Una aplicació fallida, un procediment essencial i només tres dies: un escenari intolerable per al personal interí docent

El Departament d’Educació ha obert el termini per sol·licitar les destinacions provisionals del curs 2025-2026 amb només tres dies per fer-ho. Però aquest fet, que ja de per si genera tensió i pressió sobre milers de docents interins, s’ha convertit en una autèntica cursa d’obstacles per una raó inacceptable: l’aplicació informàtica no funciona.

Avui, 30 de juny, primer dia del termini, ens trobem amb una allau de missatges de companyes i companys que veuen com l’aplicació els bloqueja el tràmit, els genera sol·licituds duplicades, no els permet eliminar-les, no poden començar-ne una de nova i, fins i tot, els impedeix entrar-hi. I tot plegat, mentre el rellotge corre i el Departament no dona cap resposta útil ni immediata.

Incertesa, col·lapse i silenci administratiu

La situació és desesperant. Mestres i professors que fan aquest tràmit cada any es troben ara amb missatges que els indiquen que no estan autoritzats. Altres relaten com l’aplicació els ha creat sol·licituds automàticament sense que ni tan sols hagin pogut accedir-hi. Quan intenten esborrar-les, el sistema els exigeix seleccionar una opció… que no es pot seleccionar. I la roda es torna absurda.

Aquest col·lapse informàtic coincideix amb una manca total de previsió i responsabilitat per part del Departament. L’oferta és essencial: afecta a milers de docents que han de saber si tindran feina al setembre. No és un tràmit qualsevol. És el seu futur laboral. És el seu mitjà de vida. I això no es pot gestionar amb improvisació, manca d’assistència tècnica i, encara menys, amb terminis tan restrictius.

Exigim responsabilitats i solucions immediates

La Intersindical ens posem al costat del personal interí. No podem acceptar que un procés tan determinant es converteixi en una font de patiment i ansietat. El Departament no pot mirar cap a una altra banda mentre les línies d’atenció estan col·lapsades, l’ATOM no respon, i els docents comparteixen la seva desesperació a les xarxes socials.

És urgent:

  • Que s’allargui el termini de presentació de sol·licituds.
  • Que es garanteixi l’accés real a l’aplicació, sense errors.
  • Que es doni suport tècnic efectiu i ràpid a tothom qui ho necessiti.
  • Que s’assumeixin responsabilitats polítiques per aquesta gestió negligent.

Aquest no és el model de país, ni d’escola pública, ni d’administració que volem. Acompanyarem totes les persones afectades i no deixarem passar aquest menyspreu institucional cap al personal docent interí.

Ja n’hi ha prou. El Departament ha de respondre. Ara.






El Departament facilitarà les jubilacions parcials a l’educació concertada

Des de l’entrada en vigor, l’1 d’abril passat, de la nova normativa de pensions, el dret a accedir a la jubilació parcial a l’escola concertada havia quedat, de facto, en suspens.

Finalment, el Departament s’ha compromès a aportar els fons necessaris per tal que les sol·licituds de jubilació parcial es puguin aplicar de manera efectiva al conjunt d’escoles concertades.

S’assegura que, aquest estiu, la Direcció General de Centres Concertats emetrà una resolució amb els següents criteris:

  • La implementació de la jubilació parcial per part de pagament delegat s’efectuarà a partir de l’1/09/2025, i només admetrà reduccions del 75% de jornada.
  • Les sol·licituds que es presentin al setembre s’aplicaran a l’octubre amb efectes retroactius des de l’1/09/2025.
  • Els requisits per accedir a la jubilació parcial seran els que consten a la resolució d’accés a la jubilació parcial del 17/06/2022.

El Departament facilitarà als centres 7,5 hores addicionals per cada jubilació parcial, que no necessàriament hauran de recaure en una mateixa persona, però sí anar destinades a la mateixa etapa educativa del sol·licitant. I un cop aquest es jubili totalment, les 7,5 hores retornaran a pagament delegat.




El Departament no garanteix el dret a la reducció lectiva per als majors de 55 anys

La Intersindical denunciem que el Departament d’Educació continua utilitzant les meses sectorials com a espais d’imposició i desinformació. Lluny de negociar amb rigor i transparència, les mesures que ens traslladen arriben sense garanties i sovint suposen una nova càrrega per als centres i per al personal docent.

L’aplicació de la reducció de dues hores lectives setmanals per al professorat major de 55 anys n’és un exemple clar. Anuncien una mesura que hauria de ser un dret, però la condicionen a una sèrie de requisits que en limiten greument l’accés: haver complert els 55 anys abans de l’1 de setembre de 2025 sense opció d’afegir-se fins al curs vinent a qui faci els 55 el 2 de setembre, acreditar 15 anys de serveis al Departament i no ocupar cap càrrec de direcció o coordinació. Amb aquests filtres, exclouen automàticament centenars de docents que també haurien de poder beneficiar-se’n.

Sense dotació garantida, amb terminis tancats i pressions als centres

Tot i que anuncien una dotació extraordinària de 500 professionals per cobrir aquesta reducció, sabem perfectament que no és suficient per atendre més de 15.000 possibles sol·licituds. De fet, ja ens arriben casos de docents a qui se’ls comunica que no podran accedir a la reducció perquè no hi ha cobertura disponible. Això suposa traslladar la responsabilitat als equips directius, generar pressions encobertes i, en definitiva, posar en qüestió el dret mateix.

Ja han començat a aflorar situacions de docents a qui se’ls comunica que no poden accedir a la reducció perquè “no es pot cobrir”, traslladant als equips directius la responsabilitat i generant pressions inacceptables al professorat.

Per si no n’hi hagués prou, les sol·licituds s’hauran de fer a través del portal ATRI en un termini específic i tancat. No s’hi permetrà accedir si es fa els 55 anys després de l’1 de setembre. I, per acabar-ho d’agreujar, el personal amb mitja jornada també queda exclòs de qualsevol compensació.

El Departament presenta aquesta mesura com una millora, però la realitat és que no hi ha voluntat real de garantir el seu desplegament de manera justa i equitativa. Reduir les hores de permanència al centre no compensa la manca de recursos ni la càrrega que continuem suportant.

Un pacte que va trencar la unitat sindical i perpetua les retallades

L’origen d’aquesta situació el trobem en el pacte signat el gener de 2024 entre el Departament i CCOO i UGT, que va trencar la unitat sindical i va posar fi a una negociació que fins aleshores s’havia mantingut col·lectiva. Aquell acord no només va ser insuficient, sinó que ha servit per consolidar les retallades, no per revertir-les.

Amb aquest pacte, el Departament ha pogut aplicar una mesura restrictiva, amb nous requisits, sense garanties de cobertura i sense compromís pressupostari. Un cop més, es trasllada la responsabilitat als centres i es consolida un model en què es disfressa com a millora allò que en realitat és una retallada encoberta.

La política educativa no es pot construir amb acords bilaterals que deixen fora la majoria sindical ni amb pactes que desprotegeixen el col·lectiu docent. Cal recuperar la negociació unitària i exigir que es posin els recursos sobre la taula per garantir drets laborals reals, no promeses buides.

Exigim una recta final de carrera digna

La docència és una professió que, amb el pas dels anys, esdevé cada cop més exigent emocionalment, físicament i mentalment. Mantenir la mateixa càrrega lectiva a partir dels 55 anys és sovint insostenible. Ens trobem davant d’una generació de docents que haurà de treballar fins als 67 anys, i que ja pateix un desgast acumulat molt greu, especialment en etapes com infantil o secundària.

Per això, La Intersindical proposem mesures concretes per humanitzar el tram final de la carrera docent:

  • Reducció progressiva i automàtica de la càrrega lectiva a partir dels 55 anys.
  • Reducció més substancial a partir dels 60 anys, fins a la meitat de la jornada lectiva.
  • Possibilitat de substituir hores lectives per tasques de suport, mentoria o elaboració de materials.
  • Opció de jubilació parcial garantida, amb condicions dignes i compatibles amb la realitat del sistema educatiu.

Aquestes mesures no són privilegis. Són una resposta necessària a la realitat d’una professió que sosté l’educació pública dia rere dia, sovint amb condicions precàries. Cal posar la cura i la dignitat al centre de les polítiques laborals.

La Intersindical, hi serem. Amb claredat, amb determinació i amb el compromís de sempre per garantir condicions de treball justes, drets reals i una educació pública de qualitat.




Ofegats per la calor: una altra vergonya per al Departament d’Educació

El Departament d’Educació fa anys que rep queixes per les altes temperatures a les aules de tot el país durant bona part del curs. Tots plegats sabem que la situació serà, inevitablement, cada cop serà més extrema. És per això que La Intersindical i altres agents socials hem reclamat reiteradament als diferents governs de Catalunya i al Departament que apliqui mesures per a minvar la calor sufocant per a docents i alumnes de totes les edats.

Però la situació que es viu avui a les aules catalanes, en la qual els alumnes que fan les proves de la Selectivitat durant diverses hores seguides s’ofeguen de calor, és la gota que fa vessar el got. Aquest juny la situació és insuportable, amb temperatures que aquesta setmana, a molts llocs, han superat els 30 graus. No només això: les PAU tenen lloc en aules sense aire condicionat i a les quals de vegades tampoc hi ha prou espai.

Denunciem que no és just per als alumnes afectats jugar-se el seu futur professional immediat en aquestes condicions, que vulneren la igualtat d’oportunitats. La situació, un cop més, no parla bé de la gestió del Departament d’educació.

Denunciem una manca de voluntat política de resoldre els problemes, una manca de previsió i una manca de pressupost en infraestructures. És inconcebible que els centres educatius s’hagin dotat amb material tecnològic i digital de cost milionari i que en bona part dels casos és excessiu o innecessari, mentre s’han desatès sistemàticament les condicions materials bàsiques per al benestar, el treball i l’educació en períodes de forta calor com aquest.

Continuem reclamant un pla integral per a posar fi a aquestes greus situacions a tot arreu i una inversió en educació que augmenti progressivament fins al 7% del PIB.




Consulta i modificació de dades de la borsa de treball de personal interí docent per al curs 2025-2026

Imatge d'un mestre canviant de localitat perquè no te plaça assignada.

El Departament d’Educació ha fet pública la resolució que regula l’actualització i modificació de dades de la borsa de treball del personal interí docent de cara al curs 2025-2026.

A partir d’avui mateix les persones que formen part de la borsa poden accedir a les seves dades, revisar-les i, si escau, modificar-les a través del portal educacio.gencat.cat, dins l’apartat Borsa de treball de personal docent > Consulta i modificació de dades.

📆 Termini de reclamacions: de l’11 al 17 de juny de 2025, mitjançant una petició genèrica.

📄 Documentació d’interès:

La Intersindical seguirem vetllant perquè el procés sigui transparent i just, i oferim suport a totes les persones interines que tinguin dubtes o necessitin acompanyament.




Publicat l’informe de La Intersindical sobre l’impacte de la nova llei d’FP

La Intersindical hem presentat l’informe complet sobre l’impacte de la nova llei de Formació Professional, derivada del Reial decret 286/2023, elaborat a partir d’una enquesta adreçada al professorat d’FP de primer curs. Amb 659 respostes recollides, aquest estudi esdevé una eina imprescindible per entendre el malestar creixent que es viu als centres educatius.

Els resultats són contundents:

  • El 84% del professorat rebutja els nous currículums i la reorganització horària que retalla hores lectives i introdueix mòduls transversals de dubtosa utilitat.
  • El 93% denuncia la manca d’informació clara sobre les pràctiques a l’empresa, i un 94% considera que la seva durada és excessiva.
  • El 99,1% afirma que el professorat no ha estat tingut en compte en cap fase del desplegament.
  • El nou sistema d’avaluació per Resultats d’Aprenentatge és percebut com una burocratització extrema que destrueix l’autonomia docent.
  • El mòdul de català a l’FP s’ha desplegat sense orientacions ni formació específica, la qual cosa posa en risc la seva qualitat i continuïtat.

L’informe no només recull les crítiques, sinó que formula exigències clares: paralització immediata del desplegament, revisió dels mòduls transversals, reorganització de les pràctiques i reconeixement efectiu del paper del professorat.

📝 Podeu consultar i descarregar l’informe complet en aquest enllaç.

Continuarem mobilitzats per revertir aquesta reforma i defensar una FP pública, de qualitat, transformadora i amb el professorat al centre.




Com humanitzar la recta final de la carrera docent

Els nous docents es veuen sotmesos a una realitat laboral canviant que els obliga a treballar fins als 67 anys per accedir a la jubilació, cosa que representa un canvi substancial en les condicions laborals respecte a les generacions anteriors. Aquests professionals no només hauran de fer front a una carrera docent més llarga, sinó que també es troben amb un sistema dual de cotització —MUFACE i Seguretat Social—, que implica una doble càrrega administrativa i econòmica.

Per contra, els docents que formen part del règim de classes passives, un col·lectiu en procés d’extinció, han gaudit d’uns drets laborals més avantatjosos, entre els quals destaca la possibilitat de jubilar-se als 60 anys. Aquesta edat es pot considerar raonable i digna després d’una vida dedicada a una tasca social de gran valor. Cal recordar que desenvolupem la mateixa feina i afrontem les mateixes exigències dins del sistema educatiu. El dret a jubilar-se als 60 anys va ser suprimit unilateralment pel govern espanyol, i La Intersindical considerem que hauria de ser restituït, atès que es manté en altres professions de caràcter sensible o amb risc elevat.

La docència, com ho demostren els alts índexs de baixa, és una professió d’alt risc emocional, físic i mental. Les diferències que hem esmentat generen un profund sentiment d’injustícia entre els docents més joves -i no tan joves. La Intersindical compartim aquesta preocupació i considerem que la situació actual no només és injusta, sinó també incoherent amb la realitat que vivim. La docència, especialment a partir dels 55 anys, esdevé una tasca cada vegada més feixuga. Aquesta professió requereix una adaptació constant als canvis en continguts i metodologies i una dedicació emocional i física sostinguda que, amb el pas dels anys, pot acabar passant factura, sobretot en el cas de les mestres d’infantil.

La recta final de la carrera docent ve marcada per un desgast progressiu que fa que mantenir les mateixes càrregues lectives esdevingui, en molts casos, insostenible. Les exigències d’impartir classes, gestionar grups d’alumnes, atendre les famílies i preparar materials comporten una pressió que pot ser excessiva a aquestes edats.

Davant d’aquesta realitat, La Intersindical proposem mesures que permetin una transició més humana cap al final de la carrera professional. En concret, reclamem:

  • Una reducció progressiva de les hores lectives per als docents majors de 55 anys, fins a un terç, que puguin dedicar a tasques de suport, mentoratge o creació de materials.
  • Una reducció més significativa (fins a la meitat de la jornada lectiva) per als docents majors de 60 anys.
  • La possibilitat de deixar les tasques lectives per dedicar-se a projectes col·laboratius: creació de materials educatius, treball conjunt amb docents universitaris per integrar els nous coneixements, mentoria als docents novells i creació de llibres de memòries pedagògiques per transmetre l’experiència acumulada.
  • L’opció de la jubilació parcial, que permeti una desvinculació progressiva i més amable de la vida laboral activa.

Aquestes mesures no només ofereixen alternatives més adaptades a la diversitat de perfils i energies dels docents veterans, sinó que també milloren la qualitat de vida i garanteixen un rendiment educatiu més sostenible. Permetre que els professionals concentrin les seves forces allà on poden aportar més valor és una aposta per l’equitat i la qualitat del sistema.

La Intersindical insistirem en la necessitat de revisar l’actual sistema i introduir les reformes necessàries per assegurar que tots els docents puguin gaudir d’un final de carrera digne, coherent i respectuós amb les seves circumstàncies personals i laborals.