A la Mesa Sectorial celebrada el 10 d’abril de 2025, el Departament d’Educació ha presentat el calendari escolar del curs vinent i la proposta d’adjudicacions provisionals. Lluny d’oferir solucions a les reivindicacions històriques del col·lectiu docent, torna a evidenciar la manca de voluntat de transformar un sistema educatiu marcat per l’opacitat, la precarietat i la subordinació a les direccions dels centres.
Un calendari escolar imposat i sense marge de preparació
El curs 2025-2026 començarà amb 177 dies lectius. Es mantenen les dates que es van avançar malgrat el col·lapse dels processos administratius pendents (oposicions, trasllats, adjudicacions). El curs s’iniciarà entre el 8 i el 22 de setembre, segons els ensenyaments, i s’acabarà el 19 de juny. La jornada intensiva començarà el 8 de juny i també s’aplicarà el 19 de desembre a secundària, i a primària en aquells centres que ho demanin.
La Intersindical rebutgem aquest calendari perquè impedeix una planificació pedagògica rigorosa i coherent. No som una estructura per allotjar infants i adolescents: som docents i necessitem temps per a preparar el curs amb condicions.
Adjudicacions 2025-2026: una exclusió inacceptable
El Departament vol limitar la primera fase d’adjudicacions al personal funcionari de carrera i en pràctiques excloent-ne el personal interí, que serà derivat a una segona convocatòria. Considerem que aquesta mesura és inacceptable perquè no es pot construir un sistema educatiu estable mentre es margina una part essencial de la plantilla docent.
A més, el procediment manté la possibilitat que les direccions seleccionin a dit persones per ocupar llocs de responsabilitat sota el paraigua de places perfilades, que sovint no estan prou justificades. Tot plegat reforça un model autoritari, clientelar i profundament injust.
Les propostes de continuïtat perpetuen la por
El sistema actual de propostes de continuïtat genera por, silenci i submissió. Hi ha docents que, si no són proposats per la direcció, poden perdre el seu lloc de feina encara que compleixin amb escreix els requisits. Aquesta dependència genera claustres callats, coartats i vulnerables a pràctiques de gestió autoritària.
Defensem un model en el qual la destinació dels docents no depengui de la simpatia o antipatia de la direcció, sinó de criteris objectius, públics i garantistes.
Les adjudicacions d’ofici i la manca de respecte professional
Quan el sistema no pot assignar una plaça segons les peticions, imposa d’ofici llocs de treball: aules d’acollida, centres de màxima complexitat, especialitats no demanades, etc. Aquesta pràctica menysté el criteri professional del docent i les seves capacitats reals. Reclamem que s’escoltin les preferències individuals i s’eviti l’assignació automàtica de llocs per cobrir necessitats del sistema.
Funcionariat en pràctiques i serveis educatius
El personal en pràctiques continuarà exclòs de determinats llocs, com serveis educatius o especialitats fora de la seva oposició. Reivindiquem que se li garanteixin els mateixos drets i oportunitats que a la resta del col·lectiu, especialment en un context d’estabilització massiva, forçada i desendreçada.
Centres de nova creació sense criteris transparents
Els centres de nova creació s’inclouran en el procés d’adjudicació, però no s’han establert criteris clars ni objectius. Això obre la porta a una adjudicació arbitrària i discrecional que hem de combatre amb garanties jurídiques i sindicació activa.
Cap resposta sobre el poder adquisitiu
Ni una paraula sobre el 0,5% pendent, ni sobre els cobraments dels tribunals d’oposició, ni sobre la recuperació del 25% de poder adquisitiu perdut. Mentrestant, es continuen oferint places de reforç que finalitzen el 31 de juliol sense que es cobrin complements com tutories o especialitats. Exigim que totes les vacants tinguin validesa fins al 31 d’agost i que es retribueixin en igualtat de condicions.
Grup Estable de Substitucions (GES): exigim dades
La implantació del GES continua sense cap avaluació pública. Reclamem dades concretes sobre la seva aplicació: nombre de vacants cobertes, durada de les substitucions, territori i impacte real. Sense transparència no hi ha millora possible.
Altres qüestions pendents
- El decret de l’IOC continua sense garantir destinacions definitives.
- Cal regular les adjudicacions a ZER i escoles rurals amb claredat.
- Rebutgem que les visites mèdiques o la participació en tribunals comportin pèrdua de sou.
- Denunciem la imposició de formació i avaluacions de productivitat a les direccions.
Què defensem La Intersindical?
- Un calendari escolar negociat i raonable.
- Unes adjudicacions justes i transparents, amb participació de tot el col·lectiu.
- L’eliminació de les places perfilades i de les propostes de continuïtat arbitràries.
- L’estabilitat real a través del concurs de trasllats.
- La dignificació de les condicions laborals i salarials del professorat.
- Un model de gestió educativa democràtic, públic i respectuós amb la nostra tasca docent.
La Intersindical no acceptem un sistema que promou la submissió, la inestabilitat i la precarietat. Ens trobaran defensant un model educatiu de qualitat, amb condicions dignes i criteris objectius. Continuarem organitzats, mobilitzats i compromesos amb el futur del servei públic d’educació.