Estrenem web!

Acaba el novembre, i després d’uns primers mesos de treball, la Sectorial d’Educació de la INTERSINDICAL-CSC presenta el seu WEB. Aquest vol ser una eina útil d’informació per als docents, tant pel que fa a drets i condicions laborals com a mobilitzacions i reivindicacions.

Hi
trobareu notícies, publicacions, convocatòries i opinions, així
com informacions dels nostres grups de treball específic, vies de
contacte amb el sindicat i, per descomptat, un formulari d’afiliació,
ja que entenem que aquesta és l’única via per garantir una acció
sindical independent i una defensa efectiva dels nostres drets
laborals.

Aquest
és, però, un projecte dinàmic i en permanent construcció, per la
qual cosa qualsevol suggeriment o comentari constructiu serà
benvingut.

Seguim
treballant per unes escoles i instituts lliures en un país lliure.
La República comença a les aules!




La Intersindical-CSC s’incorpora al Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE)

Marc Unitari de la Comunitat Educativa

La Intersindical-CSC, coherent amb el seu compromís en la defensa de l’ensenyament públic, s’ha incorporat al Marc Unitari de la Comunitat Educativa. El MUCE és una plataforma on participen els Moviments de Renovació Pedagògica, la Federació d’Associacions Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FAPAC), els sindicats d’estudiants i altres sindicats de docents.

Amb aquesta incorporació volem contribuir a l’avenç d’un model educatiu de qualitat públic, laic, inclusiu i feminista a l’alçada del que mereix el nostre poble.

https://serveiseducatius.xtec.cat/baixllobregat6/marc-unitari-de-la-comunitat-educativa-muce/




Quin model de Formació Professional?

A finals del curs passat, el Departament d’Educació es va haver de fer enrere en la presentació d’un nou model de Formació Professional que no havia estat consensuat ni amb el professorat, ni amb el conjunt de la comunitat educativa, amb qui es va prendre el compromís teòric d’establir mecanismes de diàleg i debat sobre aquest tema.

Passats uns mesos, i
en la pràctica, hem comprovat la poca o nul·la intenció de tenir
en compte l’opinió dels treballadors de l’ensenyament en el
disseny i concreció d’aquest nou model, que entenem que hauria de
basar-se en una sèrie de principis:

– Garantir una
oferta formativa pública suficient, tant en graus mitjans com
superiors, revertint els processos de privatització dels darrers
anys i planificant en funció de criteris socials i no tan sols
mercantils.

– Garantir que el
nou model no suposa una pèrdua de llocs de treball docents, i que
s’habiliten els mecanismes organitzatius necessaris per garantir
tant la qualitat de l’ensenyament
(a
l’institut i a l’empresa), com les condicions laborals del
professorat.

– Dissenyar uns
currículums que tinguin en compte la necessitat de formació
integral de l’alumnat, i no tan sols la seva ultra-especialització
al servei dels interessos particulars d’una o altra empresa.




Fem xarxa amb sindicats d’educació d’altres nacions

ELA Sindikatua

Des de la sectorial d’Educació de la INTERSINDICAL-CSC tenim molt clar, des del nostre naixement, que podem aprendre de les experiències d’èxit de sindicats d’altres nacions sense estat, les quals tenen sindicats nacionals majoritaris, una cosa que als Països Catalans ens manca.

Considerem
que això és una anomalia històrica, i més un fet en un país
immers en un procés d’emancipació nacional com el català. Volem
esdevenir la referència catalana per a ells. De fet, teixir aquesta
xarxa de complicitats també és important per entendre com pot ser
que a llocs com Galícia i Euskal Herria els docents gaudeixin d’uns
drets laborals millors que els nostres (malgrat haver tingut, a
priori, governs més hostils).

En
aquest sentit, el mes d’octubre vam rebre el secretari nacional
d’educació del sindicat CIG, de Galícia, sindicat majoritari a
l’ensenyament gallec. La trobada va servir per confirmar la
coincidència de plantejaments entre els dos sindicats i per aprendre
claus per desplegar l’acció sindical en el camp educatiu.

Aquest
mes de novembre la trobada ha estat amb el sindicat ELA, sindicat
majoritari al conjunt d’Euskal Herria, a través del qual hem pogut
conèixer eines fonamentals de la lluita pels drets laborals, com les
caixes de resistència i la solidaritat de classe, a més d’establir
ponts de contacte i col·laboració.

El
mes de gener organitzarem una nova trobada, en aquest cas amb LAB, el
sindicat majoritari a l’educació pública del País Basc.




Drets sindicals

Absències

El treballador, amb avís i justificació previs, podrà absentar-se del treball, amb dret a remuneració, per tal de desenvolupar funcions sindicals o de representació del personal en els termes establerts legalment i en el conveni corresponent.

No discriminació

Cap treballador no podrà ser discriminat per raó de la seva afiliació sindical, per expressar amb llibertat les seves opinions, així com tampoc per publicar i distribuir, sense pertorbar el normal desenvolupament del treball, i comunicant-ho a l’empresa, publicacions d’interès laboral o social.

Representació dels Delegats de personal

Els Delegats de personal exerciran, davant de l’empresa i de manera mancomunada, la representació per la qual varen ser escollits. Les seus competències seran les que s’estableixin per als comitès d’empresa.

Representació dels Comitès d’empresa

El Comitè d’Empresa és l’òrgan col·legiat, representatiu del
conjunt de treballadors de l’empresa o centre de treball, constituït per a la
defensa dels interessos d’aquests treballadors. Es constituirà en cada centre
de treball el cens del qual sigui de 50 treballadors o més.

Els delegats de personal, delegats sindicals i membres del
Comitè d’Empresa tindran totes les competències, drets i garanties que
estableix l’Estatut dels treballadors, la Llei Orgànica de llibertat sindical i
la resta de disposicions legals aplicables.

Acumulació d’hores

Per tal de facilitar l’activitat sindical a l’empresa,
província, comunitat autònoma o estat, les centrals sindicals podran acumular
les hores dels diferents membres dels comitès d’empresa o, si s’escau, dels delegats
de personal que pertanyin a les seves organitzacions, en aquells treballadors,
delegats o membres de comitès d’empresa que les centrals sindicals designin.
Per fer efectiu el que estableix aquest article, els sindicats comunicaran a la
patronal el desig d’acumular les hores dels seus delegats. Els acords que, a
efectes de fixar el nombre de permanents sindicals, es negociïn amb les
administracions en l’aplicació d’aquest article, també seran notificats a
l’organització patronal. Les administracions corresponents faran efectius els
salaris d’aquest alliberats segons la legislació vigent. Els sindicats tenen
l’obligació de comunicar al centre el nom del seu treballador alliberat, amb la
acceptació expressa prèvia d’aquest.

Dret de reunió

Es garantirà el dret que els treballadors del centre tenen a
reunir-se en el centre mateix, sempre que no se’n pertorbi el seu normal
funcionament i, en tot cas, d’acord amb la legislació vigent. Les reunions
hauran de ser comunicades al director o representant de l’empresa, amb
l’avançament que pertoqui, amb indicació de les qüestions incloses en l’ordre
del dia i de les persones que hi assistiran i que no pertanyin al centre.

Amb la finalitat de garantir aquest dret al personal no
docent, els centres podran regular la feina del dia amb la finalitat de fer
possible l’assistència d’aquest personal no docent a les assemblees.

Quota sindical

A requeriment dels treballadors afiliats a centrals sindicals,
els centres podran descomptar de la nòmina dels treballadors l’import de la
quota sindical, que s’ingressarà en el compte corrent que el sindicat
corresponent determini.

Absència per negociació
de conveni

Els delegats sindicals o càrrecs estatals de centrals
implantades en el sector a nivell estatal que es mantinguin com a treballadors
en actiu en algun centre i hagin estat designats com a membres de la Comissió Negociadora
(i sempre que el centre sigui del sector afectat per la negociació o
arbitratge) podran absentar-se del treball, amb dret a remuneració i previ avís
i justificació, per participar en negociacions de futurs convenis o en les
sessions de la Comissió Paritària de Mediació, Arbitratge i Conciliació.




Triennis

Per cada trienni vençut, el treballador tindrà dret a percebre la quantitat que a aquest efecte s’indica a les taules salarials, que no podrà excedir del límit establert pels acords de 21 de desembre de 1995 (Resolució de 17 de gener de 1996 per la qual s’ordena la inscripció i la publicació de l’Acord per a la implantació del nou sistema educatiu al sector de l’ensenyament privat de Catalunya, DOGC 2246 de 21.8.1996) i de 4 de maig de 2001 (Resolució de 6 d’agost de 2001 per la qual es disposa la inscripció i la publicació de l’Acord sobre la reestructuració de centres docents privats concertats i l’analogia retributiva del professorat per al període del 4 de maig de 2001 fins al 31 d’agost de 2005 -codi de conveni núm. 7900575, DOGC 3480 de 26.09.01).

L’import de cada trienni es farà efectiu en la nòmina del mes del seu venciment




Marcs horaris del personal docent públic

Enllaç al marc horari vigent docents de centres públics:

http://educacio.gencat.cat/documents/IPCNormativa/DOIGC/ORG_Personal_docent.pdf

Enllaç a la normativa dels professionals Serveis Educatius (a l’annex 1 es regula el seu marc horari) :

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/ORG_Serveis_educatius.pdf

Te’n posem un resum aquí:

Mestres amb destinació a les escoles i als centres d’educació especial

Docència: 24 hores, que inclouen:

  • Activitats docents amb grups classe.
  • Activitats de suport escolar personalitzat i altres activitats de suport.
  • Atenció a la diversitat.
  • Activitats de tutoria individual i de grup.
  • Substitució d’absències de curta durada.
  • Activitats directives i de coordinació (amb les dedicacions previstes per a l’exercici d’aquestes funcions).

Activitats d’horari fix: 6 hores d’activitats complementàries al centre, dins de les quals s’inclouen, entre d’altres:

  • Hores de coordinació.
  • Reunions.
  • Activitats relacionades amb la tutoria, atenció als pares o tutors dels alumnes.
  • Activitats de col·laboració amb altres professionals, treball en equip i, si escau, activitats per a la dinamització del Pla Català de l’Esport.
  • Entre aquestes activitats, quan les circumstàncies del centre així ho demanin, i prioritzant les necessitats d’atenció de l’alumne, cal incloure la custòdia d’alumnes.

Altres activitats relacionades amb la docència: 7 hores i 30 minuts (que no cal que es realitzin al centre) per a, entre altres activitats:

  • Preparació de classes i correccions.
  • Formació permanent.
  • Reunions pedagògiques.
  • Preparació de programacions.

Professors amb destinació als instituts, a les escoles d’art i a les escoles oficials d’idiomes

24 hores de permanència al centre en horari fix de les quals:

19 hores lectives distribuïdes en cinc dies, que es destinaran a:

  • La docència directa a l’alumne (docència a grups classe, atenció a la diversitat, tutoria individual i en grup).
  • Activitats directives i de coordinació amb les dedicacions previstes per a l’exercici d’aquestes funcions.

Aquestes 19 hores es podran entendre com a mitjana quan el
centre no faci una distribució horària uniforme en el transcurs del curs
escolar per causa de variacions trimestrals.

5 hores d’activitats complementàries d’horari, que comprendran:

  • Guàrdies i altres vigilàncies
  • Reunions setmanals de departament o seminari, comissió d’atenció a la diversitat, coordinacions de nivell i amb especialistes per a l’atenció a la diversitat.

6 hores d’activitats complementàries no sotmeses a l’horari fix

  • Entrevistes amb pares o tutors legals.
  • Manteniment del laboratori i aules específiques.
  • Organització i execució de les accions que ofereix el centre en el marc de determinats programes d’innovació i, si escau, activitats per a la dinamització del Pla català de l’esport.
  • Reunions d’avaluació, de claustre i/o de consell escolar.
  • Reunions amb pares  o tutors legals.
  • Reunions de coordinació amb altres centres.
  • Reunions amb professionals i entitats externes.
  • Activitats de reforç i de tutoria, coordinació o tutoria de les pràctiques de la formació inicial de professors, tutoria de professors novells.
  • Altres encàrrecs que, en el marc de les seves funcions, estableixin el director o directora del centre.

7 hores i 30 minuts que no cal realitzar necessàriament al centre i que seran destinades a:

  • Preparació de classes i correcció d’activitats.
  • Assistència a cursos i activitats de formació, etc.

Mestres i professors amb destinació als centres de formació d’adults. Cos de mestres.

21 hores setmanals lectives, durant cinc dies de la setmana, de dilluns a divendres, que inclouran:

  • Activitats docents amb grups classe.
  • Activitats docents a l’aula d’autoformació.
  • Activitats relacionades amb l’àmbit de l’acció tutorial (atenció als alumnes, entrevistes i seguiment del pla de treball).
  • Activitats directives i de coordinació amb les dedicacions previstes per a l’exercici d’aquestes funcions.
  • Aquestes 21 hores es podran entendre com a mitjana quan el centre no estableixi una distribució horària uniforme en el transcurs del curs escolar per causa de variacions trimestrals.

6 hores d’activitats complementàries d’horari, dins de les quals s’inclouran:

  • Substitucions d’absències de curta durada.
  • Reunions setmanals.
  • Activitats relacionades amb l’àmbit de l’acció tutorial (atenció als alumnes, entrevistes i reunions, documentació acadèmica, elaboració d’itineraris formatius, etc.).
  • Coordinació de programes, d’ensenyaments, nivells, àmbits i tutories.
  • Adaptació del currículum a les necessitats i a les característiques dels alumnes.
  • Manteniment de les aules específiques (autoformació, informàtica, laboratori, etc.)

3 hores d’activitats complementàries de presència obligada al centre, no sotmeses a horari fix i destinades a:

  • Reunions d’avaluació, de claustre i de consell escolar de centre.
  • Reunions de coordinació amb altres centres.
  • Reunions amb professionals i entitats externes.
  • Altres encàrrecs que, en el marc de les seves funcions, estableixin el director o directora del centre).

7 hores i 30 minuts, que no cal fer necessàriament al centre, destinades a:

  • Preparació de classes i correcció d’activitats.
  • Assistència a cursos i activitats de formació.
  • Reunions pedagògiques.
  • Preparació de programacions, intervencions educatives individualitzades, etc.

Per als mestres dels centres de formació d’adults en seu penitenciària, s’inclouen, dins de les hores dedicades a activitats complementàries (d’horari fix o no), les tasques específiques de participació en els equips multidisciplinaris i, si s’escau, en els òrgans col·legiats de gestió i coordinació penitenciària.

Mestres i professors amb destinació als centres de formació d’adults. Professors d’ensenyament secundari.

24 hores de permanència al centre en horari fix de les quals:

19 hores setmanals lectives, durant cinc dies de la setmana, de dilluns a divendres, que inclouran:

  • Activitats docents amb grups classe.
  • Activitats docents a l’aula d’autoformació.
  • Activitats directives i de coordinació amb les dedicacions previstes per a l’exercici d’aquestes funcions.

Aquestes 19 hores es podran entendre com a mitjana quan el
centre no realitzi una distribució horària uniforme durant del curs escolar per
causa de variacions trimestrals.

5 hores d’activitats complementàries d’horari, dintre de les quals s’inclouen:

  • Substitucions d’absències de curta durada.
  • Reunions setmanals.
  • Coordinació de programes, d’ensenyaments, nivells, àmbits i tutories.
  • Adaptació del currículum a les necessitats i a les característiques dels alumnes.
  • Manteniment de les aules específiques (autoformació, informàtica, laboratori, etc.)

6 hores d’activitats complementàries, no sotmeses necessàriament a horari fix, destinades a:

  • Activitats relacionades amb l’àmbit de l’acció tutorial (informació, orientació, acompanyament i atenció als alumnes, entrevistes i reunions, documentació acadèmica, elaboració d’itineraris formatius, etc.).
  • Reunions d’avaluació, de claustre i de consell de centre.
  • Reunions de coordinació amb altres centres.
  • Reunions amb professionals i entitats externes.
  • Altres encàrrecs que, en el marc de les seves funcions, estableixin el director o directora del centre.

7 hores i 30 minuts, que no cal fer necessàriament al centre, destinades a:

  • Preparació de classes i correcció d’activitats.
  • Assistència a cursos i activitats de formació.

Per als professors dels centres de formació d’adults en seu
penitenciària, dins de les hores d’activitats complementàries (d’horari fix o
no), s’inclouen les tasques específiques de participació en els equips
multidisciplinaris i, si s’escau, en els òrgans col·legiats de gestió i
coordinació penitenciària.

Important: en l’educació d’adults, i en funció de la planificació durant el curs dels diferents ensenyaments i nivells que s’imparteixen, es pot assignar als mestres i professors la impartició un nombre variable d’hores lectives setmanals, respectant, en tot cas, el còmput total anual d’hores.

L’organització general del centre ha de preveure la substitució d’una absència eventual del professor o professora responsable d’una classe o activitat escolar. Així doncs, el director o directora ha d’adoptar mesures, d’acord amb l’estructura del centre, per atendre les substitucions de curta durada. Aquestes mesures han d’incloure’s en les normes d’organització i funcionament del centre.

D’acord amb el que preveu el Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius,
el director o directora del centre pot modificar, amb caràcter transitori i
provisional, l’assignació de grups i la distribució de les hores lectives d’un
professor o professora, per tal que pugui atendre hores de classe pendents de
cobrir.

Aquesta modificació pot afectar també la distribució de les hores complementàries d’horari fix.