Informacions de la mesa sectorial d’educació del passat 4 i 5 de juny

Novetats en els Documents d’Organització i Gestió dels Centres (DOIGC) per al Curs 2024-25

Durant la Mesa Sectorial del Personal Docent que es va celebrar els dies 4 i 5 de juny de 2024 es van presentar diverses novetats en els Documents d’Organització i Gestió dels Centres (DOIGC) per al curs 2024-25. Aquests canvis pretenen, segons l’Administració, millorar la gestió administrativa i l’eficàcia en l’organització dels centres educatius, però sovint deixen de banda els interessos dels professionals del sector.

La Intersindical veiem amb preocupació com l’Administració justifica contínuament els canvis amb arguments que semblen més centrats en la simplificació administrativa que en les necessitats reals dels docents. Per això és essencial continuar treballant per abordar les preocupacions que hi ha i garantir que totes les mesures es tradueixin en millores reals per al personal docent i, en última instància, per a l’alumnat.

A continuació us detallem els aspectes més rellevants que es van abordar en aquesta sessió.

Gestió del Personal Docent

Permisos de vacances durant IT o embaràs: Es va establir que si un permís es gaudeix de manera ininterrompuda s’ha de gaudir immediatament després i, si és interromput, s’ha de gaudir després del primer permís. Segons el Departament, aquest canvi busca una millor organització i continuïtat en els permisos, però resta flexibilitat als treballadors per a decidir quan han d’agafar els permisos.

Aquest és l’enèsim atac a la conciliació familiar del personal del Departament. Cada cop tenim menys flexibilitat per a gaudir d’uns permisos que, suposadament, han de fer possible que exercim la nostra maternitat i paternitat en condicions dignes, sense que la nostra vida professional es vegi perjudicada.

Aquesta mesura no té en compte les necessitats individuals i crea desigualtats amb aquells que han gaudit dels permisos en altres condicions. Per tant, aquest sembla més un intent de simplificar la gestió administrativa que de protegir els drets dels treballadors.

Digitalització de documents: S’ha especificat que la documentació dels centres educatius cal custodiar-la i digitalitzar-la mitjançant l’aplicació eCentres. Un cop digitalitzada, s’ha d’arxivar a la unitat de xarxa dels documents electrònics definitius. Aquesta mesura pretén millorar l’eficiència i la seguretat en la gestió documental.

Esperem que aconsegueixi aquest objectiu, perquè ara per ara sembla que l’únic que suposara és encara més burocràcia per a tothom.

Personal Docent

Distribució horària: Es va decidir que les 18 hores lectives setmanals es poden prendre com a mitjana quan el centre no faci una distribució uniforme al llarg del curs escolar, a causa de variacions trimestrals. Segons el Departament, aquesta mesura ofereix més flexibilitat en la planificació horària dels docents.

La Intersindical denunciem que aquesta mesura obre la porta a fer tantes hores lectives setmanals com decideixi la direcció del centre, i a esperar que amb posterioritat es retorni l’excés d’hores a final de curs, o quan la direcció ho consideri oportú.

Demanem que les activitats complementàries incloguin reunions pedagògiques i mentoria, i que les reduccions per cura de fills/es permetin escollir l’horari de manera preferent i que no estigui condicionada a les necessitats del servei. Aquesta petició és fonamental per a la conciliació de la vida laboral i familiar dels docents.

Mestres especialistes de suport a la inclusió: Les funcions d’aquests mestres (d’educació especial i orientadors/es) s’han reorganitzat segons la intensitat dels suports i mesures (universals, addicionals i intensius). També s’ha fet referència a la Resolució de la directora general d’Escola inclusiva per guiar aquesta reorganització.

La Intersindical recordem que, amb la dotació actual de personal, és absolutament impossible que els i les mestres d’educació especial i orientadors puguin acomplir totes les funcions que se’ls encomana. Per a fer-ho possible caldria augmentar molt significativament la plantilla. És urgent un increment d’hores per a garantir una educació inclusiva efectiva. La reorganització que s’ha proposat ignora la realitat del dia a dia a les aules

Òrgans Unipersonals de Direcció i de Coordinació

Coordinadors en Centres d’Educació Especial (CEE): S’ha inclòs l’obligatorietat de tenir un coordinador/a de riscos laborals, encara que el centre no arribi a 10 dotacions. També es permet la figura d’un/a coordinador/a per a Cicles Formatius d’Arts Escèniques si el centre té dos grups.

Fa temps que denunciem una clara insuficiència de dotacions horàries i retribucions per als càrrecs de coordinació, que sovint resulten en una sobrecàrrega de treball. És imprescindible separar les coordinacions combinades per garantir una gestió més efectiva i menys onerosa per als docents. Aquesta situació reflecteix una manca de comprensió per part de l’Administració de les necessitats reals dels centres educatius.

Caps d’estudis addicionals: Els Programes de Formació i Inserció (PFI) amb els Itineraris Formatius Específics (IFE) podran tenir un Cap d’estudis addicional a l’equip directiu. Aquesta mesura busca millorar la coordinació i gestió d’aquests programes.

Conclusions

La participació activa dels docents i el seguiment constant per part de les organitzacions sindicals són crucials per assegurar que aquestes novetats compleixen amb els seus suposats objectius de gestió més efectiva, que contribueixen a un entorn educatiu més just i que en cap cas suposen una disminució dels nostres drets laborals.

La Intersindical lluitem pels drets laborals dels docents del país centre a centre. Si la direcció del teu centre s’empara en aquesta instrucció per a fer-te fer més hores lectives del compte, o per vulnerar altres drets laborals, contacta amb nosaltres. No estàs sol!