Els detalls del retorn del primer estadi als sis anys a la concertada

La sectorial d’educació de La Intersindical hem elaborat una píndola informativa sobre aquesta mesura. Tots els docents que us trobeu a pagament delegat hi hauríeu de fer una ullada per veure com us afecta i garantir que no se us escapi cap estadi que pugueu meritar. 




Resum de la mesa sectorial del 26/11 sobre el Concurs de Trasllats i la convocatòria d’oposicions per al 2025

Punt primer: respostes als dubtes que es van plantejar a la mesa del dia 18/11 sobre el concurs-oposició.

Sobre l’augment de places a les properes oposicions, el Departament argumenta que els és inviable oferir més de 495 places ja que n’han de donar alsmés de 18.000 nous docents estabilitzats. Enguany hi ha hagut gent amb destinacions complicades, ja sigui lluny de casa o en altres especilitats, i no volen que es repeteixi això, especialment si es té en compte que els nous funcionaris d’aquestes oposicions prendran possessió de la seva plaça com a propietaris provisionals el dia 1 de setembre de 2025. Un cop passi tota aquesta situació, es comprometen a fer unes oposicions amb nombres més elevats per estabilitzar més plantilla. 

Diuen estar treballant a corre-cuita per tal de fer efectiu el pagament dels tribunals d’oposicions de 2023 i 2024. La Intersindical sempre hem denunciat aquesta situació anòmala, per la qual l’Administració reté efectivament el pagament d’un servei prestat sine die en un context inflacionari. Creiem que, com a màxim, el pagament d’aquests serveis s’hauria de fer en un termini de no més de dos mesos. 

  • La forma d’accés a la funció pública ve regulada per Reial Decret, però tenen la voluntat de consensuar-les i adaptar-les amb proves menys memorístiques, per exemple. 
  • El preu de la inscripció ve marcat per Presidència però hi parlaran a veure si es pot reduir de cara a futures convocatòries. 
  • Pel que fa als mèrits d’oposicions, el redactat és el mateix que cada curs. S’hi podrien sumar cursos de tres crèdits, però de moment això no ha canviat.
  • Normativa que es pot portar a les proves: a FP s’ha decidit que no cal. A Secundària sí, però no els DOGCs, perquè s’ha comprovat que els aspirants porten massa informació que no utilitzen. No acabem d’entendre aquesta diferenciació i la denunciem públicament. 
  • Preparació de l’exposició de la programació didàctica: es valora que el temps actual és l’adient. 
  • Per Reial Decret la FP de Grau Mitjà continua sent un mèrit, així com els títols de l’EOI.
  • S’intentarà no fer tribunals mixtos. De moment només passarà a l’especialitat de llengües clàssiques, però es voldrà que siguin tribunals amb membres de les dues especialitats. Tot dependrà, però, del nombre d’aspirants. 
  • Es comprometen a fer el sorteig públic mitjançant un algoritme que es publicarà al web. 
  • Les proves seran a finals d’abril, i s’entén que serà així en properes convocatòries, ja que volen que els nous funcionaris de carrera prenguin possessió de la plaça a partir del setembre següent. Per això s’ha de deixar tot tancat abans del juliol. Manifesten que estudiaran la manera de compaginar la feina com a tribunal amb la del centre. La Intersindical exigim un permís retribuït de mitja jornada per tal de no afegir a la sobrecàrrega docent la de membre de tribunal. 
  • Faran un esforç per publicar els criteris d’avaluació molt abans, en funció dels terminis de la constitució dels tribunals. També es comprometen a publicar el material que cal per dur a terme la prova alhora.
  • La publicació de la llista definitiva d’admesos i exclosos es farà abans de la Setmana Santa per tal de tenir-ho tot llest quan comencin les proves. 
  • S’intenta que les instruccions siguin harmonitzades i no hi hagi tantes diferències entre tribunals. Faran més formació als tribunals i més reunions per establir els criteris de correcció. 
  • Les reclamacions als tribunals continuaran sent via aplicació per no crear un greuge entre qui pot anar-hi i qui no. Valorem això com una excusa. 
  • Es mantindrà la proporció de voluntarietat als tribunals. 
  • El Reial Decret no preveu guardar notes d’alguna part o de totes per futures convocatòries, però s’estudiarà al grup de treball de les Comunitats Autònomes i el Ministerio. 
  • Com a novetat, la convocatòria preveu que persones que s’examinen per una especialitat que es pot impartir a FP ho puguin fer presentant una programació d’FP, ESO o batxillerat (anglès i EF, però no hi ha convocatòria d’EF enguany). 
  • Han mantingut el mot “preferentment” pel que fa a la realització de les pràctiques i l’especialitat d’accés. Evidentment, és una prioritat col·locar tothom allà on li toca, però no sempre és possible. 
  • S’estudiarà incloure l’aranès en una futura convocatòria. 
  • Estan treballant en l’aplicatiu per, per exemple, poder presentar la programació didàctica en comptes de fer-ho per correu. 
  • Tenen la intenció de convocar oposicions cada any i manifesten que hi haurà oposicions de totes les especialitats cada tres anys. 

Avui, 27 de novembre, es publica la convocatòria al DOIGC. 

Encara falten qüestions per respondre: 

Queda per confirmar que els tribunals siguin conscients que una programació és una declaració d’intencions, no una memòria. Hi ha tribunals que encara demanen la manera com una programació s’ha aplicat a l’aula. 

És imperatiu que la persona en pràctiques siguin les que manifestin la voluntat de fer les pràctiques en una especialitat diferent, si escau. 

S’expressa la necessitat que surtin places d’especialitats singulars d’FP. 

Així mateix, es demana un compromís per tal que tots els recursos i les reclamacions siguin respostes. 

L’Administració respon que: 

  • Les places no es perdran. Cap a l’abril o el maig s’iniciarà un procés de negociació per a parlar de places, estabilització, etc. 
  • Estudiaran reduir el nombre de voluntaris als tribunals. 
  • Donaran directives clares als tribunals. 
  • Faran més públic i transparent tot el procés. 
  • Estan revisant totes les dietes i assistències per poder fer efectiu el pagament entre el 9 i l’11 de desembre. 

El proper dia 29 hi ha una mesa tècnica sobre el GES i la borsa. Manifesten que faran una planificació de les meses per tal de poder preparar-les millor. 

Segon punt: criteris de vacants del Concurs de Trasllats. 

  • Es preveu que al febrer estigui tot ordenat. Tindrem accés a la informació de les vacants per centres. Volen treure el màxim de places possible a través de la negociació. 
  • El comunicat es va fer arran d’uns malentesos. Volen tornar a convocar concursos de trasllats autonòmics per alternar-los amb els estatals. Al proper concurs sortiran les places de CFA, que fa més de 15 anys que no surten. 
  • Revisaran els perfils. Tot i que ara és massa just per a modificar-los tots, es faran els canvis al concurs de trasllats autonòmic. 

 Sobre el document amb criteris per definir l’oferta de places:

  • Es guiaran pels criteris de planificació educativa i estabilitat. 
  • Han reduït els criteris per tal que les direccions puguin bloquejar places, menys els perfils on no han arribat a temps i els càrrecs en equips directius. Tanmateix, no es mantindran les places d’interins/es a equip directiu. D’això se’n parlarà més endavant, però aquestes places sortiran al CT. De fet, s’ha tret la frase “a criteri de direcció es poden bloquejar”.
  • Sí que es cert que sempre s’avisa el centre de les places que sortiran i se’n demana l’opinió. Al darrer CT es van fer 2000 peticions i quasi totes es van concedir, però ara ja es diu que aquesta no serà la dinàmica i que hauran de ser raons justificades, com per exemple centres d’FP on es duen a terme projectes singulars (robòtica o similars) on es necessiten perfils professionals concrets. 

Des de la part sindical s’exigeix que, com a mínim, surtin 35.000 places, que són aquelles persones que s’han estabilitzat. Així mateix, hem de treballar per eliminar tots els perfils, ja que no aporten res als centres. Els perfils només han servit per col·locar gent a dit, per la qual cosa s’han d’eliminar en la seva totalitat. 

Intervenció de l’Administració: 

  • No saben encara el nombre de places, però reiteren que seran el màxim i que en parlarem més endavant. 
  • Cal revisar les places perfilades i que constin al PEC i que aquest es compleixi. 
  • Encara no saben exactament com serà el concurs autonòmic, però reiteren la voluntat que es faci i que surtin les places de CFA. Tot indica, però, que qui obtingui plaça en aquest concurs de trasllats no podrà participar en el següent, ja que la normativa espanyola i catalana així ho indiquen. Tot i així, se n’estudiarà la possibilitat legal. 
  • Estudien treure-hi places dels serveis educatius, de SIEI i d’altres casos particulars. 
  • Ara mateix s’estan estudiant les plantilles dels centres per tal d’enviar la proposta a les direccions al desembre i que puguin dir-hi la seva. Volen tenir-ho tot llest per enviar-ho al Ministerio al febrer. 
  • De cara a les CS del curs vinent, s’ho han de mirar encara. De moment només hi ha tres supòsits: CMC, ser a l’equip directiu i motius personals (humanitaris: cura de menors, pares o desplaçament de la parella,…). La directriu del Departament d’Educació és que si no participes ara no saps què passarà i et poden treure la plaça. Per tant, que es demani tot. Sobre la possibilitat de quedar-se a la plaça actual en CS aquelles persones que obtinguin la primera definitiva en un altre centre, es continuarà amb la mateixa regulació que fins ara. Sí que serà possible, sempre que no l’ocupi un funcionari amb definitiva.
  • De l’IOC se n’ha de parlar i veure com es concreta. 
  • Pel que fa als centres de nova creació, se’ls permetran gestions diferenciades per tal que no hi surtin algunes places, així com als CMC. 
  • S’ha de vigilar amb les places d’infantil, que de vegades estan ocupades per equip directiu i són poques places.
  • Deixaran estabilitzar molta gent. Volen estabilitat. 



El Departament d’Educació anuncia un concurs de trasllats autònomic per al curs vinent

El Departament d’Educació ha confirmat, mitjançant una nota de premsa, que el curs vinent es convocarà un concurs de trasllats autonòmic que inclourà, entre altres, places dels centres de formació d’adults.

Des de La Intersindical celebrem aquest anunci, però no ens aturem aquí. Seguim lluitant perquè totes les places disponibles surtin al concurs de trasllats, tant en la convocatòria d’enguany com en la del curs vinent. Continuarem treballant per garantir processos de mobilitat transparents i amb la màxima oferta de places possibles.

Podeu consultar la nota de premsa completa del Departament d’Educació aquí.




Ens oposem al tancament d’una línia a les escoles Alba i Espiga de Lleida!

La Intersindical expressem el nostre ferm rebuig a la decisió de tancar una línia educativa a les escoles públiques Alba i Espiga de Lleida. Aquesta mesura, a més de suposar una nova retallada en el sistema educatiu públic, afavoreix de manera indirecta el creixement de l’escola concertada en detriment de l’ensenyament públic.

Escola llaida

El tancament d’una línia a qualsevol escola pública representa un atac directe contra la igualtat d’oportunitats i els drets de les famílies que aposten per una educació de qualitat, accessible i gestionada íntegrament des de l’àmbit públic. Aquesta decisió no només afecta els infants i les famílies implicades, sinó que també redueix els recursos i oportunitats del sistema educatiu públic en conjunt, i genera un efecte dominó que posa en risc la continuïtat de centres educatius públics en el futur.

En concret, aquestes escoles, més enllà de la titularitat pública, són escoles que van començar a finals del franquisme i tenen una tradició catalanista, laica i progressista. Sempre han fet del català la llengua vehicular i estan situades a l’horta de Lleida.

És inadmissible que, sota el pretext de l’evolució demogràfica o de criteris econòmics, es prioritzin polítiques que debiliten l’escola pública. 

Cap Tancament a p3

Aquesta decisió és encara més greu en un context en què l’escola concertada continua gaudint d’un suport econòmic sostingut per part de les administracions, la qual cosa perpetua un model educatiu dual que fomenta desigualtats i segrega l’alumnat en funció de la capacitat econòmica de les famílies.

Apostar per l’escola pública no és només una qüestió de principis, sinó una necessitat per garantir una societat cohesionada, equitativa i amb igualtat de drets per a tothom. És per això que La Intersindical exigim a les administracions que reverteixin aquesta decisió i prioritzin inversions per reforçar el sistema públic. Cal reduir les ràtios a les aules, augmentar els recursos humans i materials i garantir la permanència de totes les línies als centres públics.

La Intersindical no permetrem que es continuïn aplicant polítiques que desmantellen l’educació pública. Ens mantindrem al costat de les famílies i la comunitat educativa de les escoles Alba i Espiga de Lleida, i emprendrem totes les accions necessàries per a revertir aquesta mesura injusta.

Per últim, fem una crida a la mobilització de tota la comunitat educativa i de la ciutadania en defensa d’una educació pública forta, inclusiva i de qualitat. És el moment d’alçar la veu i deixar clar que l’escola pública no es toca!




Cancel·lada la convocatòria per divendres

⚠️OBJECTIU ACONSEGUIT!
El Departament es compromet a treure a concurs les places de centres d’adults l’any vinent!
 
CANCEL·LEM LA CONVOCATÒRIA de mobilització per aquest divendres.



AJUDEM ELS CENTRES EDUCATIUS DEL PAÍS VALENCIÀ AFECTATS PER LA DANA!

La Intersindical volem fer una crida a tots els centres educatius de Catalunya perquè estableixin contacte i s’agermanin amb els centres educatius del País Valencià (especialment de l’Horta Sud, la Ribera Alta i l’interior de València) que han patit els devastadors efectes de la DANA.

Els danys que han causat aquestes inundacions han afectat greument les infraestructures i els recursos educatius de diversos centres (en 12 d’ells, gairebé per complet). Per tant, és el moment de mostrar la solidaritat i compromís de la comunitat educativa catalana amb la valenciana.

Aquest agermanament que proposem (i que ja han dut a terme alguns centres com l’institut Enric Borràs de Badalona) es pot traduir en l’enviament de llibres per a les seves biblioteques, material escolar, recursos pedagògics i qualsevol altre tipus de material que pugui contribuir a la normalització de les activitats educatives.

Les escoles han de ser un espai segur de creixement i aprenentatge, i en moments com aquests la solidaritat entre els nostres països és fonamental per a superar una situació tan complicada.

Entre tots aconseguirem que la comunitat educativa i més en general la societat del País Valencià tornin a aixecar-se amb força.

#SolidaritatEducativa #AgermanamentEscolar

La Intersindical




EL CATALÀ, LLENGUA VEHICULAR I D’ACOLLIDA!

La Intersindical volem expressar la nostra preocupació davant l’acord de govern del passat 5 de novembre, publicat al DOGC, que fa referència a les aules d’acollida per a l’alumnat nouvingut.

Tot i que celebrem l’augment de la dotació de personal per a aquestes aules, que és una mesura positiva en un context de creixement demogràfic i d’una necessària atenció a la diversitat, en aquest cas pel que fa a l’adquisició de la llengua catalana, considerem que el redactat actual del document no és l’adequat.

L’acord estableix que els alumnes en aquestes aules hi han de “dominar tant el català com el castellà”. No compartim aquesta formulació, ja que l’objectiu de les aules d’acollida ha de ser compensar les dificultats específiques que els alumnes nouvinguts tenen per adquirir el català, llengua que sovint no és present en els seus entorns familiars i socials. A més a més, les diverses normatives vigents, que han estat clares respecte a l’ús del català com a llengua d’acollida, donen un marc que assegura la igualtat d’oportunitats per a tots els alumnes.

La Intersindical considerem que la prioritat de l’escola ha de ser ajudar els alumnes nouvinguts a superar les barreres lingüístiques que es troben socialment en l’aprenentatge del català, i no pas imposar un hipotètic doble aprenentatge al mateix nivell.

En articles anteriors hem tractat en profunditat els reptes i les necessitats d’aquestes aules, com es pot veure a les següents publicacions:

  • La llengua catalana i les aules d’acollida (23 de maig de 2024): Aquest article examina la importància de reforçar el català com a llengua d’acollida per garantir una educació inclusiva i de qualitat per a l’alumnat nouvingut.
  • El català i les aules d’acollida: article de Jorge Morales (22 de març de 2024): Jorge Morales reflexiona sobre la necessitat d’actualitzar la normativa per simplificar els processos i millorar la formació docent, amb l’objectiu de garantir un aprenentatge adequat del català.
  • Recursos en línia per a l’ensenyament del català a nouvinguts: Una guia sobre els materials en línia disponibles per a l’ensenyament del català, per ajudar el professorat a proporcionar una formació lingüística adequada als estudiants que acaben d’arribar.

El nostre sindicat restarà amatent i vetllarà perquè no es trenquin els consensos establerts en relació amb la llengua d’acollida, i que les mesures adoptades continuïn garantint una correcta integració educativa i lingüística de tot l’alumnat, i en especial del nouvingut.

La Intersindical

11 de novembre de 2024