Valorem el nou pla d’impuls de les matemàtiques i la comprensió lectora

La Intersindical volem expressar les nostres reserves i preocupacions em relació amb el recent pla de la Conselleria d’Educació destinat a millorar les competències en matemàtiques i comprensió lectora a les escoles. Aquesta iniciativa, que a primer cop d’ull podria semblar positiva, té mancances significatives en la seva dotació pressupostària que en qüestionen seriosament la viabilitat.

Ens preocupa que els referents que haurien de liderar aquesta estratègia siguin els mateixos docents que ja es troben sovint al límit de les seves capacitats, sense que se’ls ofereixi cap remuneració addicional ni una dotació horària específica. Per tant, un dels interrogants del pla és si hi ha la pretensió que els docents el duguin a terme durant el seu temps lliure.

A més, observem la incapacitat del Departament d’Educació per cobrir les vacants de llengua i matemàtiques, la qual cosa ens fa ser escèptics amb la factibilitat de trobar i formar els referents adequats per a tirar endavant aquest pla.

Pel que fa als materials manipulables que es proposa introduir per a l’aprenentatge de les matemàtiques, tenim dubtes sobre els criteris de selecció i l’eficàcia d’aquests recursos. La nostra experiència en el sector ens indica que la inversió en materials no substitueix la necessitat d’una major dotació de professionals qualificats; de fet, materials com els que ofereix algunes empreses ja han demostrat la seva ineficàcia en el passat.

Considerem urgent que qualsevol mesura per millorar l’educació vagi acompanyada d’una reducció de les ràtios i un augment de la plantilla docent. Sense això, creiem que les iniciatives actuals no deixaran de ser una cortina de fum.

Com a comunitat educativa hem de plantejar-nos seriosament si aquestes accions redunden en un benefici real per als nostres estudiants o si, per contra, només compleixen amb l’objectiu de projectar una imatge de proactivitat sense abordar els problemes de fons del sistema educatiu actual.