La Intersindical constituïm secció sindical a l’Escola Pia Vilanova

Escola Pia Vilanova

La vegueria del Penedès és un dels territoris on el sindicat independentista continua creixent amb més força. La darrera mostra d’aquesta tendència és la constitució d’una nova secció sindical, en aquesta ocasió formada per treballadors de l’Escola Pia de Vilanova i la Geltrú.    

La secció d’aquesta escola concertada ha publicat un manifest exhaustiu que està rebent una gran acollida per part del personal docent. El document recull les principals reivindicacions laborals del col·lectiu, així com una sèrie de propostes orientades a millorar l’organització en diversos àmbits.




La comunitat educativa s’uneix contra els desnonaments i per protegir els drets dels infants

Les darreres setmanes diversos col·lectius de docents a Catalunya han alçat la veu contra els desnonaments que afecten les seves comunitats educatives. A Barcelona, els equips educatius de diverses escoles i instituts han signat un manifest defensant el dret a un habitatge digne, i han advertit que els desnonaments impedeixen als infants seguir les classes amb normalitat i expulsen les famílies de la ciutat. 

A Salt, al Gironès, la comunitat educativa ha creat el grup “Prou desnonaments: docents pel dret a l’habitatge digne”, i exigeix a les administracions que actuïn de manera urgent per evitar que els alumnes es vegin abocats al sensellarisme. 

Aquestes iniciatives s’emmarquen en un context de creixent preocupació per l’impacte dels desnonaments en els infants. A Badalona, docents d’una escola pública han hagut de pagar nits d’hostal a la família d’uns alumnes per evitar que continués dormint al carrer després d’un desnonament i de la negativa de l’Ajuntament a oferir una alternativa. 

La Intersindical ens sumem a aquestes mobilitzacions, i reafirmem el nostre compromís amb la defensa dels drets socials i laborals. Exigim a les administracions públiques l’aplicació efectiva de protocols de protecció de la infància i polítiques que garanteixin l’accés a un habitatge digne per a totes les famílies.




L’informe TIMMS: un toc d’alerta per al sistema educatiu català

Aquesta setmana s’han fet públics els resultats de l’informe TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study), que avalua el nivell dels alumnes de 4t de primària en matemàtiques i ciències a nivell internacional. Els resultats són preocupants: un 40% dels alumnes catalans no assoleixen els nivells adequats en matemàtiques, una dada que evidencia la crisi estructural del nostre sistema educatiu.

Què és l’informe TIMMS?

L’informe TIMMS és un estudi periòdic que avalua el rendiment educatiu dels alumnes en matemàtiques i ciències, i que permet comparar resultats entre països i identificar tendències a llarg termini. Es tracta d’una eina clau per mesurar la qualitat del sistema educatiu i detectar mancances o punts forts en el procés d’aprenentatge.

La nostra anàlisi dels resultats

Els resultats dels alumnes catalans reflecteixen una realitat que no és nova, però sí cada vegada més alarmant. La caiguda en el rendiment no és casual, sinó el resultat directe d’una dècada i mitja de retallades, desballestament del sistema educatiu i menysteniment del paper dels docents.

A Catalunya hem intentat construir un sistema educatiu sense comptar amb la baula fonamental: els docents. La Intersindical denunciem que no només se’ls ha ignorat en la planificació de currículums i projectes, sinó que també se’ls ha degradat sistemàticament amb condicions laborals precàries. Això no només afecta els docents, sinó també la qualitat de l’educació que reben els nostres infants i joves.

Els darrers 14 anys hem vist desaparèixer permisos i llicències, la reducció de sous, l’aprovació del decret de plantilles i unes ràtios desmesurades. Aquest desmantellament ha fet que sigui cada vegada més difícil trobar professionals disposats a fer de docents. Com podem garantir una educació de qualitat si no hi ha qui ensenyi?

El Departament d’Educació ha impulsat programes com Florence per millorar la comprensió lectora i les matemàtiques, així com iniciatives STEM per motivar l’alumnat en ciències i tecnologia. Tot i ser benvinguts, aquests esforços són només pedaços en un sistema que fa aigües.

Sense mesures estructurals com la reducció de ràtios, més recursos per a l’educació inclusiva i una millora significativa de les condicions laborals dels docents, cap programa pot revertir aquesta crisi.

Algunes propostes per revertir la situació

La Intersindical reclamem mesures concretes per capgirar aquest escenari:

  1. Baixada immediata de ràtios: menys alumnes per aula permet una atenció més personalitzada i un aprenentatge de més qualitat.
  2. Increment dels recursos per a l’educació inclusiva: garantir que tots els alumnes, amb independència de les seves necessitats, rebin l’atenció que mereixen.
  3. Millora de les condicions laborals dels docents: Restablir els permisos perduts, revertir el decret de plantilles i oferir sous competitius per atreure i retenir talent docent.
  4. Democratització dels centres educatius: Impulsar models de gestió que comptin amb la veu dels docents i el conjunt de la comunitat educativa.

Necessitem un sistema educatiu que motivi

Els docents som clau per transmetre la passió per l’aprenentatge. Amb una classe amb una ràtio més baixa que els 25 alumnes a primària, o els 30 a secundària, podríem oferir una educació de qualitat i motivar l’alumnat a màxims històrics. Només necessitem les condicions adequades per a fer la nostra feina.

L’informe TIMMS és un toc d’alerta que no podem ignorar. Si no actuem ara, els resultats continuaran empitjorant i el futur del nostre sistema educatiu serà cada vegada més incert. La Intersindical continuarem lluitant per un sistema educatiu de qualitat que comenci per posar al centre allò que és realment essencial: els docents i les condicions en què treballen. Només així podrem garantir el dret a l’educació de tots els infants i joves del nostre país.




Catalunya: Sous docents més baixos i cost de vida més alt, una situació insostenible

La Intersindical continuem treballant per millorar les condicions laborals i salarials del cos docent de Catalunya, una tasca imprescindible davant la realitat alarmant que ens mostren les dades. El nostre país es manté al capdavant com un dels territoris amb els sous més baixos per als docents, malgrat ser una de les comunitats amb un cost de vida més elevat, especialment a les àrees metropolitanes o zones afectades per la gentrificació turística. Aquesta combinació de desigualtats no fa res més que agreujar les dificultats dels professionals de l’educació pública.

Salaris indignes comparats amb el cost de la vida

Segons l’últim informe del 2024, el sou mitjà d’un docent de secundària a Catalunya és de 2.570,59 € bruts mensuals, situant-nos a la cua de l’Estat espanyol. A tall de comparació, a Ceuta i Melilla, els docents cobren fins a 3.419 €, i al País Basc, 3.140 € mensuals. Aquesta realitat es veu encara més agreujada per la situació dels docents novells, que comencen amb el sou més baix de tot l’Estat, segons informa el diari Segre.

Mentrestant, el cost de la vida a Catalunya segueix creixent: a Barcelona, per exemple, és un 13,6% més alt que la mitjana estatal, fet que provoca una pèrdua significativa de poder adquisitiu respecte a altres comunitats amb sous més alts i costos de vida més baixos. Això dificulta tant l’atracció de nous docents com la retenció del talent al sistema educatiu català.

La Plataforma Deute Estadis Docents: Una lluita per recuperar els nostres drets

La Plataforma Deute Estadis Docents, amb el suport de La Intersindical, reclama el retorn del deute generat per la retallada del primer estadi dels 6 als 9 anys, una mesura que ha afectat més de 35.000 docents i que suposa pèrdues individuals que poden superar els 13.000 €. El juliol passat es va iniciar una demanda col·lectiva amb el suport del Col·lectiu Ronda, que ja compta amb més de 400 docents adherits. La segona ronda d’adhesions, oberta fins a finals de desembre, ofereix una nova oportunitat per sumar-s’hi.

 

Al web de la plataforma, els docents poden utilitzar una calculadora per conèixer el seu deute i les possibles compensacions. Tot i que el deute generat en els darrers quatre anys és el que pot ser recuperat legalment, La Intersindical exigim la devolució íntegra del deute acumulat des del 2012.

Mobilitzem-nos per una educació pública digna

Catalunya és el territori amb els sous més baixos i un dels costos de vida més alts, una combinació que no podem permetre que continuï. Aquesta situació precària repercuteix directament en la qualitat de l’educació pública i en el benestar dels docents.

Al novembre es van actualitzar les dades dels estadis a ATRI. Aquesta actualització suposarà el retorn d’una part ínfima del deute per alguns docents depenent de la data de reconeixement del darrer estadi, però ha deixat fora a molts altres que tenen com a única via la reclamació judicial. 

La Intersindical animem a tots els docents a unir-vos a aquesta lluita per la dignitat laboral i salarial. Si necessiteu ajuda amb els càlculs o voleu més informació, no dubteu a posar-vos en contacte amb el vostre delegat de zona o escriure a educacio@laintersindical.cat.

Exigim sous justos, reconeixement professional i el retorn del deute. Mobilitzem-nos plegats!