El Departament anuncia la publicació imminent de la resolució sobre la reducció lectiva

Aquest divendres 25 de juliol, el Departament ha comunicat que el proper dilluns 28 de juliol es publicarà al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) la resolució que regula la reducció de dues hores lectives setmanals per al personal docent no universitari que tingui 55 anys o més i acumuli més de 15 anys de serveis als centres públics, durant el curs 2025-2026.

La mesura, que hauria d’haver-se regulat amb temps i recursos clars, arriba a final de curs, en ple estiu i sense garanties reals d’aplicació, amb requisits que deixen fora moltes persones.

📅 El Departament ha informat que les sol·licituds es podran presentar entre el 29 de juliol i el 2 d’agost, a través del portal ATRI.

La gestió recau un cop més sobre els centres

La validació de les sol·licituds anirà a càrrec de les direccions, que hauran de gestionar-ho a inicis de setembre, en un moment d’alta càrrega de treball i sense recursos estructurals garantits. El Departament afirma que, un cop validades les peticions, s’adjudicaran dotacions de personal per fer front a les reduccions. Ara bé, ni la dotació ni el mecanisme d’adjudicació estan concretats ni calendaritzats.

Tot i assegurar que “no caldrà fer cap gestió a l’agost”, no hi ha cap compromís explícit ni cap mesura compensatòria per si les reduccions no es poden aplicar.

Pressions i drets condicionats

Des de La Intersindical alertem que s’estan produint pressions encobertes perquè el professorat no exerceixi aquest dret. Diversos docents ja ens han comunicat que, en previsió de manca de cobertura, se’ls insinua que no sol·licitin la reducció o que serà difícil d’aplicar.

Aquest dret, que hauria de contribuir a una sortida més digna i sostenible de la carrera docent, queda desvirtuat per una gestió improvisada, restrictiva i sense compromís de recursos suficients.

Reivindiquem un final de trajecte digne

Seguim exigint:

  • Reducció progressiva i garantida a partir dels 55 anys.
  • Compatibilitat amb càrrecs de coordinació.
  • Aplicació proporcional a jornades parcials.
  • Possibilitat de sol·licitar la reducció abans de fer els 55 anys, si es compleix durant el curs.
  • Recursos automàtics i suficients per fer efectiu el dret.

📢 Estarem pendents de la publicació de la resolució i publicarem una anàlisi detallada dilluns mateix.

✊ Continuarem denunciant que els drets laborals no poden quedar en mans de gestions arbitràries ni promeses sense garanties.

 




Adjudicacions provisionals: un nou col·lapse administratiu que obliga a repetir tot el procés

El Departament reconeix una errada greu que obliga a repetir les adjudicacions de destinacions provisionals

El Departament d’Educació ha reconegut públicament una greu irregularitat administrativa que obliga a repetir íntegrament les adjudicacions provisionals de destinacions docents per al curs 2025-2026. Concretament, no s’ha respectat la normativa establerta a la resolució que regula el procediment: les 878 places perfilades que havien de passar a ser ordinàries a la definitiva han estat adjudicades com si encara fossin perfilades. Aquesta errada té un efecte dòmino que distorsiona tot el procés i vulnera els drets de milers de docents.

S’ha obert un expedient per depurar responsabilitats i s’ha anunciat que s’està treballant per tenir una nova adjudicació definitiva com més aviat millor, probablement la setmana vinent. També s’ha informat que, un cop publicada la nova resolució, s’obrirà el tràmit per a sol·licitar la reducció lectiva de dues hores per al personal major de 55 anys.

Però l’impacte d’aquest desastre és molt més ampli:

  • Molts docents que ja havien organitzat la seva vida amb la plaça assignada ara veuran modificada (o anul·lada) la seva destinació.
  • La comunicació oficial ha estat nefasta: no s’ha notificat individualment a les persones afectades, cosa que pot provocar indefensió.
  • S’han detectat més errades en el procediment, com ara adjudicacions que no respecten l’antiguitat, el número de barem o la possessió de requisits dins de termini.
  • El personal dels GES n’ha quedat exclòs de forma arbitrària, i moltes persones interines amb el màster registrat correctament no hi han estat incorporades.

Els centres educatius també pateixen greument les conseqüències d’aquesta improvisació. Amb el curs a punt de començar, no poden tancar horaris ni configurar les plantilles. Tot plegat és un nou símptoma de manca de planificació, de desconnexió amb la realitat dels centres i de menyspreu cap al personal docent.

La Intersindical denunciem amb contundència aquest nou episodi d’incompetència i exigim:

  1. La repetició immediata del procés amb totes les garanties normatives.
  2. Una comunicació clara i personalitzada a totes les persones afectades.
  3. La incorporació de totes les vacants pendents, incloses les comissions de serveis d’altres comunitats.
  4. La publicació immediata de la informació sobre la reducció lectiva per a majors de 55 anys.
  5. Que es valori seriosament l’ajornament de l’inici de curs si el nou procés no es resol en període no vacacional per als equips directius.
  6. La revisió i derogació del decret de plantilles, veritable causa estructural dels desajustaments i arbitrarietats en el sistema.

🔴 Estarem amatents a les novetats i farem un seguiment exhaustiu de tot el procés per garantir els drets del col·lectiu docent.




Manipulació i encobriment: el Departament d’Educació protegeix el director de l’Institut Intermunicipal

Hem denunciat, conjuntament amb la CGT, la greu manca de transparència del Departament d’Educació en la gestió del conflicte a l’Institut Intermunicipal del Penedès. Des del curs 2022-2023, aquest centre educatiu de Sant Sadurní d’Anoia ha viscut una situació de degradació institucional a causa de la gestió del director, Sergi Badenes, imposat pel mateix Departament.

Sentències, denúncies i persecució laboral

Des que aquest director va ser nomenat, s’han produït conflictes amb el professorat, l’alumnat i les famílies. Dos docents han guanyat sentències judicials per vulneració de drets fonamentals i un tercer cas està pendent de resolució. A tot això, s’hi sumen més de cinquanta comunicacions de denúncia per part de treballadors i sindicats, que evidencien un patró de maltractament, xantatge i negligència en l’aplicació de la normativa.

Roda de premsa amb alcaldes i reacció precipitada del Departament

El passat 2 de juliol, vam convocar una roda de premsa a Sant Sadurní d’Anoia amb el suport d’alcaldes, regidors i representants de la comunitat educativa per denunciar la situació. L’impacte d’aquesta convocatòria va forçar una reacció immediata del Departament: el director general de Professorat i el coordinador de Serveis d’Educació es van reunir amb nosaltres i amb els alcaldes de la zona per intentar frenar la roda de premsa i buscar una sortida.

La proposta que ens va traslladar el Departament va ser clara: demanar la dimissió del director. Però aquest s’hi va negar.

Un informe fet a mida per evitar la destitució

Poc després d’aquesta reunió, l’inspector en cap dels Serveis Territorials del Penedès, Xavier Gil Molinos, va emetre un informe d’inspecció que atorgava la màxima puntuació a la direcció, basant-se en els resultats de l’enquesta de l’Avaldir (avaluació per a directors novells). Aquest informe hauria impedit formalment el cessament del director.

Però tenim motius per dubtar de la seva veracitat. Sabem que una part significativa del professorat i alumnat va valorar negativament la gestió del director. Malgrat això, el Departament no ens ha facilitat accés als resultats ni al contingut de l’informe, ni tan sols a través del portal de transparència.

Aquesta opacitat és inadmissible i ens fa sospitar que l’informe ha estat manipulat per protegir el director i justificar la inacció de l’administració.

Denunciem encobriment i complicitat institucional

Tant els sindicats com els equips docents, les famílies i els ajuntaments de la comarca coincidim: els Serveis Territorials d’Educació del Penedès estan encobrint les males praxis del director que ells mateixos van nomenar. Aquest fet vulnera els drets laborals, trenca la confiança en el sistema educatiu i posa en risc la qualitat del servei públic.

La situació actual fa impossible el bon funcionament del centre. L’única sortida digna i justa és la destitució immediata del director i l’assumpció de responsabilitats per part de les autoritats que han encobert aquest cas.

Exigim:

  • L’accés íntegre a l’informe d’inspecció i als resultats de l’Avaldir.
  • La destitució immediata del director Sergi Badenes.
  • La depuració de responsabilitats dins el Departament d’Educació per haver encobert les males praxis i bloquejat qualsevol intent de solució.

Continuarem mobilitzats

No ens aturarem fins que s’assumeixin responsabilitats. No permetrem que es vulnerin els drets dels treballadors i treballadores de l’educació amb impunitat. Exigim un sistema públic que respecti la legalitat, protegeixi el professorat i garanteixi la qualitat educativa.

No podem ser còmplices amb el silenci

No podem permetre que la por, la passivitat o els equilibris polítics facin que la comunitat educativa miri cap a una altra banda davant de casos de mala praxi. Sabem que hi ha molts equips directius que treballen amb professionalitat, respecte i compromís amb l’educació pública. Però, precisament per això, és imprescindible assenyalar aquells que actuen de manera autoritària, opaca o vulnerant drets fonamentals. Tolerar aquests comportaments és posar en risc tot el sistema.

Els drets dels treballadors i treballadores no poden quedar supeditats a sectarismes, complicitats o càlculs corporatius. Cal valentia per denunciar, per defensar la justícia i per exigir responsabilitats. La Intersindical no deixarem d’actuar. Lamentem que altres sindicats no hagin fet d’aquesta lluita una prioritat, perquè, si el sindicat no serveix per defensar els drets laborals: per què serveix?

Per dignitat, per coherència i per compromís amb l’educació pública: no callarem.

Cobertura als mitjans:




Informació docent actualitzada – juliol 2025

Actualitzem les darreres informacions rellevants que afecten el personal docent aquest juliol de 2025. S’inclouen novetats sobre la regulació de les pràctiques d’oposicions, el funcionament de les adjudicacions, l’obertura de la borsa de treball, les retribucions i altres qüestions laborals i organitzatives d’interès.

Pràctiques del concurs-oposició 2025-2026

Es confirma el mateix esquema que cursos anteriors:

  • Finalització de les pràctiques com a màxim el 30 d’abril de 2026.
  • Activitat docent mínima de 3 mesos i mig.
  • Curs telemàtic obligatori de 25 hores.

Hi haurà reconeixement parcial per qui no pugui completar totes les pràctiques, però hagi superat alguna part. Qui no sigui apte podrà repetir-les només un cop. Les avaluacions es recolliran al maig i, si es compleix tot, es podrà participar en l’adjudicació d’estiu com a funcionari o funcionària de carrera.

Reivindicacions i mancances pendents:

  • S’ha demanat ampliar el període fins al juny per garantir l’equitat en casos de permisos, maternitat o IT.
  • Cal garantir que les pràctiques es desenvolupin dins l’especialitat d’oposició.
  • Es reclama el reconeixement de la tutoria (en temps, retribució i mèrits).
  • Urgeix publicar criteris i graelles d’avaluació amb transparència.
  • Es denuncia l’augment de casos de no apte sense seguiment adequat ni garanties procedimentals.
  • Cal compensar el biaix de gènere en l’avaluació i reconèixer els drets de les persones que han hagut d’ajornar per maternitat, serveis especials o altres permisos.

Nova aplicació de nomenaments i retirada del GES

S’ha comunicat la suspensió del GES, que havia de garantir cobertura immediata de baixes. A canvi, es desplegarà una nova aplicació que permetrà:

  • Rebre propostes de nomenament.
  • Acceptar o rebutjar nomenaments (amb mapa de localització del centre).
  • Adjuntar documentació per al primer nomenament.

Inicialment, només funcionarà com a pla pilot a Lleida i al Consorci d’Educació. S’està estudiant afegir-hi funcionalitats (gestió de baixes, dades de la borsa…).

Punts crítics detectats:

  • No s’ha garantit que totes les baixes es cobreixin des del primer dia.
  • S’ha plantejat reduir el marge de temps per acceptar una proposta, fet que perjudicaria les condicions del personal interí.
  • Cal garantir vies alternatives per gestionar el nomenament (en cas que falli l’aplicació) i regular la no disponibilitat sense penalitzacions.
  • Es manté la incertesa sobre el futur de l’estabilització del personal temporal.

Errades a les adjudicacions provisionals

El sistema ha comès múltiples errades que han afectat greument les adjudicacions provisionals:

  • Peticions mal llegides de funcionaris i funcionàries que havien demanat PFI.
  • Mal ordenament dels aspirants dels concursos de mèrits (CM), oposicions 2023 i 2024.
  • Assignacions incorrectes en CFA, Competic, arts escèniques, IFE i SIEI.
  • Propostes de continuïtat a personal interí que haurien d’haver estat cobertes per funcionariat.

El Departament preveu publicar les adjudicacions definitives el 16 de juliol, però encara ha de resoldre més de 2.400 reclamacions.

Retribucions, reduccions i permisos

  • L’increment del 0,5% de sou aprovat a l’Estat es cobrarà entre setembre i octubre, amb efectes retroactius des del gener.
  • Una sentència del Tribunal Suprem prohibeix cobrar complements consolidats (triennis, sexennis, etc.) durant una baixa mèdica, excepte si són endarreriments de períodes anteriors.
  • El Departament publicarà la resolució per demanar la reducció de jornada per a majors de 55 anys després de les adjudicacions. Només hi haurà 5 dies naturals per presentar-la.
  • La reducció no serà compatible amb càrrecs de coordinació per al personal de 55 a 59 anys, cosa que es considera una nova retallada.
  • Es preveu també la publicació de l’ampliació del termini per demanar reducció per interès particular.

Borsa de treball i estabilització

  • La inscripció a la borsa de treball s’obrirà l’11 de juliol.
  • Es mantindran habilitacions provisionals per a determinades especialitats durant el curs 2025-2026.
  • Es continua utilitzant el procediment de difícil cobertura com a via habitual, la qual cosa genera greus disfuncions i manca de garanties.
  • No s’ha concretat cap pla de compensació ni estabilització per al personal interí afectat per l’abús de temporalitat.

Altres informacions d’interès

  • Es preveu que les oposicions de 2026 comencin el 7 de març.
  • El Departament treballa en l’estudi de les especialitats que es convocaran.
  • No s’ha donat resposta sobre la reducció del nombre de mandats de les direccions ni s’ha facilitat el protocol d’avaluació de l’AVALDIR.
  • El Departament ha reconegut la necessitat de revisar el model de coordinacions digitals i l’ús d’eines com l’Esfera.
  • No s’ha autoritzat cap modificació que permeti rebutjar una adjudicació actual per optar a arts escèniques.
  • Sobre les IFE assignades a interins: si el centre ha manifestat tenir propostes de funcionariat i no les ha formalitzat, s’aturarà el procediment.

La situació actual reflecteix una gestió desorganitzada i poc garantista que continua generant inestabilitat, manca de transparència i vulneració de drets laborals.

És imprescindible:

  • Assegurar unes pràctiques amb garanties, flexibilitat i criteris clars.
  • Aplicar un sistema de nomenaments que cobreixi totes les baixes i respecti el personal de la borsa.
  • Corregir les adjudicacions i evitar imposicions arbitràries o irregulars.
  • Obrir una negociació real per recuperar condicions laborals dignes i acabar amb la pèrdua de poder adquisitiu acumulada.
  • Garantir estabilització per al personal interí i compensacions per l’abús de temporalitat.

Cal posar fi a la improvisació i garantir drets, transparència i estabilitat al conjunt del professorat.




Nova convocatòria per entrar a la borsa de personal interí docent (juliol 2025 – març 2026)

El Departament d’Educació i Formació Professional ha publicat la Resolució EDF/2638/2025, que obre la convocatòria per formar part de la borsa de treball del personal interí docent mitjançant un concurs públic de mèrits.

Calendari de sol·licituds

El termini per presentar sol·licituds s’inicia el 14 de juliol de 2025 i finalitza el 31 de març de 2026.

Qui s’hi pot presentar?

Hi poden participar totes les persones que compleixin els requisits establerts a les bases reguladores (Resolució EDU/1872/2024, modificada per la Resolució EDF/2591/2025). També, de manera excepcional:

  • Persones matriculades o cursant el màster de formació del professorat.
  • Persones que es comprometin a cursar-lo i finalitzar-lo abans del curs 2027-2028.

Aquestes situacions donen accés condicionat i amb menys prioritat que les persones amb la formació ja acreditada.

Com presentar la sol·licitud?

Cal fer el tràmit de forma telemàtica a través del web del Departament d’Educació i Formació Professional:

  • Identificació amb IDCat Mòbil, Certificat Digital o usuari XTEC.
  • Cal adjuntar la documentació justificativa dels requisits i mèrits segons els annexos 2 i 3 de la Resolució EDU/1872/2024.

Les especialitats convocades es publiquen al web del Departament i poden variar el dia 1 i el 15 de cada mes.

Publicació de resultats

Les resolucions amb les llistes provisionals i definitives de persones admeses i excloses es publicaran al web del Departament. Aquestes publicacions constitueixen notificació oficial.

Per al personal que ja forma part de la borsa

Les persones excloses de la borsa durant el curs 2025-2026 no podran tornar a participar en aquesta convocatòria dins el mateix curs.

Per a més informació, pots consultar la resolució oficial publicada al DOGC:

dogc.gencat.cat/document-del-dogc/?documentId=1019391




Publicades les llistes definitives de persones seleccionades en el concurs oposició docent 2025

El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya ha publicat la Resolució EDF/2593/2025, de 4 de juliol, amb la qual es fan públiques les llistes úniques de persones seleccionades en el concurs oposició convocat per la Resolució EDF/4161/2024.

Les llistes inclouen persones seleccionades per ingrés lliure, per reserva per a aspirants amb discapacitat, i per accés a cossos de grup superior. Les especialitats publicades abasten una àmplia varietat, com Llengua Catalana i Literatura, Matemàtiques, Orientació Educativa, Tecnologia, Sistemes i Aplicacions Informàtiques, entre moltes altres.

Què ha de fer el professorat seleccionat?

Les persones seleccionades hauran de:

Atenció: Ara mateix el servei presenta problemes tècnics. La Intersindical ja hem iniciat els tràmits de reclamació i fem seguiment actiu per exigir al Departament que resolgui aquesta incidència de manera urgent i garanteixi els drets del professorat.

  • Estar atentes a possibles requeriments documentals si alguna informació no consta a la plataforma d’interoperabilitat.

  • Incorporar-se l’1 de setembre de 2025 a la destinació assignada en el procediment d’adjudicació de destinacions provisionals.

En cas de no presentar la documentació dins el termini o no incorporar-se al lloc adjudicat, es perd el dret d’accés i s’activarà la llista complementària per cobrir la plaça.

Substitucions i renúncies

La resolució també contempla la renúncia de persones seleccionades i el trasllat automàtic de persones candidates de la llista complementària. En cas que una persona vulgui renunciar al procediment, pot fer-ho mitjançant el tràmit següent:

Recursos

Les persones interessades poden presentar:

  • Recurs contenciós administratiu en un termini de dos mesos.

  • Recurs potestatiu de reposició en un termini d’un mes.

Des de La Intersindical, exigim que el Departament d’Educació garanteixi la màxima transparència en tot el procés, assegurant que no hi hagi retards ni entrebancs administratius que perjudiquin els drets de les persones aspirants. Continuarem treballant per defensar l’estabilitat del personal docent i vetllar pel correcte desenvolupament de tots els procediments.




Reducció de jornada per interès particular: modificació del procediment per al curs 2025-2026

El Departament d’Educació ha publicat la Resolució EDF/2592/2025, de 4 de juliol, que modifica el procediment establert a la Resolució EDU/1327/2024 sobre la reducció de jornada per interès particular. Aquesta modificació afecta principalment els terminis i les condicions de presentació de la sol·licitud.

Qui pot sol·licitar-la?

El personal funcionari docent que ocupi un lloc de treball vacant a jornada sencera pot sol·licitar una reducció de la meitat de la jornada per motius d’interès personal.

Com es presenta la sol·licitud?

  • S’ha de tramitar mitjançant el portal ATRI.

  • Cal adreçar-la a:

    • El director o la directora dels serveis territorials corresponents.

    • O al gerent del Consorci d’Educació de Barcelona.

Quin és el nou termini?

  • Termini ordinari: fins al 31 de juliol de 2025, per iniciar la reducció en el curs 2025-2026.

  • Si s’escau, es podrà obrir un termini extraordinari un cop iniciat el curs.

Què cal indicar a la sol·licitud?

  • El nombre de dies en què es vol concentrar la dedicació presencial al centre: 3, 4 o 5 dies setmanals.

Condicions per a la concessió

La reducció s’atorga sempre que l’organització horària del centre ho permeti.

Es tindran en compte:

  • El nombre total de reduccions de jornada concedides.

  • La disponibilitat de substituts per cobrir-les.

Si l’organització del centre no permet la concentració sol·licitada, la persona interessada pot renunciar a la reducció abans de començar a gaudir-la.

Consulta el text complet de la resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).