Els darrers anys hem assistit a un canvi substancial en l’enfocament de la Formació Professional (FP) a Catalunya. L’Estratègia Catalana de Formació i Qualificació Professionals (2020-2030) marca un abans i un després en la manera d’entendre i organitzar l’FP. Els Centres de Formació Professional Integrada (CFPI) es perfilen com a pilars d’aquesta nova visió. La Intersindical volem aportar una sèrie de consideracions clau que creiem fonamentals per garantir que aquesta transformació no només sigui efectiva, sinó també equitativa i respectuosa amb la comunitat educativa.
Autonomia i Qualitat
L’autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió que s’atorga als CFPI podria semblar una oportunitat d’or per a la innovació i adaptació a les necessitats locals i sectorials. No obstant això, sense un finançament adequat i un compromís ferm per part de l’Administració de destinar-hi recursos, aquesta autonomia podria generar desigualtats significatives entre centres. La Intersindical reclamem una inversió pública robusta que garanteixi que l’autonomia no es converteixi en sinònim de desatenció.
La gestió de la qualitat no pot limitar-se a certificacions i diplomes. La qualitat inclou condicions laborals dignes per al professorat, unes ràtios alumne-professor que permetin una atenció personalitzada, i un compromís amb la formació continuada del professorat. Els indicadors de qualitat han de reflectir aquests aspectes fonamentals.
Relació amb el Sector Productiu: Qui en Surt Beneficiat?
La col·laboració estreta amb el sector productiu és un dels eixos centrals de l’estratègia. Mentre que la vinculació amb l’entorn empresarial pot enriquir la formació, cal vetllar perquè aquesta no es redueixi a satisfer necessitats immediates d’ocupabilitat, deixant de banda una formació integral que prepari l’alumnat per a un mercat laboral en constant canvi. La Intersindical defensem una FP que formi professionals crítics, versàtils i amb una sòlida formació bàsica, més enllà de les demandes puntuals d’empreses específiques.
Participació Sindical i Equitat: La Veu del Professorat
La creació de consells de formació i empresa als CFPI pot ser una eina útil per al diàleg entre els diferents actors implicats en l’FP. No obstant això, La Intersindical volem alertar sobre la necessitat d’una representació equitativa dins d’aquests òrgans que asseguri que la veu del professorat i dels sindicats tingui un pes real en les decisions que afecten l’orientació i la qualitat de la Formació Professional.
Pèrdua de diversitat i perills de la professionalització dels centres educatius
Una de les preocupacions més grans és la possible gentrificació dels centres integrats. La concentració de cicles de la mateixa família professional en un únic centre pot semblar eficient des d’un punt de vista organitzatiu, però corre el risc de crear espais aïllats que perdin la perspectiva global de l’educació. Aquesta especialització excessiva podria limitar les oportunitats dels estudiants de rebre una formació més àmplia i diversa, essencial per fomentar la seva capacitat d’adaptació en un mercat laboral en constant evolució.
Tot i l’enfocament cap a la professionalització, els CFPI no poden bandejar la seva essència educativa. L’educació professional és més que la simple adquisició de competències tècniques; és també la formació de persones crítiques, adaptatives i amb una visió àmplia del món. Cal garantir que, en aquest procés de transformació, la dimensió educativa de l’FP continuï sent central, i integri no només habilitats tècniques, sinó també competències transversals que enriqueixin la formació integral de l’alumnat.
Riscos de la concentració geogràfica
La tendència a la concentració també pot comportar la pèrdua de centres més petits, que tradicionalment han ofert cicles de grau bàsic i mitjà, sobretot en zones menys poblades. Això podria derivar en un augment de la desigualtat d’accés a l’FP i deixar fora l’alumnat que, per raons geogràfiques o socioeconòmiques, no pot desplaçar-se a centres més grans o especialitzats. És crucial mantenir i potenciar una oferta educativa pròxima i accessible per a tot l’alumnat.
Manca d’Equipaments i Conseqüències de la Transformació de Centres
Observem amb preocupació que la creació de nous Centres Integrats de Formació Professional (CIFP) està portant a l’eliminació de l’ESO i el Batxillerat d’alguns centres. Aquesta estratègia, tot i que pot semblar orientada a optimitzar recursos, no ha de menystenir l’impacte profund que té en la comunitat educativa afectada. És imperatiu tractar aquestes situacions amb la màxima sensibilitat i assegurar mesures compensatòries i de suport tant per a l’alumnat com per al professorat desplaçat, i evitar qualsevol forma de segregació o increment de les ràtios que puguin perjudicar la qualitat de l’ensenyament.
Cap a una FP Pública de Qualitat
L’Estratègia Catalana de Formació i Qualificació Professionals (2020-2030) es presenta com un horitzó prometedor per a la modernització i adaptació de la Formació Professional a les demandes del segle XXI. No obstant això, La Intersindical fem una crida a abordar aquesta transformació amb un escrutini meticulós i constructiu. És imperatiu assegurar-se que els passos cap a una major autonomia i una col·laboració més estreta amb el teixit productiu no es facin en detriment de la qualitat de l’ensenyament, l’accés igualitari a l’educació i les condicions de treball dels docents. Només amb aquest equilibri, els Centres de Formació Professional Integrada podran realitzar plenament la seva missió com a catalitzadors de canvi i innovació dins del sistema educatiu de Catalunya.
Reafirmem la nostra valoració dels esforços dedicats a l’actualització de l’FP per fer front als desafiaments futurs, però ressaltem la importància de fer-ho des d’un enfocament que prioritzi la inclusió, l’equitat i la visió holística. El veritable èxit de l’estratègia d’FP no residirà només en la capacitació de professionals altament qualificats, sinó en la formació de ciutadans reflexius, crítics i compromesos. Aquesta és la pedra angular sobre la qual l’estratègia d’FP de Catalunya hauria de construir el seu èxit.