1

Nou curs, nou conseller, noves oportunitats per al sistema educatiu

Nens entrant a l’escola. Laura Albiol/ACN

Comença el curs 2021-2022 com va acabar l’anterior, i l’anterior. La precarització de l’educació avança desfermada des de fa anys, i ni la suposada migradesa pressupostària ni les dificultats sanitàries poden servir d’excusa.

Des de la Intersindical valorem positivament que el conseller hagi fet una aproximació a tots els agents educatius, incloent-hi els sindicats, però ara toca passar als fets. Considerem que cal pactar i establir un calendari de retorn de les retallades i de millora de les condicions laborals i de l’educació en general. Estem disposats a seure i treballar conjuntament, i confiem que el nou conseller també vulgui canviar la deriva en la gestió del Departament d’Educació dels darrers anys.

El curs començarà amb aules massificades i docents desbordats pel fet d’haver d’impartir una classe rere l’altra en un context encara complicat i, a més, sense el personal de suport necessari; la inclusió i l’atenció a la diversitat continuen sent, per tant, una assignatura més que pendent. A això, s’hi afegeix l’existència de docents que treballen un precari terç de jornada i d’uns interins preocupats per unes reformes legislatives que els poden deixar sense feina. En l’àmbit de l’FP, preveiem un curs més de reivindicacions a causa de la nefasta gestió d’una reforma que ja estava mal planificada.

Pel que fa a l’ús social de la llengua catalana, aquest cau en picat, sobretot a Barcelona i a l’àrea metropolitana, i especialment entre infants i joves. En bona part, això és producte d’un sistema educatiu cada cop més castellanitzat, i en la qual la immersió és ja només una paraula per a fer bonic. Cap autoritat o administració vetlla perquè realment s’apliqui o per idear i executar noves mesures que propiciïn que els alumnes i treballadors de l’educació catalana (tots, també els de l’àmbit del lleure) parlin preferentment en català amb l’alumnat, entre ells i en tots els espais i activitats educatius. Per això la Intersindical som una de les organitzacions que impulsem la campanya “No t’excusis”, la qual trobareu a Twitter, Instagram, Facebook, als carrers i als centres educatius. El conseller González Cambray assumirà la responsabilitat de revertir aquesta situació?

En relació amb la situació de pandèmia, demanem al Departament d’Educació que, a diferència de cursos anteriors, sigui curós amb la comunicació de qualsevol mesura o novetat que afecti els treballadors i al conjunt de la comunitat educativa. La premsa no pot ser el mitjà a través del qual les direccions dels centres educatius rebin les directrius de l’administració. D’altra banda, pensem que, tal com s’ha fet amb els alumnes, cal donar el màxim de facilitats i recursos als docents perquè puguin tenir cura de la seva salut mental, que ha estat posada a prova des del març del 2020.

Per tot plegat, i com a representants dels treballadors, restem a l’espera de la convocatòria immediata de reunions per tal de poder abordar tots aquests temes i per aconseguir redreçar el pilar fonamental per a la societat catalana que és l’educació pública. Després de molts anys de degradació, no transigirem en la nostra exigència que cal començar avui mateix a pensar, dissenyar, planificar i aplicar les mesures necessàries per superar tantes mancances.