Educació per la Pau: Rebuig a la Militarització del Saló de l’Ensenyament

Concentració a Fira de Barcelona per denunciar la presència de l’Exèrcit espanyol al Saló de l’Ensenyament

En el marc de la II Jornada de la Pau al Parlament de Catalunya, la Plataforma Desmilitaritzem l’Educació, amb el suport de La Intersindical, ha tornat a expressar la seva preocupació i desacord per la presència de l’exèrcit espanyol al Saló de l’Ensenyament de Barcelona. Aquesta plataforma, fundada l’any 2008 i que aglutina més de cent entitats de l’àmbit educatiu i de promoció de la pau, defensa una educació basada en el foment de la cultura de la pau, el diàleg, la convivència i l’antimilitarisme.

La presència de l’exèrcit al Saló de l’Ensenyament contravé acords democràtics i resolucions parlamentàries com la Llei de foment de la pau (2003), la Moció 55/11 Sobre la desmilitarització de Catalunya, i l’Acord del Plenari del Consell Municipal de Barcelona, tots aprovats per majoria absoluta. Així mateix, el manifest posa en relleu l’augment dels conflictes armats i les conseqüències devastadores que tenen, incloent-hi el desplaçament forçat de més de 100 milions de persones a escala mundial, segons dades de l’ONU. A més, tenen un impacte particularment greu en la violència que s’exerceix a les dones.

Cal denunciar  l’increment de la despesa militar dels Pressupostos Generals de l’Estat per al 2023, que representa un nou rècord històric. Gran part d’aquest increment es destina, precisament, a la indústria d’armament. Segons el Centre Delàs, el pressupost del Ministeri Defensa va augmentar el 2023 un 23,4% En canvi, la despesa a l’Estat espanyol per alumne és molt inferior a la mitjana dels països de l’OCDE i, d’aquesta, el 82% prové dels governs autonòmics.

Desmilitaritzem l’Educació manifesta el seu rebuig a la campanya de propaganda i de reclutament de l’exèrcit al Saló de l’Ensenyament, i denuncia la decisió de Fira de Barcelona d’acollir un estand de l’exèrcit, així com la connivència, inacció i complicitat de les administracions públiques en la no-aplicació de les mocions i resolucions aprovades en contra de la presència militar en espais educatius. Així mateix, cal denunciar també la presència militarista al Saló de la Formació i l’Ocupació de Lleida.

Reafirmem el compromís de Desmilitaritzem l’Educació i de La Intersindical amb la promoció d’una educació lliure de valors militars, i en la defensa de la resolució no-violenta dels conflictes i els mecanismes de prevenció, mediació i cooperació. Les armes no eduquen, sinó que maten; per tant, si es vol evitar la guerra, cal educar per a la pau.

Exigim al Govern de la Generalitat que no permeti promocionar els valors bel·licistes en una fira pensada per a mostrar als i les estudiants l’oferta educativa a què pot accedir. Aquesta presència xoca frontalment amb els valors convivencials i de respecte que miren d’inculcar a l’alumnat tants i tants professionals de l’educació.




L’Estratègia de Catalunya per als Centres de Formació Professional Integrada: Una Mirada Crítica des de la Intersindical

Protesta de l’alumnat a l'Institut La Bastida de Gramenet contra el pla per eliminar l’ESO i el Batxillerat per crear un CFPI

Els darrers anys hem assistit a un canvi substancial en l’enfocament de la Formació Professional (FP) a Catalunya. L’Estratègia Catalana de Formació i Qualificació Professionals (2020-2030) marca un abans i un després en la manera d’entendre i organitzar l’FP. Els Centres de Formació Professional Integrada (CFPI) es perfilen com a pilars d’aquesta nova visió. La Intersindical volem aportar una sèrie de consideracions clau que creiem fonamentals per garantir que aquesta transformació no només sigui efectiva, sinó també equitativa i respectuosa amb la comunitat educativa.

Autonomia i Qualitat

L’autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió que s’atorga als CFPI podria semblar una oportunitat d’or per a la innovació i adaptació a les necessitats locals i sectorials. No obstant això, sense un finançament adequat i un compromís ferm per part de l’Administració de destinar-hi recursos, aquesta autonomia podria generar desigualtats significatives entre centres. La Intersindical reclamem una inversió pública robusta que garanteixi que l’autonomia no es converteixi en sinònim de desatenció.

La gestió de la qualitat no pot limitar-se a certificacions i diplomes. La qualitat inclou condicions laborals dignes per al professorat, unes ràtios alumne-professor que permetin una atenció personalitzada, i un compromís amb la formació continuada del professorat. Els indicadors de qualitat han de reflectir aquests aspectes fonamentals.

Relació amb el Sector Productiu: Qui en Surt Beneficiat?

La col·laboració estreta amb el sector productiu és un dels eixos centrals de l’estratègia. Mentre que la vinculació amb l’entorn empresarial pot enriquir la formació, cal vetllar perquè aquesta no es redueixi a satisfer necessitats immediates d’ocupabilitat, deixant de banda una formació integral que prepari l’alumnat per a un mercat laboral en constant canvi. La Intersindical defensem una FP que formi professionals crítics, versàtils i amb una sòlida formació bàsica, més enllà de les demandes puntuals d’empreses específiques.

Participació Sindical i Equitat: La Veu del Professorat

La creació de consells de formació i empresa als CFPI pot ser una eina útil per al diàleg entre els diferents actors implicats en l’FP. No obstant això, La Intersindical volem alertar sobre la necessitat d’una representació equitativa dins d’aquests òrgans que asseguri que la veu del professorat i dels sindicats tingui un pes real en les decisions que afecten l’orientació i la qualitat de la Formació Professional.

Pèrdua de diversitat i perills de la professionalització dels centres educatius

Una de les preocupacions més grans és la possible gentrificació dels centres integrats. La concentració de cicles de la mateixa família professional en un únic centre pot semblar eficient des d’un punt de vista organitzatiu, però corre el risc de crear espais aïllats que perdin la perspectiva global de l’educació. Aquesta especialització excessiva podria limitar les oportunitats dels estudiants de rebre una formació més àmplia i diversa, essencial per fomentar la seva capacitat d’adaptació en un mercat laboral en constant evolució.

Tot i l’enfocament cap a la professionalització, els CFPI no poden bandejar la seva essència educativa. L’educació professional és més que la simple adquisició de competències tècniques; és també la formació de persones crítiques, adaptatives i amb una visió àmplia del món. Cal garantir que, en aquest procés de transformació, la dimensió educativa de l’FP continuï sent central, i integri no només habilitats tècniques, sinó també competències transversals que enriqueixin la formació integral de l’alumnat.

Riscos de la concentració geogràfica

La tendència a la concentració també pot comportar la pèrdua de centres més petits, que tradicionalment han ofert cicles de grau bàsic i mitjà, sobretot en zones menys poblades. Això podria derivar en un augment de la desigualtat d’accés a l’FP i deixar fora l’alumnat que, per raons geogràfiques o socioeconòmiques, no pot desplaçar-se a centres més grans o especialitzats. És crucial mantenir i potenciar una oferta educativa pròxima i accessible per a tot l’alumnat.

Manca d’Equipaments i Conseqüències de la Transformació de Centres

Observem amb preocupació que la creació de nous Centres Integrats de Formació Professional (CIFP) està portant a l’eliminació de l’ESO i el Batxillerat d’alguns centres. Aquesta estratègia, tot i que pot semblar orientada a optimitzar recursos, no ha de menystenir l’impacte profund que té en la comunitat educativa afectada. És imperatiu tractar aquestes situacions amb la màxima sensibilitat i assegurar mesures compensatòries i de suport tant per a l’alumnat com per al professorat desplaçat, i evitar qualsevol forma de segregació o increment de les ràtios que puguin perjudicar la qualitat de l’ensenyament.

Cap a una FP Pública de Qualitat

L’Estratègia Catalana de Formació i Qualificació Professionals (2020-2030) es presenta com un horitzó prometedor per a la modernització i adaptació de la Formació Professional a les demandes del segle XXI. No obstant això, La Intersindical fem una crida a abordar aquesta transformació amb un escrutini meticulós i constructiu. És imperatiu assegurar-se que els passos cap a una major autonomia i una col·laboració més estreta amb el teixit productiu no es facin en detriment de la qualitat de l’ensenyament, l’accés igualitari a l’educació i les condicions de treball dels docents. Només amb aquest equilibri, els Centres de Formació Professional Integrada podran realitzar plenament la seva missió com a catalitzadors de canvi i innovació dins del sistema educatiu de Catalunya.

Reafirmem la nostra valoració dels esforços dedicats a l’actualització de l’FP per fer front als desafiaments futurs, però ressaltem la importància de fer-ho des d’un enfocament que prioritzi la inclusió, l’equitat i la visió holística. El veritable èxit de l’estratègia d’FP no residirà només en la capacitació de professionals altament qualificats, sinó en la formació de ciutadans reflexius, crítics i compromesos. Aquesta és la pedra angular sobre la qual l’estratègia d’FP de Catalunya hauria de construir el seu èxit.




Publicació de la Llista Provisional d’Admesos i Exclosos al Concurs Oposició de Personal Docent: Obert el Termini de Reclamacions

Docents en un examen d'oposicions

El Departament d’Educació ha fet pública avui la llista provisional d’admesos i exclosos al concurs oposició de personal docent. Així mateix, ha fet públic que l’inici del període de reclamacions restarà obert des del 14 fins al 27 de febrer de 2024. Cal tenir en compte que només s’acceptaran les reclamacions presentades a través de la plataforma en línia.  

Ja pots consultar les llistes provisionals, tant d’admesos com d’exclosos, aquí, i presentar reclamació a partir de demà aquí si et consideres afectat per algun error o omissió. Cada reclamació ha de correspondre a una especialitat en què l’aspirant participi i, un cop presentada, no es podrà modificar ni se’n podrà presentar una de nova.

En cas d’exclusió per manca de pagament, els aspirants hauran de presentar la justificació que han pagat o l’acreditació de la causa de força major que va impedir dur a terme el pagament dins del termini establert. A més, en cas de no corregir-se els defectes que han motivat l’exclusió dins del termini de reclamacions, es considerarà que l’aspirant desisteix de participar en el procés, quedant-ne definitivament exclòs.

També s’ha publicat una versió unificada de la resolució, però és important recordar que la versió oficial és la que s’ha publicat al DOGC i les seves posteriors modificacions.

Per als aspirants amb certificacions de llengua catalana o castellana no reconegudes inicialment, hi ha l’opció de presentar la documentació com a part del procés de reclamació. És crucial que les certificacions siguin oficials i indiquin explícitament el nivell de coneixement de la llengua.

Un cop finalitzat el termini de reclamacions, es publicarà la llista definitiva d’admesos i exclosos, i es considerarà aquesta publicació com la notificació oficial a tots els efectes per a les persones interessades. Vista l’alta participació en aquesta convocatòria, el Departament d’Educació recomana paciència en cas de trobar-se amb temps d’espera o dificultats d’accés puntuals al sistema, i intentar-ho de nou passats uns minuts.






Reforma d’FP a Catalunya: Entre la Modernització i el Risc d’Obviar l’Educació Integral

Alumnat a un taller d'FP

La recent Mesa Tècnica sobre la Formació Professional (FP), que va tenir lloc el 30 de gener de 2024, ha posat sobre la taula una sèrie de canvis significatius que el Departament d’Educació ha vehiculat dins el marc de la Nova Llei d’FP i el nou Reial Decret d’Ordenació d’FP. Aquest ens dona, a la Intersindical, l’oportunitat de reflexionar sobre els reptes actuals que afronta l’FP a Catalunya, i la possibilitat de proposar una reforma que satisfaci les necessitats de la comunitat educativa en la seva totalitat.

Canvis en l’estructura curricular

La recent modificació de l’estructura curricular de l’FP a Catalunya ha suposat l’eliminació de les Unitats Formatives (UF) i una reestructuració dels Mòduls Professionals (MP) amb la finalitat de promoure una major integració amb el teixit empresarial. No obstant això, l’absència d’orientacions específiques per part del Departament d’Educació genera incerteses. Tot i que la Intersindical valorem positivament la vinculació amb el sector laboral, alertem sobre el risc de perdre la perspectiva d’una formació completa, i insistim en la necessitat de preparar l’alumnat no només per a les exigències actuals, sinó també les futures. Cal, per tant, potenciar la seva capacitat crítica i d’adaptació. Defensar un model d’FP que prioritzi l’interès públic i formatiu per sobre de les demandes empresarials específiques és crucial per preservar el valor educatiu de l’FP.

La incorporació dels MP de Sostenibilitat i Digitalització, amb una càrrega horària de 33 hores per cadascun, juntament amb la possibilitat que els centres dissenyin nous MP amb 99 hores de configuració lliure, busca modernitzar el currículum. Tanmateix, la reducció substancial de les hores destinades a la formació específica, que ascendeix a 198 hores per als cicles de Grau Mitjà i a 297 hores per als de Grau Superior, suscita interrogants sobre la capacitat de l’FP d’abordar els àmbits de coneixement clau amb la profunditat adequada, i sembla relegar a un segon terme l’educació integral de l’alumnat. És molt important que l’adaptació als canvis del mercat laboral no comprometi la preparació a llarg termini, la versatilitat i la capacitat crítica de l’alumnat. L’FP ha de superar les necessitats immediates dels sectors productius, i orientar-se cap a la capacitació dels estudiants per a un mercat de treball en evolució sense menystenir el seu desenvolupament personal i professional complet.

Integració de la formació dual

S’han introduït dos models de formació dual: el Dual General, que preveu 515 hores de pràctiques empresarials, i el Dual Intensiu, que augmenta aquestes hores a 713, incloent un projecte intermodular. Aquesta estructura exigeix que la programació de cada mòdul especifiqui quins Resultats d’Aprenentatge (RA) es treballaran a l’aula i quins a l’empresa. L’empresa contribuirà en un 10% a la nota de cada mòdul. Aquest enfocament planteja el repte de duplicar les hores de pràctica a l’empresa, i evidencia la necessitat de trobar prou centres de pràctiques. Hi poden haver dificultats, especialment per a l’alumnat de primer curs dels graus bàsic i mitjà que anirà a l’empresa sense haver hagut de demostrar el compromís i aptituds que se’ls exigeixen per promocionar de curs.

Protecció de les condicions laborals del professorat

El benestar i les condicions laborals del professorat d’FP es compten entre els factors centrals per garantir una FP de qualitat. La necessitat de cobrir substitucions de manera eficaç, aconseguir una justa integració i equiparació salarial de tot el professorat d’FP, i proporcionar formació especialitzada, són aspectes que requereixen una acció immediata per part de l’Administració. A més, la reducció de les ràtios en mòduls específics és crucial per assegurar un entorn d’aprenentatge segur i productiu. La implantació d’aquest nou canvi curricular i d’estructuració de la Formació Professional, a correcuita, sense formació específica ni orientacions, planteja un repte significatiu en termes de logística i planificació educativa que recau novament en els docents. Aquesta situació incrementa la pressió sobre el col·lectiu i la sensació d’abandonament per part del Departament d’Educació.

Cap a una FP pública, integral i equitativa

La Intersindical volem un model d’FP compromès amb els principis d’una educació pública de qualitat, que integri les demandes del mercat laboral, però que no oblidi l’educació completa de l’alumnat, i que garanteixi condicions laborals dignes per al professorat i un sistema educatiu inclusiu. L’FP ha d’equipar els professionals del futur no només amb habilitats tècniques, sinó també amb una perspectiva crítica i adaptativa. La reforma de l’FP a Catalunya representa una oportunitat per millorar el sistema, i respon a les necessitats reals dels estudiants i de la societat. La Intersindical ens comprometem a treballar per aquest objectiu i a garantir que la veu del professorat i de la comunitat educativa sigui tinguda en compte en aquest procés de transformació.




Protesta carnavalesca a l’Escola Sagrat Cor per la integració a la xarxa pública

Sagrat Cor

L’Escola Sagrat Cor, centre concertat de l’Eixample de Barcelona, va comunicar aquesta setmana a treballadors i famílies la intenció de tancar el centre al final d’aquest curs. 

La titularitat de l’escola, que argumenta el tancament per la pèrdua del concert a tres grups de primària per no arribar a la ràtio corresponent, no ha sol·licitat al Departament d’Educació la integració de l’escola a la xarxa pública. Per exigir que aposti per aquesta via, que permetria salvar els llocs de treball i que els alumnes poguessin continuar-hi escolaritzats, avui divendres ens hem manifestat seguint la rua del carnestoltes del centre.

  1. SagratCor - 720WebShareName
{"type":"video","tracklist":true,"tracknumbers":true,"images":true,"artists":true,"tracks":[{"src":"https:\/\/educacio.intersindical-csc.cat\/wp-content\/uploads\/2024\/02\/SagratCor-720WebShareName.mov","type":"video\/quicktime","title":"SagratCor - 720WebShareName","caption":"","description":"","meta":{"length_formatted":"0:32"},"dimensions":{"original":{"width":720,"height":406},"resized":{"width":640,"height":361}},"image":{"src":"https:\/\/educacio.intersindical-csc.cat\/wp-content\/uploads\/2024\/02\/SagratCor-720WebShareName-mov-image.jpg","width":720,"height":406},"thumb":{"src":"https:\/\/educacio.intersindical-csc.cat\/wp-content\/uploads\/2024\/02\/SagratCor-720WebShareName-mov-image-150x150.jpg","width":150,"height":150}}]}

 




Malestar en el Sector Educatiu per la Gestió de Substitucions del Personal Docent

Pictograma equips directius

Juntes directives d’arreu del país han manifestat el seu malestar amb el nou procediment de sol·licitud de substitucions del personal docent que pertany al règim de la seguretat social. Aquesta situació ha generat una onada de preocupació en el sector educatiu, evidenciant problemes significatius en la gestió i organització del personal docent.

Denúncia de Mala Gestió

Des de La Intersindical denunciem la mala gestió del departament, el qual es mostra incapaç de realitzar el traspàs d’informació a les direccions del personal amb baixa mèdica. Aquesta falta d’eficàcia impedeix que es puguin demanar substituts de manera àgil, deixant els centres en una situació de desavantatge i tensió.

Problemes Organitzatius en els Centres

La manca d’informació precisa cap a les juntes directives està provocant seriosos problemes organitzatius dins els centres educatius. Actualment, les juntes directives disposen de tan sols 3 dies per tramitar la sol·licitud de substitució al departament, un marc de temps clarament insuficient que agreuja la situació.

Demanda de Solucions Urgents

Davant aquest panorama, des de la Intersindical, exigim una solució urgent a la problemàtica descrita. També instem al departament a facilitar la tasca organitzativa i de gestió als equips directius, els quals ja pateixen des de fa temps una notable sobrecàrrega de treball.

És imperatiu que es prenguin mesures immediates per millorar la situació, garantint així el bon funcionament dels centres educatius i el benestar tant del personal docent com dels estudiants. La qualitat de l’educació depèn d’una gestió eficient i eficaç, i és responsabilitat de tots assegurar que aquest estàndard es mantingui.




En defensa dels llocs de treball, no al tancament de l’Escola Sagrat Cor

Escola Sagrat Cor

L’Escola Sagrat Cor, centre concertat de l’Eixample de Barcelona, va comunicar dimarts a treballadors i famílies la intenció de tancar les seves portes. Si bé inicialment va manifestar que aquest curs tancaria les etapes infantils i primària, i el següent l’ESO, avui ha comunicat la voluntat de tancar ambdues etapes aquest mateix curs.

La titularitat de l’escola, que argumenta el tancament per la pèrdua del concert a tres grups de primària per no arribar a la ràtio corresponent, no ha sol·licitat al Departament d’Educació la integració de l’escola a la xarxa pública, la qual cosa permetria salvar els llocs de treball i que els alumnes poguessin continuar la seva escolarització al centre.

La plantilla, representada per La Intersindical i les famílies, ha convocat una protesta avui divendres a les 15:15, coincidint amb la rua de carnaval de l’escola, per exigir que la titularitat sol·liciti la integració a la xarxa pública.