Quin model de Formació Professional?

A finals del curs passat, el Departament d’Educació es va haver de fer enrere en la presentació d’un nou model de Formació Professional que no havia estat consensuat ni amb el professorat, ni amb el conjunt de la comunitat educativa, amb qui es va prendre el compromís teòric d’establir mecanismes de diàleg i debat sobre aquest tema.

Passats uns mesos, i
en la pràctica, hem comprovat la poca o nul·la intenció de tenir
en compte l’opinió dels treballadors de l’ensenyament en el
disseny i concreció d’aquest nou model, que entenem que hauria de
basar-se en una sèrie de principis:

– Garantir una
oferta formativa pública suficient, tant en graus mitjans com
superiors, revertint els processos de privatització dels darrers
anys i planificant en funció de criteris socials i no tan sols
mercantils.

– Garantir que el
nou model no suposa una pèrdua de llocs de treball docents, i que
s’habiliten els mecanismes organitzatius necessaris per garantir
tant la qualitat de l’ensenyament
(a
l’institut i a l’empresa), com les condicions laborals del
professorat.

– Dissenyar uns
currículums que tinguin en compte la necessitat de formació
integral de l’alumnat, i no tan sols la seva ultra-especialització
al servei dels interessos particulars d’una o altra empresa.