Comunicat de La Intersindical adreçat a la nova consellera d’Educació, Esther Niubó

Benvolguda consellera,

La Intersindical li donem la benvinguda al seu nou càrrec com a consellera d’Educació i Formació Professional, i aprofitem l’avinentesa per exposar-li algunes de les nostres demandes en un moment crític per a l’educació pública catalana.

Augment de la inversió en educació pública

Com hem defensat reiteradament, és imprescindible incrementar la inversió en educació pública fins al 6% del PIB, tal com estipula la Llei d’Educació de Catalunya (LEC). Sense aquest augment, no es podrà revertir l’infrafinançament crònic que pateixen els centres educatius ni garantir que tot l’alumnat rebi una atenció de qualitat. A més, aquesta inversió hauria de permetre la creació de més places estables i reduir la precarietat laboral al sector, assegurant així la dignitat professional dels treballadors de l’educació.

Reducció de ràtios i retorn dels estadis

La reducció de les ràtios és una mesura essencial per a poder oferir una educació més individualitzada i de qualitat. Aquesta reducció ha d’anar acompanyada d’un augment en la contractació de professionals, amb l’objectiu de crear un grup estable de substitucions que doni resposta a la falta de personal i eviti les discontinuïtats en l’atenció educativa.

Alhora, demanem una calendarització per al retorn del deute acumulat dels estadis per part del Departament d’Educació. Fins que aquest retorn no s’hagi produït, no es podrà dir amb propietat que s’han revertit les retallades que hi va haver fa més d’una dècada.

La llengua catalana: vehicular i de cohesió

Ens mostrem preocupats per les seves declaracions passades sobre l’aplicació del 25% de castellà a les aules. La Intersindical estarem molt atents a aquesta qüestió i defensarem el model d’immersió lingüística en català i la seva aplicació, tal com està establert per la normativa. És un model que compta amb un suport majoritari de la comunitat educativa.

El català ha de continuar sent la llengua vehicular de l’educació, sense imposicions externes que la desvirtuïn com a element de cohesió social al nostre país.

Decret de plantilles i transparència i democràcia als centres

Continuem reclamant, com no podia ser d’una altra manera, la derogació del decret de direccions i del decret de plantilles que es deriven de la LEC. Molts equips directius els fan servir de manera arbitrària i per gestionar amb un tarannà absolutament antidemocràtic, cosa que genera malestar i un clima tòxic en molts centres educatius.

El darrer curs, sense anar més lluny, La Intersindical vam denunciar diversos casos d’assetjament laboral en diversos centres. Davant l’evidència i la gravetat dels fets, van acabar amb una dimissió forçada o una destitució directa dels qui havien fet un ús irresponsable i abusiu de les seves atribucions.

Diàleg i compromís amb la part social

Finalment, esperem que en aquesta nova etapa es prioritzi el diàleg sincer amb els representants dels treballadors i treballadores, i que es tingui en compte la veu de la comunitat educativa. Estem disposats a col·laborar amb l’objectiu de garantir una educació pública, de qualitat, inclusiva i en català per a tothom.

Restem a la seva disposició per establir un diàleg constructiu sobre les qüestions que li hem exposat, així com altres.

Atentament, 

La Intersindical




Creació del grup estable de substitucions

Resolució de la directora general de Professorat i Personal de Centres Públics en relació amb la creació dels grups estables de substitucions de la borsa de treball del personal interí docent, així com les bases reguladores per a les convocatòries.

Context i justificació:

  1. Disminució del personal interí docent disponible:
    1. Tendència negativa: Els darrers anys hi ha hagut una disminució de persones disponibles per cobrir les necessitats del sistema educatiu públic de Catalunya.
    2. Causes: Moltes persones inscrites han canviat el seu estat a no disponible.
  2. Augment de llocs de difícil cobertura:
    1. Especialitats docents específiques i àrees territorials concretes tenen dificultats per trobar substituts.
    2. Cal una solució per garantir la continuïtat del servei educatiu.
  3. Objectiu: Aquests grups tenen com a finalitat agilitzar la cobertura de les substitucions i garantir una atenció immediata als alumnes durant tot el curs escolar.

Aspectes clau de la resolució:

  1. Creació de grups estables:
    1. Finalitat: Assegurar la disponibilitat de personal per cobrir les substitucions de manera ràpida i eficient.
    2. Atenció directa a l’alumnat: Prioritzar la continuïtat pedagògica i evitar interrupcions en l’aprenentatge.
  2. Grup format per: 
    1. Personal voluntari de la borsa de treball d’interins, 
    2. Nomenament anual de substitut a jornada completa que cobreix tot el curs escolar. 
    3. Se’ls assignarà a un centre de referència en primera instància.
    4. Cobriran substitucions dins d’una comarca o districte. Tindran prioritat de nomenament respecte els altres membres de la borsa.
  3. Funcionament: Quan una persona del grup estable rebi una substitució, deixarà el centre de referència per ocupar el nou lloc i, una cop acabada la substitució, retornarà a funcions de reforç al centre on hagi treballat fins a una nova substitució.
  4. Condicions: No es pagaran dietes ni complements per desplaçament, i la persona assignada ha de mantenir la disponibilitat durant tot el curs escolar.
  5. Les persones que han estat seleccionades no poden modificar les seves especialitats, preferències territorials ni jornades, i no poden sol·licitar cap període de no disponibilitat al llarg del curs escolar. 
  6. Nomenaments a jornada completa: Les substitucions que s’obtinguin es consideren automàticament acceptades. Cal estar atents de tots els nomenaments telemàtics.
    1. L’algoritme de tots els nomenaments telemàtics per a fer substitucions seguiran el criteri d’adjudicació següent: Borsa estable, grup 1 de la borsa, grup 2 de la borsa.

Procediment per a formar part del grup estable:

  • Convocatòria anual: Es defineix el nombre de persones per comarca o districte segons les necessitats. Els requisits inclouen estar inscrit a la borsa d’interins, disponible a partir del setembre, i haver presentat la sol·licitud dins del termini establert.
  • Les sol·licituds per al curs 2024-25 s’han de presentar entre el 21 i el 26 d’agost.
    • S’han de presentar el dia 1 de setembre al centre de referència o al centre on se’ls hagi adjudicat la substitució en els primers nomenaments de finals d’agost.
    • En cas de no presentar-se el primer dia lectiu a una substitució, seran baixa automàtica de la borsa de substitucions.
    • A la sol·licitud s’han d’escollir les especialitats i una comarca o districte (en el cas del CEB), i no es poden prioritzar ni territoris ni especialitats.
      • S’ha de demanar com a mínim una comarca i una especialitat. En el cas de demanar més d’una comarca o districte, només se n’assignarà una.
    • L’assignació de les persones del grup estable s’adjudicaran pel nombre de places i pel número de barem de la borsa, amb preferència dels qui tenen acreditada la formació pedagògica i didàctica.
    • Un cop seleccionades, no poden demanar períodes de no disponibilitat.

Requisits:

  • Estar inscrit a la borsa de treball.
  • Estar disponible a la borsa de treball el dia 1 de setembre i participar en els primers actes de nomenaments del mes d’agost.
  • Tenir la capacitació per a les especialitats que requereixen una capacitació.
  • Presentar expressament la sol·licitud per formar part de la borsa dins del termini.

Formació i període de prova

  • Curs d’iniciació a la tasca docent:
    • Obligatori per al personal que no l’ha completat anteriorment.
    • La fase de tutoria queda ajornada fins que la naturalesa dels futurs nomenaments ho permeti.
  • Període de prova:
    • Obligatori per a aquelles persones que no l’han superat i sempre que la substitució sigui igual o superior a un mes.

Responsabilitats i sancions

  • Absències i renúncies:
    • La no incorporació al lloc de treball o la renúncia a una substitució pot causar la baixa de la borsa de treball, excepte en el cas de causes justificades.
  • Limitacions:
    • No es pot modificar la jornada, preferències territorials o especialitats durant l’any.
    • No es poden sol·licitar períodes de no disponibilitat.

Recursos i impugnacions:

  • Recursos legals: Contra la resolució, es pot interposar recurs contenciós administratiu o recurs de reposició.

Avaluació i futur de la mesura

  • Prova pilot de 3 anys:
    • Al final del període es valorarà l’eficàcia de la mesura.
    • Possibilitat de convertir aquesta estructura en una mesura permanent segons els resultats obtinguts.