Revalidem la representació sindical a l’Escola Thau Sant Cugat

La bona gestió desenvolupada pels representants de La Intersindical durant els darrers 4 anys no ha passat desapercebuda. En celebrar-se unes noves eleccions sindicals, la candidatura impulsada pel sindicat independentista ha tornat a obtenir 2 dels 5 membres del comitè d’empresa per seguir lluitant pels drets laborals de la plantilla.




La Intersindical donem suport a les famílies afectades per la manca de places públiques a Canet de Mar

Les darreres setmanes Canet de Mar és l’escenari de tensions per la manca de places escolars públiques per a les famílies que han fet la preinscripció. Aquesta situació ha deixat 10 famílies sense plaça d’I3 a l’escola pública Misericòrdia. Aquest fet obliga a assignar 4 infants a l’Escola Turó del Drac, i 6 a considerar la inscripció en una escola concertada, on hi ha 10 alumnes preinscrits de les 22 places ofertades, xifra inferior a la que es requereix per a mantenir el concert educatiu.

La Intersindical volem expressar tot el nostre suport a les famílies afectades i a les AFA que s’han mobilitzat per defensar una educació pública, gratuïta i de qualitat. Ens sumem a la reclamació de mantenir totes les línies públiques obertes i de baixar les ràtios per millorar la qualitat educativa i evitar la pèrdua de recursos i llocs de feina.

És inacceptable que les famílies que opten per l’educació pública siguin derivades a escoles concertades que, si no fos per aquestes assignacions forçades, probablement perdrien el concert per manca d’alumnat. No podem permetre que es tanquin línies públiques mentre hi ha escoles concertades amb menys demanda que continuen rebent suport. La doble xarxa pública/concertada perpetua un sistema injust que no garanteix una plaça pública per a tothom qui la vol, i obliga les famílies a matricular-se en centres privats concertats en contra de la seva voluntat.

La nostra posició és clara: bona planificació (sense escatimar en recursos i que tingui en compte la possible matrícula viva), cap tancament a I3, i abaixar les ràtios. Considerem que la baixada de natalitat hauria de ser una oportunitat per a la millora educativa, no una excusa per tancar línies. Continuarem defensant una educació infantil de qualitat com a base fonamental del sistema educatiu.

Fem una crida a la solidaritat i a la mobilització per garantir que totes les famílies tinguin accés a una educació pública digna. Volem la segona línia a l’Escola Misericòrdia de Canet! Continuem lluitant junts per una educació millor per a tots els infants de Canet i de Catalunya.






EL TJUE SENTENCIA FIXESA PER ALS INTERINS EN ABÚS DE TEMPORALITAT

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea obliga a transformar en fix el personal temporal del sector públic víctima d’una situació d’abús de temporalitat.

Què diu aquesta sentència?

En primer lloc, declara contràries al dret de la UE tant la jurisprudència del Tribunal Suprem, que després de la sentència del 22 de febrer es va negar a fer fixos els treballadors públics víctima afectats per l’abús de temporalitat, com la llei Iceta, que convocava un procés d’estabilització insuficient i que contemplava indemnitzacions per a qui no el superés.

En segon lloc, declara que l’única via per garantir el compliment de la Directiva europea 1999/70 és fer fix el personal que ha patit un abús de temporalitat, és a dir, haver prestat serveis durant més de tres anys de forma ininterrompuda a la mateixa administració pública.

En aquest apartat, però, afegeix que si la conversió en fix/a és contrària a la normativa estatal, una solució seria subjectar el personal temporal víctima d’abús a les mateixes causes de cessament i d’acomiadament que les que regeixen per als funcionaris de carrera.

En tercer i últim lloc, declara que s’ha utilitzat personal temporal per a cobrir necessitats permanents i estables, i que l’incompliment dels terminis per a convocar processos selectius també és contrari a la Directiva europea.

En conclusió, per tal de complir aquesta sentència, les administracions estarien obligades a:

1- Paralitzar els processos convocats per la llei Iceta.

2- Transformar en fix el personal temporal víctima d’abús que hagi accedit a la funció pública a través d’un procés selectiu subjecte al principi d’igualtat, capacitat i lliure concurrència.

3- Subjectar el personal temporal víctima d’abús a les mateixes causes de cessament que els funcionaris de carrera.

La Intersindical Educació demanem a l’Administració que, en compliment d’aquesta sentència, converteixi en fix tot el personal temporal en abús

Així mateix, convoquem tots els treballadors públics el proper dissabte 15 de juny a la Plaça Sant Jaume de Barcelona per exigir a la Generalitat l’estabilització de tot el personal temporal.

Llegeix la sentència al següent enllaç:

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=287063&pageIndex=0&doclang=es&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=2318003

 

 




Informacions de la mesa sectorial d’educació del passat 4 i 5 de juny

Novetats en els Documents d’Organització i Gestió dels Centres (DOIGC) per al Curs 2024-25

Durant la Mesa Sectorial del Personal Docent que es va celebrar els dies 4 i 5 de juny de 2024 es van presentar diverses novetats en els Documents d’Organització i Gestió dels Centres (DOIGC) per al curs 2024-25. Aquests canvis pretenen, segons l’Administració, millorar la gestió administrativa i l’eficàcia en l’organització dels centres educatius, però sovint deixen de banda els interessos dels professionals del sector.

La Intersindical veiem amb preocupació com l’Administració justifica contínuament els canvis amb arguments que semblen més centrats en la simplificació administrativa que en les necessitats reals dels docents. Per això és essencial continuar treballant per abordar les preocupacions que hi ha i garantir que totes les mesures es tradueixin en millores reals per al personal docent i, en última instància, per a l’alumnat.

A continuació us detallem els aspectes més rellevants que es van abordar en aquesta sessió.

Gestió del Personal Docent

Permisos de vacances durant IT o embaràs: Es va establir que si un permís es gaudeix de manera ininterrompuda s’ha de gaudir immediatament després i, si és interromput, s’ha de gaudir després del primer permís. Segons el Departament, aquest canvi busca una millor organització i continuïtat en els permisos, però resta flexibilitat als treballadors per a decidir quan han d’agafar els permisos.

Aquest és l’enèsim atac a la conciliació familiar del personal del Departament. Cada cop tenim menys flexibilitat per a gaudir d’uns permisos que, suposadament, han de fer possible que exercim la nostra maternitat i paternitat en condicions dignes, sense que la nostra vida professional es vegi perjudicada.

Aquesta mesura no té en compte les necessitats individuals i crea desigualtats amb aquells que han gaudit dels permisos en altres condicions. Per tant, aquest sembla més un intent de simplificar la gestió administrativa que de protegir els drets dels treballadors.

Digitalització de documents: S’ha especificat que la documentació dels centres educatius cal custodiar-la i digitalitzar-la mitjançant l’aplicació eCentres. Un cop digitalitzada, s’ha d’arxivar a la unitat de xarxa dels documents electrònics definitius. Aquesta mesura pretén millorar l’eficiència i la seguretat en la gestió documental.

Esperem que aconsegueixi aquest objectiu, perquè ara per ara sembla que l’únic que suposara és encara més burocràcia per a tothom.

Personal Docent

Distribució horària: Es va decidir que les 18 hores lectives setmanals es poden prendre com a mitjana quan el centre no faci una distribució uniforme al llarg del curs escolar, a causa de variacions trimestrals. Segons el Departament, aquesta mesura ofereix més flexibilitat en la planificació horària dels docents.

La Intersindical denunciem que aquesta mesura obre la porta a fer tantes hores lectives setmanals com decideixi la direcció del centre, i a esperar que amb posterioritat es retorni l’excés d’hores a final de curs, o quan la direcció ho consideri oportú.

Demanem que les activitats complementàries incloguin reunions pedagògiques i mentoria, i que les reduccions per cura de fills/es permetin escollir l’horari de manera preferent i que no estigui condicionada a les necessitats del servei. Aquesta petició és fonamental per a la conciliació de la vida laboral i familiar dels docents.

Mestres especialistes de suport a la inclusió: Les funcions d’aquests mestres (d’educació especial i orientadors/es) s’han reorganitzat segons la intensitat dels suports i mesures (universals, addicionals i intensius). També s’ha fet referència a la Resolució de la directora general d’Escola inclusiva per guiar aquesta reorganització.

La Intersindical recordem que, amb la dotació actual de personal, és absolutament impossible que els i les mestres d’educació especial i orientadors puguin acomplir totes les funcions que se’ls encomana. Per a fer-ho possible caldria augmentar molt significativament la plantilla. És urgent un increment d’hores per a garantir una educació inclusiva efectiva. La reorganització que s’ha proposat ignora la realitat del dia a dia a les aules

Òrgans Unipersonals de Direcció i de Coordinació

Coordinadors en Centres d’Educació Especial (CEE): S’ha inclòs l’obligatorietat de tenir un coordinador/a de riscos laborals, encara que el centre no arribi a 10 dotacions. També es permet la figura d’un/a coordinador/a per a Cicles Formatius d’Arts Escèniques si el centre té dos grups.

Fa temps que denunciem una clara insuficiència de dotacions horàries i retribucions per als càrrecs de coordinació, que sovint resulten en una sobrecàrrega de treball. És imprescindible separar les coordinacions combinades per garantir una gestió més efectiva i menys onerosa per als docents. Aquesta situació reflecteix una manca de comprensió per part de l’Administració de les necessitats reals dels centres educatius.

Caps d’estudis addicionals: Els Programes de Formació i Inserció (PFI) amb els Itineraris Formatius Específics (IFE) podran tenir un Cap d’estudis addicional a l’equip directiu. Aquesta mesura busca millorar la coordinació i gestió d’aquests programes.

Conclusions

La participació activa dels docents i el seguiment constant per part de les organitzacions sindicals són crucials per assegurar que aquestes novetats compleixen amb els seus suposats objectius de gestió més efectiva, que contribueixen a un entorn educatiu més just i que en cap cas suposen una disminució dels nostres drets laborals.

La Intersindical lluitem pels drets laborals dels docents del país centre a centre. Si la direcció del teu centre s’empara en aquesta instrucció per a fer-te fer més hores lectives del compte, o per vulnerar altres drets laborals, contacta amb nosaltres. No estàs sol!




L’enèsim desaire del Departament: Les colònies

Pere Borrull, delegat de la Intersindical a les Terres de l’Ebre

Anar de colònies suposa un desgast físic i mental de 24 hores al dia. Els docents de la concertada cobren un complement per cada dia que passen fora, però sabies que els de la pública tenim dret a una reducció de les hores no lectives?

La qüestió de la manca de compensació per als docents que acompanyen els alumnes a les colònies escolars és un (altre) tema que genera molta controvèrsia i descontentament dins del col·lectiu educatiu. Aquestes activitats són, sens dubte, molt valuoses per a l’alumnat, ja que proporcionen experiències d’aprenentatge fora de l’aula, fomenten la convivència i la cohesió grupal i permeten desenvolupar habilitats socials i personals en un entorn diferent. Tanmateix, els docents que hi participen quasi mai no reben cap tipus de compensació per un horari de dedicació a jornada sencera de 168 hores setmanals (a raó de 24 hores al dia).  

És important destacar que a les escoles concertades, a diferència de les públiques, sí que es proporciona una compensació econòmica als docents que acompanyen els alumnes a les colònies. La Intersindical celebrem que els cossos docents de les escoles concertades hagin assolit aquest dret i vetllarem per tal que es mantingui. Tanmateix, aquesta diferència en el tracte crea una desigualtat evident i palpable entre els professionals de l’educació, ja que tots duen a terme la mateixa tasca però no reben el mateix reconeixement econòmic. A més, com a ens gestor és difícil explicar per què els i les treballadores pròpies tenen pitjors condicions que treballadors amb pagament delegat.

D’altra banda, d’acord amb l’Art, 1.1 del DOIGC, Personal docent s’indica que “en el cas que se superi el total de la jornada laboral setmanal [37,5h], l’escreix de dedicació horària s’ha de compensar, a criteri del director[/a…], amb hores no lectives d’activitats complementàries al centre, preferentment dins els deu dies lectius següents”, cosa que hauria de compensar l’excés de treball sense remuneració. Tanmateix, en la pràctica, mai no hem tingut constància que aquesta normativa s’apliqui enlloc. De fet, ens atrevim a afirmar que és molt més habitual que es vulneri la llei que indica que no es poden encadenar dues jornades laborals amb menys de 12 hores de descans. Evidentment, doncs, la manca de compliment d’aquesta llei per part dels centres educatius és un problema que cal resoldre amb urgència per garantir els (mínims) drets laborals dels professionals de l’educació.

No cal ni dir que els i les docents assumeixen una gran responsabilitat durant aquest tipus de sortides amb pernoctacions, ja que han de vetllar per la seguretat i el benestar dels alumnes les 24 hores del dia. Això implica dormir poc i malament, no poder abaixar la guàrdia i, en alguns casos, haver de mediar en situacions desagradables. Qualsevol treballador que tingui una feina amb desplaçaments ha de rebre, per llei, unes compensacions i dietes. Sens dubte, el fet de ser els únics professionals discriminats en aquest sentit pot desmotivar els docents i reduir la seva predisposició a participar en les activitats susdites, la qual cosa impacta en la qualitat educativa als centres on no es va de colònies perquè cap docent vol ser acompanyant.

En conclusió, és imprescindible que les administracions educatives prenguin mesures per corregir aquesta situació d’injustícia i desigualtat. Cal establir mecanismes de compensació justos i equitatius per a tots els docents que participen en colònies escolars, amb independència de si treballen en escoles públiques o concertades. També cal garantir l’aplicació efectiva de la legislació que regula la càrrega laboral dels docents, i assegurar que se’ls compensi adequadament quan se superin les 37,5 hores setmanals de dedicació. Només així es podrà reconèixer i valorar la tasca fonamental que fan i garantir una educació de qualitat per als alumnes.

Pere Borrull, delegat de la Intersindical a les Terres de l’Ebre

Llegeix l’article al Diari de l’Educació




Novetats laborals per a docents

Mesa Educación Pública

Complement temporal per a professorat tècnic, d’arts plàstiques i disseny que no pugui ser integrat

Es crearà un complement temporal de 175,19€ bruts mensuals per assegurar la igualtat salarial del professorat tècnic de Formació Professional, així com dels mestres de taller d’Arts Plàstiques i Disseny que no puguin ser integrats com a professors d’ensenyament secundari a causa de la seva titulació. Inclou funcionaris de carrera, funcionaris en pràctiques i funcionaris interins. Es computarà el deute retroactiu a efectes de gener de 2024 i se n’espera el cobrament a partir de juliol de 2024.

Aplicació de l’anunci de reversió parcial de retallades

S’ha aprovat la normativa per implementar la recuperació de part de les retallades anunciada a la campanya electoral.

El primer estadi s’assolirà als 6 anys de serveis prestats.

Afecta tot el personal funcionari de carrera, en pràctiques i interí, així com el personal docent en règim laboral actiu en centres públics o serveis educatius del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

El Departament d’Educació preveu que es cobrarà al novembre de 2024 amb efectes retroactius des de l’1 de gener de 2024.

L’acord signat per UGT i CCOO deixava fora el retorn del deute, pel qual La Intersindical continuem lluitant. Us convidem a afegir-vos a la reclamació col·lectiva que prepara la plataforma pel retorn de deute.

Reducció d’hores lectives per a personal de més de 55 anys

Afecta tot el personal funcionari docent i laboral docent que tingui 55 o més anys i més de quinze anys de serveis a l’ensenyament públic no universitari.

Reducció d’hores:

  • Per al curs 2024-2025, els docents de 60 o més anys tindran una reducció de dues hores lectives setmanals.
  • Els docents entre 55 i 59 anys tindran una reducció de dues hores complementàries setmanals, que seran lectives a partir del curs 2025-2026.

Exemples d’horaris:

  • Cos de mestres: 28 hores setmanals al centre.
  • Cos de secundària: 22 hores setmanals al centre.
  • Mestres en Escoles d’Adults: 27 hores setmanals al centre.
  • Cos de secundària en Escoles d’Adults i EOI: 22 hores setmanals al centre.

La Intersindical estarem atents a les novetats per a poder-vos-en informar. Segueix-nos a les xarxes socials per estar al dia!






La Intersindical rebutja la supressió de les lectures obligatòries a les PAU

selectivitat

La recent decisió del Departament d’Educació de suprimir les lectures obligatòries per a les proves de selectivitat a partir del curs 2025-26 ha generat preocupació entre la comunitat educativa i especialment entre el professorat de llengua catalana. La Intersindical tenim una posició coincident amb la del Col·lectiu Pere Quart i DocentsCat pel que fa l’oposició a aquesta mesura, ja que considerem que pot generar desigualtats entre centres educatius i desballestar el marc literari (i imaginari) comú del país.

El canvi en el model d’avaluació, que passa d’una valoració basada en lectures obligatòries a una avaluació per competències literàries amb preguntes sobre tòpics, gèneres i recursos literaris, posa en risc la consolidació de les competències literàries dels estudiants. El fet que cada centre tingui l’autonomia per escollir les lectures pot provocar desigualtats significatives entre centres i, fins i tot, entre grups d’un mateix centre.

Considerem fonamental assegurar que tots els alumnes de Catalunya tinguin accés a les mateixes obres literàries bàsiques, que són essencials per a la seva formació i per al manteniment de l’imaginari col·lectiu català. A més, la manca de formació específica en literatura de tots els docents de llengua catalana pot condicionar les obres que es treballen a l’aula i generar encara més desigualtats.

També ens preocupa l’impacte d’aquesta decisió en la promoció de la literatura catalana. Com apunta Sebastià Portell, president de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC), l’eliminació de les lectures obligatòries pot desincentivar tant els lectors com els futurs autors de literatura en català. L’ensenyament de la nostra literatura i el foment de la lectura en català són pilars bàsics per garantir la continuïtat i la vitalitat de la nostra cultura.

Per tot això, La Intersindical demanem al Departament que reconsideri aquesta mesura, i fem una crida a la consellera Anna Simó i al Consell Interuniversitari de Catalunya a treballar conjuntament amb els docents i sindicats per trobar una solució que no posi en risc la formació literària dels nostres estudiants.