Pressupostos 2020: hem d’esperar 35 anys per tenir el que ens pertoca?

Presentació dels pressupostos d’Educació per part del conseller Josep Bargalló

El Govern presenta el seu acord per aprovar els pressupostos de 2020 amb els Comuns com una gran notícia amb un suposat augment de 818 milions en educació. Xifres enganyoses, perquè l’augment en relació amb el pressupost liquidat per a 2019 (5.390,2 milions d’euros) és només de 243,8 milions.

La Llei d’Educació de Catalunya, vigent des de 2009, estableix arribar a una despesa del 6% del PIB per a Educació però, 11 anys després, amb el nou pressupost es passa del 2,19% al 2,24% del PIB, un avenç tan modest que, a aquest ritme, caldrien més de 35 anys per arribar a la inversió educativa establerta per llei.

Els sous haurien d’incrementar-se com a mínim una mitjana de l’11% per recuperar el valor real de compra dels salaris del gener de 2010.

Des
de la Intersindical
apostem
per

una inversió del 7% del PIB com els països més avançats d’Europa
,
i per això no podem valorar
positivament
aquests pressupostos de cap de les maneres.

Les
retallades
han
anat empitjorant

les retribucions dels docents
,
ja prou castigades per les contínues pèrdues de valor dels salaris
enfront la inflació. Puja el cost de la vida, però no els nostres
sous.
Les retallades de pagues senceres i d’estadis encara han agreujat
més aquesta situació. A
hores d’ara,
els
sous
haurien
d’incrementar-se com a mínim una mitjana de l’11% per recuperar
el valor real de compra dels salaris del gener
de
2010.

A
més, els treballadors de l’educació en general hem
viscut l’empitjorament dels horaris, tancament de línies que
comporten un augment de ràtios, disminució de plantilles, no
substitucions de les baixes, l’augment de la càrrega de treball i
la
insuficiència
en el suport
educatiu
i el personal no docent.

Tot
això repercuteix directament en la qualitat de l’educació que rep
l’alumnat i no hi ha voluntat de millorar-ho.

80 escoles i uns 104 instituts d’un total d’uns 5.000 centres

En
el cap
ítol
de la inclusió, els pressupostos preveuen començar a dotar de
recursos unes 80
escoles
i uns 104
instituts
d’un
total d
’uns
5
.000
centres
,
encara que l’anomenat
Decret d’Inclusió de 2017 estableix que cal donar els suports
necessaris a tot
l’alumnat. Per tant, 3
anys després de l’aprovació del Decret
d’Inclusió
sense finançament
,
se
li atorga una dotació insignificant

si tenim en compte el conjunt de centres
.
Tampoc no hem vist cap previsió per reforçar els Serveis Educatius
(CRP, EAP, LIC, CREDA, CREDV) per tal que puguin donar un suport
suficient als centres, tenint en compte que han sofert un augment
important de la càrrega de treball en els darrers anys.

Oferta insuficient en l’Educació Infantil, la Formació d’Adults i la Formació Professional.

Els pressupostos inclouen per fi el compromís de finançar l’Educació Infantil de 0 a 3 anys però les previsions per a la Formació Professional estan molt lluny del que podria fer creure la nova campanya institucional. Pel que fa a la Formació Permanent d’Adults, no s’hi veu cap proposta, malgrat l’estat d’abandó que ha patit per part del Departament durant anys. Seguirem arrossegant una oferta insuficient en l’Educació Infantil, la Formació d’Adults i la Formació Professional

La
població escolar de Catalunya segueix
creixent però
la política restrictiva del Departament no garanteix sempre places
públiques a les famílies, tendint
a la massificació d’aules i centres,
cosa que va en contra de la qualitat de l’atenció educativa. Cal
una aposta decidida i ben planificada per a la creació de nous
centres i grups si és que realment es creu en
l’educació
pública
com a eix vertebrador del país.

La
reducció en un 30% dels preus públics dels estudis de grau
universitari és una bona notícia, així com l’augment de dotació
de recursos per a beques de menjador. No obstant això, la
gratuïtat efectiva de l’educació de la qual gaudeixen altres
països encara queda molt lluny
,
les famílies encara han de pagar
llibres i material escolar, com les sortides i les activitats
complementàries i altres
altres conceptes que haurien d’estar coberts.

Planificació inexistent

Les deficiències de la proposta de pressupost per a 2020 s’agreugen pel fet que no veiem que el Departament d’Educació tingui una planificació per encarar els reptes i les necessitats de l’educació que pugui garantir uns mínims en un marc polític i institucional estatal que ja sabem que fa gairebé impossible el desplegament d’una xarxa educativa pública a l’alçada de les necessitats de la societat catalana. Per aquest motiu hem cregut convenient publicar una valoració global pròpia del sistema públic d’educació amb el títol: “Bastir un sistema d’educació públic o desballestar-lo?”, podeu clicar l’enllaç o descarregar el document aquí a sota.




Xerrades gratuïtes d’oposicions arreu de Catalunya

Xerrades d'oposicions fetes a la seu del sindicat de Barcelona.
Imatge d’una de les xerrades d’oposicions fetes a la seu del sindicat de Barcelona.

Reus, Lleida, Granollers, Tortosa, Vic, Manresa, Mataró, Girona, Sabadell, Vilafranca, Barcelona, Sant Feliu de Llobregat, Tarragona, Terrassa, Rubí, Vilanova… A partir del dia 27 de gener la Intersindical-CSC Educació us oferim xerrades d’oposicions gratuïtes per tot Catalunya. En aquestes xerrades us ajudem i orientem per entendre en què consisteix concretament l’actual model d’oposicions partint de la resolució de convocatòria del Departament. Els requisits, les proves, el calendari, els tribunals… Tot intentant donar un cop de mà als docents que cerquen una feina estable a través d’aquest procés tan feixuc i obsolet que des de la Intersindical estem lluitant per canviar. Tota la informació sobre les oposicions que tenim publicada la trobareu en aquest enllaç, i properament penjarem un manual perquè tingueu a mà sempre una guia per resoldre dubtes. A les xerrades, a més de conèixer-nos i escoltar-nos, podreu fer-nos totes les preguntes que vulgueu, ens tindreu a la vostra disposició.

El calendari de totes les xerrades és aquest d’aquí a sota (s’anirà actualitzant quan en confirmem de noves). Més informació i inscripcions en aquest formulari. I si voleu estar al corrent de tota la informació referent a les xerrades i a tots els temes que envolten l’educació us podeu afegir al nostre grup de Telegram.

  • Barcelona 27/01
  • Lleida – 29/01
  • Girona – 29/01
  • Mataró – 30/01
  • Lleida – 31/01
  • Sabadell – 04/02
  • Barcelona – 04/02
  • Tortosa – 05/02
  • Tarragona – 07/02
  • Manresa – 10/02
  • Barcelona (matí) – 10/02
  • Granollers – 12/02
  • Reus – 12/02
  • Vilafranca del Penedès – 12/02
  • Igualada – 15/02
  • Girona – 18/02
  • Vic – 19/02
  • St.Feliu de Llobregat – 20/02
  • Rubí – 25/02
  • Terrassa – 25/02
  • Vilanova i la Geltrú – 03/02
  • Barcelona – 05/03



Tipus de jubilacions

Hi ha 3 tipus de jubilacions dins del règim general: l’ordinària, l’anticipada, i la parcial.

Jubilació ordinària

  • Persones afiliades a la Seguretat Social i en situació d’alta (o situació assimilada a l’alta), amb unes condicions d’edat determinades, un període mínim de cotització i un fet causant.
  • Persones afiliades a la Seguretat Social que en el moment de produir-se el fet causant no estan donades d’alta (o en situació assimilada a l’alta) i que compleixen unes condicions d’edat i cotització determinades.
  • Modalitats de jubilació del règim general de la Seguretat Social. (Decret llei 5/2013, 15 de març, publicat el 16 de març de 2013 [pàg. 21451B])
  • Afecta els funcionaris i funcionàries de carrera que van aprovar les oposicions a partir del 2011, el personal funcionari interí, el personal amb contracte laboral i tothom qui es jubila cotitzant al règim general de la Seguretat Social.
  • Jubilació ordinària o legal. L’any 2019 es podran jubilar amb 65 anys els treballadors i treballadores que tinguin de 36 anys i 9 mesos cotitzats (o més). La resta ho podrà fer amb 65 anys i 8 mesos complerts.
  • Requisits: haver cotitzat com a mínim 15 anys a la Seguretat Social.

Jubilació anticipada

  • Segons el Reial Decret-Llei 5/2013, de 15 de març, de mesures per afavorir la continuïtat de la vida laboral dels treballadors de més edat i promoure l’envelliment actiu, es manté l’esquema general de la Llei sobre actualització, adequació i modernització del sistema de Seguretat Social, de l’1 d’agost de 2011, distingint entre jubilacions anticipades voluntàries i involuntàries.
  • S’incrementa gradualment l’accés a aquests dos tipus de jubilació. D’aquesta manera, l’edat de jubilació anticipada voluntària s’eleva progressivament dels 63 anys actuals als 65 anys al 2027, i la jubilació involuntària anticipada passarà de 61 anys a 63 anys en el mateix període.
  • Es fixa un període mínim de cotització de 35 anys en el cas de la jubilació anticipada voluntària, i de 33 anys en el cas de la jubilació anticipada forçosa.
  • Requisits: tenir entre 60 i 64 anys d’edat. Tenir 30 anys cotitzats en qualsevol règim: si aquests 30 anys no són tots de classes passives, els darrers 5 anys sí que ho han de ser. (*Ara bé, per cobrar el 100% de l’haver regulador cal tenir 35 anys cotitzats). S’ha de demanar tres mesos abans de complir els 60 anys i cal sol·licitar els impresos al servei territorial del Departament d’Educació on es tingui la destinació.

Jubilació parcial

Segons el Reial Decret-Llei 5/2013, de 15 de març, de mesures per afavorir la continuïtat de la vida laboral dels treballadors de més edat i promoure l’envelliment actiu, es limita al 50% la reducció màxima de jornada amb caràcter general.

Alhora, es permet arribar al 75% de reducció màxima quan la mesura vingui acompanyada de la formalització d’un contracte de relleu amb un treballador més jove, amb caràcter indefinit, a temps complet, i una durada mínima d’almenys dos anys més que el que li quedi al treballador per arribar a l’edat ordinària de jubilació. L’incompliment d’aquesta condició generarà obligacions de compensació a l’empresari.

S’eleva el període mínim de cotització del treballador fins als 33 anys (25 anys en el cas de persones amb discapacitat).

Jubilació parcial: Compatibilitat entre treball i pensió

Actualment la llei possibilita ser un pensionista actiu, és a dir, treballar per compte aliè a temps complet o parcial i alhora percebre el 50% de la pensió.

Quan finalitza el període d’activitat, es restableix el pagament de la pensió íntegra, sense que el pensionista perdi aquesta qualitat en cap moment.

Per accedir a aquesta modalitat, caldrà tenir l’edat legal de jubilació i el 100% del percentatge aplicable de la base reguladora.

Des del 17 de març de 2013, el límit de reducció de jornada se situa entre un mínim del 25% i un màxim del 50%. Per tant, el jubilat ha de fer una jornada d’entre el 75% i el 50% de la jornada de treball a temps complet.




Bastir un sistema d’educació públic o desballestar-lo?

Des de la junta permanent de la Intersindical-CSC Educació hem elaborat un document de valoració general del sistema públic d’educació. Creiem convenient fixar els posicionaments del sindicat sobre els aspectes més rellevants del sistema educatiu i per això us el compartim en aquesta publicació. Podeu descarregar-lo en PDF aquí a sota o llegir-lo directament en aquesta entrada.

BASTIR UN SISTEMA D’EDUCACIÓ PÚBLIC O DESBALLESTAR-LO?

Les polítiques educatives a Catalunya s’han mogut i es mouen dins els paràmetres del neoliberalisme, combinant privatitzacions i retallades a la xarxa pública amb operacions de maquillatge i improvisacions, que amaguen les mancances de planificació i l’absència d’una voluntat real de fer de l’escola pública un eix vertebrador del nostre país.

Quan les retallades esdevenen estructurals

El procés de reestructuració capitalista (crisi) iniciat el 2008 va suposar la implantació d’una agenda de privatitzacions, retallades i desballestament dels sistemes públics de polítiques socials. Les que aleshores es van anunciar com a “mesures temporals i excepcionals” i que van afectar especialment els sectors socials més vulnerables, han estat en molts casos consolidades i llur reversió ha quedat fora de l’agenda dels diferents governs, amb independència de la seva suposada orientació ideològica.

Així, a Catalunya i pel que fa a l’Ensenyament, ens trobem amb la reticència del Departament a apostar per una reducció de ràtios, incomplint fins i tot la molt deficient LEC. D’aquesta manera, continua el degoteig de tancament de línies a l’escola pública, en lloc d’aprofitar les davallades demogràfiques puntuals per recuperar unes ràtios adients a les necessitats educatives dels estudiants i els centres .

De la mateixa manera, el Departament es nega a recuperar l’horari del professorat anterior a les retallades, i a revertir l’increment del 10% en la càrrega lectiva (en detriment de la resta de tasques de programació, coordinació, i atenció a famílies), a banda de la sobrecàrrega burocràtica progressiva i constant a què se sotmet els docents i les direccions.

Convindria recordar que en el moment d’implantació de la LOGSE (1997) la perspectiva era reduir la càrrega lectiva (de 18h a 15h a secundària) en favor de les molt necessàries hores dedicades a les tutories, el seguiment de l’alumnat i la relació amb les famílies. Avui, 23 anys més tard, totes aquestes tasques, més les inútils i enrevessades tasques burocràtiques, són assumides amb una jornada lectiva de 19h, a costa del sobreesforç i del burn-out de part dels nostres docents.

A aquest panorama cal afegir-hi les mancances pel que fa a la dotació de PAS als centres, especialment greu als serveis educatius, les escoles rurals i als centres petits, en els quals direccions i docents acaben assumint tasques que els sobrepassen i jornades laborals que només poden ser qualificades d’explotació.

El
cinisme de parlar d’excel·lència tot precaritzant els
professionals de l’educació

Els diferents governs i conselleries d’Educació (o Ensenyament) no tan sols han fet seu el programa neoliberal, sinó també el cínic discurs de l’excel·lència en un context de precarització de les condicions de treball, tant pel que fa a les estrictament laborals, com a la dotació de recursos materials i estructurals. En termes d’inversió, la tristament famosa LEC ha estat paper mullat i la despesa en educació queda a anys llum de la mitjana dels estats de la UE, el 6% del PIB.

Així, a partir de la LEC i els Decrets de Direccions, Autonomia de Centres, i Plantilles, es pretén assolir una “excel·lència acadèmica” laminant la democràcia als centres i introduint la gestió privada d’uns insuficients recursos humans i materials (i, en paral·lel, obrint la porta a abusos i nepotismes). És a dir, per obra i màgia del mercat i la competència – o sigui, a través de la coacció i l’explotació – un sistema infradotat ha de ser capaç de formar una ciutadania “competent”, útil al sistema, i no pas lliure o crítica.

En aquest sentit, s’entén un índex d’interinitat impresentable (superior al 30% i molt llunyà del 8% marcat per les directrius europees), els indignes contractes a terç de jornada, la inestabilitat laboral i la manca de perspectives de promoció professional en què treballen bona part dels docents.

Els casos més extrems d’explotació i abús els trobem, però, en el personal de suport a l’aula, les Tècniques d’Educació Infantil (TEI), Tècniques d’Integració Social (TIS), etc., un sector que caldrà desenvolupar i atendre per tal de donar resposta als temes d’inclusió i tractament de la diversitat, i que viu en la precarietat contractual, marcada per la temporalitat, la inestabilitat, etc.

Planificar sobre projeccions “a la carta”: cronificar la insuficiència de recursos públics

En el procés de desballestament del sistema educatiu públic (i, sovint, el seu relegament a un paper assistencial i subsidiari de la xarxa privada-concertada), hi juga un paper important la (des-)planificació. La trampa consisteix a prendre sempre la projecció demogràfica més baixa com a base de la planificació escolar, quan la realitat històricament comprovada és que la que s’acaba complint és la mitjana-alta.

A això cal afegir-hi que sovint no es tenen en compte les tendències de mobilitat geogràfica i les fluctuacions territorials de la població nouvinguda, amb la consegüent proliferació de casos de saturació de centres per “matrícula viva” o d’acumulació inesperada d’alumnes amb necessitats específiques en centres que no disposen ni dels recursos, ni de l’estructura organitzativa adient per acollir-los.

D’aquesta manera, la successió de diferents cicles demogràfics, lluny d’utilitzar-se per reforçar el sector públic en etapa expansiva i millorar-ne la qualitat en etapes de contracció, suposa la reducció d’oferta en etapes de contracció i l’ampliació d’oferta privada, acompanyada sovint de la segregació de l’alumnat nouvingut i amb NEE en centres públics en èpoques d’expansió demogràfica.

Improvisacions, operacions de maquillatge i cortines de fum

La implantació de l’agenda neoliberal ha anat i va acompanyada de diferents operacions de maquillatge i d’un reguitzell d’improvisacions sovint venudes com a eines de millora del sistema sense cap base pedagògica i sociològica, i sempre, això sí, a baix cost, a cost zero, o fins i tot afavorint la fuga de recursos públics a la iniciativa privada.

Val la pena remarcar la importància que en aquest context de guerra ideològica i d’imposició de l’agenda neoliberal han anat adquirint diverses institucions i lobbys -dels quals la Fundació Bofill n’ha esdevingut el principal exponent- que donen cobertura teòrica i fins i tot actuen com a promotors de les principals agressions al sistema públic i als drets laborals dels docents.

Així, i de nou sota el mantra de l’excel·lència, hem vist com es desviaven recursos públics a promoure les certificacions ISO dels centres, una pràctica privatitzadora que suposa, de fet, un atac a la qualitat de l’educació en centrar l’avaluació en aspectes purament formals que ofeguen de burocràcia els docents i menystenen absolutament els criteris pedagògics o socials. Ras i curt: amb diners públics, una empresa privada pot certificar la suposada qualitat d’una escola pública prescindint completament del seu projecte educatiu o de si és una escola segregadora, sempre, això sí, que empleni la paperassa i utilitzi els models de documentació imposats des de l’empresa.

També sota el paraigua de la “innovació”, el programa Escola Nova 21 significava un incentiu per fomentar la competició entre centres públics bo i responsabilitzant exclusivament els docents de l’èxit acadèmic dels alumnes, emmascarant així els factors socials que creen l’exclusió social. De fet, s’explicitava en el contracte d’adhesió “el compromís del claustre a treballar les hores necessàries fora de l’horari lectiu per implementar els projectes”. Així, aquest suposat incentiu ha acabat concretant-se en pràctiques abusives i denúncies per assetjament laboral contra algunes de les direccions més entusiastes del projecte.

Actualment, assistim a la promoció indiscriminada dels instituts-escola com a nova panacea de la innovació educativa. La generalització d’aquest model, que podria tenir justificació en casos puntuals per condicions geogràfiques i demogràfiques, suposa un frau de llei en el sentit que significa la implantació encoberta d’un nou model educatiu sense un debat a fons del que això implica, ja que es desautoritza absolutament el model d’escolarització implantat per la LOGSE; això obligaria a replantejar d’arrel la xarxa de Secundària, si és que es vol mantenir una mínima oferta pública viable d’estudis postobligatoris.

Ningú ha plantejat les repercussions psicològiques, pedagògiques i socials de retenir els adolescents als centres de primària, ni els conflictes i perjudicis derivats de la gestió de dos marcs de condicions laborals diferents en un mateix centre. De fet, en massa casos, la creació d’instituts escola respon o bé a un intent exasperat de minimitzar les necessàries inversions, o al populisme consistent en donar resposta a demandes que poden incrementar de facto les dinàmiques de segregació encara que s’emparin sota el discurs de la coherència pedagògica.

A aquesta desorientació cal sumar-hi nyaps com l’aprovació d’un Decret d’Inclusiva aparentment exemplar sense dotar el sistema dels recursos necessaris per aplicar-lo, amb la qual cosa s’acaba produint sovint un greuge en el mateix alumnat i en unes famílies a les quals se’ls creen unes expectatives que la mancança pressupostària farà impossible d’assolir.

En la mateixa línia, el publicitat Pla contra la Segregació Escolar continua reduint-se a una sèrie de mesures puntuals, sense atacar l’arrel del problema: l’existència d’una doble xarxa escolar a Catalunya, i, per tant, sense apuntar vers la solució estructural: una única xarxa pública dotada dels recursos humans i materials suficients per poder encarar la seva tasca integradora i superadora de les desigualtats i la lluita activa contra les pràctiques excloents i segregadores. En aquest sentit, clama al cel que en alguns casos aquest pla estigui essent utilitzat com a excusa per al tancament de línies públiques i l’afavoriment de l’oferta privada.

La
Formació Professional, una reforma sense recursos cap a la
mercantilització?

A finals del curs 2018/19 el Departament d’Ensenyament es va haver de fer enrere en la seva proposta de reforma de la Formació Professional a Catalunya. La idea, de nou, era la mateixa: pretendre que una reforma “low cost” podia donar sortida a les mancances del sistema actual i, per tant, acabar definint i aplicant un model supeditat als interessos estrictament monetaris i curt-terministes d’una part de l’empresa privada en detriment d’una formació integral dels treballadors.

En aquest sentit, caldrà estar especialment amatents que la reforma, actualment en teòric procés de discussió tot i la manca de transparència i de sistematització del debat, acabi garantint uns continguts curriculars que promoguin l’autonomia i el creixement personal de l’alumnat, tot defugint la robotització dels estudiants.

Cal combinar la formació general als centres educatius (acadèmica, FOL…) amb unes pràctiques a l’empresa correctament planificades, realitzades en les condicions necessàries, i amb un seguiment, tutorització i valoració des de paràmetres educatius i formatius per evitar que la reforma acabi essent una simple provisió de mà d’obra barata. Caldrà, per tant, garantir la revalorització del paper del professorat d’FP en tot el procés, evitant les retallades de plantilla explícites o encobertes.

Alhora, és necessari acabar amb el llarg procés de privatització patit especialment a la Formació Professional, que en els darrers anys ha deixat fora del sistema milers de potencials estudiants per motius econòmics, i garantir una oferta pública suficient i de qualitat, tant en els Cicles Formatius Mitjans i Superiors, com en els ensenyaments professionalitzadors de nivell inicial, plans de transició al treball, etc.

Criteris
i mesures urgents per a una política de construcció d’un sistema
públic d’educació:

Tot i que caldran anys per corregir la situació actual i bastir una única xarxa educativa pública i de qualitat que doni resposta als drets i necessitats de la nostra societat, hi ha una sèrie de mesures i criteris que caldria tenir en compte ja des d’avui, moment en què es debaten els pressupostos per al proper any per poder apuntar a un veritable canvi de paradigma que rescati l’escola catalana del pou on el neoliberalisme l’ha anat enclotant.

Algunes són a mig termini i caldrà iniciar urgentment el debat apuntant mesures ja aplicables el curs vinent, d’altres són criteris generals per avançar vers un model d’escola inclusiva, igualitària, de qualitat, que vetlli per la promoció professional dels treballadors de l’educació, i, finalment, hi ha mesures d’emergència pressupostària per revertir les retallades en drets i en qualitat.

N’apuntem unes quantes, a banda de les ja comentades pel que fa a la reforma de l’FP, amb el compromís de treballar conjuntament amb la resta de sindicats de l’educació i en el marc del MUCE per aconseguir la seva implementació:


Increment progressiu dels pressupostos d’educació per assolir,
el 2023, l’objectiu del 7% del PIB (mitjana dels països europeus
més avançats)


No tancar ni una línia pública. Aprofitar els descensos
demogràfics, si és que es donen, per reduir ràtios i apropar-nos
als 20 i 25.

  • Augment de les places d’oposició fins a arribar al 8% d’interinitat en 4 anys.
  • Pla
    d’Estabilització d’Interins, i avaluació objectiva i
    democràtica de la tasca docent.

  • Desaparició
    dels contractes a terç de jornada, substituint-los per contractes a
    mitja jornada.

  • Reducció de la jornada lectiva, i més hores per a tutories i innovació.
  • Desburocratització
    urgent i a fons de la tasca docent i de les direccions.

  • Dignificació i estabilitat laboral de TEI, TIS, etc. (passar a funcionariat o interins amb estabilitat), i un augment de les plantilles.
  • Recursos
    humans i materials suficients per a l’aplicació del decret
    d’inclusiva.

  • Dotació
    de PAS suficient, especialment en escoles rurals i centres petits.

  • Pla
    per desenvolupar una xarxa pública d’escoles bressol que doni
    resposta a les necessitats reals.

  • Prohibició de destinar recursos públics a les certificacions ISO. Reforma i nous criteris per al cos d’inspectors: menys burocràcia, més suport a la tasca docent, visió socioeducativa.
  • Planificació
    sobre bases demogràfiques realistes i a partir del criteri de
    garantir una oferta pública suficient.

  • Pla
    d’incorporació de centres privats a la xarxa pública.

  • Debat públic i a fons sobre el model educatiu (etapes, tipologia de centres, etc) a partir de criteris pedagògics i socials.

Barcelona,
21 de gener de 2020

Permanent
de la Sectorial d’Educació de la INTERSINDICAL-CSC




Unitat sindical per la reversió de les retallades

Tots els sindicats d’educació hem acordat anar a l’una per la reversió de les retallades. Creiem que és important treballar junts en allò que coincidim per tenir més força en la lluita per la millora de les condicions laborals dels treballadors i el sistema educatiu en general. És per això que properament organitzarem assemblees als centres per traçar una estratègia conjunta també amb el professorat. Volem establir un calendari de mobilitzacions col·lectiu en el qual no descartem cap opció. Fins i tot estem disposats a arribar a una vaga indefinida, paralitzant totalment el sistema.

Llegiu aquí a sota el comunicat conjunt. Us animem a participar de les assemblees i a lluitar plegats per la millora de l’educació!

Unitat sindical per la reversió de les retallades.
Unitat sindical per la reversió de les retallades



Prou assetjament laboral!

Prou assetjament laboral
Oficina del Síndic de Greuges

El dia 14 de gener els nostres representants a la Junta de Personal del Baix Llobregat es van reunir a l’Oficina del Síndic de Greuges amb Alexandra Solà (assessora) i Mar Molinas (gerent) per denunciar l’assetjament que pateixen els docents per part d’algunes direccions de centres i la connivència del Departament d’Educació amb aquestes pràctiques.

La Intersindical-CSC Educació vetllem pels drets dels treballadors de l’educació i seguirem treballant per acabar amb situacions d’assetjament com les que s’han produït en alguns centres recentment, i perquè el Departament actuï i no miri cap a un altre costat.




Oposicions 2020

El Departament d’Educació ha convocat oposicions als cossos de professors d’ensenyament secundari, d’escoles oficials d’idiomes, d’arts plàstiques i disseny i de mestres de taller d’arts plàstiques i disseny.

Les places convocades es poden consultar en aquest enllaç del Departament: http://ensenyament.gencat.cat/ca/arees-actuacio/professors/oposicions/ingres-acces-cossos-docents/2019/places-especialitat/

Xerrades informatives arreu del territori

Des de la Intersindical us oferim xerrades informatives gratuïtes per orientar aquells que s’hi vulguin presentar. Podeu veure’n el calendari i inscriure-us-hi amb aquest formulari.

Creiem que cal un canvi total del sistema d’oposicions, un sistema que s’ha demostrat que és antiquat, poc transparent i gens pedagògic. Per als grans canvis que proposem sempre xoquem amb la paret marc legal espanyol. Seguirem lluitant per tombar-la i canviar a un sistema que faciliti l’entrada de docents a la funció pública d’una manera més justa, transparent i didàctica. El nostre model d’accés a la funció docent és, per tant, un model basat en un procés formatiu.

Entenem que, per coherència, això xoca frontalment amb fer cursos de preparació d’oposicions, perquè no volem ser part activa del sistema actual ni lucrar-nos-en.

Enllaços importants per als aspirants

  1. Enllaç a la resolució de convocatòria (ALERTA! LES PLACES HAN PATIT MODIFICACIONS).
  2. Enllaç a la correcció d’errades de la convocatòria.
  3. Enllaç a la consulta d’admesos i exclosos.
  4. Enllaç a la sol·licitud d’inscripció a les oposicions.
  5. Enllaç als temaris de tots els cossos.
  6. Enllaç a la resolució que fixa l’ordre d’actuació dels aspirants segons la lletra del cognom (el resultat d’aquest sorteig ha estat la lletra “E”).
  7. Enllaç per inscriure’s com a membre voluntari dels tribunals.

Distribució definitiva de places

A causa d’un error del Departament amb el càlcul de places, la distribució de places que figura a la resolució és incorrecta. Per això s’ha publicat una modificació d’urgència on hi consten les places definitives, en les quals s’amplia substancialment la quantitat de places ofertes en l’accés lliure, i es redueix l’accés a un cos superior i accés a un cos del mateix grup. Aquest canvi es produeix per afavorir l’accés dels interins a una plaça estable. Podeu consultar la distribució definitiva de places clicant aquest enllaç.

Altres informacions d’interès

L’acte del sorteig dels tribunals serà el dia 6 de març de 2020 a les 11 hores, a la seu central del Departament d’Educació (Via Augusta, 202-226, 08021 Barcelona). A partir d’aquest sorteig es designaran els vocals i els suplents dels tribunals.

Abans del 30 de novembre de 2020 finalitzarà definitivament el procés selectiu.

Els aspirants que superin el concurs d’oposició prendran possessió d’una plaça com a funcionaris en pràctiques el dia 1 de setembre de 2021 .