Diari d’Empatia: Veus de Gaza

Títol de l’Activitat:

“Diari d’Empatia: Veus de Gaza”

La “Diari d’Empatia: Veus de Gaza” és una activitat educativa dissenyada per fomentar l’empatia i la comprensió cap a les persones afectades pel conflicte de Gaza, així com per desenvolupar habilitats d’escriptura reflexiva i expressió personal entre els estudiants de 14 a 16 anys. A través de la creació d’un diari personal, els estudiants investiguen i reflexionen sobre la vida quotidiana dels joves a Gaza, utilitzant recursos com articles, testimonis i documentals. Aquesta activitat els permet expressar els seus pensaments i sentiments a través d’escrits creatius com cartes imaginàries, poemes o històries curtes. La iniciativa també inclou moments de compartició i discussió en classe, animant els estudiants a continuar amb l’escriptura com una activitat continuada al llarg del curs. L’activitat està dissenyada per realitzar-se en un entorn de suport i respecte, encoratjant els estudiants a processar els seus pensaments i emocions sobre aquest tema complex i desafiant.

Edat Recomanada:

14-18 anys

Etapa Educativa:

Secundària, Batxillerat

Objectius de l’Activitat:

  • Fomentar l’empatia i la comprensió cap a les persones afectades pel conflicte de Gaza.
  • Desenvolupar habilitats d’escriptura reflexiva i expressió personal.
  • Encoratjar la consciència social i la responsabilitat ciutadana entre els joves.

Materials Necessaris:

  • Quaderns o diaris per a cada estudiant.
  • Accés a recursos com articles, testimonis, i documentals sobre Gaza.
  • Bolígrafs, llapis de colors, i altres materials d’art per a la decoració dels diaris.

Desenvolupament de l’Activitat:

  • Introducció a l’Activitat (10 minuts):
    • Explica l’objectiu de l’activitat: crear un “Diari d’Empatia” on els estudiants poden expressar els seus pensaments i sentiments sobre el conflicte de Gaza.
    • Discussió breu sobre el que significa l’empatia i la seva importància en el context de conflictes globals.
  • Recerca i Reflexió (20 minuts):
    • Els estudiants investigaran sobre la vida quotidiana dels joves a Gaza, utilitzant recursos com articles, testimonis, i fragments de documentals.
    • Reflexionaran sobre com seria la seva vida en un context similar i anotaran els seus pensaments.
  • Escriptura en el Diari (15 minuts):
    • Els estudiants començaran a escriure en els seus diaris. Poden incloure:
      • Reflexions personals sobre el que han après.
      • Cartes imaginàries a un jove de Gaza.
      • Poemes o històries curtes inspirades en els testimonis.
    • Encoratja’ls a ser creatius i expressius en les seves entrades.
  • Compartir i Discussió (10 minuts):
    • Opcionalment, els estudiants poden compartir algunes de les seves reflexions o escrits amb la classe.
    • Facilita una discussió sobre com aquesta activitat ha afectat la seva percepció del conflicte.
  • Activitat Continuada (Durant el Curs):
    • Anima els estudiants a continuar amb l’escriptura del seu diari com a activitat continuada.
    • Poden actualitzar el seu diari amb noves reflexions, notícies, o respostes a esdeveniments actuals relacionats amb Gaza.

Consideracions Addicionals:

  • Assegura’t que l’activitat es realitza en un entorn de suport i respecte, on els estudiants se sentin segurs per expressar els seus sentiments.
  • Encoratja els estudiants a utilitzar l’activitat com una forma de processar els seus pensaments i emocions sobre temes difícils.
  • Pot ser útil tenir una caixa de suggeriments on els estudiants puguin deixar preguntes o temes que els interessin explorar en futures sessions.

Llista de Recursos

  • Llibres i Articles:
    • “Gaza: Una Història” per Jean-Pierre Filiu: Aquest llibre ofereix una visió profunda de la història de la Franja de Gaza, des dels seus orígens fins a l’actualitat, destacant els esdeveniments clau i les figures polítiques que han format la regió.
    • “El Conflicte Palestí-Israelià: Una Introducció Molt Breu” per Martin Bunton: Un llibre concís que proporciona un resum del conflicte, ideal per a aquells que busquen una comprensió bàsica i ràpida dels esdeveniments històrics i els problemes actuals.
  • Webs i Portals Educatius:
  • Documentals i Pel·lícules:
    • Gaza” de Carles Bover Martínez i Julio Pérez del Campo: Aquest documental ofereix una mirada íntima a la vida dins de la Franja de Gaza, mostrant les dificultats i la resistència dels seus habitants.
    • “5 Càmeres Trencades” (5 Broken Cameras): Un documental personal i polític que mostra la lluita d’un poble palestí contra les forces israelianes.
  • Recursos Educatius Online:
    • TED-Ed: Ofereix vídeos educatius que poden ajudar a explicar el context històric i polític del conflicte.
    • Khan Academy: Una plataforma educativa amb recursos sobre història i ciències socials que poden ser útils per entendre el conflicte.
  • Xarxes Socials i Blogs:
    • Seguir periodistes i analistes en Twitter que cobreixen el Pròxim Orient pot proporcionar actualitzacions i perspectives en temps real.
    • Blogs d’experts en estudis del Pròxim Orient o de periodistes que treballen a la regió poden oferir anàlisis més profundes i personals.

Més recursos en català:

  • CCMA – Tema Gaza: Visita la pàgina
    • Aquesta secció del portal de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ofereix una cobertura extensa sobre Gaza, incloent notícies, reportatges, i anàlisis. És una font valuosa per a estar al dia amb els esdeveniments recents i comprendre les diferents facetes del conflicte.
  • Ara.cat – Tema Guerra entre Israel i Palestina: Visita la pàgina
    • El diari “Ara” proporciona una secció especial dedicada al conflicte entre Israel i Palestina, amb articles que cobreixen des de les últimes notícies fins a anàlisis més profundes. Aquest recurs pot ajudar els estudiants a entendre les dinàmiques i les conseqüències del conflicte des d’una perspectiva catalana.
  • Directa.cat – Tag Gaza: Visita la pàgina
    • Directa.cat ofereix una col·lecció d’articles i reportatges sobre Gaza, destacant les veus i experiències de la població afectada pel conflicte. Aquesta font pot ser especialment útil per a obtenir una perspectiva més propera i humana dels esdeveniments.

Recorda als estudiants la importància de contrastar fonts i buscar perspectives diverses per obtenir una comprensió més equilibrada del conflicte. A més, és essencial que siguin crítics amb la informació que troben, especialment en l’entorn digital.


image_pdfimage_print