Denunciem la situació laboral a l’institut Duc de Montblanc de Rubí

A Rubí, a 29 de febrer de 2024

La Intersindical Educació, conjuntament amb altres sindicats, hem fet avui una roda de premsa davant de l’institut Duc de Montblanc de Rubí per destapar la greu situació laboral que es viu al centre a causa de les males pràctiques de la directora. 

Els sindicats sotasignats, representants del professorat d’Educació al Vallès Occidental, volem denunciar la preocupant situació actual a l’Institut Duc de Montblanc de Rubí. En una aplicació exemplificant del Decret de Plantilles, l’actual directora, amb el suport de la inspecció i, per tant, del Departament d’Educació, ha desenvolupat un estil de lideratge poc democràtic i amb una manca de diàleg amb el conjunt del professorat.

Durant l’últim curs i mig, la directora ha contribuït a minvar el bon clima i el correcte funcionament del centre. D’una banda, ha instaurat un ambient laboral molt negatiu, en el qual la desconfiança i el menysteniment envers la feina d’una part dels treballadors són constants. A més, s’ha observat una tendència poc transparent i democràtica a l’hora d’expressar qualsevol desacord o discrepància en públic, ja sigui en reunions de claustres o a través de correus electrònics.

Això ha provocat situacions de presumpta coacció envers diversos treballadors que han manifestat dissensions en públic, incloent-hi membres de sindicats i representants dels treballadors, fet que suposa un greu atac a la llibertat sindical i els seus drets. Aquest clima ha generat un ambient de desconfiança i por en part del professorat a expressar divergències.

D’altra banda, el bon funcionament habitual de l’Institut Duc de Montblanc s’ha vist alterat per una falta constant de planificació i previsió, exacerbada pel gran nombre de canvis en la plantilla que ha experimentat el centre (i que, previsiblement, augmentarà encara més el proper curs). Malgrat tot, si s’ha pogut continuar atenent les necessitats de l’alumnat és gràcies a la professionalitat del personal docent, tant el que ha romàs al centre com el que s’hi ha incorporat.

Volem denunciar que aquesta situació va provocar, l’any passat, la dimissió de l’equip directiu i de gran part dels coordinadors de nivell, i que enguany també ha generat altres dimissions i diverses baixes per ansietat. Aquesta situació, sense precedents a l’institut, no pot ser normalitzada en cap cas, especialment en els presumptes casos d’assetjament laboral.

Considerem que cal recuperar la democràcia al claustre, que siguin respectats els acords i que no es permetin sistemàticament incompliments de les condicions laborals dels treballadors. Denunciem un cop més el desplegament del Decret de Plantilles, que possibilita que les direccions dels centres prenguin decisions arbitràries, amb estils autoritaris, que s’acosten cada vegada més al funcionament d’una empresa privada.

Per tot això, i atesa la seva manca d’habilitats i competències per gestionar adequadament un centre públic d’educació secundària, demanem la dimissió de la directora de l’Institut Duc de Montblanc o el seu cessament per part del Departament d’Educació.

Malgrat tot el que hem exposat, volem deixar clar el nostre suport absolut a tots els treballadors del centre, que són els artífexs que el Duc de Montblanc sigui un referent educatiu tant al municipi de Rubí com a la comarca. Així mateix, fem constar que estem oberts a participar en qualsevol mecanisme formal i sincer de resolució del conflicte que afecta l’institut.

comunicat Rubi




Dignificació i Visibilització de l’Educació Infantil 0-3: Una Campanya Imprescindible

Nens jugant en una escola.

La Intersindical Educació iniciem una campanya fonamental per a l’etapa educativa dels nostres infants més petits, la que va des del naixement fins als 3 anys. Aquesta campanya busca donar suport i visibilitat a aquesta etapa crucial, sovint oblidada o menystinguda dins del sistema educatiu.

Entenem l’educació inicial com el fonament sobre el qual es construeix tot el desenvolupament posterior de l’infant. És per aquest motiu que exigim una dignificació d’aquesta etapa, reconeixent-la no només com a assistencial sinó com a profundament educativa, essencial per al creixement integral dels infants.

Visibilitzem l'etapa 0-3

Què defensa la campanya Visibilitzem l’etapa 0-3!?

  1. Reconeixement de l’Etapa 0-3 com a Educacional: Les escoles bressol no són simplement espais de cura; són entorns on els infants comencen el seu camí d’aprenentatge, descoberta i felicitat. Aquesta fase ha de ser reconeguda com a part integrant de l’educació dels infants, necessitant professionals qualificats i un ambient enriquidor.
  2. Millora de la Qualitat Educativa: Una baixada de ràtios és imprescindible per assegurar una atenció individualitzada i de qualitat. A més, la presència de parelles educatives en les aules s’ha de veure com una necessitat, no un luxe.
  3. Regulació de les Condicions Laborals: Les treballadores de les escoles bressol mereixen un reconeixement just del seu treball, amb sous dignes i condicions laborals que reflecteixin la importància de la seva tasca, independentment de la titularitat del centre.
  4. Adaptació d’Horaris i Calendari: És fonamental revisar els horaris i el calendari de les escoles bressol per promoure la conciliació familiar sense convertir aquests centres en meres guarderies.
  5. Protecció davant les Altes Temperatures: Especial atenció cal posar a les condicions dels centres durant els mesos més càlids, assegurant-se que tant infants com professionals disposen d’un entorn adequat.
  6. Dotació de Recursos: L’etapa 0-3 necessita una inversió significativa en recursos econòmics, materials i socioeducatius, especialment per a aquells infants amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu.

Com podeu col·laborar?

Us animem a sumar-vos a aquesta campanya de recollida de signatures. Podeu fer-ho de diverses maneres:

  • Signant la campanya en línia: Clicant en aquest ENLLAÇ.
  • Difusió visual: Imprimint i exposant el CARTELL de la campanya, que inclou un codi QR per facilitar l’accés a la petició.

La vostra participació és crucial per aconseguir un canvi significatiu en la percepció i tractament de l’educació infantil 0-3. Aquesta no és només una campanya per a professionals de l’educació, sinó per a tota la societat, que es beneficiarà d’un futur amb ciutadans més preparats, feliços i integrats.

Dona suport al 0-3 i signa el manifest!

Lluita amb nosaltres, lluitem amb tu!

QR Campanya 0-3




La Intersindical denunciem la sobrecàrrega no compensada que suposa l’avaluació de competències bàsiques

La Intersindical Educació denunciem la sobrecàrrega de feina que suposa, per als docents, haver de corregir obligatòriament i sense cap mena de retribució ni compensació, proves com les competències bàsiques de 2n d’ESO.

Considerem que el professorat ja té prou responsabilitats i ocupacions com per a assumir aquesta exigència suplementària de feina. És per això que demanem al Departament d’Educació l’actualització de la normativa que regula aquests processos d’avaluació, tant a 2n d’ESO com els externs que es fan a 4t d’ESO.

Constatem que cada cop costa més trobar voluntaris, perquè és una feina feixuga i gens valorada. En conseqüència, exigim que totes aquestes correccions siguin remunerades i que, durant el temps que durin, els docents que hi participin siguin eximits de les guàrdies al seu lloc de feina.




ACTIVEM LA IMMERSIÓ: Una campanya per defensar el català a l’educació

Immersió

La Intersindical donem suport a la campanya “Activem la Immersió”, una iniciativa impulsada per més de 30 famílies (de Barcelona, Terrassa, Palautordera, Vilafranca, Salt, Montgat, El Prat de Llobregat, Reus, Sabadell, i moltes altres poblacions) preocupades per la situació de la llengua a les escoles i instituts d’arreu del país. Tot seguit teniu els motius de l’aparició, i els eixos d’actuació, d’aquesta plataforma de famílies, explicats per ells mateixos.

Per què “Activem la Immersió”?

El català fa temps que pateix una davallada alarmant com a llengua vehicular a l’àmbit educatiu. Aquesta situació, no cal dir-ho, ens preocupa profundament. Aquesta campanya neix de la indignació davant la inacció del govern i de les institucions a l’hora de fer complir la legislació vigent en matèria lingüística. Ens trobem en un punt d’inflexió en el qual és imprescindible actuar per garantir que el català recuperi el seu lloc com a llengua de cohesió i integració a tots els nivells educatius.

Objectius de la campanya

Impactar els equips directius dels centres educatius: Volem aconseguir compromisos dels Claustres dels centres per revertir la situació actual i garantir una docència efectiva en català.

Denúncia i acció legal: Recorrem a la Inspecció Educativa i, si és necessari, a accions legals per assegurar el compliment de la legislació en matèria d’ensenyament en català.

Promoció de la metodologia immersiva: Exigim l’aplicació de pràctiques pedagògiques que fomentin l’ús del català dins i fora de l’aula, convertint-lo en la llengua vehicular entre l’alumnat.

Com hi pots col·laborar?

Si ets mare, pare, avi, àvia, o simplement una persona compromesa amb la defensa del català a l’educació, et convidem a unir-te a aquesta campanya. Pot contactar amb nosaltres a través del formulari disponible al web: xafa.cat.

També et demanem que ens ajudis a fer difusió d’aquesta iniciativa compartint aquesta entrada a les teves xarxes socials i amb el teu entorn. Entre tots i totes, podem revertir aquesta tendència i garantir un futur per al català a l’educació.

La teva adhesió és clau. Activa’t per la immersió!






Calendari escolar 24/25: valoració pública de La Intersindical Educació

Aquest matí hem sabut que el curs escolar 2024-2025 començarà el 9 de setembre, i que la consellera d’Educació, Anna Simó, donarà aquest migdia més detalls sobre aquesta decisió. La Intersindical us volem fer arribar el nostre posicionament sobre aquesta qüestió:

És un FET que, un cop més, l’inici del calendari escolar no s’ha acordat amb la comunitat educativa. És una decisió imposada des de la Conselleria sense tenir en compte l’opinió dels professionals de l’educació.

Tot i que, sens dubte, és millor començar el 9 de setembre que el 4 o el 5, els docents continuaran disposant de poc temps per a preparar el curs i acollir el nou professorat al centre (no oblidem que, tot sovint, s’incorpora a partir del 7è o 8è dia laboral de setembre).

La realitat climàtica del país fa que, com més va, més calorosos siguin els setembres que patim. Ens trobarem amb aules per sobre de 27º, cosa que no només incompleix la normativa laboral, sinó que impedeix treballar amb normalitat i causa problemes de salut a l’alumnat i al claustre.

La Intersindical demanem que es torni al calendari escolar que iniciava el període lectiu després de la Diada Nacional, així com un debat sobre la qüestió on es tingui més en compte l’opinió dels i les docents, que al capdavall som dia rere dia a les aules.





Tot el que necessites saber sobre el concurs oposició 2024

Docents en un examen d'oposicions

Avui s’ha publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, Núm. 9105, la Resolució EDU/424/2024, en la qual s’anuncia la data d’inici del concurs oposició per a l’ingrés i accés a la funció pública docent i adquisició de noves especialitats. A continuació us oferim un resum de les dates més importants, els requisits i els passos a seguir per a totes aquelles persones interessades a participar-hi.

El procés comença oficialment el 27 d’abril de 2024. El dia anterior, 26 d’abril, es realitzaran les proves d’acreditació de coneixement de la llengua catalana i castellana. Aquesta etapa és obligatòria per a aquells aspirants que no n’estiguin exempts.

El termini per a l’enviament de la programació en format PDF a la bústia del tribunal assignat conclou el mateix 26 d’abril. Volem recordar-vos la importància que reviseu acuradament tota la documentació que se us demana i que us assegureu que tota la informació que proporcioneu sigui correcta i completa. Qualsevol discrepància entre la documentació en format paper i la versió electrònica pot tenir repercussions significatives en la vostra participació.

El 27 d’abril se celebrarà l’acte de presentació a les 10 hores, just abans que comenci la fase d’oposició. Aquest acte té caràcter obligatori, i el fet de no assistir-hi, llevat de casos de força major convenientment justificats, suposarà l’exclusió automàtica del procés.

En cas de dubtes o inquietuds, us animem a fer servir els recursos que La Intersindical posem a la vostra disposició. A més, us recordem que, si esteu en desacord amb la resolució publicada, teniu a la vostra disposició la possibilitat de presentar un recurs contenciós administratiu o de reposició.

La Intersindical volem expressar el nostre suport incondicional a tots els docents i aspirants que es preparin per afrontar aquest repte professional. Som aquí per assessorar-vos, orientar-vos i acompanyar-vos a cada pas d’aquest procés. 

Per a més informació, no dubteu a posar-vos en contacte amb nosaltres a través dels nostres canals habituals.

 




Ens mobilitzem en defensa d’una FP pública i de qualitat

Cartell convocatòria

La Intersindical ens mobilitzem en resposta a la proposta de reconfiguració de la Formació Professional (FP) a Catalunya, marcada pel Pla Director FP 2030. Ens sumem a la manifestació convocada per les comunitats educatives dels instituts Vall d’Hebron, La Guineueta, La Bastida i Pablo Picasso. Aquesta acció col·lectiva té l’objectiu d’expressar la nostra preocupació i oposició al model de centres integrats d’FP que el Govern de Catalunya pretén implementar. La concentració es durà a terme aquest dimecres 21 de febrer a les 17:30 h a la Plaça Urquinaona, on mostrarem el nostre rebuig a unes mesures que considerem perjudicials per a l’accessibilitat i la diversitat educativa.

La proposta d’especialització dels centres representa una amenaça per a l’equitat educativa. Estem particularment preocupats per la possible desaparició d’instituts amb una oferta educativa àmplia i variada, i per l’impacte negatiu que això podria tenir en zones desafavorides.

La reestructuració que es planteja ignora les necessitats de l’alumnat i del professorat, i pot exacerbar la segregació educativa. Creiem fermament que la Formació Professional ha de mantenir el seu esperit educatiu i preparar els estudiants per un futur laboral en evolució, i no limitar-se a satisfer les exigències puntuals del mercat.

Reivindiquem un debat obert i participatiu que involucri tots els agents de la comunitat educativa per tal d’assegurar que qualsevol canvi en l’FP no comprometi la qualitat ni l’equitat de l’educació que s’ofereixi. Així mateix, reafirmem el nostre compromís amb una FP pública, de qualitat, accessible i inclusiva que anteposi les necessitats educatives i formatives de la ciutadania a les demandes dels sectors empresarials.

Per aprofundir en la nostra postura respecte a la reconfiguració de la FP a Catalunya i comprendre millor les implicacions del Pla Director FP 2030, us convidem a revisar la secció d’FP del web i les darreres notícies relacionades.