El jovent com a motor de consciència: l’institut Joan Puig i Ferreter i la sensibilització sobre la crisi humanitària a Palestina

Institut Joan Puig i Ferreter

La Intersindical volem destacar la iniciativa de l’estudiant Jan Serrano Segura, de l’Institut Joan Puig i Ferreter de La Selva del Camp, qui ha dut a terme un projecte per sensibilitzar els seus companys sobre la crisi humanitària a Palestina. El seu treball, titulat “Crisi humanitària a Palestina: conscienciació i mobilització dels joves a través de la difusió informativa”, ha demostrat com una estratègia ben estructurada pot canviar actituds d’indiferència en un compromís actiu per la justícia i la pau.

Mitjançant debats, enquestes i accions visuals, en Jan ha aconseguit que un 65% dels estudiants mostrin ara un alt nivell de preocupació pel conflicte. Per contra, la indiferència ha desaparegut completament. Aquesta iniciativa s’alinea amb la nostra denúncia de les pressions que alguns docents han rebut per promoure la campanya de samarretes solidàries amb Palestina, una acció que també busca conscienciar des de les aules i fomentar la solidaritat activa. 

La Intersindical reafirmem el nostre suport a aquest tipus d’iniciatives, que són essencials per fomentar una consciència crítica i per promoure l’educació com a eina de canvi social.

Article Jan Serrano




Crida urgent per agilitzar els processos d’adjudicació de places a l’FP

Aula FP

La Intersindical volem fer una crida urgent perquè s’agilitzin els processos d’adjudicació de les places de difícil cobertura a l’FP del país. Tenim constància que molts docents són convocats a les proves de capacitació fins i tot més d’una setmana després que es publiqui la plaça.

A més, hem detectat una manca d’uniformitat en el procés de selecció, ja que alguns centres demanen proves de capacitació, mentre que d’altres només fan entrevistes. Aquesta inconsistència provoca inquietud als professors, ja que no poden treballar durant un temps incert d’espera. De manera col·lateral, també genera problemes als centres i als alumnes, que no tenen professorat que els imparteixi les matèries.

Per últim, volem denunciar que l’excessiva dificultat d’algunes proves no s’ajusta al temari que es treballarà. Per si no n’hi hagués prou, cal tenir en compte que normalment es tracta de substitucions de curta durada. És imprescindible que aquestes qüestions es resolguin amb la màxima urgència, ja que no podem afegir més problemes a la creixent mancança de professorat, sobretot en algunes especialitats d’FP.

Esperem que el Departament adopti les mesures pertinents per solucionar aquesta problemàtica que afecta el normal funcionament del nostre sistema educatiu com més aviat millor.




Denunciem les pressions a docents per la campanya de samarretes solidàries amb Palestina

Davant les recents pressions d’algunes direccions escolars cap als docents que participen en la campanya de samarretes solidàries amb Palestina, La Intersindical volem deixar clar que la participació en aquesta iniciativa té una plena cobertura legal. La normativa educativa actual, com per exemple la LOMLOE (2020) o els decrets de primària i secundària del 2022, estableix clarament que la formació per a la pau, el respecte als drets humans i la cooperació entre els pobles són part essencial de l’educació. Per tant, accions com la campanya de suport a Palestina estan plenament justificades dins del marc legal.

Aquesta campanya no només és un exercici de solidaritat, sinó que també fomenta una ciutadania crítica i activa, un pilar fonamental en la formació dels nostres joves. La ciutadania democràtica i la consciència global estan explícitament reconegudes com a competències que els alumnes han d’assolir durant la seva etapa educativa.

Animem també tots els docents a parlar a l’aula dels conflictes del món des d’una perspectiva crítica i pacifista, i a aprofitar les eines educatives que ens permeten formar alumnes amb valors de justícia, solidaritat i pau. Al nostre web posem a la vostra disposició recursos per treballar el tema a l’aula, i us oferim activitats i materials per ajudar-vos en aquesta tasca imprescindible. Podeu accedir als recursos en aquest enllaç: Activitats per treballar Palestina a l’aula.

Formació i compromís per a la pau:

  • LOMLOE (2020): Educació per la pau, respecte als drets humans i solidaritat.
  • Decret Primària (2022): Ciutadania crítica, equitativa, verda, feminista i democràtica.
  • Decret Secundària (2022): Ciutadania democràtica i consciència global.

No podem permetre que les pressions als docents que defensen els drets humans ens facin enrere. Continuem endavant amb les samarretes solidàries, lluïm-les cada dimarts i fem visible el nostre compromís amb Palestina.

Fem sentir la nostra veu: #DimartsAmbPalestina, #EducacioAmbPalestina, #EnsenyemVida

No et deixis intimidar. Tens dret a educar en la justícia i la solidaritat!




Novetats sobre el Concurs de Trasllats, oposicions cada any i altres informacions de la mesa del 22 d’octubre de 2024

Novetats sobre el Concurs de Trasllats

-Les persones que no puguin fer les pràctiques perquè estan gaudint d’un permís o de baixa romandran a la destinació adjudicada, de manera provisional, fins a la superació de la fase de pràctiques. Un cop superada la fase i declarades funcionàries de carrera, aquesta destinació tindrà caràcter definitiu.

-S’eliminarà la limitació de 10 hores setmanals a les activitats de formació no presencials i semipresencials.

-Es puntuarà el nivell C2 de català amb 5 punts en lloc de 4. D’aquesta manera, s’iguala la puntuació màxima a la de la resta de l’estat.

Terminis:

  • 4 de novembre: publicació de la convocatòria  al DOGC.
  • 5-26 de novembre: sol·licituds de participació.
  • 4 de març: resolució provisional de secundària. 
  • 5-18 de març: reclamacions de secundària.
  • 11 de març: resolució provisional de primària.
  • 12-25 de març: reclamacions de primària. 
  • 13 de maig: resolució definitiva de secundària.
  • 25 de maig: resolució definitiva de primària.

La Intersindical continuem reclamant:

  • Que s’ofereixin totes les vacants al concurs de trasllats.
  • Que s’incloguin també totes les vacants dels Centres de Formació d’Adults al concurs de trasllats ordinari.
  • Que se suprimeixin les places perfilades i es deroguin els decrets de plantilles, d’autonomia de centres i de direccions.
  • Que els anys en què no hi hagi concurs general de trasllats se celebri un concurs de trasllats autonòmic.
  • Que tot el procés sigui transparent i públic per a tothom.

Oposicions cada any

El Departament va anunciar que té intenció de convocar oposicions cada any a partir del 2025.

Altres informacions d’interès

El Departament assegura que està treballant perquè els tribunals de les oposicions de 2023 que encara no han cobrat ho facin al més aviat possible.

El Departament ja ha enviat al Ministerio el llistat de les persones seleccionades a les oposicions del 2021 i del concurs de mèrits, per la qual cosa sembla que “aviat” es publicaran al BOE.

El Departament està treballant per a centralitzar tots els permisos a ATRI, de tal manera que figurin tots en un mateix portal.

 




S’inicia la segona ronda de demanda col·lectiva: Recuperem els nostres diners!

A finals del curs passat, molts mitjans de comunicació es van fer ressò de la feina feta per la Plataforma Deute Estadis Docents, de la qual La Intersidical formem part. Prop de 400 docents van denunciar la Generalitat pels deutes que es deriven de la meritació dels sexennis i van reclamar el pagament del deute acumulat durant l’última dècada. Gràcies a la nostra lluita, hem aconseguit que el primer estadi docent es torni a reconèixer al cap de sis anys d’experiència. El següent pas, però, és recuperar els nostres diners i fer justícia als nostres salaris.

Aquest curs 2024-2025, que ha començat amb canvis a la Conselleria d’Educació i Formació Professional, és el moment de pressionar perquè aquest nou cicle polític respecti els drets dels treballadors i treballadores. El passat 6 de setembre la plataforma ens vam reunir amb la nova consellera, Esther Niubó, per exigir una solució immediata a la situació salarial del col·lectiu docent. No podem oblidar que som els docents pitjor pagats de l’Estat, tot i viure en un dels territoris més cars. Des del 2010 hem patit una pèrdua de poder adquisitiu del 20% en un context on el cost de la vida no deixa de créixer.

La demanda col·lectiva no només és una eina per a recuperar els salaris que ens han retallat, sinó també una manera de reivindicar la nostra professió i plantar cara als abusos. No ens quedarem de braços plegats. Organitzats des de la base, continuem sumant esforços per teixir aliances amb altres actors de la comunitat educativa i construir estratègies conjuntes de lluita.

Amb la primera ronda de la demanda col·lectiva ja finalitzada i els tràmits administratius en marxa, ara iniciem una segona ronda. Volem sumar més docents a la demanda: som més de 35.000 afectats. Fem que aquesta crida arribi a tots els claustres dels centres públics. Junts podrem guanyar aquesta lluita per la dignitat de la nostra professió.

Recuperem els nostres diners! El moment és ara!

Enllaç per unir-se a la demanda

Comunicat Segona Ronda




Campanya de samarretes solidàries amb Palestina: Participa i fes visible la teva solidaritat!

La situació insostenible a Gaza, amb un impacte devastador sobre infants i centres educatius, demana una resposta clara per part de la comunitat educativa catalana. És moment d’actuar, tant als carrers com dins de les escoles i instituts, per alçar la veu contra la injustícia i mostrar la nostra solidaritat amb Palestina.

Com participar?

Adquireix la teva samarreta solidària, amb un disseny especial de Joan Turu. El preu és de 7,5 euros, dels quals 5 euros es destinaran directament a la campanya “GAZA SOLIDARITAT”, que ofereix suport humanitari a la població de Jabaliya, al nord de Gaza. Els fons recaptats es transformen en ajudes essencials com aigua, menjar i suport econòmic per als qui més ho necessiten.

Per demanar les samarretes:

•Si el vostre centre vol fer una comanda conjunta de 10 o més samarretes, podeu fer-ho a través del següent formulari: formulari de comandes.

•Si necessiteu menys de 10 samarretes, podeu contactar amb els delegats i delegades de la vostra zona per gestionar la comanda. Sempre recomanem coordinar-vos amb els companys i companyes del centre per aconseguir un mínim de 10 samarretes i així facilitar la distribució.

Dimarts amb Palestina

Cada dimarts, lluïu la vostra samarreta solidària al centre. Captureu aquest moment amb fotos o vídeos i compartiu-los a les xarxes socials utilitzant els hashtags: #DimartsAmbPalestina, #LaSolidaritatEduca i #PalestinaEnsFaDeMirall. A més, etiqueteu la nostra organització perquè puguem amplificar aquesta iniciativa i animar més centres a sumar-s’hi.

La campanya no acaba aquí. Aquesta iniciativa també vol fomentar altres accions de conscienciació com xerrades i la creació de comitès de solidaritat dins dels centres educatius, per reforçar el missatge i la implicació. Us recordem que a l’apartat Materials del nostre web, trobareu activitats relacionades amb Palestina per treballar a l’aula.

Com a professionals de l’educació, no podem restar indiferents davant de l’injust tracte que pateix el poble palestí. Alcem la nostra veu i diguem prou.

Aquesta campanya és una manera de mostrar que l’educació no és només transmissió de coneixements, sinó també una eina per promoure la solidaritat i la justícia global.

cartellsamarretes_logos

instruccions-comandes

 




Novetats en l’ús de dispositius mòbils als centres educatius: Responsabilitats i obligacions

Mòbils a l'aula

L’ús de dispositius mòbils a les aules ha esdevingut un element clau en la integració de la tecnologia a l’ensenyament, però també comporta un conjunt de responsabilitats legals i normatives que tant docents com famílies han de conèixer. Les novetats establertes en diversos documents reguladors recentment publicats posen de manifest la necessitat d’un ús controlat i pedagògicament justificat d’aquests dispositius. Podeu consultar la guia de l’AEPD aquí, i les instruccions del Departament d’Educació aquí.

Marc legal i protecció de dades

Segons la normativa vigent, inclosa la Llei Orgànica de Protecció de Dades Personals (LOPDPGDD), els centres educatius han d’assegurar que l’ús dels dispositius mòbils respecti la protecció de dades personals dels alumnes. És responsabilitat dels centres garantir que els tractaments de dades derivats de l’ús de dispositius com telèfons mòbils, ordinadors o tauletes, compleixen amb el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD), que estableix límits i condicions per al tractament de dades personals dels alumnes.

Prohibició o limitació en l’ús dels mòbils

Pel que fa a l’ús general dels telèfons mòbils, es confirma que a les etapes d’educació infantil i primària l’ús d’aquests dispositius està prohibit. A secundària obligatòria, l’ús dels telèfons està limitat i només es permet en activitats específiques autoritzades pel docent per finalitats pedagògiques. Els centres han d’actualitzar les seves normes internes per garantir que els dispositius dels alumnes es mantinguin apagats durant tota la jornada escolar, excepte en casos excepcionals.

Responsabilitats dels docents i famílies

Els docents tenen la responsabilitat d’assegurar que qualsevol ús dels dispositius mòbils a l’aula estigui clarament justificat i es faci amb una reflexió prèvia sobre els riscos i beneficis, especialment pel que fa a la protecció de dades i la privacitat dels alumnes. Per altra banda, les famílies són corresponsables d’educar els seus fills en l’ús adequat d’aquests dispositius, tant dins com fora del centre escolar. Els centres educatius promouran sessions de formació i sensibilització per a les famílies per tal d’assegurar un bon ús dels mòbils en tots els àmbits de la vida de l’alumne.

Sancions i mesures correctores

Els centres també han d’incloure mesures disciplinàries per a fer front a l’ús indegut dels dispositius. Els usos indeguts poden comportar sancions que van des de la retirada temporal del dispositiu fins a la notificació a les famílies. Les faltes greus poden ser objecte de sancions més dures, incloent la possible responsabilitat penal en casos de gravació d’imatges sense permís o altres infraccions relacionades amb l’ús inadequat del mòbil.

En definitiva, aquestes noves mesures tenen com a objectiu garantir un ús responsable i segur dels dispositius mòbils, tot respectant els drets fonamentals dels alumnes, especialment pel que fa a la protecció de dades i la convivència a l’aula. Els docents tenen un paper clau a l’hora de guiar els alumnes en aquest ús i assegurar que les noves tecnologies siguin una eina per a l’aprenentatge i no una font de distracció.

Instruccions ús mòbils