Posposades les Jornades “Llengua i Escola”

Carme Junyent, Pau Vidal, Maria-Antònia Font, Vicent Maurí, Pepa Nogués, Josep Lluís Carod-Rovira… Són només alguns dels noms que formen el cartell de les Jornades Llengua i Escola de la Intersindical-CSC Educació (Ausiàs Marc, 60. Barcelona). Podeu descarregar el programa i el tríptic informatiu en alta definició al final d’aquesta notícia.

En aquesta jornada de dos dies, des del sindicat independentista intentarem proveir els assistents d’una àmplia visió de la llengua catalana a l’educació, i tractarem des de temes controvertits i essencials a d’altres de pràctics o històrics amb experts de cada matèria per avançar cap a una escola catalana en llengua i continguts. L’objectiu d’aquestes Jornades és, doncs, obtenir i compartir conclusions, experiències i visions sobre els reptes i les situacions que viu la llengua catalana a l’ensenyament als diferents territoris dels Països Catalans.

Des del Grup de Llengua de la sectorial d’Educació del nostre sindicat ens afegim a un debat candent i a la necessitat d’oferir respostes als perills que amenacen el català, i concretament en l’àmbit de l’educació, en línia amb el compromís del sindicat amb la llengua catalana a l’educació. La segregació, el mercat mediàtic o de consum, les imposicions jurídiques o la manca de polítiques lingüístiques coherents erosionen la vitalitat de la llengua en el dia a dia. Una difícil realitat que supera el treball dels docents i que s’afegeix les dificultats que viu el nostre sector laboral.

Tot seguit us detallem el programa de les Jornades Llengua i Escola a les quals podreu accedir de manera gratuïta i sense inscripció prèvia, us hi esperem!

17.30h Conferència-col·loqui:

La literatura catalana a les aules: Literatura i república.

Paula Alba Rodríguez Fajardo, membre del Col·lectiu Pere Quart, professora de secundària de Llengua i Literatura catalanes.

18.30h Conferència-col·loqui:

Actituds catalanes davant la llengua catalana.

Pau Vidal, filòleg, traductor i escriptor català. Articulista especialitzat en sociolingüística. Signant del Manifest Koiné. Divulgador lingüístic d’ofici. Ha escrit novel·les, llibres de contes, de llengua (En perill d’extinció. 100 paraules per salvar, El catanyol es cura, Manual del conflicte) i assaig sociolingüístic (El bilingüisme mata). Ha traduït narrativa italiana contemporània i ha realitzat seccions sobre llengua a ràdio i televisió (TV3, Catalunya Ràdio, Rac1, COM Ràdio, BTV…). Publica columnes d’opinió a Vilaweb. Autor dels mots encreuats del diari elnacional.cat.

10h Taula rodona:

Reptes actuals pera l’escola catalana en llengua i continguts.

Carme Junyent, professora de lingüística a la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona. Directora del Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades (GELA) i autora d’una extensa obra sobre la situació de les llengües del món i la diversitat lingüística. Treballa en la sobre les llengües amenaçades, l’antropologia lingüística i les llengües de la immigració a Catalunya.

Marc Guevara, tècnic d’Educació de Plataforma per la Llengua. Promotor de l’estudi sociolingüístic als patis d’escoles i instituts de zones urbanes de Catalunya.

Mònica Pereña, autora de diversos estudis sobre llengua i escola, subdirectora general de Llengua i Plurilingüisme del Departament d’Ensenyament.

Bel Oliver, portaveu nacional del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), estudiant de sociologia.

Puri Pinto, filòloga, professora de secundària de Llengua Literatura catalanes. Autora del llibre Amb Q de formatge. Nascuda a Ciutat Meridiana i castellanoparlant de naixement i de creixement, catalanoparlant d’adopció i activista en la defensa del català. Ha estat membre de l’executiva de la Plataforma per la Llengua i fundadora i vicepresidenta de ‘Veu Pròpia’.

12.20h Conferència:

Obstacles per a la normalització del català:

Bernat Joan, sociolingüista, escriptor i polític eivissenc. Autor de narrativa, teatre i crítica literària, i d’obres sobre sociolingüística com Sociolingüística a l’aula (2002) i coautor de Breu història de la llengua als Països Catalans (2019). Fou membre dels Grups de Defensa de la Llengua (GDL) als anys 80. Va ser eurodiputat a Estrasburg per la coalició Europa dels Pobles (2004-2007) i Secretari de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya.

17h Taula rodona:

Escola en català i el català a l’escola. Visió des dels diferents territoris del domini lingüístic.

Mercè Lorente, membre numerària de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) des de 2016. Doctora en Filologia Catalana per la UB i professora a la UPF, i especialitzada en terminologia i lingüística aplicada. Secretària del JPDI per la Intersindical-CSC.

Elena Gual, directora de l’Escola Arrels Vernet de Perpinyà, pertanyent a la xarxa d’escoles nord-catalanes que des de 1995 integrada en el sistema d’ensenyament públic francès com a escola experimental amb els principis: d’ensenyament i pràctica en català, pedagogia moderna i adequació amb la identitat del país.

Maria-Antònia Font, portaveu del sindicat de docents de les Illes STEI, presidenta de la Federació d’Organitzacions per la Llengua Catalana (FOLC), presidenta del Col·lectiu de Dones dels Països Catalans, professora del CEPA La Balanguera de Palma i impulsora de la campanya Enllaçats per la Llengua.

Vicent Maurí, portaveu de la Intersindical Valenciana STEPV, sindicat de docents valencians, i impulsor de la campanya Enllaçats per la Llengua.

Pepa Nogués de ‘Clarió‘, Associació de pares i mares del Matarranya en defensa del català. Valenciana d’origen, fa més de 20 anys que viu a la zona del Matarranya, vinculada a la normalització de la llengua materna. Membre de la Junta i sòcia-fundadora de Clarió, amb un paper molt actiu en l’Associació Cultural del Matarranya. Llicenciada en Antropologia cultural, especialitzada en etnologia i etnolingüística. Autora de l’exposició: Desideri Lombarte- Ataüllar el món des del Molinar i coautora de La llengua catalana a l’Aragó. Professora de català a l’IES Matarraña (Vall-de-roures).

Alexandra Monné Bellmunt, professora de Ciències de l’Educació de la Universitat d’Andorra. Autora de la tesi Factors psicosocials implicats en la construcció de la identitat nacional: un estudi empíric en el context del Principat d’Andorra (2015), i coautora del treball Joves i llengües d’Andorra (2006).

18.30h Conferència

40 anys després del Manifest d’Els Marges.

Manuel Jorba, historiador de la literatura catalana especialitzat en el segle XIX. Doctor en filologia catalana i professor de literatura la UAB. Fou director de la Biblioteca de Catalunya (1990-1999). Signant i impulsor el 1979, amb altres redactors, del manifest “Una nació sense estat, un poble sense llengua?”, conegut com a “Manifest d’Els Marges.”

Josep Lluís Carod-Rovira, llicenciat en Filologia Catalana per la UB i docent. Polític i destacat dirigent d’ERC. Tècnic superior de Planificació Lingüística de la Generalitat (1981-1988) i vicepresident del Govern de la Generalitat de Catalunya (2006-2010). Independentista de llarga trajectòria militant i escriptor d’obres d’assaig i d’història. Molt actiu els darrers anys en la defensa de la llengua catalana a través d’articles a premsa i conferències.