Reunions amb el Departament en estat d’alarma: els nostres posicionaments

Posicionament sobre les reunions amb el Departament

Després de la sol·licitud sindical que vam enviar la setmana passada, hem dut a terme reunions amb el Departament d’Educació per parlar de condicions laborals i educació pública en confinament. La previsió és que hi seguirà havent reunions els dies vinents perquè, de moment, només s’ha resolt el tema referent a les oposicions docents i queden molts temes urgents sobre la taula.

Per part de la Intersindical-CSC detallem a continuació els temes que hem exposat i d’altres que hem fet arribar al Departament per a les reunions dels pròxims dies, malgrat que de moment només hem rebut resposta de la proposta d’ajornament d’oposicions que vam plantejar la setmana passada, una proposta que va servir per posar un tema urgent sobre la taula i a la qual celebrem que s’hi hagin sumat la resta de sindicats, cadascú amb els seus matisos, i celebrem també que el Departament hagi acceptat la nostra proposta.

1. Reflexió general. Pensem que no es poden ajornar decisions sinó que s’han de prendre ara, tothom entén la situació excepcional i cal prendre decisions valentes i clares. No pot ser que tinguem tota la comunitat educativa a l’expectativa dels mitjans de comunicació per aconseguir nova informació.

Arribats a aquest punt cal avançar esdeveniments i treballar amb dos únics escenaris segons la nostra anàlisi, però amb una data màxima de presa de decisions definitives:

– Donar el curs per acabat pel que fa a currículum i, per tant, establir i fer arribar unes instruccions clares sobre el treball a fer a partir d’ara, criteris d’avaluació i promoció a tots nivells, titulacions, preinscripció i matrícula, necessitat d’adaptar programacions de cara al curs vinent, etc.

– Considerar la possibilitat que es puguin reprendre les classes durant unes setmanes i adaptar el calendari i totes les qüestions abans citades a aquesta circumstància.

2. Teletreball i aprenentatge en línia. Pot ser una mesura que funcioni en certa manera en aquells centres que ja tenen aquesta dinàmica establerta des de fa temps però creiem que en aquesta situació excepcional i generalitzada té sentit, sobretot, com a orientació i suport als estudiants i les famílies, però no es pot pretendre que serveixi per a impartir continguts curriculars qualificables. Aquesta pretensió tan sols aconseguiria d’una banda maquillar certs dèficits i de l’altra fer més grans les desigualtats socials. Per tant, ens remetem als dos escenaris plantejats en el punt anterior.

3. Ajornament d’oposicions. [Actualització: llegeix la notícia sobre l’ajornament confirmat d’oposicions i el calendari orientatiu]. Tothom està assabentat de la nostra proposta publicada la setmana passada al nostre web i a diversos mitjans, amb la qual exposàvem la necessitat d’ajornar les oposicions per garantir la tranquil·litat dels aspirants i la correcta preparació i desenvolupament de les proves. Com a Intersindical-CSC treballem per un canvi de model d’oposició perquè veiem aquest obsolet, injust i poc transparent. Apostem per un model que hem proposat al Departament però que xoca frontalment amb les lleis espanyoles perquè implica un canvi total del sistema.

Hem deixat clar que no assumim la suspensió de la convocatòria en cap cas, sinó que s’ha de mantenir amb noves dates sense que impliqui pèrdua de places per assegurar-ne el correcte desenvolupament i preparació. També hem sol·licitat saber què passarà amb les oposicions de cuina i inspecció, les quals també necessiten un calendari realista. De moment, sobre aquestes últimes, se’ns ha dit que quan s’aixequi l’estat d’alarma i la suspensió de tràmits, seguiran endavant amb normalitat de seguida.

4. Situació laboral i substitucions. Des del Departament s’ha dit que estem treballant des de casa, es proposa que els docents facin formació, contactin amb les famílies, enviïn tasques, etc. Però exactament quines tasques s’han de cobrir aquests dies? Cal que es donin pautes i dates de quan es donaran instruccions i què s’ha de fer mentrestant, quines responsabilitats cal assumir i quines no.

Fonts del Govern també han expressat públicament que estem gaudint d’un permís de deure públic inexcusable. Així, doncs, quina és la nostra situació exactament? Sigui com sigui, els docents estan treballant des de casa, alguns amb una sobrecàrrega de feina. Així, doncs, amb quin criteri s’han deixat de cobrir les substitucions? Amb quin criteri es redueixen els equips docents dels centres? Això comporta deixar alumnes sense referent i sobrecarregar docents amb tasques d’altres grups. Creiem que no s’haurien d’haver aturat els nomenaments i n’exigim la reactivació immediata.

5. Preinscripció i matriculació. Ens preocupa saber què passarà amb les preinscripcions i matriculacions si el confinament es va allargant. Està bé anar-ho ajornant, però arribarà un punt que no serà sostenible, com i quan es farà?

6. Reforma de l’FP. En quin punt es troba la reforma curricular de l’FP? Es pretén seguir-la desenvolupant? Si ja érem crítics amb la manca de participació i transparència abans del confinament, ara encara entendríem menys la seva aplicació unilateral per part del Departament, per la qual cosa demanem deixar-la en suspens i negociar-la quan aquesta situació hagi acabat.

7. Impressores 3D. Ens consta que alguns serveis territorials ja les han posades al servei de col·lectius que fabriquen pantalles protectores, petites peces, etc. Volem saber si això respon a un criteri general i coordinat o si cada servei territorial ha pres la iniciativa pel seu compte; i, en tot cas, demanem que, efectivament, aquestes siguin posades al servei de les necessitats sociosanitàries del moment de manera sistematitzada i controlada.

8. Pràctiques FP. El Departament ha publicat condicions especials per als estudiants de Cicles Formatius amb períodes de pràctiques que han quedat a mitges. En estudiants que hagin fet menys de 220 hores es deixa a criteri de les juntes d’avaluació de cada centre què fer. Fins on arriba, doncs, el poder de les juntes d’avaluació? Es pot donar el títol a un alumne amb 100 hores de pràctiques? Creiem que els professors han d’agafar una responsabilitat que no els pertoca i es poden donar situacions en les quals el mateix alumne a un institut o un altre obtindrà el títol o no depenent dels criteris que s’agafin al centre. El Departament ha de treure uns criteris clars i uniformes.