La Intersindical critica l’acord educatiu del Govern, tot i valorar-ne les millores

Fa unes hores la portaveu del Govern anunciava que el consell executiu ha aprovat aplicar el pacte del gener amb dos sindicats que tot just representen el 20% dels docents del país. 

Recordem què inclou aquest acord:

  • Reconeixement del primer estadi als 6 anys en lloc dels 9, amb efectes retroactius a 1 de gener de 2024, sense que es reconegui el deute contret a causa d’aquesta retallada.
  • Equiparació salarial del professorat tècnic d’FP amb el cos de secundària, i dels mestres d’arts plàstiques i disseny amb el cos de professorat d’arts plàstiques. Aquesta equiparació no inclou el professorat especialista d’FP.
  • Les dues hores de reducció per als majors de 55 anys passaran a ser lectives. Per a majors de 60 anys el curs 2024/2025, i per a majors de 55 anys a partir del curs 2025/2026.

Com ja vam explicar en aquest article, La Intersindical rebutja l’acord d’Educació per considerar-lo insuficient, ja que aquest acord deixa fora bona part de les millores que negociàvem fins al moment (com la reducció de ràtios, la recuperació del poder adquisitiu perdut, l’estabilització del personal interí, etc.). En aquest vídeo analitzàvem també l’impacte que tindria aquest acord sobre les negociacions, que van quedar suspeses d’ençà de la signatura.

Aquestes mesures s’implementaran malgrat la fallida aprovació dels pressupostos per al 2024, després que durant més d’un any de negociacions el Departament d’Educació negués que fos possible. La Intersindical sabíem que no era cert, i mai els vam comprar aquest relat.

Minuts després de l’anunci, la Consellera Simó s’ha afanyat a anunciar que ara ja sí que “es reverteixen totes les retallades”, una frase que la Conselleria ha repetit com un mantra els darrers anys. Però, com tots sabem, per més que es repeteixi una mentida, aquesta no es converteix en veritat.

Després de l’aplicació d’aquestes mesures, en matèria de retallades continuaran quedant pendents:

  • El retorn del deute causat per la retallada dels estadis, que afecta uns 37.000 docents que han deixat de percebre més de 250 milions d’euros
  • La massificació que va comportar, en el seu moment, l’augment de ràtios. Fa més de deu anys que tenim grups de 27 nens a primària, 33 estudiants a ESO i encara més a Batxillerat i FP. 
  • La manca d’infraestructures. Recordem que les retallades van paralitzar pràcticament totes les millores d’equipaments que estaven previstes. Més d’una dècada després, encara arrosseguem aquestes mancances. Recordem que continuem tenint prop d’un miler de barracons a les escoles públiques del país. Això, per no parlar dels centres pendents de construir, o de les aules improvisades en passadissos i altres espais poc adequats.
  • L’ajustament dels salaris a l’IPC del país. Aquesta és una de les mesures que més afecten a les butxaques dels treballadors públics a Catalunya. Com explicàvem en aquest vídeo, hem perdut al voltant d’un 20% de poder adquisitiu d’ençà de les retallades.

Malgrat tot, La Intersindical celebrem la millora de condicions laborals del personal docent del país. Aquest avenç només és possible gràcies a la mobilització massiva del professorat, que els últims 2 cursos ha secundat més de 13 convocatòries de vaga.

Continuem lluitant per la millora de condicions laborals i per una educació catalana de qualitat, més justa i democràtica. Sumem forces, afilia’t a La Intersindical!




Valorem el nou pla d’impuls de les matemàtiques i la comprensió lectora

La Intersindical volem expressar les nostres reserves i preocupacions em relació amb el recent pla de la Conselleria d’Educació destinat a millorar les competències en matemàtiques i comprensió lectora a les escoles. Aquesta iniciativa, que a primer cop d’ull podria semblar positiva, té mancances significatives en la seva dotació pressupostària que en qüestionen seriosament la viabilitat.

Ens preocupa que els referents que haurien de liderar aquesta estratègia siguin els mateixos docents que ja es troben sovint al límit de les seves capacitats, sense que se’ls ofereixi cap remuneració addicional ni una dotació horària específica. Per tant, un dels interrogants del pla és si hi ha la pretensió que els docents el duguin a terme durant el seu temps lliure.

A més, observem la incapacitat del Departament d’Educació per cobrir les vacants de llengua i matemàtiques, la qual cosa ens fa ser escèptics amb la factibilitat de trobar i formar els referents adequats per a tirar endavant aquest pla.

Pel que fa als materials manipulables que es proposa introduir per a l’aprenentatge de les matemàtiques, tenim dubtes sobre els criteris de selecció i l’eficàcia d’aquests recursos. La nostra experiència en el sector ens indica que la inversió en materials no substitueix la necessitat d’una major dotació de professionals qualificats; de fet, materials com els que ofereix algunes empreses ja han demostrat la seva ineficàcia en el passat.

Considerem urgent que qualsevol mesura per millorar l’educació vagi acompanyada d’una reducció de les ràtios i un augment de la plantilla docent. Sense això, creiem que les iniciatives actuals no deixaran de ser una cortina de fum.

Com a comunitat educativa hem de plantejar-nos seriosament si aquestes accions redunden en un benefici real per als nostres estudiants o si, per contra, només compleixen amb l’objectiu de projectar una imatge de proactivitat sense abordar els problemes de fons del sistema educatiu actual.




Denunciem el Manteniment de les Retallades i la Sobrecàrrega Docent (Tarragona)

Aquest matí, en una roda de premsa davant dels Serveis Territorials de Tarragona, els sindicats La Intersindical, USTEC, Aspepc i la CGT hem aixecat la veu per denunciar la continuïtat de les retallades a l’educació pública. Entre les problemàtiques que hem exposat, destaquem el tancament de línies escolars, el manteniment de les retallades que afecten els estadis, la reducció d’hores lectives per als docents majors de 55 anys i la manca d’equiparació salarial a la Formació Professional.

A més, hem posat especial èmfasi en la sobrecàrrega que pateix el personal docent a causa de les proves diagnòstiques que majoritàriament es van dur a terme la setmana passada, sense que hi hagués cap compensació per l’increment de la càrrega de treball. Les retallades, lluny de ser revertides, perduren amb greus conseqüències:

  • No s’han retornat les dues hores lectives als docents majors de 55 anys.
  • No s’ha restituït l’estadi dels sis anys amb efectes retroactius.
  • No s’ha aconseguit la igualació salarial completa a l’FP.

Les propostes del Departament per millorar l’educació, lluny de facilitar la tasca docent, han incrementat la càrrega de treball:

  • Les proves diagnòstiques a segon d’ESO, amb una correcció a càrrec dels docents, suposen una sobrecàrrega sense compensació.
  • La implementació del programa Sensei complica l’accés a la funció docent.
  • La manca de concreció en el currículum genera interpretacions divergents entre els centres a causa de l’anomenada “autonomia de centres”.

Això s’agreuja amb la manca de cobertura de substitucions, especialment en matèries com matemàtiques, informàtica, català, francès o física i química, i afecta greument l’ensenyament del nostre alumnat, tot incrementant la càrrega de treball dels docents dels centres.

Finalment, la reducció de l’oferta educativa als centres públics contrasta amb el manteniment de l’oferta als centres concertats, la qual cosa crea una sobreoferta que fomenta la segregació al sistema educatiu.

La Intersindical, juntament amb la resta de sindicats de la Junta de Personal, insistim en la necessitat d’aprofitar el descens demogràfica per disminuir les ràtios i millorar la qualitat de l’educació pública, de manera que es respecti el dret a participar en la planificació de l’oferta educativa.

Unim forces per reivindicar un canvi urgent i necessari en la política educativa per garantir una educació pública, de qualitat i equitativa per a tots.

Adjuntem el comunicat oficial de la Junta de Personal Docent no universitari de Tarragona, que resumeix les nostres reivindicacions i l’estat actual de les promeses incomplertes pel Departament:

Comuniucat Tarragona




Exigim Qualitat i Profunditat a l’Educació Professional: No a la reducció d’hores de formació específica

Alumnat a un taller d'FP

Davant la recent actualització sobre l’estructura dels currículums de Formació Professional, La Intersindical manifestem la nostra profunda preocupació per la significativa reducció d’hores dedicades a la formació específica als cicles formatius, tant de Grau Mitjà com Superior. Aquesta retallada, combinada amb una influència creixent de grans empreses en la determinació dels continguts i l’elaboració dels materials didàctics, compromet seriosament la qualitat i la integritat de l’FP. Es privilegien les demandes immediates del sector empresarial, i es deixa en un segon pla l’educació integral dels estudiants i el seu desenvolupament personal i professional.

La notable disminució d’hores en la formació específica, juntament amb la introducció de mòduls transversals com són els de Sostenibilitat i Digitalització, minva la capacitat de l’FP per oferir una formació profunda i que abasti les àrees d’especialització fonamentals. Això, al seu torn, posa en risc l’essència de l’FP, que corre el perill de convertir-se en una educació superficial i insuficient per a donar resposta als reptes del futur.

La nostra visió de la Formació Professional és que ha d’abordar, en primer lloc, els interessos i necessitats dels estudiants, i preparar-los per a carreres professionals completes. Això només es pot aconseguir mitjançant un currículum ric i divers que es fonamenti en els principis de l’educació integral.

La Intersindical fem una crida al Departament d’Educació a establir un diàleg obert i constructiu amb tots els actors involucrats, incloent el professorat i la comunitat educativa en general, per a revisar i reajustar el currículum de l’FP. Exigim igualment al Departament d’Educació i a la Generalitat de Catalunya que demani a l’Estat espanyol l’ajornament de l’aplicació de la Nova Llei d’FP per garantir una posada en funcionament amb totes les garanties. És imprescindible adoptar una visió de futur que situï l’FP com un pilar clau en el desenvolupament personal i professional dels joves.

Així mateix, animem els departaments de Formació Professional a implementar mesures flexibilitzadores que minimitzin l’impacte d’aquesta perillosa reforma:

  • Assegurar que els mòduls de Sostenibilitat i Digitalització siguin impartits per docents de la família professional corresponent, garantint així la coherència i qualitat de l’ensenyament.
  • Integrar aquests mòduls transversals dins dels currículums existents, i reduir així l’impacte de la pèrdua d’hores de formació específica.
  • Vetllar perquè el mòdul optatiu sigui impartit per personal docent especialitzat, i que aquest contribueixi a compensar la reducció horària.
  • Dotar de recursos suficients els tutors de pràctiques, i a tenir en compte l’augment de càrrega laboral derivat de la reforma.

Ens reafirmem en el compromís de defensar un model d’FP públic, integral, equitatiu i de qualitat, que respongui als reptes del segle XXI i que no cedeixi davant les pressions immediatistes del mercat laboral. L’FP a Catalunya ha de ser un espai d’aprenentatge ric i variat, en el qual els estudiants desenvolupin no només competències tècniques, sinó també una perspectiva crítica envers el món actual.




Convocatòria d’Assemblea de la Plataforma de Deute Estadis

Assemblea deute estadis

La Plataforma de Deute Estadis, amb el suport de La Intersindical, convoca a tots els membres i simpatitzants a una assemblea general extraordinària per tractar la urgent necessitat de recuperar el deute estat per l’endarreriment dels Estadis.

Passem a l’Acció!

Estem farts d’estar a la cua salarial de l’Estat i, per acabar-ho d’adobar, veure com se’ns retalla el que és justament nostre. És hora de reclamar els nostres diners!

Detalls de l’Assemblea:

  • Quan: Dijous, 18 d’abril a les 18:00 hores
  • On: Casa del Mar de Barcelona, C/d’Albareda 1-13 (Metro Paral•lel L2/L3)
  • Enllaç telemàtic: Sessió en línia

L’assemblea serà híbrida, presencial i en línia, per assegurar que tothom pugui ser-hi present i fer sentir la seva veu.

Propostes d’Acció i Estratègia:

Es discutiran propostes d’acció concretes per visibilitzar la situació davant la societat i els mitjans.

Junts som més forts!




Adjudicacions de Destinacions Provisionals d’Estiu per al Curs 2024-2025

Demà, 17 d’abril, es preveu la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) de la resolució que regularà les adjudicacions de destinacions provisionals per al curs 2024-2025. A continuació, us oferim una visió anticipada dels terminis de sol·licitud, que són provisionals fins a la seva publicació oficial.

Terminis de Sol·licitud:

  • Personal funcionari de carrera:
    • Dates: del 24 d’abril al 8 de maig de 2024
  • Personal que ha de ser destinat en pràctiques (seleccionat en el concurs oposició extraordinari convocat per Resolució EDU/4037/2022 o convocatòries anteriors):
    • Dates: del 24 d’abril al 8 de maig de 2024
  • Personal acollit a l’article 25 de la Llei 31/1995 de prevenció de riscos laborals:
    • Dates: del 9 al 22 de maig de 2024
    • Nota: Necessària la comunicació prèvia dels Serveis Territorials
  • Personal interí:
    • Dates: del 14 al 23 de maig de 2024
  • Personal seleccionat en el concurs oposició ordinari convocat per Resolució EDU/4103/2022:
    • Dates: del 19 al 20 de juny de 2024
  • Personal funcionari de carrera que depèn d’una altra administració educativa i sol·licita comissió de serveis a Catalunya (segons la base 9.5):
    • Dates: del 24 d’abril al 8 de maig de 2024

Recordem que aquests terminis són provisionals i subjectes a la publicació oficial de la resolució corresponent al DOGC.

Estigueu atents a les pròximes actualitzacions i assegureu-vos de preparar la vostra documentació i sol·licituds d’acord amb els terminis esmentats.




Jornada Català i Escola – 20 d’abril

Des de la Plataforma Pública i En Català (PieC), una iniciativa conjunta de diversos sindicats docents i estudiantils de la qual La Intersindical formem part, ens plau convidar-vos a la jornada “Català i Escola”.

Aquest esdeveniment se celebrarà el 20 d’abril d’enguany a les Cotxeres de Sants, i pretén ser un punt de trobada clau per a la comunitat educativa i la societat civil en defensa de l’educació i la vehicularitat de la llengua catalana.

Unim Forces per l’Educació i la Llengua

La jornada neix de la necessitat de reflexionar sobre la davallada de l’ús social del català i el seu paper essencial dins de l’educació. Com mostren totes les enquestes publicades, vivim uns moments crítics per a la nostra llengua que demanen una implicació i un compromís renovats.

L’objectiu de la trobada és doble: d’una banda, generar i recopilar estratègies per enfortir la presència del català dins del sistema educatiu; de l’altra, ampliar la xarxa d’agents implicats en l’educació en català, des dels docents a les famílies, passant per les organitzacions de la societat civil.

Durant la jornada tractarem temes rellevants, i ho farem mitjançant taules rodones que abordaran la situació del català als Països Catalans, l’ofensiva contra l’escola en català i estratègies per fomentar l’ús de la llengua, entre d’altres.

Per a fer-ho, comptarem amb la presència de ponents destacats com Montserrat Sendra, Avel·lí Flors-Mas, Benet Salellas, Rut Carandell i Xavier Antich, que aportaran la seva visió i expertesa en aquests camps.

Us animem a anotar el 20 d’abril a les vostres agendes i a acompanyar-nos a les 9:30 h (o l’hora que pugueu venir) a les Cotxeres de Sants.

La vostra participació és fonamental per teixir una comunitat educativa forta i capaç de respondre als reptes que afronta la nostra llengua en un món globalitzat i un estat gens procliu al reconeixement de la diversitat.

Per últim, i per tal de facilitar l’assistència als qui sou pares i mares, us informem que de les 11h del matí i fins a l’hora de dinar organitzarem tallers de contacontes, intercanvi de llibres i jocs per als vostres fills.

Pots consultar el cartell de la jornada a sota, i inscriure-t’hi en aquest enllaç: FORMULARI D’INSCRIPCIÓ

Cartell Català i Escola