Valoració sobre les instruccions per a fer efectiva la reducció de l’hora lectiva a l’educació pública catalana a partir de l’1 de gener de 2023

El Departament d’Educació ha traslladat aquesta setmana a les direccions dels centres les instruccions per a fer efectiva la reducció de l’hora lectiva a partir de l’1 de gener de 2023. D’aquesta manera, es vol implementar l’acord entre l’administració i les forces sindicals que vam subscriure críticament a principis de curs. Tot i mantenir la nostra posició crítica, pel que fa a la proposta i al compliment d’aquest acord, des de La Intersindical volem fer les consideracions següents:

  1. Recordem que la reducció de l’hora lectiva és d’obligat compliment a tots els centres, amb independència de les dotacions que els hagin concedit.
  2. Cal prioritzar que els interins a mitja jornada puguin passar a jornada completa, i que les      substitucions es converteixin en vacants de la mateixa especialitat.
  3. Exercirem una vigilància activa i denunciarem tots els casos en què s’incompleixi la reducció de l’hora lectiva o no es prioritzin els docents que ja han estat nomenats.
  4. Reiterem que aquest acord podria haver-se subscrit a finals del curs passat si hi hagués hagut voluntat política, i que s’hauria pogut aplicar a principis d’aquest curs.
  5. Denunciem que hagi recaigut sobre les direccions dels centres tota la responsabilitat d’implementar aquest acord, amb més motiu si tenim en compte la complexitat de refer i quadrar els horaris a mig curs.
  6. No oblidem que la Llei d’Educació de Catalunya fixà que a partir de 2017 les condicions laborals dels       docents dels centres concertats s’havien d’homologar amb les dels públics. A hores d’ara imparteixen 24 hores lectives a secundària i 25 a primària, pel que exigim al departament mesures urgents encaminades cap a l’equiparació.

Països Catalans, 28 d’octubre de 2022

 

La Intersindical – Educació




Com el professorat, a la concertada el PAS a pagament delegat

Els salaris del PAS de concertada, desvinculats dels que han de percebre els treballadors públics, enguany no han augmentat ni un cèntim, doncs se’ls continuen aplicant les taules salarials de 2021. Depenen de la negociació vinculada al conveni col·lectiu català de concertada i, per tant, en són responsables directes les patronals del sector i, indirectament, els sindicats presents a la negociació que, tot i l’enrocament patronal, no han cridat a cap tipus de mobilització. Aquesta situació evidencia que es fa més necessari que mai que els treballadors del PAS de les escoles concertades passin al pagament delegat.

 




Els monitors de Serveis Escolars de la Fundació Cultural Hostafrancs escullen una delegada de personal de la Intersindical

Els treballadors d’aquesta empresa, que presta els seus serveis a l’escola Joan Pelegrí, fins ara no comptaven amb representació sindical. Per posar fi a aquesta anomalia, a inici de curs van recollir les signatures necessàries per realitzar una assemblea de treballadors, on es va acordar pràcticament per unanimitat tirar endavant la convocatòria d’eleccions.

Un cop fetes les votacions, la plantilla ha escollit com a delegada de personal i com a suplent els candidats de la Intersindical.




Resum de la mesa sectorial del 19 d’octubre de 2022

COMISSIÓ DE TREBALL  19/10/22

 

Ordre del dia de la mesa amb el Departament d’Educació:

  1. Calendari escolar
  2. Currículum
  3. Immersió lingüística i cobertura legal de tot el personal dels centres.

 

Les demandes sindicals són recollides pels representants de l’Administració i es farà retorn en les meses sectorials del novembre.

 

 

  1. Calendari escolar

 

⇒    Reivindicacions Coordinadora de Sindicats

 

  • Considerar juliol “com un mes amb un permís retribuït pel personal docent amb la finalitat que es pugui dedicar a la formació”. En cas d’estar condicionat a unes hores de formació, aquestes han de ser en còmput anual.
  • Valoració i avaluació de l’avançament del calendari escolar (accés als informes del Departament).
  • Compensació als canvis que provoquin reducció de drets laborals (juliol). 
  • Negociar els calendaris escolars dels propers cursos.
  • Denunciem que no hi ha voluntat de negociació real (ja se’ns va dir que l’avançament del curs és intocable) ni se’ns dona prou informació més enllà de dades de participació de l’alumnat en les activitats de tarda. Demanem informació sobre l’empresa contractada per fer un estudi. L’administració no té en compte l’impacte en les condicions laborals del col·lectiu ni pedagògic (docents sense nomenament al juliol obligats a anar al centre, sense temps per preparar classes, sense les plantilles completes, docents i personal d’atenció educativa assumint tasques de supervisió a les tardes, s’ha aplicat les ràtios de menjador i no les de lleure a les activitats de tardes, patint temperatures superiors al que permet la normativa de riscos laborals). 

 

⇒   Proposta Departament 

 

El Departament proporciona un document a la part sindical amb les dades de seguiment de les activitats de tardes (98% de centres, 45% d’alumnat, 16.905 monitors contractats), i durà a terme una avaluació centrada en l’avançament del curs escolar a través d’un estudi que farà una empresa i que recollirà les aportacions de tota la comunitat educativa. Després faran una revisió de l’Ordre de calendari en base a l’avaluació i grup de treball al Consell Escolar de Catalunya. 

Segueixen la Resolució de ràtios i no la normativa del lleure perquè no es desenvolupa als centres educatius.

Van informar les direccions de quines tasques havien d’assumir els diferents professionals. Per exemple, les TIS no havien de supervisar les activitats de lleure educatiu.

Ens facilitaran la informació sobre l’empresa.

 

  1. Currículum

 

 ⇒  L’administració proposa: 

En base a les instruccions no hi ha marge per a l’ajornament. Ja es va demanar la moratòria al Ministerio, sense cap resultat. La llei marca el calendari. El decret preveu diferents mecanismes per anar desplegant progressivament els currículums durant els propers 3 anys. El Departament acompanyarà els centres en el procés de canvi. 

Els centres van rebre un esborrany i és la primera vegada que s’ha fet de forma participativa (800 aportacions).

La xarxa de competències ja s’ha adaptat per fer accions formatives de desplegament. Al febrer s’iniciaran les formacions de batxillerat.

 

 ⇒ La coordinadora sindical:

  • Ja s’havia demanat l’ajornament dels currículums (altres comunitats han fet el tràmit de modificació per tal de disposar de més temps) i negociació. Hem començat el curs sense currículums publicats. Ara hem de demanar temps de reflexió per al professorat dins de l’horari laboral. La confecció dels nous currículums no s’ha pogut treballar en profunditat, més enllà d’uns qüestionaris.
  • Les noves metodologies impliquen, a més de qüestions pedagògiques, l’afectació en les condicions laborals i la falta de recursos. Requereix formació però també noves condicions de treball.
  • Demanem també que es respecti el principi d’especialitat del professorat, amb atribució de les hores de les diferents matèries a l’especialitat corresponent.

 

 

  1. Immersió lingüística i cobertura legal de tot el personal dels centres.

 

⇒ La coordinadora unitària sindical demanem:

  • Desenvolupament d’un projecte lingüístic comú de la conselleria que mantingui la immersió lingüística. Els diferents projectes lingüístics fomentaran la segregació lingüística.
  • Assumpció de responsabilitat i cobertura legal a centres i professorat per part del Departament. 
  • Increment d’aules d’acollida segons el criteri de 5 alumnes nouvinguts 0,5 dotació. Dotació en qualsevol moment del curs perquè la matrícula viva ho exigeix. 
  • Dotació econòmica per potenciar metodologies i materials en llengua catalana.
  • Incrementar personal LIC.

 

⇒ L’administració proposa 

 

  • Seguiment de l’evolució del programa d’impuls del català (que ja ha iniciat pla pilot en 216 centres) No figura en les reivindicacions de la coordinadora sindical.
  • Acordar procés de validació coneixements C2 del professorat. No figura en les reivindicacions.
  • El Departament ha interposat recursos a totes les interlocutòries del TSJC que afecten els 15 centres afectats i en concret les seves direccions. Es fa l’acompanyament a les direccions.
  • Han augmentat les aules d’acollida (ara són 661) segons els criteris que demana la part
  • Com a Intersindical-CSC en Gerard Furest exposa: “el reconeixement dels drets lingüístics que, en cap cas, no són inferiors als laborals. La Intersindical estem d’acord amb el requisit del C2. Hem engegat la bústia de queixes lingüístiques”.

 Sobre les sentències, no n’hauríem d’estar parlant, ja que sabem que el nou decret no prosperarà i ara cal que pensem què farem quan això passi. També demanem al Departament saber com vehicularà el dret dels infants a la immersió en català. El problema no és el 25% perquè de fet la immersió no és real i tots en som culpables. Està passant també a les extraescolars. Les metodologies horitzontals fa caure l’ús del català i demanem al Departament com ho s’ho farà per reduir aquest impacte negatiu. No s’ha donat formació sociolingüística i tampoc creiem que la solució sigui la d’expedientar docents.

El departament ha de recordar que el decret de direccions diu que han de vetllar per l’ús del català i poden  enviar a les direccions instruccions a principi de curs. És evident que des de l’administració (també en la inspecció educativa) no s’està exercint les pròpies competències.

 




Resum de la mesa sectorial del 17 d’octubre de 2022

COMISSIÓ DE TREBALL  17/10/22

 

Ordre del dia de la mesa amb el Departament d’Educació:

 

1.- Decret de Plantilles

2.- Retorn  del primer estadi de 9 a 6 anys

3.- Retorn al caràcter lectiu de les dues hores de reducció al personal major de 55 anys

 

  1. Decret de plantilles

 

⇒ L’administració proposa crear un grup de treball amb els sindicats per modificar-lo. La LOMLOE suposa canvis i per això es podria modificar. A més, alguns articles van ser declarats nuls pel TSJC. En cap cas, però, accepten la derogació, ni del decret ni de les entrevistes. Des de la Intersindical preguntem que si hi ha voluntat de modificació o només farem un grup de treball per a l’adaptació dels articles declarats nuls.

 

 

⇒La coordinadora unitària sindical  demana:

 

– Termini:  gener 2023

– Derogació Decret de Plantilles.

– Derogació del procediment de selecció per entrevistes (PDI).

– La continuïtat al centre cal que sigui sol·licitada pel propi docent, sense intervenció de les direccions.

 

No s’ accepta la participació en un grup de treball perquè es fa evident  que l’ administració no vol negociar res.

 

  1. Retorn estadis/sexennis

 

⇒ L’administració proposa que el retorn d’aquest dret sigui pel 2025- 26 i sense efectes retroactius.

⇒ La coordinadora sindical manifesta que no estan negociant ja que se’ns diu que les reivindicacions es traspassaran a qui té potestat per negociar.  Demanem:

 

–  EL RETORN AL RECONEIXEMENT DEL PRIMER ESTADI DE 9 A 6 ANYS.

El termini hauria de ser des de l’endemà de la publicació al DOGC de l’acord.

 

– Modificar el punt 4.1.1 de l’acord GOV/29/2012 de 27 de març d’aplicació de mesures excepcionals en matèria de personal docent no universitari. Regulació administrativa de tots els estadis l’endemà de la publicació al DOGC de l’acord.

 

– Tramitació automàtica amb la informació de l’ATRI i, si cal, requeriment automàtic de documentació al treballador/a si falta informació.

 

– Reconeixement del deute contret amb el personal docent del Departament d’Educació en aquest acord.

 

-Calendaritzar el retorn del deute abans de 31 de desembre del 2025.

 

 

  1. Retorn al caràcter lectiu de les dues hores de reducció al personal major de 55 anys

 

⇒ La coordinadora unitària sindical demanem el retorn al caràcter lectiu de les dues hores de reducció al personal major de 55 anys. Aplicar el punt 1.3 de l’acord de la mesa sectorial de 17 de novembre de 2005, sobre les condicions específiques de l’horari setmanal per al personal docent de 55 a 64 anys.

 

– Cobertura del 100% d’hores lectives amb l’increment de plantilla necessari. En cap cas el centre ha de perdre hores lectives.

 

– Curs 2023-24

 

 

⇒ L’administració proposa que  l’acord sigui efectiu pel curs 2024-25

 

  1. Torn obert
  • Sobre la dotació de docents als centres pel gener, la part social manifestem que molts centres la veuen del tot insuficient. L’administració diu que els criteris que s’han seguit en el càlcul són els que marquen la LEC i la resolució de criteris de plantilles. Diuen que sortirà un document amb els criteris i orientacions (prèviament haurà de passar per mesa sectorial).

 

  • Respecte al concurs de trasllats ens informen que les persones que no vegin reconeguts els cursos en Centres de Màxima Complexitat hauran de fer una reclamació. Així mateix, hauran de reclamar aquelles persones que no vegin comptabilitzats l’any de pràctiques.

 

  • Les eleccions sindicals es faran als 12 SSTT (2 més que els que hi havia fins ara, Pirineus i Penedès).



La precarietat laboral s’acarnissa amb l’educació no reglada

El sector de l’educació no reglada s’ha caracteritzat històricament per la precarietat que pateixen la major part dels seus treballadors. Aquesta realitat es fa especialment evident en el cas dels professors que la integren, que cobren menys per hora treballada que els docents de l’educació reglada i que, per si fos poc, acostumen a ser contractats per jornades més curtes. A més, durant la pandèmia, els docents de l’educació reglada van continuar cobrant regularment els seus salaris, mentre que els de la no reglada van patir ERTO’s i acomiadaments.

Tot i aquests precedents, el passat febrer la patronal i els principals sindicats van pactar per al 2022 un increment del 2’5% de les taules salarials del sector. L’acord és lluny de revertir l’empobriment acumulat dels treballadors del sector, i situa l’augment salarial molt per sota del de la pujada de la inflació els darrers mesos. De fet,  consolida la pèrdua de poder adquisitiu.

Les negociacions, circumscrites únicament als despatxos, han tornat a demostrar els seus límits. Esdevé imprescindible, per tant, un canvi de rumb a l’educació no reglada. No hi ha dubte que, perquè les properes taules salarials trenquin tendència i permetin recuperar poder adquisitiu, caldrà cridar el sector a mobilitzar-se. En aquest sentit, des de la Intersindical ens oferim públicament a la resta de sindicats per començar a treballar en aquesta direcció.




Noves eleccions sindicals a centres concertats. Mobilitzem-nos!

<style=”padding-bottom: 16px;”>S’acosten les eleccions sindicals a molts centres concertats

Aviat hi haurà eleccions sindicals en aquestes escoles. Si hi treballes, escriu a educacio.concertada@intersindical-csc.cat i et donarem totes les facilitats per a impulsar una candidatura del sindicat independentista , si hi coneixes algú, anima’l a fer-ho. Detallem la data de constitució de mesa i quants delegats s’escullen:

-E. Lexia (BCN) (16/11, 3 del.)

-Llar d’I. M. La Balena blava (Salou) (17/11, 1 del.)

-Maristes Valldemia (Mataró (17/11,  9 del.)

-Àmbit escola (BDN) (18/11, 9 del.)

-L. francès Bon Soleil (Gavà) (18/11, 5 del.)

-E. Lleó XIII (BCN) (18/11, 5 del.)

-E. La seda (Prat de Ll.) (18/11, 1 del.)

-C. El Carme (TGN) (18/11, 5 del.)

-E. Pia (Tàrrega) (21/11, 3 del.)

-C. Vilagran (Salt) (21/11, 3 del.)

-E. TP Xavier (BCN) (21/11, 3 del.)

-Escola l’Esperança (BCN) (21/11, 3 delegats)

-Escola Prínceps (BCN) (21/11, 1 delegat).

-FP Llefià (Badalona) (21/11, 1 delegat)

-Col·legi Regina Carmeli (Rubí) (22/11, 5 delegats)

-Jesuïtes (Lleida) (23/11, 9 delegats)

-Escola Els Arcs (BCN) (23/11, 3 delegats)

-Col·legi Maria Aux.-Salesianes Sepúlveda (BCN) (25/11, 3 delegats).

-Col·legi La Salle Congrés (BCN) (25/11, 1 delegat)

-La Salle (Palamós) (25/11, 3 delegats).

-Acadèmia Accés (BCN) (28/11, 1 delegat).

-Col·legi Sant Ferran (BCN) (28/11, 3 delegats).

-Escola Mare. de Déu del Roser (BCN) (28/11, 5 d)

-Col·legi Divina Providència (Vilanova i la G.) (28/11, 3 delegats)

-Col·legi Scala Dei (BCN), (28/11, 5 delegats).

-Col·legi La Florida (Hospitalet de Ll.) (29/11, 1 delegat)

-Col·legi La Presentació (Reus) (30/11, 5 delegats)

-Escola Anselm Clavé (Mollet del V.) (30/11, 3 delegats)

-Centre Politècnic Villar (BCN) (30/11, 3 delegats)

-Escoles Salesianes Sant Andreu (1/12, 1 delegat).

-FEDAC Cerdanyola (C. Del Vallès) (1/12, 5 delegats)

-Col·legi Mare de Déu de la Serra (Montblanc) (2/12, 3 delegats)

-Col·legi Sant Ramon Nonat (BCN) (5/12, 5 delegats).

-Col·legi Mare Nostrum (Tarragona) (9/12, 3 delegats).

-Escola Ribas (Rubí) (12/12, 1 delegat)

-Col·legi Maria Immaculada (Tremp) (13/12, 3 delegats).

-Escola Goya (Terrassa) (13/12, 1 delegat).

 

 

[Descarrega pdf]