La Intersindical-CSC exigim al Departament d’Educació un pla de xoc per revertir la situació d’emergència del català

Roda de premsa
Roda de premsa a la seu de la Intersindical-CSC

La Intersindical-CSC exigim que el Govern de Catalunya prengui la iniciativa per aplicar un pla de xoc per una immersió lingüística real i global i que es dissenyin els mecanismes per garantir-ne l’aplicació. Creiem que cal un canvi d’actitud del Departament d’Educació, que ha d’establir una planificació i destinar-hi els recursos necessaris, i fem una crida al Govern, als grups polítics i a la resta d’agents de la comunitat educativa per abordar aquest tema urgentment i de manera conjunta, partint de la realitat actual i cercant solucions efectives en tots els àmbits educatius, des de les aules fins als menjadors i les activitats extraescolars.

A més d’aquest anunci, la portaveu de la sectorial d’Educació de la Intersindical-CSC, Marina Sureda i el responsable del grup de treball de Llengua del sindicat, Narcís López, han explicat en roda de premsa que el sindicat iniciarà una campanya a totes les escoles i instituts per posar aquest tema a l’agenda i impulsar accions per abordar ‘l’emergència del català a l’educació’.

Recentment han aparegut diverses notícies sobre el fracàs de l’anomenada immersió lingüística en català i veus com la de la lingüista Carme Junyent que afirma que “ningú no té el valor de dir que hem fracassat amb la immersió”, així com testimonis de professorat de secundària que denuncia que el català no s’usa com a la llengua vehicular, arribant a situacions on alumnes que han estat 13 anys dins el sistema educatiu català no dominen la llengua pròpia de Catalunya amb fluïdesa.

Des de la Intersindical-CSC creiem que ja és hora que algun sindicat del món educatiu parli clar i no amagui la realitat sobre el català. Considerem que l’actual situació és insostenible i que no n’hi ha prou amb proclames i la defensa ideològica de la immersió lingüística. Cal prendre mesures efectives.

Els successius governs de la Generalitat mai han fet tot el que calia per aplicar aquest model que hauria de fer del català la llengua compartida i de cohesió, i encara avui dia, quan la realitat és tan evident, no hi ha voluntat política de corregir aquesta tendència que fa recular el català com a llengua d’ús a l’escola, però de retruc també al carrer, als centres de treball i a la societat en general.

Durant dècades tots els agents de la comunitat educativa han fet una lectura autocomplaent dels resultats de la normalització lingüística a l’escola, amagant que el català ha anat esdevenint una llengua acadèmica, però no d’ús habitual. Els minsos resultats reals demostren tot el contrari, amb dades preocupants que requereixen d’una actuació urgent.

Per tot això, creiem que la normalització real d’una llengua s’aconsegueix fent que sigui útil i present en tots els àmbits educatius. I que fer-la vehicular no s’acaba fent les classes en català sinó vetllant perquè traspassi les parets de l’aula i arribi a tots els espais i activitats dels centres educatius.




Xerrada Informativa per al personal no docent (PAS, TEI, TIS, personal laboral…)

Xerrada informativa al carrer de Santa Bàrbara
Carrer de Santa Bàrbara

El dilluns 2 de desembre la Intersindical-CSC convoquem, juntament amb altres sindicats, una xerrada informativa adreçada als diferents col·lectius que engloben el personal no docent del Vallès Occidental a Barberà del Vallès.

La xerrada serà a 2/4 de 6 (17’30h) al Local de l’EAB-CUP Barberà, al C/Santa Bàrbara 18.

Els temes a tractar seran els següents:

  • Oposicions TEI i TIS.
  • Funcions del personal laboral.
  • Condicions laborals.
  • Substitucions.



Prou violència masclista! #25N2019

Prou violència masclista

L’educació ha de ser una peça clau en la lluita contra la violència masclista, per això des de la Intersindical-CSC defensem una educació i una república catalana feministes. Cal que l’escola sigui un espai lliure de tot tipus de discriminacions sexistes, començant per allò que anomenem “micomasclismes”, i que incideixi directament en l’assumpció dels valors del feminisme per part dels infants i joves.

El dia 25 sortim al carrer per dir que els docents i tot el personal d’educació volem acabar amb les violències masclistes i posar llum sobre aquesta realitat tan lamentable que pateix la nostra societat. Com deia Montserrat Roig: “Encara hi ha dones que tenen por de ser elles mateixes, d’expressar les seves opinions, de manifestar-se davant del món”, i això s’ha d’acabar.

Us convoquem a 2/4 de 7 (18.30) als Jardinets de Gràcia de Barcelona! Construïm la república catalana feminista!




Normativa sobre permisos

Pel compliment d’un deure inexcusable i deures relacionats amb la conciliació de la vida familiar i laboral

Naixement, acolliment o adopció d’un/a fill/a ( Permís paternitat)

  • Reial Decret-llei 6/2019, d’1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes en el treball i l’ocupació.

Gestació

Permís per naixement per a la mare biològica

  • Reial Decret-llei 6/2019, d’1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes en el treball i l’ocupació.
  • Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre (EBEP): art. 49.a) i 50.
  • Llei 8/2006, de 5 de juliol (conciliació del personal de la Generalitat): art. 11 i 16.
  • Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes: art. 59, apartat 23 de la disposició addicional divuitena.
  • Reial decret legislatiu 670/1987, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de Llei de classes passives de l’Estat: disposició addicional divuitena.
  • Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general de la Seguretat Social: art. 60, art. 235.
  • Instrucció per a l’aplicació de determinats aspectes de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic a l’Administració de la Generalitat: apartat 7.3.

Permís per adopció, per guarda amb finalitats d’adopció, o acolliment, tant temporal com permanent

  • Reial Decret-llei 6/2019, d’1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes en el treball i l’ocupació.
  • Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre (EBEP): art. 49.b) i 50.
  • Llei 8/2006, de 5 de juliol (conciliació del personal de la Generalitat): art. 11 i 16.
  • Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes: art. 59.
  • Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’estatut dels treballadors: art. 45.1.d).
  • Instrucció per a l’aplicació de determinats aspectes de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic a l’Administració de la Generalitat: apartat 7.3.

Permís per gaudir de vacances fora de temporada després de l’infantament

Lactància per a fill menor de dotze mesos

Atenció de fills/es amb discapacitat

Trasllat de domicili

  • Decret legislatiu 1/1997, de 31 d’octubre (text refós de funció pública catalana): art. 96.1.b).
  • Decret 123/1997, de 13 de maig, pel qual s’aprova el Reglament general de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, article 77.

Matrimoni/parella estable

  • Llei 8/2006, de 5 de juliol (conciliació del personal de la Generalitat): art. 9.
  • Llei 25/2010, de 29 de juliol, Codi Civil de Catalunya, article 234.1 i disposició addicional segona

Matrimoni d’un/a familiar

  • Llei 8/2006, de 5 de juliol (conciliació del personal de la Generalitat): art. 10.

Assistència a exàmens i altres proves d’avaluació

Formació permanent del professorat

Hospitalització del o de la convivent o d’un/a familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat

  • Llei 8/2006, de 5 de juliol (conciliació del personal de la Generalitat): art. 19.

Mort, accident o malaltia greu d’un/a familiar de primer o de segon grau de consanguinitat o afinitat

Atenció d’un/a familiar

  • Llei 8/2006, de 5 de juliol (conciliació del personal de la Generalitat): art. 20

Cura d’un familiar de primer grau amb una malaltia molt greu

Exàmens prenatals i tècniques de preparació al part o gestió de tràmits administratius per a l’adopció o l’acolliment

Flexibilització horària recuperable per a visites o proves mèdiques d’ascendents o descendents i per a reunions de tutoria de fills/es

Permisos electorals

Eleccions
sindicals

  • Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre (EBEP): art. 48.j).
  • Llei 30/1984, de 2 d’agost, Reforma de la funció pública: art. 30.2.
  • Decret legislatiu 1/1997, de 31 d’octubre (Text refós de funció pública catalana): art. 96.1.d).
  • Llei 9/1987, de 12 de juny, d’òrgans de representació, determinació de condicions de treball i participació del personal al servei de les administracions públiques, modificada per la llei 18/1994, de 30 de juny: art. 21.
  • Circular 7/2006 sobre participació del personal al servei de l’Administració de la Generalitat i els seus organismes autònoms en les eleccions sindicals.
  • Resolucions específiques que dicta l’Administració per regular cada procediment electoral.

Eleccions polítiques




Normativa sobre les Llicències i Excedències

Llicències

Assumptes propis

Malaltia

  • Reial decret legislatiu 4/2000 (Llei sobre Seguretat Social dels funcionaris civils de l’Estat): de l’art. 18 al 21.
  • Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre (EBEP): art 50.
  • Reial decret 375/2003, de 28 de març (Reglament general del mutualisme administratiu): art. 45 i següents.
  • Ordre PRE/1744/2010, de 30 de juny, per la qual es regula el procediment de reconeixement, control i seguiment de les situacions d’incapacitat temporal, risc durant l’embaràs i risc durant la lactància natural en el règim especial de la Seguretat Social dels funcionaris civils de l’Estat.
  • Decret legislatiu 1/1997, de 31 d’octubre (Text refós de funció pública catalana): art. 95.3.
  • Decret llei 2/2012, de 25 de setembre, sobre millores de la prestació econòmica d’incapacitat temporal del personal al servei de l’Administració de la Generalitat, del seu sector públic i de les universitats públiques catalanes.
  • Decret llei 2/2013, de 19 de març, de modificació del règim de millores de la prestació econòmica d’incapacitat temporal del personal al servei de l’Administració de la Generalitat, del seu sector públic i de les universitats públiques catalanes.
  • Decret llei 4/2017, de 18 de juliol, de modificació del règim de millores de la prestació econòmica d’incapacitat temporal del personal al servei de l’Administració de la Generalitat, del seu sector públic i de les universitats públiques catalanes.
  • Instrucció 5/2012, de 15 d’octubre, sobre justificació d’absències per motius de salut i per assistència a consulta mèdica del personal al servei de l’administració de la Generalitat.
  • Instrucció 6/2012, de 5 de novembre, de modificació de la Instrucció 5/2012, de 15 d’octubre.
  • Resolució de 24 d’octubre de 2012 per la qual es modifica l’apartat Registre d’absències dels documents d’organització i funcionament dels centres i serveis educatius per al curs 2012-2013.
  • Acord de Govern de 26 de febrer de 2013 en matèria de retribució dels empleats públics.
  • Instrucció 1/2013 per a l’aplicació de les millores de la prestació econòmica d’incapacitat temporal del personal al servei de la Generalitat i els seus organismes autònoms.
  • Ordre ESS/1187/2015, de 15 de juny, per la qual es desenvolupa el RD 625/2014, de 18 de juliol.
  • Decret llei 5/2018, de 16 d’octubre (millores retributives i de prestacions d’incapacitat temporal).
  • Instrucció 1/2019, de 29 de gener, sobre justificació d’absències per motius de salut del personal docent dels centres i serveis educatius del Departament d’Educació.
  • Resolucions per les quals s’aproven els documents per a l’organització i el funcionament dels centres públics (les publica anualment el Departament d’Educació).

Absències per assistència a consulta mèdica

  • Instrucció 2/2013, de 30 de desembre, sobre justificació d’absències per motius de salut i per assistència a consulta mèdica del personal al servei a l’Administració de la Generalitat.

Estudis relacionats amb el lloc de treball (Funcionariat)

Llicència no retribuïda per a estudis (Funcionariat)

Risc durant l’embaràs o la lactància

Exercici de funcions sindicals

Reduccions de jornada

Per cura d’un/a fill/a menor de sis anys

Compactació de la reducció d’1/3 o 1/2

  • L’article 97 de la Llei 5/2012, del 20 de març, va modificar l’article 24 de la Llei 8/2006, de 5 de juliol, de manera que l’opció de reducció de jornada durant 1 any a partir del finiment del permís per maternitat o de la setzena setmana posterior al part, l’adopció o l’acolliment, o després del permís de paternitat, va quedar suprimida des de l’entrada en vigor el 24 de març del 2012 de la Llei 5/2012 i, per tant, també va quedar suprimida la compactació de la reducció cobrant el 100%. No obstant això, el Departament d’Educació va continuar aplicant al seu personal la compactació fins a la publicació de la Instrucció 4/2012.
  • Instrucció 4/2012, de 15 d’octubre, sobre compactació de la reducció de jornada per cura d’un fill o filla menor de sis anys.
  • Resolucions per les quals s’aproven els documents per a l’organització i el funcionament dels centres públics (les publica anualment el Departament d’Educació).
  • Instruccions sobre el procediment de sol·licitud de reducció de jornada (es publiquen anualment en forma de resolució al DOGC)

Per cura d’un/a fill/a menor de dotze anys

Per naixement de fills/es prematurs/es

Per tenir cura d’una persona amb discapacitat psíquica, física o sensorial que no faci cap activitat retribuïda, sempre que se’n tingui la guarda legal

Per tenir a càrrec un/a familiar fins el segon grau de consanguinitat o afinitat, amb una incapacitat o disminució igual o superior al 65% o que requereix una dedicació especial

Cura de fills/es menors afectats/des per càncer o altres malalties greus

  • Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre (EBEP): art. 49.e).
  • Disposició final 23 de la Llei 39/2010, de 22 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2011.

Per raó de violència de gènere

Per tractament d’una discapacitat legalment reconeguda

Per interès particular

  • Decret 223/2002, de 23 de juliol (reducció de jornada per interès particular del personal docent de la Generalitat).
  • Resolució 1194/2002, de 7 de maig (instruccions relatives a la reducció de jornada per interès particular i per raó d’edat).
  • Instruccions sobre el procediment de sol·licitud de reducció de jornada (es publiquen anualment en forma de resolució al DOGC).
  • Resolucions per les quals s’aproven els documents per a l’organització i el funcionament dels centres públics (les publica anualment el Departament d’Educació).

Disminució de la jornada

Disminució de la jornada lectiva per raó de ser major de 55 anys

El 2 de juny de 2016 es va publicar al DOGC l’Acord GOV/70/2016, de 31 de maig, de mesures en matèria de personal docent dependent del Departament d’Educació, el punt 2 del qual modifica temporalment, durant els cursos escolars 2016/2017 i 2017/2018, l’aplicació del punt 1.3 de l’Acord de la Mesa Sectorial de 17 de novembre de 2005, sobre les condicions específiques de l’horari setmanal del professorat que té entre 55 i 64 anys, de manera que la reducció de dues hores setmanals ja no serà pas d’hores lectives, sinó d’hores d’activitats complementàries corresponents a horari fix de permanència al centre i no sotmeses necessàriament a l’horari fix setmanal. Aquesta mesura s’ha desenvolupat amb la Resolució de 3 de juny de 2016 del director general de Professorat i Personal de Centres Públics.

Aquesta situació temporal ha estat prorrogada un any més, per al curs escolar 2018/2019, per l’Acord GOV/50/2018, de 17 de juliol

  • Acord de 17 de novembre de 2005, de la Mesa Sectorial de Personal Docent no Universitari en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya: punt 1.3
  • Resolució de 29 de maig de 2015, sobre el procediment de reducció de dues hores lectives setmanals al centre per al personal funcionari docent que tingui entre 55 i 64 anys a partir del curs 2015/2016.

Reducció de dues hores d’activitats complementàries per raó de ser major de 55 anys

  • Acord de 17 de novembre de 2005, de la Mesa Sectorial de personal docent no Universitari en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya: punt 1.3.
  • Resolució de 29 de maig de 2015, sobre el procediment de reducció de dues hores lectives setmanals al centre per al personal funcionari docent que tingui entre 55 i 64 anys a partir del curs 2015/2016.
  • Acord GOV/70/2016, de 31 de maig, de mesures en matèria de personal docent dependent del Departament d’Educació que modifica temporalment, durant els cursos escolars 2016-2017 i 2017-2018, l’aplicació del punt 1.3 de l’Acord de la Mesa Sectorial de 17 de novembre de 2005, sobre les condicions específiques de l’horari setmanal del professorat d’entre 55 i 64 anys.
  • RESOLUCIÓ de 3 de juny de 2016, sobre el procediment de reducció de dues hores d’activitats complementàries setmanals de presència al centre per al personal funcionari docent que tingui entre 55 i 64 anys i les condicions específiques de l’horari setmanal d’aquest personal.
  • Acord de la Mesa Sectorial de personal docent de 31 de gener de 2017: punt 4.
  • Acord GOV/50/2018, de 17 de juliol, de mesures en matèria de personal docent dependent del Departament d’Educació.

Altres situacions i adscripcions temporals

Adaptació de lloc de treball per motius de salut

  • Llei
    31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals: art. 25
    i 26.

Situació de servei en altres administracions

Excedències

Voluntària per interès particular

  • Decret legislatiu 1/1997, de 31 d’octubre (Text refós de funció pública catalana): art 86.2.a.
  • Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre (EBEP): art. 89.2.
  • Llei 30/1984, de 2 d’agost, Reforma de la funció pública: art. 29.3.
  • Reial decret 365/1995, de 10 de març, pel qual s’aprova el Reglament de situacions administratives dels funcionaris civils de l’Administració General de l’Estat: art. 15

Voluntària per raó de tenir cura d’un/a fill/a

  • Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre (EBEP): art. 89.4.
  • Llei 8/2006, de 5 de juliol (conciliació del personal de la Generalitat): art. 3 i 4.
  • Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social: art. 237.1.
  • Instrucció per a l’aplicació de determinats aspectes de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic a l’Administració de la Generalitat del Departament de Governació i Administracions Públiques: instrucció 7.1.

Voluntària per raó de tenir cura de familiars

  • Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre (EBEP): art. 89.4.
  • Llei 8/2006, de 5 de juliol (conciliació del personal de la Generalitat): art. 3 i 5.
  • Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social: art. 237.2.
  • Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per la igualtat efectiva de dones i homes: Disposició Addicional Dinovena, apartats 1 i 2.
  • Instrucció per a l’aplicació de determinats aspectes de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic a l’Administració de la Generalitat del Departament de Governació i Administracions Públiques: instrucció 7.1.

Voluntària per al manteniment de la convivència

Voluntària per violència de gènere

  • Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre (EBEP): art. 89.5.
  • Llei 8/2006, de 5 de juliol (conciliació del personal de la Generalitat): art. 3 i 7
  • Instrucció per a l’aplicació de determinats aspectes de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic a l’Administració de la Generalitat del Departament de Governació i Administracions Públiques: instrucció 7.2.

Per incompatibilitat

Per raó de violència terrorista




Llicències i excedències

Llicències

Assumptes propis

  • Se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància amb el vistiplau de la direcció del centre.
  • És convenient demanar-la amb prou antelació abans de la data d’inici prevista, informant-se del termini en cada SSTT o en el Consorci.
  • Un cop concedida i notificada la resolució de concessió, en general, no se’n modificarà la data de finalització prevista i voluntàriament demanada.
  • Fins a 6 mesos cada dos anys com a funcionari.
  • Es comencen a computar els dos anys a partir del moment que es demana la llicència per primer cop. Durant aquests dos anys, es poden demanar diferents períodes de llicència fins a un total de sis mesos.
  • El temps de llicència computa a l’efecte d’antiguitat.
  • Hi ha reserva del lloc de treball.
  • No es percebrà cap mena de retribució mentre duri la llicència..
  • Durant el temps de llicència s’ha de continuar cotitzant pels drets passius i per MUFACE.

NORMATIVA RELACIONADA

Malaltia o incapacitat temporal

  • Les absències produïdes per baixes per malaltia o incapacitat temporal s’han de justificar necessàriament mitjançant la presentació del comunicat mèdic de baixa mèdica i els consecutius comunicats de confirmació a la direcció del centre on la persona està adscrita en un termini que no superi l’ endemà de l’expedició.
  • La data de l’alta mèdica queda inclosa en la durada de la incapacitat temporal, per la qual cosa els comunicats mèdics d’alta s’han de presentar el dia laborable següent, és a dir, el mateix dia de reincorporació al lloc de treball.
  • Quan els comunicats o incidències es produeixin en períodes d’inactivitat del centre el personal ha de tramitar-los directament als serveis territorials o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • Un cop exhaurit el tercer mes de baixa, cal demanar a MUFACE l’abonament del subsidi per incapacitat temporal. Aquest subsidi exigeix un període de carència de cotització a MUFACE de sis mesos.
  • Durant tot el període d’incapacitat temporal es pot declarar la incapacitat permanent si, un cop el metge ha signat l’alta mèdica, el/la funcionari/a presenta reduccions anatòmiques o funcionals greus que disminueixin o anul·lin la seva capacitat laboral.
  • Les unitats de personal dels serveis territorials poden fer peticions d’avaluacions mèdiques a l’Institut Català d’Avaluacions Mèdiques (ICAM ) en els supòsits següents:

1) treballadors/es que presentin una incapacitat de llarga durada, a partir dels 180 dies de baixa

2) treballadors/es que acumulin un mínim de tres baixes a l’any de més d’una setmana de durada

3) altres situacions en què les unitats de gestió de personal considerin que cal revisar la situació de baixa.

L’ICAM és el responsable d’efectuar les citacions adients.

  • A l’efecte de còmput de terminis, es considera que hi ha nou procés patològic quan les malalties que pateixi el funcionari siguin diferents o no tinguin relació directa amb les del procés anterior i, en tot cas, quan s’hagin interromput les llicències durant un període mínim de 6 mesos.
  • Un màxim de 12 mesos, prorrogables uns altres 6 mesos quan es prevegi que en el seu transcurs el/la El subsidi per incapacitat temporal s’extingirà, en tot cas, en sobrepassar el termini màxim de 24 mesos des de l’inici de la situació d’incapacitat temporal.
  • S’aplica al personal docent dels centres i dels Serveis Educatius del Departament d’Educació.
  • Tenen la consideració d’estats o situacions determinants de la incapacitat temporal la malaltia, els accidents i els períodes d’observació en cas de malaltia professional.
  • Es troben en situació d’incapacitat temporal els funcionaris que hagin obtingut llicència per malaltia o accident.
  • Un cop exhaurits els 3 mesos de llicència, si continua la baixa mèdica cal demanar a MUFACE el pagament del subsidi per incapacitat amb l’imprès normalitzat que facilita aquesta entitat.
  • Hi ha reserva del lloc de treball.
  • El temps de llicència computa a tots els efectes: triennis, estadis i drets passius.
  • Si la llicència coincideix totalment o parcialment amb les vacances d’agost, es poden gaudir un cop acabada la llicència (es computaran a partir del dia següent).
  • En el cas del professorat substitut, a partir del moment en què s’acaba el nomenament i es continua en situació de baixa per IT, haurà de presentar els documents de confirmació a l’entitat gestora (contingència comuna) o mútua (contingència professional) que cobreixi la prestació econòmica de la IT.
  • Es cobra el 100% des del primer dia.
  • El subsidi per incapacitat temporal s’extingirà, en tot cas, en sobrepassar el termini màxim de 24 mesos des de l’inici de la situació d’incapacitat temporal.

Baixa mèdica oficial

  • En el seu cas, serà expedida, a tot estirar, el quart dia consecutiu de malaltia. El dia de malaltia sense baixa mèdica cal acreditar-lo documentalment al director o directora del centre amb un justificant mèdic on consti la necessitat de repòs durant el període d’absència.

Absència per motius de salut de durada màxima de tres dies consecutius

  • Les absències produïdes per motius de salut durant la jornada de treball o abans del seu inici, que no responen a una situació d’incapacitat temporal, no generen descompte retributiu en les primeres 15 hores laborables* d’absència en un mateix curs escolar (o les que corresponguin en funció de la jornada reduïda i del temps de prestació de serveis), i es poden acreditar mitjançant declaració responsable, de conformitat amb el model “Declaració responsable justificativa d’absència per motius de salut o d’assistència a consulta mèdica”, disponible al Portal de centre del Departament d’Educació, sempre que resultin justificades d’acord amb el que aquí s’estableix.
  • No computen dintre d’aquestes hores les que es consumeixin per motius de salut que a l’endemà derivin en una situació d’incapacitat temporal amb la presentació de la baixa mèdica. En aquests casos, les hores consumides no han de restar del saldo inicial de 15 hores.
  • Les absències per motius de salut derivades de l’embaràs i de malalties cròniques o oncològiques es poden justificar mitjançant un document de declaració responsable sense que sigui aplicable el límit de 15 hores laborables per curs escolar. El document de declaració responsable s’ha de fer arribar al director o directora el mateix dia de la reincorporació al lloc de treball. En qualsevol cas, les absències de durada superior a tres dies consecutius s’han de justificar necessàriament mitjançant el comunicat de baixa mèdica pertinent.
  • El fet que la persona interessada es trobi en algun d’aquests supòsits s’ha d’acreditar prèviament mitjançant un informe mèdic i, un cop consti l’acreditació del supòsit, no caldrà tornar-lo a acreditar. A aquesta documentació mèdica se li donarà el tractament previst a la disposició general 3.
  • Pel que fa a les absències per motius de salut derivades de malalties cròniques, es podrà exigir que l’informe mèdic que en diagnostica la cronicitat hagi estat emès pels serveis públics de salut.
  • A aquest efecte es computen com a hores a justificar les hores de permanència al centre del dia de l’absència, segons l’horari propi.
  • Pel cas d’esgotar-se les 15 hores laborables per curs escolar, als Documents per a l’organització i la gestió dels centres. Gestió del personal docent, diu el següent:

NORMATIVA RELACIONADA

Absències per assistència a consulta mèdica

  • L’assistència a una consulta mèdica ha de concertar-se fora de l’horari de treball; els casos en què aquesta circumstància no sigui possible han de quedar degudament acreditats mitjançant declaració responsable de l’interessat, d’acord amb el model “Declaració responsable justificativa d’absència per motius de salut o d’assistència a consulta mèdica”, que es troba al Portal de centre de la intranet del Departament d’Educació.
  • L’assistència a consulta mèdica es concedeix pel temps indispensable per acudir-hi i retornar al lloc de treball i s’ha d’acreditar documentalment mitjançant justificant del centre o consulta mèdica, en el qual han de constar expressament el nom i cognoms del pacient i l’hora d’entrada i sortida del centre o consulta mèdica. El justificant, juntament amb la declaració responsable, es farà arribar al director o directora del centre on la persona interessada presta serveis el mateix dia en què retorna al lloc de treball.

NORMATIVA RELACIONADA

Estudis relacionats amb el lloc de treball (Funcionariat)

  • El temps de llicència computa a tots els efectes d’antiguitat i drets passius.
  • Respecte als requisits cal consultar les convocatòries corresponents.
  • Els temes d’estudi són els que es relacionen a les convocatòries.
  • Les retribucions a percebre són les que es que s’estableixin a les convocatòries respectives; ara bé, en qualsevol cas es tracta d’una llicència retribuïda.
  • Durant el temps de llicència es continua cotitzant pels drets passius i per MUFACE.

NORMATIVA RELACIONADA

Llicència no retribuïda per a estudis (Funcionariat)

  • Cal sol·licitar-la a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància, i adjuntar la documentació acreditativa dels estudis.
  • Cal aportar un informe favorable del director o directora del centre.
  • La sol·licitud s’ha de presentar abans del 30 de juny de l’any corresponent.
  • La durada és d’1 any, prorrogable excepcionalment per 1 any més.
  • Els estudis per als quals se sol·licita la llicència han de tenir una relació directa amb el lloc de treball i han d’estar avalats per alguna entitat professional o acadèmica de prestigi reconegut.
  • Hi ha reserva del lloc de treball durant el temps de la llicència.
  • El temps de llicència computa a tots els efectes (triennis, drets passius, jubilació).
  • Aquesta llicència no és retribuïda.

NORMATIVA RELACIONADA

Risc durant l’embaràs o la lactància

  • Cal sol·licitar-lo a Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • En els tres primers mesos de llicència s’expedirà, amb caràcter general, un únic comunicat de baixa. Si s’hagués previst una durada del període de risc inferior a tres mesos i s’arribés a aquesta data sense que desaparegués el risc, caldrà expedir un nou comunicat acreditatiu de la situació i del nou període de durada probable. Si s’arriba al començament del quart mes de pròrroga de la llicència i continua la situació de risc, s’expedirà un comunicat amb el mateix contingut en aquesta data o en el dia hàbil posterior.
  • Es concedeix aquesta llicència quan les condicions de treball puguin influir negativament en la salut de la mare o del fill o filla i així ho certifiqui el metge .
  • Si la llicència coincideix totalment o parcialment amb les vacances d’agost, es poden gaudir un cop acabada la llicència (es computaran a partir del dia següent
  • Durant els tres primers mesos es percebrà el 100% de les retribucions bàsiques i complementàries. A partir de l’inici del quart mes es cobra, prèvia sol·licitud a MUFACE, el subsidi per incapacitat temporal, consistent en el 100 por 100 de les retribucions complementàries meritades en el tercer mes de llicència.

NORMATIVA RELACIONADA

Exercici de funcions sindicals

  • Ha de ser el sindicat que proposa l’alliberament qui en trameti la sol·licitud.
  • La durada és d’un curs escolar, prorrogable.
  • Hi ha reserva del lloc de treball
  • El temps de llicència sindical computa a tots els efectes: triennis, estadis, drets passius, etc.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Reduccions de jornada

Per cura d’un/a fill/a menor de sis anys

  • Cal sol·licitar-lo a Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància que indica la documentació requerida, model que es trobarà a la pàgina d’Internet de cada un dels Serveis Territorials del Departament d’Educació i del Consorci d’Educació de Barcelona.
  • La reducció es pot gaudir a partir del finiment del permís de maternitat.
  • La sol·licitud s’ha de formalitzar amb una antelació d’almenys quinze dies abans de l’inici de la reducció i la seva durada es perllongarà, com a mínim, fins al dia en què finalitzin les vacances escolars de Nadal, de Setmana Santa o de l’estiu (31 d’agost). Quan la persona interessada continuï aquesta reducció de jornada, la seva finalització ha de coincidir sempre amb el darrer dia de les vacances escolars de Nadal, de Setmana Santa o de l’estiu (31 d’agost). En qualsevol cas, finalitzarà la reducció de jornada quan acabi el fet causant que ha originat l’esmentada reducció.
  • Pot ser d’’1/3 o la meitat de la jornada, a elecció del /la interessat/da.
  • D’aplicació a tot el personal, a jornada completa, funcionari i interí.
  • La reducció es concedeix sempre que es tingui la guarda legal del/la fill/a menor de sis anys
  • No es pot concedir la reducció de jornada a dues persones pel mateix fet causant, llevat que l’exerceixin d’una manera alternativa i sempre que no superi el termini establert.
  • La reducció és incompatible amb el desenvolupament de qualsevol activitat, retribuïda o no.
  • Així mateix, és incompatible amb l’autorització de compatibilitat, la qual queda suspesa d’ofici fins que finalitzi la reducció.
  • En cas que s’hagi renunciat a la reducció de jornada abans de la seva durada màxima, no es podrà tornar a gaudir d’aquesta reducció pel mateix fet causant durant el curs lectiu en què s’hi hagi renunciat.
  • S’haurà d’assistir a totes les reunions que siguin preceptives i estiguin degudament convocades.
  • A petició de la persona interessada, la seva dedicació en el centre podrà concentrar-se en 3, 4 o 5 dies.
  • si el període de reducció és inferior a l’any, no afectarà la jubilació.
  • es computaran incrementades fins al 100 per cent de la quantia que hauria correspost si s’hagués mantingut sense aquesta reducció la jornada de treball, a efectes de les prestacions de la Seguretat Social per jubilació, incapacitat permanent, mort i supervivència, maternitat i paternitat.
  • En el cas de reducció de la meitat de la jornada es percep el 60% de les retribucions íntegres, mentre que en el cas de reducció d’un terç se’n percep el 80%.

NORMATIVA RELACIONADA

Compactació de la reducció d’1/3 o 1/2

  • Cal sol·licitar-lo a Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància que indica la documentació requerida, model que es trobarà a la pàgina d’Internet de cada un dels serveis territorials del Departament d’Educació i del Consorci d’Educació de Barcelona.
  • La sol·licitud de reducció s’haurà de fer d’acord amb el calendari establert en el procediment que es regula anualment.
  • 122 jornades consecutives senceres després del permís de maternitat o de la setzena setmana posterior al part, l’adopció o l’acolliment, o en finalitzar el permís de paternitat (reduccions d’1/3), o bé 183 jornades consecutives senceres (reduccions De mitja jornada).
  • Només el poden sol·licitar les persones que tinguin nomenament per un curs escolar sencer, és a dir, des de l’1 de setembre fins al 31 d’agost.
  • Es podrà exercir el dret sempre que no s’estigui privat de la guarda legal per resolució judicial.
  • El període de compactació no és ampliable en cas de part, adopció o acolliment múltiple ni per cap altre supòsit.
  • La compactació és incompatible amb el desenvolupament de qualsevol activitat, retribuïda o no, durant la jornada objecte de la reducció.
  • Així mateix, és incompatible amb l’autorització de compatibilitat, la qual queda suspesa d’ofici fins que finalitzi la reducció.
  • Quan el període de la compactació coincideixi totalment o parcialment amb el període de vacances estivals (mes d’agost), s’interromp el dret fins a acabar les vacances.
  • El permís de lactància es pot gaudir una vegada finalitzada la compactació pel temps que resti i es concreta en una hora diària fins al període màxim establert o en uns dies determinats si es decideix de gaudir-lo compactat.
  • Com a criteri general, sens perjudici de casos excepcionals degudament justificats, no es podrà renunciar a la compactació de la reducció de la jornada una vegada sigui autoritzada.
  • En omplir la sol·licitud de la compactació de la reducció d’1/2 o d’1/3, cal manifestar si en finalitzar-la es vol continuar o no mantenint la reducció per cura de un fill/a d’un terç o la meitat de jornada. En cas de no optar clarament per continuar-hi, el Departament ho interpreta com a renúncia i, per tant, no concedeix una nova reducció pel mateix fet causant (llevat que es justifiqui de manera motivada i suficient).
  • Es cobra el 80% (reducció d’1/3) o el 60% (reducció d’1/2) durant el període compactat (4 mesos en el primer cas i 6 mesos en el segon), amb les particularitats següents:
  • Si s’ha compactat una reducció d’una jornada d’1/3 amb el 80% de les retribucions, durant els primers 4 mesos no es presten serveis però es perceben el 80% de les retribucions, i això es compensa durant els 8 mesos següents en que es treballarà el 100% de la jornada i es cobrarà també el 80% de les retribucions, o bé, si es continua gaudint de la reducció de jornada, es treballarà els 2/3 de la jornada i es percebrà un 47% de les retribucions.
  • Si s’ha compactat una reducció d’una jornada d’1/2 amb el 60% de les retribucions, durant els primers 6 mesos no es presten serveis però es perceben el 60% de les retribucions, i això es compensa durant els 6 mesos següents, en què es treballarà el 100% de la jornada i es cobrarà també el 60% de les retribucions, o, si es continua gaudint de la reducció de jornada, es treballarà la meitat de la jornada i es percebrà un 10% de les retribucions.
  • En cas que es gaudeixi de tot o de part del primer any de reducció de jornada de manera compactada i posteriorment no es produeixi la reincorporació al lloc de treball, s’haurà de reintegrar la quantitat total corresponent que s’hagi avançat pel fet de gaudir de la compactació de jornada (permís o llicencia sense retribucions, excedència, canvi de departament o finalització de la prestació de serveis amb caràcter definitiu).

NORMATIVA RELACIONADA

Per cura d’un/a fill/a menor de dotze anys

  • Cal sol·licitar-lo a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància que indica la documentació requerida, model que es trobarà a la pàgina d’Internet de cada un dels Serveis Territorials del Departament d’Educació i del Consorci d’Educació de Barcelona.
  • La sol·licitud de reducció s’haurà de fer d’acord amb el calendari establert en el procediment que es regula anualment
  • Aquesta sol·licitud l’han de formalitzar amb una antelació d’almenys quinze dies abans de l’inici de la reducció i la seva durada es perllongarà, com a mínim, fins al dia en què finalitzin les vacances escolars de Nadal, de Setmana Santa o de l’estiu (31 d’agost). Quan la persona interessada continuï aquesta reducció de jornada, la seva finalització ha de coincidir sempre amb l’últim dia de les vacances escolars de Nadal, de Setmana Santa o de l’estiu (31 d’agost). En qualsevol cas finalitzarà la reducció de jornada quan acabi el fet causant que ha originat l’esmentada reducció.
  • Pot ser d’1/3 o la 1/2 de la jornada, a elecció del /la interessat/da.
  • Aquesta reducció pot ser consecutiva a la reducció per cura de fills menors de 6 anys, que és més favorable econòmica.
  • D’aplicació a tot el personal: funcionari, interí, laboral indefinit o substitut.
  • La reducció es concedeix sempre que es tingui la guarda legal del/la fill/a menor de dotze anys.
  • No es pot concedir la reducció de jornada a dues persones pel mateix fet causant, llevat que l’exerceixin d’una manera alternativa i sempre que no superi el termini establert.
  • La reducció és incompatible amb el desenvolupament de qualsevol activitat, retribuïda o no.
  • Així mateix, és incompatible amb l’autorització de compatibilitat, la qual queda suspesa d’ofici fins que finalitzi la reducció.
  • En cas que s’hi hagi renunciat abans de la seva durada màxima no es podrà tornar a gaudir de la reducció de jornada pel mateix fet causant durant el curs lectiu en què s’hi hagi renunciat.
  • L’horari setmanal de dedicació al centre haurà d’incloure activitats lectives i complementàries setmanals proporcionalment a la jornada de treball. S’haurà d’assistir a totes les reunions que siguin preceptives i estiguin degudament convocades.
  • La jornada laboral reduïda es podrà concentrar en tres, quatre o cinc dies a petició de la persona que gaudeixi del dret, sempre que l’organització del centre ho permeti.
  • si el període de reducció és inferior a l’any, no afectarà la jubilació.
  • Les retribucions són proporcionals a la reducció de jornada: en el cas de reducció de la meitat de la jornada es percep el 50% de les retribucions íntegres, mentre que en el cas de reducció d’un terç se’n percep el 66,66%.

NORMATIVA RELACIONADA

Per naixement de fills/es prematurs/es

  • Se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • En cas de naixement de fills/es prematurs/es o que hagin de romandre hospitalitzats a continuació del part, el funcionari o funcionària també té dret a la reducció de jornada durant un màxim de dues hores diàries amb disminució proporcional de les retribucions.
  • Amb disminució proporcional de les retribucions.

NORMATIVA RELACIONADA

Per tenir cura d’una persona amb discapacitat psíquica, física o sensorial que no faci cap activitat retribuïda, sempre que se’n tingui la guarda legal

  • Cal sol·licitar-lo a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància que indica la documentació requerida, model que es trobarà a la pàgina d’Internet de cada un dels serveis territorials del Departament d’Educació i del Consorci d’Educació de Barcelona.
  • La sol·licitud de reducció s’haurà de fer d’acord amb el calendari establert en el procediment que es regula anualment. No obstant això, cal presentar la sol·licitud 15 dies abans de l’inici del permís
  • Aquesta sol·licitud s’ha de formalitzar amb una antelació d’almenys quinze dies abans de l’inici de la reducció i la seva durada es perllongarà, com a mínim, fins al dia en què finalitzin les vacances escolars de Nadal, de Setmana Santa o de l’estiu (31 d’agost). Quan la persona interessada continuï aquesta reducció de jornada, la seva finalització ha de coincidir sempre amb el darrer dia de les vacances escolars de Nadal, de Setmana Santa o de l’estiu (31 d’agost). En qualsevol cas finalitzarà la reducció de jornada quan acabi el fet causant que ha originat l’esmentada reducció.
  • Documentació necessària: fotocòpia compulsada del llibre de família o certificat del Registre Civil o certificat d’empadronament de l’ajuntament en què consti la guarda legal; en el seu cas, document judicial acreditatiu que es té la guarda legal del causant; certificació emesa pels serveis de valoració de la dependència (SEVAD) del Departament de Benestar Social i Família, la qual ha d’indicar el grau de discapacitat (certificat de reconeixement del grau de discapacitació); declaració de la persona sol·licitant conforme no desenvoluparà cap activitat pública o privada, remunerada o no; document acreditatiu que la persona causant no desenvolupa cap activitat retribuïda; quadre horari resultant de la reducció signat per la direcció del centre.
  • Pot ser d’1/3 o la 1/2 de la jornada, a elecció del /la interessat/da.
  • D’aplicació a tot el personal: funcionari, interí, laboral indefinit o substitut.
  • La reducció es concedeix sempre que la persona discapacitada no faci cap activitat retribuïda
  • S’ha de tenir la guarda legal de la persona amb discapacitat
  • No es pot concedir la reducció de jornada a dues persones pel mateix fet causant, llevat que l’exerceixin d’una manera alternativa.
  • La reducció és incompatible amb el desenvolupament de qualsevol activitat, retribuïda o no.
  • És incompatible amb l’autorització de compatibilitat, la qual queda suspesa d’ofici fins que finalitzi la reducció
  • Un cop s’ha renunciat al dret i mentre es mantinguin les mateixes causes en virtut de les quals es va atorgar, la concessió d’una nova reducció l’efectua l’Administració avaluant en cada cas els motius que s’al·leguin.
  • L’horari setmanal de dedicació al centre haurà d’incloure activitats lectives i complementàries setmanals proporcionalment a la jornada de treball. S’haurà d’assistir a totes les reunions que siguin preceptives i estiguin degudament convocades.
  • La jornada laboral reduïda es podrà concentrar en tres, quatre o cinc dies a petició de la persona que gaudeixi del dret, sempre que l’organització del centre ho permeti.
  • si el període de reducció és inferior a l’any, no afectarà la jubilació.
  • En el cas de reducció de la meitat de la jornada es percep el 60% de les retribucions íntegres i en el cas de reducció d’un terç se’n percep el 80%.

NORMATIVA RELACIONADA

Per tenir a càrrec un/a familiar fins el segon grau de consanguinitat o afinitat, amb una discapacitat igual o superior al 65% o que requereix una dedicació especial

  • Cal sol·licitar-lo a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància que indica la documentació requerida, model que es trobarà a la pàgina d’Internet de cada un dels serveis territorials del Departament d’Educació i del Consorci d’Educació de Barcelona.
  • Aquesta sol·licitud s’ha de formalitzar amb una antelació d’almenys quinze dies abans de l’inici de la reducció i la seva durada es perllongarà, com a mínim, fins al dia en què finalitzin les vacances escolars de Nadal, de Setmana Santa o de l’estiu (31 d’agost). Quan la persona interessada continuï aquesta reducció de jornada, la seva finalització ha de coincidir sempre amb el darrer dia de les vacances escolars de Nadal, de Setmana Santa o de l’estiu (fins al 31 d’agost). En qualsevol cas finalitzarà la reducció de jornada quan acabi el fet causant que ha originat l’esmentada reducció.
  • Documentació necessària: fotocòpia compulsada del llibre de família complet o document equivalent o certificat del Registre Civil o certificat d’empadronament de l’Ajuntament; certificació emesa pels serveis de valoració de la dependència (SEVAD) del Departament de Benestar Social i Família, la qual ha d’indicar el grau de discapacitat (certificat de reconeixement del grau de discapacitat física, psíquica o sensorial del familiar, igual o superior al 65%); declaració de la persona sol·licitant conforme no desenvoluparà cap activitat pública o privada, remunerada o no; quadre horari resultant de la reducció signat per la direcció del centre.
  • Pot ser d’1/3 o la 1/2 de la jornada, a elecció del /la interessat/da.
  • D’aplicació a tot el personal: funcionari, interí, laboral indefinit o substitut.
  • La reducció es concedeix sempre que la persona discapacitada no faci cap activitat retribuïda.
  • La reducció es concedeix per incapacitat física d’un familiar fins a segon grau de consanguinitat o afinitat, que tingui més del 65% d’incapacitat o amb un grau de dependència que li impedeix ser autònom, o que requereix dedicació o atenció especial, sempre que se’n tingui el càrrec directe, encara que no s’hi convisqui.
  • El/la familiar que es té a càrrec ho ha de ser fins a segon grau de consanguinitat o afinitat.
  • No es pot concedir la reducció de jornada a dues persones pel mateix fet causant, llevat que l’exerceixin d’una manera alternativa.
  • La reducció és incompatible amb el desenvolupament de qualsevol activitat, retribuïda
  • És incompatible amb l’autorització de compatibilitat, la qual queda suspesa d’ofici fins que finalitzi la reducció.
  • Un cop s’ha renunciat al dret i mentre es mantinguin les mateixes causes en virtut de les quals es va atorgar, la concessió d’una nova reducció l’efectua l’Administració avaluant en cada cas els motius que s’al·leguin.
  • L’horari setmanal de dedicació al centre haurà d’incloure activitats lectives i complementàries setmanals proporcionalment a la jornada de treball. S’haurà d’assistir a totes les reunions que siguin preceptives i estiguin degudament convocades.
  • La jornada laboral reduïda es podrà concentrar en tres, quatre o cinc dies a petició de la persona que gaudeixi del dret, sempre que l’organització del centre ho permeti.
  • Si el període de reducció és inferior a l’any, no afectarà la jubilació.
  • En el cas de reducció de la meitat de la jornada es percep el 60% de les retribucions íntegres, mentre que en el cas de reducció d’un terç se’n percep el 80%.

NORMATIVA RELACIONADA

Cura de fills/es menors afectats/des per càncer o altres malalties greus

  • Se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • En el cas de fill/a menor afectat/da per càncer o una altra malaltia greu el/la funcionari/ària tindrà dret a una reducció de la jornada de treball d’almenys la meitat de la durada d’aquella, per a la cura, durant l’hospitalització i tractament continuat, del/la fill/a menor d’edat, per naturalesa o adopció, o en els supòsits d’acolliment preadoptiu o permanent del menor, afectat per càncer (tumors malignes, melanomes i carcinomes) o per qualsevol altra malaltia greu que impliqui un ingrés hospitalari de llarga durada i requereixi la necessitat de la seva cura directa, contínua i permanent i, com a màxim, fins que el menor compleixi els 18 anys.
  • Reglamentàriament, s’establiran les condicions i supòsits en què aquesta reducció de jornada es podrà acumular en jornades completes.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Per raó de violència de gènere

  • Cal sol·licitar-lo a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • Aquesta sol·licitud s’ha de formalitzar amb una antelació d’almenys quinze dies abans de l’inici de la reducció i la seva durada es perllongarà, com a mínim, fins al dia en què finalitzin les vacances escolars de Nadal, de Setmana Santa o de l’estiu (31 d’agost). Quan la persona interessada continuï aquesta reducció de jornada, la seva finalització ha de coincidir sempre amb l’últim dia de les vacances escolars de Nadal, de Setmana Santa o l’estiu (31 d’agost). En qualsevol cas finalitzarà la reducció de jornada quan acabi el fet causant que ha originat l’esmentada reducció.
  • Pot ser d’1/3 o la meitat de la jornada, a elecció de la persona interessada.
  • D’aplicació a tot el personal: funcionari, interí, laboral indefinit o substitut.
  • Les funcionàries víctimes de violència sobre la dona, per fer efectiva la seva protecció o el seu dret d’assistència social integral, tenen dret a la reducció de la jornada amb la disminució proporcional de la retribució, o la reordenació del temps de treball, a través de l’adaptació de l’horari, de l’aplicació de l’horari flexible o d’altres formes d’ordenació del temps de treball que siguin aplicables, en els termes que per a aquests supòsits estableixi el pla d’igualtat aplicable o, si no n’hi ha, l’Administració pública competent en cada cas.
  • La reducció és incompatible amb el desenvolupament de qualsevol activitat, retribuïda o no.
  • És incompatible amb l’autorització de compatibilitat, la qual queda suspesa d’ofici fins que finalitzi la reducció.
  • L’horari setmanal de dedicació al centre haurà d’incloure activitats lectives i complementàries setmanals proporcionalment a la jornada de treball.
  • La jornada laboral reduïda es podrà concentrar en tres, quatre o cinc dies a petició de la persona que gaudeixi del dret, sempre que l’organització del centre ho permeti.
  • Si el període de reducció és inferior a l’any, no afectarà la jubilació.
  • En el cas de reducció de la meitat de la jornada es percep el 60% de les retribucions, mentre que en el cas de reducció d’un terç se’n percep el 80% (segons l’art. 26.d de la Llei 8/2006, de 5 de juliol, de conciliació del personal de la Generalitat).
  • Hi ha disminució proporcional de la retribució, però la funcionària pública manté les seves retribucions íntegres quan redueixi la seva jornada en un terç o menys.

NORMATIVA RELACIONADA

Per tractament d’una discapacitat legalment reconeguda

  • S’ha de sol·licitar a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • La sol·licitud de reducció s’haurà de fer d’acord amb el calendari establert en el procediment que es regula anualment.
  • Es podrà reduir la jornada laboral durant el temps necessari per dur a terme el tractament d’una discapacitat legalment reconeguda, sense pèrdua de retribucions.
  • La persona discapacitada ha de rebre tractament en centres públics o privats.
  • Cal acreditar mitjançant un informe del servei mèdic corresponent la necessitat del tractament, la periodicitat o durada aproximada i la necessitat que es dugui a terme en l’horari laboral.
  • La reducció és incompatible amb el desenvolupament de qualsevol activitat, retribuïda o no, durant la jornada objecte de la reducció.
  • És incompatible amb l’autorització de compatibilitat, la qual queda suspesa d’ofici fins que finalitzi la reducció.
  • L’horari setmanal de dedicació al centre haurà d’incloure activitats lectives i complementàries setmanals proporcionalment a la jornada de treball.
  • La jornada laboral reduïda es podrà concentrar en tres, quatre o cinc dies a petició de la persona que gaudeixi del dret, sempre que l’organització del centre ho permeti.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Per interès particular

  • Aquesta reducció s’ha de sol·licitar a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona en les dates establertes anualment en les instruccions sobre el procediment de sol·licitud de reducció de jornada.
  • Els serveis territorials o Consorci ho hauran de resoldre en les dates establertes en les mateixes instruccions anuals i comunicaran la decisió a la persona interessada, la qual presentarà la resolució a la direcció del centre corresponent.
  • La reducció de la jornada ha de ser de la meitat i per un any sencer coincidint amb el curs escolar; és a dir, des de l’1 de setembre fins al 31 d’agost de l’any següent, amb la reducció proporcional de les retribucions
  • En el cas de força major, l’Administració podrà autoritzar la reducció o acceptar la renúncia de la persona interessada durant el curs escolar
  • Aquesta reducció és prorrogable anualment i s’haurà de demanar mitjançant el model de sol·licitud que es trobarà a la pàgina d’Internet dels serveis territorials corresponents.
  • En la sol·licitud s’haurà de fer constar el nombre de dies (3, 4 o 5) en què es vol concentrar la dedicació setmanal en el centre.
  • La concessió de la reducció està subordinada a les necessitats del servei.
  • No la poden sol·licitar les persones que pertanyin als equips directius.
  • El fet de ser designat/da membre de l’equip directiu amb posterioritat a l’autorització d’aquesta reducció en comportarà l’extinció.
  • Aquesta reducció està subjecta al règim d’incompatibilitats del personal al servei de l’Administració de la Generalitat.
  • Quan en un mateix centre hi hagi un nombre de sol·licitants superior al que permet una òptima organització de les activitats del centre, es tindrà en compte la major antiguitat en el centre i, en cas d’empat, la major antiguitat en el cos, i s’actuarà amb criteris rotatoris.
  • L’horari setmanal de dedicació al centre haurà d’incloure activitat lectiva i complementària setmanals proporcionalment a la jornada de treball. La dedicació en el centre es concentrarà, quan ho permetin les necessitats del servei, en 3 dies. A petició de la persona interessada la seva dedicació en el centre podrà concentrar-se en 4 o 5 dies a la setmana.
  • Qui s’aculli a la reducció de la jornada haurà d’assistir a totes les reunions de claustre, d’avaluacions, de departament i d’altres que siguin preceptives i degudament convocade.
  • Si el període de reducció és inferior a l’any, no afectarà la jubilació.
  • Hi ha una reducció de les retribucions íntegres proporcional a la reducció de la jornada.

NORMATIVA RELACIONADA

Disminució de la jornada laboral

Disminució de la jornada lectiva per raó de ser major de 55 anys

  • S’ha de sol·licitar a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, fins al 15 de juny anterior a l’inici del curs per al qual se sol·licita.
  • El model de sol·licitud es trobarà a la pàgina d’intranet del portal del centre del Departament.
  • Els serveis territorials o Consorci emetran la resolució d’autorització en un termini màxim de 15 dies.
  • La disminució de l’horari lectiu s’autoritzarà des de l’1 de setembre i fins al 31 d’agost.
  • Condicions específiques de l’horari setmanal per al personal funcionari docent que tingui entre 55 i 64 anys.
  • El personal funcionari docent que tingui entre 59 i 64 anys destinat en centres docents dependents del Departament d’Educació que tinguin més de quinze anys de serveis en qualsevol nivell educatiu de l’ensenyament públic no universitari, pot disposar de 2 hores setmanals dins la distribució de les seves tasques docents d’atenció directa a l’alumnat, per fer activitats d’una altra naturalesa segons s’especifica a continuació: recollida i elaboració de material didàctic relacionat amb l’especialitat; col·laboració en la preparació de les activitats de tallers, laboratoris i aules especialitzades (aules d’informàtica i d’idiomes) sempre que estiguin incloses dins l’àmbit de la seva especialitat docent; col·laboració en activitats de biblioteca del centre; activitats relacionades amb els programes de formació que impliquin tutoria a alumnes de pràctiques (estudiants de formació inicial) o per a professorat que inicia la seva funció docent; propostes d’innovació didàctica i col·laboració en projectes d’innovació; altres activitats necessàries per a l’assoliment dels objectius de centre acordades amb el professorat.
  • El personal funcionari docent que reuneixi els requisits de l’apartat anterior destinat en centres de recursos educatius per a deficients auditius (CREDA) i en centres de recursos educatius per a deficients visuals (CREDV) també podrà disposar de dues hores setmanals dins de la distribució de les seves activitats docents d’atenció directa als alumnes per fer activitats d’una altra naturalesa, segons determini el o la cap immediat.
  • Les activitats setmanals assignades en substitució de les 2 hores lectives s’incorporen a l’horari setmanal que no s’ha de fer necessàriament al centre.
  • L’edat mínima per al gaudiment d’aquestes reduccions de jornada s’ha d’haver complert abans de l’1 de setembre de l’any en què es demana la reducció.
  • La reducció de dues hores lectives setmanals és incompatible amb qualsevol altre tipus de reducció de jornada.
  • Aquesta distribució de l’horari docent no es pot assignar als qui tinguin en el seu horari setmanal hores dedicades a les funcions directives i de coordinació.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Reducció de dues hores d’activitats complementàries per raó de ser major de 55 anys

  • Aquesta reducció s’ha de sol·licitar a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, no més tard del 30 de juny anterior a l’inici del curs per al qual se sol·licita
  • El model de sol·licitud es trobarà a la pàgina d’intranet del portal del centre del Departament
  • La direcció del centre l’ha de resoldre en un termini de 15 dies.
  • La disminució de l’horari lectiu s’autoritzarà des de l’1 de setembre i fins al 31 d’agost. La resolució s’ha de comunicar a la persona interessada.
  • Condicions específiques de l’horari setmanal per al personal funcionari docent que tingui entre 55 i 64 anys
  • Aquest professorat, prèvia sol·licitud i autorització, pot tenir una reducció de 2 hores d’activitats complementàries corresponents a l’horari fix de permanència al centre i no sotmès necessàriament a l’horari fix setmanal.
  • Les activitats setmanals assignades en substitució de les 2 hores de reducció d’activitats complementàries s’incorporen a l’horari setmanal que no s’ha de fer necessàriament al centre, que passarà a ser de 9 hores i 30 minuts.
  • L’edat mínima per poder fer aquestes reduccions de jornada s’ha d’haver complert amb anterioritat a l’1 de setembre de l’any en què es demana la reducció.
  • La reducció de dues hores setmanals d’activitats complementàries és incompatible amb qualsevol altre tipus de reducció de jornada.
  • Aquesta distribució de l’horari docent no es pot assignar als qui en el seu horari setmanal tinguin hores dedicades a les funcions directives i de coordinació.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Altres situacions i adscripcions temporals

Adaptació de lloc de treball per motius de salut

  • Es tracta d’adoptar les mesures de prevenció, protecció o adaptació necessàries per tal de protegir els/les treballadors/es especialment sensibles als riscos derivats del lloc de treball (per les seves pròpies característiques personals o estat biològic conegut, incloent-hi els que tinguin reconeguda la discapacitat física, psíquica o sensorial).
  • Igualment s’adoptaran mesures de prevenció, protecció o adaptació necessàries per tal de protegir la maternitat i la lactància natural.
  • Sol·licitud de l’adaptació o canvi de lloc de treball per motius de salut als serveis territorials corresponents. No cal adjuntar-hi cap documentació mèdica, sinó que s’ha d’aportant en el moment de l’audiència, en la visita amb el metge o la metgessa. Aquesta documentació mèdica serà confidencial.
  • El període entre la presentació de la sol·licitud d’adaptació de lloc de treball fins a donar a conèixer la planificació de les actuacions al Comitè de Seguretat i Salut no serà superior als 6 mesos, llevat de situacions excepcionals, degudament justificades.
  • La Direcció del Servei Territorial corresponent o de la Secció de Prevenció de Riscos Laborals corresponent farà una proposta de planificació de l’activitat preventiva.
  • L’informe de valoració mèdica i la proposta es traslladaran a la persona interessada en un termini màxim de dos mesos, per tal que faci les al·legacions que consideri oportunes en el termini de 10 dies.
  • La Direcció del Servei Territorial corresponent, prèvia consulta al Comitè de Seguretat i Salut, comunicarà la planificació definitiva a les unitats responsables d’aplicar les mesures preventives per tal que s’implementin i se’n faci el seguiment
  • El Departament concedeix l’adaptació sempre que la persona pugui desenvolupar les tasques fonamentals del lloc que ocupi.
  • El Comitè de Seguretat i Salut corresponent tractarà les sol·licituds d’adaptació i en farà el seguiment adient.
  • No hi ha cap termini específic per demanar-la. Es pot fer en qualsevol moment.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Situació de servei en altres administracions

  • Es declara aquesta situació quan el/la funcionari/a passa a ocupar amb caràcter permanent un lloc de treball equivalent al propi del seu cos docent o escala en una altra Administració
  • Es conserva la condició de funcionari/a de la Generalitat, però sense reserva de plaça i destinació
  • El temps de servei en l’Administració Pública en què estiguin destinats/des se’ls computarà com de servei actiu en el cos o escala d’origen.

Serveis especials

  • El temps en aquesta situació computa als efectes de triennis i drets passius. Respecte dels diputats/ades al Parlament o al Congrés, als/les senadors/es i als/les càrrecs de nivell igual o superior al de director general, es computen els serveis respecte al nivell superior de classificació dins del grup al qual pertanyi el funcionari/ària.
  • Qui es trobi en situació de serveis especials percebrà les retribucions del lloc o càrrec que ocupi i no les que li corresponguin com a funcionari/ària de carrera, sens perjudici del dret a percebre els triennis que tingui reconeguts en cada moment. Es pot optar perquè les quotes de MUFACE i classes passives siguin descomptades de l’import a percebre per triennis.
  • Qui es trobi en situació de serveis especials tindrà dret, almenys, a reingressar al servei actiu en la mateixa localitat, en les condicions i amb les retribucions corresponents al cos i nivell consolidats. Qui perdi la condició en virtut de la qual hagués estat declarat en la situació de serveis especials ha de sol·licitar el reingrés al servei actiu en el termini d’un mes; en cas de no fer-ho, serà declarat en situació d’excedència voluntària per interès particular, amb efectes des del dia en què van perdre aquella condició. El reingrés tindrà efectes econòmics i administratius des de la data en què es va sol·licitar quan existeixi dret a la reserva de lloc.
  • Hi ha reserva del lloc de treball.

NORMATIVA RELACIONADA

Excedències

Voluntària per interès particular

  • L’excedència se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona
  • Mínim de 2 anys continuats. No hi ha durada màxima.
  • S’ha d’haver prestat serveis efectius en qualsevol Administració pública durant els 5 anys immediatament anteriors a la sol·licitud.
  • No hi ha reserva del lloc de treball.
  • El temps en excedència no computa a efectes d’antiguitat ni de drets passius.
  • Durant el temps en excedència es pot continuar pagant la quota de MUFACE per mantenir la condició de mutualista, o deixar de fer-ho (el termini és d’un mes des de la recepció de la notificació); en aquest segon cas, es perdria la condició de mutualista, que no es podria tornar a recuperar fins que es torni a estar en actiu.
  • Es declararà en excedència voluntària els/les funcionaris/es públic/ques quan, finalitzada la causa que va determinar el pas a una situació diferent de la de servei actiu, incompleixin l’obligació de demanar el reingrés en el termini establert reglamentàriament.
  • La concessió d’excedència voluntària per interès particular queda subordinada a les necessitats del servei degudament motivades.
  • No podrà declarar-se la situació d’excedència voluntària quan al funcionari/ària públic/a se li instrueixi expedient disciplinari.
  • Es declararà en situació d’excedència voluntària els funcionaris públics quan es trobin en situació de servei actiu en un altre cos o escala de qualsevol de les administracions públiques, o passen a prestar serveis en organismes o entitats del sector públic i no els correspongui restar en una altra situació.
  • Sense retribucions.

NORMATIVA RELACIONADA

Voluntària per raó de tenir cura d’un/a fill/a

  • L’excedència se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • La concessió no està subordinada a les necessitats del servei.
  • Un màxim de TRES anys a comptar des de la data del naixement o, si és el cas, des de la data de la sentència/resolució judicial en el cas d’acolliment o adopció
  • Es pot demanar l’excedència en qualsevol moment a partir del naixement o de la sentència /resolució judicial de constitució de l’adopció o de l’acolliment.
  • Els fills i filles successius donen dret a un nou període d’excedència que posa fi al període que s’estigués gaudint.
  • Hi ha reserva del lloc de treball amb destinació definitiva durant tot el període d’excedència. Si s’ocupa un lloc de treball amb destinació provisional, es conserven els drets generals sobre aquest lloc fins al cessament o fins al moment en què es resolgui la convocatòria de provisió corresponent.
  • El temps d’excedència computa a efectes de triennis i drets passius o règim de Seguretat Social que s’apliqui.
  • No es poden acumular dos períodes d’excedència en cas que s’esdevingui una nova causa. Si durant el període d’excedència un nou subjecte dóna dret a un altre període d’excedència, l’inici del segon posa fi al primer.
  • El període d’excedència serà únic per cada subjecte causant. Quan un nou subjecte causant doni origen a una nova excedència, l’inici del nou període finalitzarà la que s’està gaudint.
  • L’exercici simultani de l’excedència per dues persones que presten serveis en el sector públic per raó d’un mateix fet causant només és permès, amb l’autorització prèvia, si ho sol·liciten d’una manera expressa i si no afecta el funcionament del servei.
  • És incompatible amb l’autorització de compatibilitat, que resta suspesa d’ofici fins la finalització del seu termini.
  • Si un cop finida la causa que ha originat el dret, la persona afectada no sol·licita el reingrés en el termini d’un mes (anterior a la finalització), es declara d’ofici la situació d’excedència voluntària per interès particular.
  • El personal que gaudeix d’aquesta excedència té dret a participar en els cursos de formació que convoqui l’Administració.
  • No es paga la quota de MUFACE, però cal comunicar a la Mutualitat que s’està gaudint d’aquesta excedència (aportant-hi una fotocòpia de la resolució de la concessió), per tal que tingui coneixement d’aquesta situació administrativa. Hi ha cobertura sanitària durant l’excedència.
  • És una excedència no retribuïda.

NORMATIVA RELACIONADA

Voluntària per raó de tenir cura de familiars

  • L’excedència se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • La concessió no està subordinada a les necessitats del servei.
  • Mínim de 3 mesos i màxim de 3 anys. El període concret d’excedència és determinat segons l’acreditació del grau de dependència i la durada estimada.
  • Es pot sol·licitar per tenir cura d’un/a familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat inclòs, amb la condició que no es pugui valer i no pugui exercir cap activitat retribuïda
  • Hi ha reserva del lloc de treball amb destinació definitiva durant tot el període d’excedència. Si s’ocupa un lloc de treball amb destinació provisional, es conserven els drets generals sobre aquest lloc fins al cessament o fins al moment en què es resolgui la convocatòria de provisió corresponent.
  • El temps d’excedència computa a efectes de triennis i drets passius.
  • No es poden acumular dos períodes d’excedència en cas que s’esdevingui una nova causa. Si durant el període d’excedència un nou subjecte dóna dret a un altre període d’excedència, l’inici del segon posa fi al primer.
  • El període d’excedència serà únic per cada subjecte causant. Quan un nou subjecte causant doni origen a una nova excedència, l’inici del nou període finalitzarà la que s’està gaudint.
  • L’exercici simultani de l’excedència per dues persones que presten serveis en el sector públic per raó d’un mateix fet causant només és permès, amb l’autorització prèvia, si ho sol·liciten d’una manera expressa i si no afecta el funcionament del servei.
  • És incompatible amb l’autorització de compatibilitat, que resta suspesa d’ofici fins l’acabament del seu termini.
  • Si un cop finida la causa que ha originat el dret la persona afectada no sol·licita el reingrés en el termini d’un mes (anterior a la finalització), es declara d’ofici la situació d’excedència voluntària per interès particular.
  • El personal que gaudeix d’aquesta excedència té dret a participar en els cursos de formació que convoqui l’Administració.
  • No es paga la quota de MUFACE, però cal comunicar a la Mutualitat que s’està gaudint d’aquesta excedència (aportant-hi una fotocòpia de la resolució de la concessió), per tal que tingui coneixement d’aquesta situació administrativa. Hi ha cobertura sanitària durant l’excedència.
  • No hi ha retribucions.

NORMATIVA RELACIONADA

Voluntària per al manteniment de la convivència

  • Mínim de DOS anys i màxim de QUINZE.
  • Es pot concedir l’excedència voluntària per al manteniment de la convivència o agrupació familiar als funcionaris/àries de carrera quan el/la cònjuge o el/la convivent resideixi en un altre municipi perquè ha obtingut un lloc de treball estable com a funcionari de carrera o com laboral fix en qualsevol de les Administracions Públiques.
  • No s’exigeix a la persona sol·licitant el requisit d’haver prestat serveis efectius com a funcionari de carrera en qualsevol de les administracions públiques.
  • El temps d’aquesta excedència no computa a efectes de triennis ni drets passius.
  • No hi ha reserva de lloc de treball.
  • Si un cop finida la causa que ha originat el dret, la persona afectada no sol·licita el reingrés en el termini d’un mes, es declara d’ofici la situació d’excedència voluntària per interès particular.
  • No hi ha retribucions.

NORMATIVA RELACIONADA

Voluntària per violència de gènere

  • L’excedència se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • La concessió no està subordinada a les necessitats del servei.
  • Pel temps que se sol·liciti.
  • Es concedeix a les dones víctimes de la violència de gènere.
  • Es té dret a sol·licitar la situació d’excedència sense necessitat d’haver prestat un temps mínim de serveis previs i sense que sigui exigible termini de permanència en aquesta situació.
  • Comporta la reserva del mateix lloc de treball durant 6 mesos, sens perjudici que és pugui ampliar aquest termini, d’acord amb allò que disposa la normativa sobre violència de gènere, o quan, en el seu cas, les actuacions judicials ho requereixin, es podrà prorrogar aquest període per tres mesos, amb un màxim de divuit, a fi de garantir l’efectivitat del dret de protecció de la víctima.
  • El temps d’excedència computa a efectes de triennis i drets passius.
  • L’Administració ha de notificar, amb un mes d’antelació, a la persona afectada que s’acaba l’excedència i que disposa d’un mes, a comptar des del seu acabament, per demanar-ne l’ampliació o per reincorporar-se.
  • No es paga la quota de MUFACE, però cal comunicar a la Mutualitat que s’està gaudint d’aquesta excedència (aportant-hi una fotocòpia de la resolució de la concessió), per tal que tingui coneixement d’aquesta situació administrativa. Hi ha cobertura sanitària durant l’excedència.
  • Durant els dos primers mesos es cobra el 100% i, si s’escau, les prestacions familiars per fill a càrrec.

NORMATIVA RELACIONADA

Per incompatibilitat

  • Es concedeix si el/la funcionari/a es troba en servei actiu en un altre cos docent o escala de qualsevol de les Administracions públiques o passa a prestar serveis en organismes o entitats del sector públic, sempre que no li correspongui quedar en una altra situació i llevat que s’hagi obtingut la compatibilitat d’activitats.
  • L’òrgan competent pot concedir automàticament i d’ofici aquesta excedència.
  • No hi ha reserva de lloc de treball.
  • El temps no computa a efectes d’antiguitat ni drets passius.

NORMATIVA RELACIONADA

Per raó de violència terrorista

  • L’excedència se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • La concessió no està subordinada a les necessitats del servei.
  • Aquesta excedència s’ha d’autoritzar i mantenir en el temps mentre sigui necessària per a la protecció i l’assistència social integral de la persona a la qual es concedeix, ja sigui per raó de les seqüeles provocades per l’acció terrorista, ja sigui per l’amenaça a què està sotmesa, en els termes previstos per reglament.
  • Els/les funcionaris/àries que hagin patit danys físics o psíquics com a conseqüència de l’activitat terrorista, així com els amenaçats en els termes de l’art. 5 de la Llei 29/2011, de 22 de setembre, de reconeixement i protecció integral a les víctimes del terrorisme, amb el reconeixement previ del Ministeri de l’Interior o de sentència judicial ferma, tenen dret a gaudir d’un període d’excedència en les mateixes condicions que les víctimes de violència de gènere.
  • Durant els dos primers mesos es cobra el 100% i, si s’escau, les prestacions familiars per fill a càrrec.

NORMATIVA RELACIONADA




Permisos

Pel compliment d’un deure inexcusable i deures relacionats amb la conciliació de la vida familiar i laboral

  • Se
    sol·licita prèviament a la direcció del centre llevat dels
    supòsits en què es pugui considerar força major. En aquest cas la
    direcció del centre podrà qualificar-lo com a tal, ateses les
    raons que, amb posterioritat, es presentin per escrit.
  • El
    temps indispensable per al compliment del deure
  • Es
    pot demanar per al compliment de deures inexcusables de caràcter
    públic o personal, així com per deures relacionats amb la
    conciliació de la vida familiar i laboral.
  • Caldrà
    justificar-ne les causes per escrit.
  • La
    concessió del permís no està condicionada a les necessitats del
    servei.
  • Es
    cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Naixement, acolliment o adopció d’un/a fill/a ( Permís paternitat)

  • Se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància.
  • 2019: la duració serà de vuit setmanes, les dues primeres s’han de realitzar de forma ininterrompuda i immediatament posteriors a la data de naixement, acollida o adopció. Les sis restants es poden gaudir de forma ininterrompuda.
  • 2020: la duració serà de dotze setmanes, les quatre primeres s’han de realitzar de forma ininterrompuda i immediatament posteriors a la data de naixement, acollida o adopció. Les vuit restants es poden gaudir de forma ininterrompuda.
  • 2021: la duració serà de setze setmanes, les sis primeres s’han de realitzar de forma ininterrompuda i immediatament posteriors a la data de naixement, acollida o adopció. Les deu restants es poden gaudir de forma ininterrompuda.
  • Es cobra el 100% .

NORMATIVA RELACIONADA

Gestació

  • Se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància.
  • S’ha d’adjuntar el comunicat mèdic corresponent.
  • A partir del primer dia de la setmana 37 d’embaràs, fins a la data del part. En el supòsit de gestació múltiple, aquest permís es pot iniciar el primer dia de la setmana 35 d’embaràs, fins a la data de part.
  • A l’informe mèdic hi ha de constar la situació d’embaràs de la funcionària, la setmana de gestació i si és múltiple.
  • Aquest permís és independent de la situació d’incapacitat temporal i de la de risc durant l’embaràs.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Permís per naixement per a la mare biològica

  • Se
    sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al
    Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model
    d’instància.
  • S’ha
    d’adjuntar el comunicat mèdic corresponent

  • una durada de setze setmanes, de les quals les sis setmanes
    immediates posteriors al part són en tot cas de descans obligatori
    i ininterrompudes.

  • Aquest
    permís s’amplia en dues setmanes més en el supòsit de
    discapacitat del fill o la filla i, per cada fill o filla a partir
    del segon en els supòsits de part múltiple, una per a cadascun
    dels progenitors.
  • En
    els casos de part prematur i en aquells en què, per qualsevol altra
    causa, el nounat hagi de romandre hospitalitzat a continuació del
    part, aquest permís s’amplia en tants dies com el nounat estigui
    hospitalitzat, amb un màxim de tretze setmanes addicionals
  • En
    cas que tots dos progenitors treballin i transcorregudes les sis
    primeres setmanes de descans obligatori, el període de gaudi
    d’aquest permís es pot dur a terme a voluntat d’aquells, de
    manera interrompuda, i es pot exercir des de la finalització del
    descans obligatori posterior al part fins que el fill o la filla
    compleixi els dotze mesos. En el cas del gaudi interromput es
    requereix, per a cada període de gaudi, un preavís d’almenys 15
    dies i s’ha de fer per setmanes completes.
  • Aquest
    permís es pot gaudir a jornada completa o a temps parcial, quan les
    necessitats del servei ho permetin, i en els termes que es
    determinin reglamentàriament.
  • El
    gaudiment a temps parcial és incompatible amb el permís per
    lactància o per fills prematurs i amb la reducció de jornada per
    guarda legal.
  • El
    permís pot començar abans o immediatament després del part,
    respectant les 6 primeres setmanes posteriors al part que són de
    descans obligatori per a la mare.
  • En
    cas de defunció de la mare, l’altre progenitor pot fer ús de la
    totalitat o, si s’escau, de la part que resti de permís.
  • En
    el supòsit de defunció del fill o la filla, el període de durada
    del permís no es veu reduït, tret que, una vegada finalitzades les
    sis setmanes de descans obligatori, se sol·liciti la reincorporació
    al lloc de treball.
  • Durant
    el gaudi d’aquest permís, una vegada finalitzat el període de
    descans obligatori, es pot participar en els cursos de formació que
    convoqui l’Administració.
  • Si
    el permís coincideix totalment o parcialment amb les vacances
    d’agost, es poden gaudir un cop acabat el permís, i es computaran
    a partir del dia següent. Són 22 dies laborables de tot el mes
    sencer o els que quedin del mes d’agost en cas d’iniciar-se el
    permís durant el mes (no es compten dissabtes ni festius). El
    període de vacances es pot gaudir encara que hagi acabat l’any
    natural a què corresponguin i sempre que no hagin transcorregut més
    de divuit mesos a partir del final de l’any en què s’hagin
    originat.
  • Es
    cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Permís per adopció, per guarda amb finalitats d’adopció, o acolliment, tant temporal com permanent

  • Se
    sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al
    Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model
    d’instància.
  • S’ha
    d’adjuntar-hi la resolució judicial o administrativa per la qual
    es constitueix l’adopció o l’acolliment.

  • una durada de setze setmanes. Sis setmanes s’han de gaudir a
    jornada completa de manera obligatòria i ininterrompuda
    immediatament després de la resolució judicial per la qual es
    constitueix l’adopció o bé de la decisió administrativa de
    guarda amb finalitats d’adopció o d’acolliment.
  • Aquest
    permís s’amplia en dues setmanes més en el supòsit de
    discapacitat del menor adoptat o acollit i per cada fill o filla, a
    partir del segon, en els supòsits d’adopció, guarda amb
    finalitats d’adopció o acolliment múltiple, una per a cadascun
    dels progenitors.
  • El còmput del termini es compta a elecció del progenitor, a partir de la decisió administrativa de guarda amb finalitats d’adopció o acolliment, o a partir de la resolució judicial per la qual es constitueixi l’adopció sense que en cap cas un mateix menor pugui donar dret a diversos períodes de gaudi d’aquest permís.
  • En cas que tots dos progenitors treballin i transcorregudes les sis primeres setmanes de descans obligatori, el període de gaudi d’aquest permís es pot dur a terme de manera interrompuda i es pot exercir des de la finalització del descans obligatori posterior al fet causant fins que el fill o la filla compleixi els dotze mesos. En el cas del gaudi interromput es requereix, per a cada període de gaudi, un preavís d’almenys 15 dies i s’ha de fer per setmanes completes.
  • Aquest permís es pot gaudir a jornada completa o a temps parcial, quan les necessitats de servei ho permetin, i en els termes que es determinin reglamentàriament.
  • Durant el gaudi d’aquest permís es pot participar en els cursos de formació que convoqui l’Administració.
  • Si és necessari el desplaçament previ dels progenitors al país d’origen de l’adoptat, en els casos d’adopció o acolliment internacional, es té dret, a més, a un permís de fins a dos mesos de durada, i durant aquest període es perceben exclusivament les retribucions bàsiques.
  • Independentment del permís de fins a dos mesos que preveu el paràgraf anterior i per al supòsit que estableix el paràgraf esmentat, el permís per adopció, guarda amb finalitats d’adopció o acolliment, tant temporal com permanent, es pot iniciar fins a quatre setmanes abans de la resolució judicial per la qual es constitueixi l’adopció o la decisió administrativa o judicial d’acolliment.
  • Si el permís coincideix totalment o parcialment amb les vacances d’agost, es poden gaudir un cop acabat el permís (es computaran a partir del dia següent). Són 22 dies laborables de tot el mes sencer o els que quedin del mes d’agost en cas d’iniciar-se el permís durant aquest mes (no es compten dissabtes ni festius). El període de vacances es pot gaudir encara que hagi acabat l’any natural a què corresponguin i sempre que no hagin transcorregut més de divuit mesos a partir del final de l’any en què s’hagin originat.
  • Es cobra el 100% (en el cas del permís de 2 mesos, en el supòsit d’adopció o acolliment internacional, si és necessari el desplaçament previ dels/les progenitors/es al país d’origen del/de la menor, es cobraran només les retribucions bàsiques).

NORMATIVA RELACIONADA

Permís per gaudir de vacances fora de temporada després de l’infantament

  • S’ha de sol·licitar prèviament al servei territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona.
  • Tot el període de llicència que comprengui parcialment o totalment el mes d’agost s’afegirà a partir de la data de finalització de la llicència (permís de maternitat, de paternitat o d’atenció de fills prematurs).
  • Són 22 dies laborables per tot el mes sencer o els que quedin del mes agost en cas d’iniciar-se el permís durant aquest mes (no es compten dissabtes ni festius).
  • Es cobra el 100% .

Lactància per a fill menor de dotze mesos

  • La pot sol·licitar tot el personal funcionari, interí i laboral indefinit.
  • La sol·licitud es fa a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància.
  • El document acreditatiu és el llibre de família o document equivalent.

Durada

  • Una hora diària d’absència del lloc de treball, que es pot dividir en dues fraccions de trenta minuts. Aquest dret es podrà substituir per una reducció de jornada normal en mitja hora a l’inici i al final de la jornada, o en una hora a l’inici o al final de la jornada.
  • En els casos de part, adopció o acolliment múltiple, el temps d’absència del lloc de treball és de dues hores, que es pot dividir en dues fraccions d’una hora.
  • El permís de lactància és únic per a cada fill/filla, és un dret individual dels funcionaris, sense que es pugui transferir el seu exercici a l’altre progenitor, adoptant, guardador o acollidor. Tots dos progenitors tindran dret a gaudir del permís per lactància pel mateix fill/a.
  • La distribució de les hores diàries de gaudiment d’aquest permís està condicionada a les necessitats del servei.
  • El permís de lactància es pot compactar en jornades senceres consecutives de treball.
  • Si es vol gaudir de la lactància compactada, s’ha de fer després d’haver gaudit de la resta de permisos (ex. maternitat, reducció de jornada compactada, vacances, etc.).
  • En cas de compactació del permís de lactància en jornades completes, aquesta modalitat només es pot gaudir a partir de la finalització del permís per naixement, adopció, guarda, acolliment o del progenitor diferent de la mare biològica, o un cop que, des del naixement del menor, hagi transcorregut un temps equivalent al que comprenen els esmentats permisos, llevat que es vulgui gaudir d’altres permisos (reducció de jornada compactada, vacances, etc.). En aquests casos, el gaudiment dels altres permisos s’ha de fer abans del gaudiment de la lactància compactada.
  • En cas que s’hagi gaudit de vacances o permisos després dels permisos de maternitat, paternitat a favor de la mare, adopció o acolliment i es gaudeixi també de la compactació de la reducció de jornada per cura de fill, els dies es calcularan de manera individualitzada.

NORMATIVA RELACIONADA

Atenció de fills/es amb discapacitat

PERMÍS
D’ABSÈNCIA

  • Permís
    d’absència del lloc de treball per assistir a reunions de
    coordinació ordinària amb finalitats psicopedagògiques amb el
    centre d’educació especial o d’atenció precoç on rebi
    tractament el fill o filla, o bé per acompanyar-lo si ha de rebre
    suport addicional en l’àmbit sanitari.
  • Se sol·licita prèviament a la direcció del centre educatiu.
  • Els/les progenitors/es tenen dret al permís conjuntament.
  • Es cobra el 100% .

FLEXIBILITZACIÓ
HORÀRIA

  • Se sol·licita a la direcció del centre educatiu.
  • Són 2 hores de flexibilitat horària diària per poder conciliar els horaris del lloc de treball propi amb els dels centres d’educació especial o d’altres centres on el/la fill/a rep atenció.
  • Per tal de flexibilitzar l’horari de treball s’ha de tenir en compte el lloc del domicili familiar i el marc horari del centre.

Trasllat de domicili

  • S’ha
    de sol·licitar prèviament a la direcció del centre.
  • La
    concessió és obligada; no està subordinada a les necessitats del
    servei.
  • 1
    dia si no hi ha canvi de localitat. Fins a 4 dies si hi ha canvi de
    localitat.
  • Es
    cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Matrimoni/parella estable

  • Se sol·licita a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància.
  • Cal adjuntar el document que acrediti la data del casament o de la unió de la parella estable: si la relació es troba formalitzada en escriptura pública cal aportar-la, o també es pot aportar una acta de notorietat que demostri la convivència ininterrompuda durant dos anys o durant un període inferior si un cop iniciada la convivència els convivents han tingut un fill comú.
  • Són 15 dies naturals consecutius que es poden gaudir dins el termini d’un any a comptar des de la data del casament o de l’inici de la convivència, en el cas de les parelles estables.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Matrimoni d’un/a familiar

  • Se sol·licita prèviament a la direcció del centre.
  • Durant 1 dia, ampliable a 2 si el fet té lloc fora de Catalunya
  • El/la familiar ha de ser fins al segon grau d’afinitat o consanguinitat (avis, pares, germans/es, fills/es i néts/es, tant propis com del cònjuge).
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Assistència a exàmens i altres proves d’avaluació

  • Se sol·licita prèviament a la direcció del centre i és de concessió obligada.
  • Per assistir a exàmens finals en centres oficials, durant els dies de la seva celebració.
  • El temps indispensable en cas d’altres proves definitives d’avaluació i alliberadores de matèria en els centres oficials.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Formació permanent del professorat

  • S’ha de sol·licitar prèviament a la direcció del centre.
  • No determinada.
  • S’inclouen en aquest supòsit les absències per motius de participació en cursos de formació i altres activitats formatives dins el Pla de formació permanent del professorat justificades amb la conformitat de l’admissió de la persona inscrita.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Hospitalització del o de la convivent o d’un/a familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat

  • El concedeix la direcció del centre; no cal sol·licitar-lo prèviament.
  • Si es tracta d’un/a convivent o familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat es té dret al gaudiment de 2 dies laborables si el succés es produeix en la mateixa localitat de destinació i de 4 dies laborables si es produeix en una altra localitat.
  • Excepcionalment, i per motius degudament justificats, es pot ampliar el permís fins a 6 dies laborables, de conformitat amb l’art. 19 de la Llei 8/2006.
  • Únicament es concedeix en el cas de convivents i de familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat (avis, pares, germans/es, fills/es i néts/es, tant propis com del cònjuge).
  • Els dies de permís es podran gaudir dins el termini de 10 dies a partir del succés.
  • Es cobra el 100%

NORMATIVA RELACIONADA

Mort, accident o malaltia greu d’un/a familiar de primer o de segon grau de consanguinitat o afinitat

  • El concedeix la direcció del centre; no cal sol·licitar-lo prèviament.
  • Si es tracta d’un familiar dins del primer grau de consanguinitat o afinitat es té dret al gaudiment de 3 dies hàbils si el succés es produeix a la mateixa localitat de destinació i de 5 dies hàbils si es produeix en una altra localitat.
  • Si es tracta d’un familiar dins el segon grau de consanguinitat o afinitat el permís serà de 2 dies hàbils si el succés es produeix a la mateixa localitat i de 4 dies hàbils quan sigui en una altra localitat.
  • Els dies de permís es podran gaudir dins el termini de 10 dies a partir del succés.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Atenció d’un/a familiar

  • Cal sol·licitar-lo a la Direcció del Servei Territorial corresponent o al Consorci d’Educació de Barcelona, on es facilita el model d’instància.
  • Cal adjuntar documentació acreditativa de la relació familiar i de la situació que justifica la sol·licitud.
  • Un mínim de 10 dies i un màxim de 3 mesos, prorrogables excepcionalment fins a 3 mesos més.
  • El familiar ha de ser-ho fins a segon grau de consanguinitat o afinitat.
  • Aquest permís es incompatible amb l’autorització de compatibilitat, que queda suspesa d’ofici fins a la finalització del permís.
  • El temps de permís computa als efectes d’antiguitat, triennis, sexennis, concursos i drets passius.
  • Hi ha reserva del lloc de treball.
  • Implica una minoració del nombre de dies de vacances d’estiu, proporcional als dies no treballats.
  • No es percebrà cap retribució.

NORMATIVA RELACIONADA

Cura d’un familiar de primer grau amb una malaltia molt greu

  • Cal adjuntar la documentació acreditativa de la relació familiar i de la situació que justifica la sol·licitud: a) fotocòpia compulsada del llibre de família (complet) o document equivalent, o certificat del registre civil on quedi constància del grau de parentiu; b) certificat mèdic on hi consti que la malaltia del familiar és molt greu; c) declaració jurada o promesa de la persona sol·licitant de si la reducció pel mateix familiar la gaudeix únicament ella o la comparteix amb altres persones.
  • La sol·licitud s’haurà de lliurar en el termini de 15 dies abans de l’inici del permís al director del centre de destinació, que l’haurà de fer arribar al servei territorial corresponent en el termini de 10 dies.
  • Màxim d’un mes.
  • Per la necessitat de tenir cura d’un familiar de primer grau que pateix una malaltia molt greu, el/la funcionari/ària tindrà dret a sol·licitar una reducció de fins al 50% de la jornada laboral, amb caràcter retribuït.
  • El pot demanar el personal funcionari de carrera, en pràctiques i interí, però només es concedeix la reducció de jornada si el sol·licitant té un nomenament a jornada sencera. Un cop concedida la reducció de jornada, si s’obté una destinació en un centre diferent, mitjançant el procediment d’adjudicacions d’estiu, s’ha d’informar el Servei Territorial/Consorci d’Educació de Barcelona, mitjançant sol·licitud presentada per registre, de la continuïtat de la reducció de jornada pel curs següent i s’ha d’aportar el vistiplau de la direcció del nou centre de destinació.
  • Si hi ha més d’un titular d’aquest dret pel mateix fet causant, el temps de gaudi d’aquesta reducció es podrà prorratejar entre ells, respectant en tot cas, el termini màxim d’un mes.
  • Aquest permís és incompatible amb l’autorització de compatibilitat, que queda suspesa d’ofici fins a la finalització del permís.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Exàmens prenatals i tècniques de preparació al part o gestió de tràmits administratius per a l’adopció o l’acolliment

  • S’ha de sol·licitar prèviament a la direcció del centre.
  • El temps indispensable perquè les dones embarassades assisteixin a exàmens prenatals i a tècniques de preparació per al part.
  • El temps necessari perquè les parelles que optin per l’adopció o l’acolliment permanent o preadoptiu duguin a terme els tràmits administratius requerits a Catalunya per l’administració competent.

NORMATIVA RELACIONADA

Flexibilització horària recuperable per a visites o proves mèdiques d’ascendents o descendents i per a reunions de tutoria de fills/es

  • Permís
    de flexibilització horària recuperable per a visites o proves
    mèdiques de cònjuges, d’ascendents o descendents fins al segon
    grau de consanguinitat o afinitat i per a reunions de tutoria amb
    els/les docents responsables dels fills/es.
  • S’ha de sol·licitar a la direcció del centre.
  • D’un mínim d’1 hora a un màxim de 7.
  • La persona que obtingut el permís ha de recuperar el temps en el termini d’un mes a partir del dia del seu gaudiment.
  • El permís pot ser puntual o periòdic. En aquest darrer cas, caldrà ajustar l’horari setmanal de la persona que en gaudeix, tenint en compte les necessitats de la prestació del servei educatius.

NORMATIVA RELACIONADA

Permisos electorals

Candidats/tes

  • Requisits i sol·licitud.
  • Ser candidat o candidata a eleccions de tipus polític.
  • S’ha de sol·licitar als serveis territorials o al Consorci.
  • El temps de durada de la campanya electoral.
  • S’ha d’acreditar haver estat proclamat/da candidat/a.
  • Es cobra el 100%.

Jornada
electoral

  • Ser
    membre de la mesa a eleccions de tipus polític o ser designat/da
    interventor/a.
  • Ser
    nomenat/da president o vocal de les meses electorals o ser
    designat/da interventor/a.
  • S’ha
    de sol·licitar als serveis territorials o al Consorci.
  • És
    un permís retribuït de jornada completa durant el dia de la
    votació i, en tot cas, hi ha dret a una reducció de la jornada de
    treball de cinc hores el dia immediatament posterior.
  • S’ha
    d’acreditar haver estat nomenat/da i formar part de la mesa
    electoral constituïda o ser designat/da interventor/a per un partit
    polític o coalició electoral.
  • Els/les
    apoderats/des tindran dret només al permís durant el dia de les
    votacions.
  • Es
    cobra el 100%.

Membres
de les meses electorals

  • Ser membre de la mesa a eleccions sindicals o ser designat/da interventor/a.
  • S’ha de sol·licitar a les direccions dels centres.
  • El temps necessari per assistir a les reunions durant el període electoral.
  • S’ha d’acreditar haver estat nomenat/da membre de la mesa a eleccions sindicals o ser designat/da interventor/a.
  • Ells/les membres de les meses coordinadores disposaran d’un permís des del dia de la constitució de la mesa fins al dia de les eleccions i seran substituïts/des als centres.
  • Quan amb motiu de l’activitat electoral el professor/a dels centres públics de titularitat del Departament d’Educació que sigui designat membre d’una mesa electoral hagi de desplaçar-se fora del municipi del seu centre de treball, tindrà dret a percebre les indemnitzacions que li corresponguin.
  • Es cobra el 100%.

Jornada
electoral

  • Ser membre de la mesa a eleccions sindicals o ser designat/da interventor/a.
  • S’ha de sol·licitar a les direccions dels centres.
  • És un permís retribuït de jornada completa durant el dia de la votació i, en tot cas, hi ha dret a una reducció de la jornada de treball de cinc hores el dia immediatament posterior.
  • S’ha d’acreditar haver estat nomenat/da membre de la mesa a eleccions sindicals o ser designat/da interventor/a.
  • Quan amb motiu de l’activitat electoral el professor/a dels centres públics de titularitat del Departament d’Educació que sigui designat membre d’una mesa electoral hagi de desplaçar-se fora del municipi del seu centre de treball, tindrà dret a percebre les indemnitzacions que li corresponguin.
  • Es cobra el 100%.

NORMATIVA RELACIONADA

Graus de parentiu per consanguinitat o afinitat
1r
GRAU
Pare
i mare. Sogre/a, fills/es( pròpies i del cònjuge), nores i
gendres
2n
GRAU
Àvies i avis (directes i polítics) germans i germanes ,nétes i néts, (propis i del cònjuge), cunyats i cunyades.
3r
GRAU
Oncles
i tietes, nebodes i nebots, besavis i besàvies
4t
GRAU
Cosins
i cosines
  • Entre els cònjuges no hi ha grau (estan al mateix nivell).
  • Els fills i filles en adopció o sota tutela tenen la mateixa consideració que si fossin naturals.
  • Els padrastres, madrastres, germanastres i fillastres tenen la mateixa consideració, respectivament, que pares, mares, germans/es i fills/es.
  • Les parelles de fet reconegudes tenen la mateixa consideració que els cònjuges.