El xec escolar universal és populisme que deixa de costat el suport educatiu essencial

xec escolar ccma

La Intersindical considerem que aquesta és una mesura populista i electoralista, com la gran majoria de xecs universals. De fet, està demostrat que les ajudes universals poden resultar contraproduents. Des de l’entrada en vigor del xec escolar els preus del material escolar ha pujat un 5% (segons la CCMA).

En lloc de donar els diners a famílies que no els necessiten o que porten els fills a concertades d’elit, La Intersindical Educació proposem que aquests diners s’injectin al sistema educatiu públic.

D’altra banda, considerem aberrant que al mateix temps que s’anuncia aquesta despesa ingent, Laio Asso, directora general d’educació inclusiva, anunciï a TV3: “Durant el curs no podrem augmentar les hores de monitoratge de suport. Hem exhaurit el pressupost”.

Quan parla del monitoratge de suport, Asso parla de les vetlladores, una figura essencial per a fer realitat l’escola inclusiva, que aquest any ha patit una retallada important, tot i que, segons Educació, s’han redistribuït però no retallat les hores.

Ara bé, si el nombre de vetlladores és el mateix i la quantitat d’alumnes que en requereixen augmenta, cada alumne té menys hores d’atenció. Això no és retallar? No oblidem que les vetlladores són una figura clau que, per a més inri, està externalitzada a empreses privades que en solen fer una gestió nefasta. La Intersindical exigim, per tant, menys xecs universals i, alhora, menys precarietat a l’educació.




Hores extra per a professors de català, destinació mínima a la borsa, contractes anuals i altres informacions d’interès de la mesa del 21 de setembre

Mesa Educación Pública

El Departament reconeix que la manca de professorat s’ha agreujat enguany, però no arriba a albirar que la seva nefasta gestió n’és una de les causes principals.

Així doncs, enrocat en la seva posició de no dotar el sistema educatiu català dels fons necessaris per millorar les condicions laborals dels docents i resoldre aquesta crisi (mentre anuncia xecs universals a tort i a dret), fa públic el seu darrer pedaç en un vestit més que esparracat: les hores extra per als professors de català.

El curs passat es van acollir a aquesta mesura 56 docents d’informàtica, que van fer-ho per no deixar els alumnes sense classe (i, en algun cas, per l’amenaça velada d’alguna direcció que va assegurar que si no podien donar el servei, el Departament els tancaria el cicle). Com el curs passat, el Departament ofereix 461,26 € bruts per ampliar les hores lectives fins a les 24 de permanència al centre. Un complement clarament insuficient per la sobrecàrrega que suposa.

Quan el Departament d’Economia hi doni el vistiplau, previsiblement a partir del segon trimestre, aquells docents que tinguin destinació en un centre on manca professorat de català i que compleixin el requisit per impartir la matèria s’hi podran sumar.
La Intersindical denunciem que aquesta mesura no fa més que sobrecarregar els docents, molts en estat de sobresaturació sense necessitat d’afegir-hi les hores extra. Ja ens vam posicionar en contra d’aquesta mesura el curs passat, i hi estarem en contra si s’acaba aprovant també per als professors de català. Com en qualsevol altra empresa que es vegi davant d’una problemàtica com aquesta, el que ha de fer la patronal és contractar més personal, i si no en troba, millorar-ne les condicions laborals per fer la feina més atractiva.

Per sort, no totes les nostres reivindicacions cauen en sac foradat. El Departament ha anunciat també les següents mesures:

  • De moment, no tirarà endavant l’àmbit comarcal com a destinació mínima a la borsa. La Intersindical ens hi vam posicionar en contra des del primer moment i, juntament amb la Plataforma de Docents Substituts per l’Ordenació per Municipis (PDSOM) i altres agents socials, ens vam mobilitzar per aturar-ho. Queda demostrat que la lluita dona els seus fruits!
  • A partir del gener oferirà contractes anuals per cobrir substitucions. Aquesta mesura, proposada per La Intersindical, facilitarà que els treballadors del sector privat facin el salt a l’educació pública.

A més a més, el Departament també ha anunciat:

  • Es renovarà l’aplicatiu de la borsa per agilitzar-lo i es podrà utilitzar per cobrir places de difícil cobertura (amb participació voluntària).
  • Obrirà la porta a contractar professionals per impartir classe a l’FP. Aquesta mesura, que ja es va implementar el curs passat quan exalumnes de grau superior eren contractats per suplir places de difícil cobertura, pot cobrir algunes mancances a curt termini, però, si esdevé estructural, acabarà reduint greument la qualitat de l’FP pública.

Tot i això, el Departament encara és lluny d’implementar les mesures que La Intersindical considerem que són necessàries per afrontar aquesta crisi:

  • Tornar a fer atractiva la feina docent millorant les condicions laborals del professorat. És imprescindible revertir la pèrdua de poder adquisitiu del 25% que s’ha produït els darrers 20 anys.
  • Un pacte d’estabilitat per a tot el professorat interí en frau de llei. És absurd fer campanyes per intentar captar nous treballadors mentre es maltracta els que porten anys treballant al sistema.
  • Increment urgent de les places públiques als màsters de formació del professorat.
  • Revisió en profunditat de les polítiques d’accés a la docència. Consulta aquí les nostres propostes.
  • Transparència sobre la situació. Les famílies mereixen saber quina és la situació a cada centre i servei territorial de primera mà.
  • Aturar el desprestigi social de la professió docent, en el qual ha col·laborat el Departament en algunes ocasions amb el seu discurs públic.
  • Per a més informació, consulta també les nostres demandes de mínims per a l’educació pública catalana.

Aquest novembre s’encetarà la negociació pels pressupostos de 2024. Mobilitzem-nos ara i la lluita donarà els seus fruits més d’hora que tard.

Evitem també caure en les fal·làcies d’altres agents socials que pregonen, als centres de treball, reivindicar el 6% del PIB en educació, mentre als despatxos del Parlament van signar els pressupostos de 2023 on es contemplava destinar-ne poc més de la meitat.

Fem-los sentir la nostra veu! Mobilitzem-nos! Suma’t a la campanya Ens plantem! Aquest curs no sortim!

Ajuda’ns a lluitar per un sistema educatiu de qualitat, més just i democràtic. Suma’t al sindicat independentista i de classe, afilia’t a La Intersindical!




Els mòbils a l’escola: un debat problemàtic

Els darrers anys, la presència omnipresent dels telèfons intel·ligents ha infiltrat cada aspecte de les nostres vides, incloent-hi els entorns educatius. Tot i que la tecnologia pot millorar l’experiència d’aprenentatge, l’ús sense restriccions dels telèfons a les aules després d’aquests anys ha suscitat preocupacions. És per això que actualment presenciem un debat a l’esfera del món educatiu en què la Intersindical ha de participar de forma activa.

És evident que un dels majors problemes associats amb els telèfons en entorns educatius és la temptació constant que representen per als estudiants. L’atracció de les xarxes socials, les aplicacions de jocs i els missatges instantanis pot distreure significativament els estudiants de la seva feina a l’aula i de les relacions amb les persones que els envolten. Aquesta distracció no només dificulta l’aprenentatge individual, sinó que també interromp la dinàmica i el bon funcionament de l’aula.

Tal com deixàvem entreveure anteriorment, els mòbils han transformat la manera com els estudiants interactuen. Tot i que poden connectar-se amb amics i companys fàcilment, això sovint es produeix com a torna de la interacció cara a cara. En certa manera, podríem dir que els mòbils t’acosten els qui tens lluny i t’allunyen dels qui tens a prop: així doncs, poden empitjorar les habilitats interpersonals dels estudiants i la seva capacitat per comunicar-se eficaçment en situacions de la vida real.

Per altra banda, l’ús prolongat del telèfon també planteja preocupacions sobre la salut física i mental dels estudiants, ja que el temps d’exposició prolongat a la pantalla pot contribuir al sorgiment de problemes com la fatiga visual, la mala postura i la interrupció de les pautes de son, amb la subsegüent baixada del rendiment acadèmic. A més, l’ús excessiu de les xarxes socials pot contribuir a l’ansietat, la pressió social i, fins i tot, a un assetjament escolar que no s’atura fora del centre educatiu.

Així mateix, no podem deixar de banda que l’ús dels telèfons en entorns educatius pot exacerbar les desigualtats existents entre els estudiants, tal com vam veure durant la postpandèmia: no tot l’alumnat té accés als mateixos dispositius ni connexió, i aquesta desigualtat pot crear una bretxa digital que dificulta la capacitat d’alguns estudiants de participar plenament i tenir èxit en la seva educació. Això també es pot reflectir en la qualitat dels dispositius i en una pressió socioeconòmica afegida entre alumnes d’un mateix centre.

Tot i que els telèfons intel·ligents ofereixen certs avantatges en entorns educatius, fer-ne ús sense restriccions pot comportar un munt de problemes. Des de la distracció i la reducció de l’atenció fins a les preocupacions sobre la salut i la desigualtat d’accés, els telèfons plantegen desafiaments significatius per a la qualitat de l’educació que reben els estudiants.

En conclusió, és crucial que els educadors, els pares i els responsables de fer polítiques abordin aquestes qüestions de manera realista i trobin un equilibri que permeti als estudiants aprofitar els beneficis de la tecnologia mentre disminueixen els seus efectes perjudicials en l’educació i el benestar.

Fins llavors, animem el Departament a prendre una línia única, clara i concisa sobre l’ús dels telèfons mòbils a tots els centres educatius del país per evitar continuar aprofundint en les desigualtats entre l’alumnat català.




La Intersindical denuncia la manca de professorat en aquest precipitat inici de curs

Document premsa

 

[Descarrega el document]

Taula amb les adjudicacions i les vacants per especialitat a 15 de setembre del 2023:

 

[Descarrega taula]




Informació sobre els processos d’estabilització de la mesa de negociació del 14 de setembre

Us deixem una taula amb la informació més rellevant:

IMPORTANT!

Avui el Departament rectifica el que vam dir en aquesta infografia:

“Segons informa el Departament d’Educació avui 21 de setembre, està previst que la publicació de les notes definitives sigui la primera setmana d’octubre, i que el termini d’aportació dels mèrits comenci el 3 d’octubre.”

[Descarrega’t la infografia]




Informacions de la mesa sectorial d’educació del passat 13 de setembre

1. Sobre el projecte lingüístic del sistema educatiu:

  • El Departament exigirà el C2 de català i el B2 d’un idioma estranger el curs 2025-26.

La Intersindical reclamem al Departament que posi a disposició dels docents formació suficient, gratuïta, i dins de les hores de permanència al centre per tal de poder complir aquests requisits.

  • El Departament ha manifestat que, per estendre l’ús social de la llengua, vol que l’eix de l’educació sigui el que anomena metodologies innovadores i globalitzadores.

La Intersindical reclamem que una cosa no té res a veure amb l’altra, voler ancorar l’ús social de la llengua amb les noves metodologies és desafortunat. És més, aquestes noves metodologies van sovint en detriment de la llengua, ja que la majoria donen molta importància al treball autònom en grup, que malauradament els alumnes fan majoritàriament en llengües diferents al català.

2. Sobre la provisió de llocs de treball vacants, en comissió de serveis, a la Inspecció d’Educació de Catalunya

  • El Departament informa que convocarà aquest concurs per cobrir 3 vacants del cos d’inspectors. Es publicarà a finals de mes, i les inscripcions s’obriran a l’octubre.

La Intersindical reclamem al Departament que augmenti les places d’inspectors d’educació i que es nomenin amb un mètode més transparent que el de la comissió de serveis.

3. Sobre la regulació de la fase de pràctiques prevista a la Resolució EDU/2221/2022, de 12 de juliol, de convocatòria de concurs oposició per a l’accés al cos d’inspectors d’educació

  • El Departament informa que les pràctiques seran de 8 mesos i aniran acompanyades d’un curs de 60 hores. Si ja s’ha realitzat la formació en els dos cursos anteriors, no caldrà repetir-la.

4. Altres informacions d’interès:

  • Els interins amb nomenament al cos de PTFP que tinguin una titulació universitària cobraran com a secundària amb efectes retroactius des de setembre.

 

  • Pagaran els endarreriments del professorat del cos de PTFP que s’han integrat quan els gestors del Departament aclareixin com fer-ho. Denunciem un nou cas de negligència administrativa en aquest sentit.

 

  • A partir del 31 d’octubre els mestres de primària amb un màster no podran fer l’especialitat de secundària d’Orientació Educativa.

 

  • Els nous permisos de conciliació es podran demanar per ATRI quan s’actualitzi el programa. El Departament no ofereix alternatives per poder-los demanar.

 

La Intersindical instem als treballadors que els vulguin gaudir a demanar-los via e-valisa. Els permisos són vigents des de la seva publicació al BOE i l’Administració no pot denegar-los per raons organitzatives. Si algú es troba en aquesta tessitura, que es posi en contacte amb nosaltres.

 

  • Si es rebutja un nomenament per incapacitat temporal, s’ha d’aportar al ST la còpia de la baixa.

 

  • El Departament traslladarà a la comissió coordinadora de l’especialitat Biologia i Geologia de les actuals oposicions les nombroses queixes sobre les diferències significatives en les notes assignades pels diferents tribunals.

La Intersindical demanem una resposta més contundent per part del Departament, i no només per aquesta especialitat, ja que n’hi ha d’altres que estan igual o pitjor. Reclamem un sistema més just d’accés a la docència. Llegiu el nostre comunicat aquí.

Ajuda’ns a lluitar per un sistema educatiu de qualitat, més just i democràtic. Suma’t al sindicat independentista i de classe, afilia’t a La Intersindical aquí.

 




Dels resultats de les oposicions, o la loteria dels tribunals

Entre el 12 i el 15 de setembre els diferents tribunals estan publicant les notes de les darreres oposicions, un procés que ha estat plagat d’errades i irregularitats per part del Departament des del primer moment.

Quan un es posa a observar els resultats d’aquells tribunals que ja han publicat les notes, crida l’atenció l’enorme disparitat en el nombre d’aprovats en funció del tribunal, com és el cas de l’especialitat de biologia. Veiem que hi ha tribunals que només han aprovat un 39% dels aspirants, mentre que d’altres n’han aprovat fins a un 94%.

Aspirants aprovats segons el tribunal, especialitat de Biologia
Aspirants aprovats segons el tribunal, especialitat de Biologia

Vist això, cal que ens preguntem: quin és el factor diferencial que fa que una persona obtingui una plaça i una altra no? Està clar que tenir sort en l’assignació del tribunal és un dels factors més importants del procés d’oposició. Ens podem permetre, com a país, deixar un procés tan important com la selecció del professorat de l’escola pública en mans de l’atzar?

És per això que la Intersindical Educació continuem reclamant un altre model d’accés a la funció pública, més just, democràtic, transparent i que no deixi una part important del procés a judici de criteris arbitraris, com passa fins ara. Aprofitem per reivindicar de nou el model d’accés que publicàvem tot just abans del procés d’estabilització. (Model d’accés a la funció pública).

Què puc fer si no estic d’acord amb la puntuació obtinguda a les oposicions?

Pots presentar una reclamació. En el següent enllaç pots veure les instruccions:

Quin és el termini?

Des de l’endemà de la publicació de la teva puntuació tens dos dies hàbils per presentar-la.

On he de presentar la reclamació?

A través de l’espai personal, clicant “Presentació de reclamacions”.

Com l’he de fer?

Cal que la teva reclamació sigui detallada i amb un redactat clar i el més objectiu possible. Les teves al·legacions s’han de basar en els criteris de correcció que va publicar el Departament/ Tribunal.

Com obtindré resposta?

Un correu electrònic t’avisarà de la contesta. El teu tribunal et respondrà a través del teu espai personal.

OBSERVACIONS: Tingues en compte que, si no estàs d’acord amb cap de les puntuacions obtingudes, has de presentar una reclamació per a cadascuna de les parts de la prova.

PROPOSTA DE MODEL IDEAL D’ACCÉS A LA FUNCIÓ PÚBLICA DOCENT