
- Quines són les conseqüències humanitàries del bloqueig a Gaza?
- Com afecta el conflicte a la vida quotidiana dels nens i nenes de Gaza?
- Quin paper juguen els mitjans de comunicació en la percepció que tenim del conflicte?
- Visualització del documental (18 minuts):
- Reflexió i discussió en petits grups (15 minuts):
- Cada grup discuteix la pregunta assignada, reflexionant sobre el que han vist en el documental i compartint els seus pensaments i sentiments.
- Si és possible, permet la consulta de fonts externes per complementar els continguts del documental.
- Encoratja’ls a pensar en solucions possibles o maneres en què la comunitat internacional podria intervenir.
- Posada en comú (10 minuts):
- Cada grup escull un portaveu per compartir amb la resta de la classe les conclusions del seu debat.
- Anota els punts clau a la pissarra per visualitzar les diferents perspectives.
- Conclusió i reflexió final (5 minuts):
- Com a professor, ofereix una breu conclusió que ressalti la importància de la comprensió i l’empatia en conflictes com el de Gaza.
- Pot ser útil relacionar la discussió amb els drets humans i la necessitat de treballar cap a la pau i la justícia.

